Gå til innhold

George Floyd- hvorfor er ikke politimannen arrestert?


Isaccis

Anbefalte innlegg

Blir helt matt av å lese at politimannen som satt med kneet på nakken til George Floyd og dermed drepte han, har fått sparken?!?

Hva skjer, påføre andre skader til de dør og så få sparken, mannen skulle jo blitt arrestert på flekken? 

Endret av Isaccis
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var i USA og saken er dessverre ikke unik... :(
De fire politimennene som pågrep og gjorde slik at Floyd døde er kun sparket ja, men jeg håper de blir fengslet. Og det burde de også vært for flere dager siden. FBI etterforsker saken, men.. det er jo i USA som sagt, så jeg hadde ikke blitt overrasket om de kun får en bot e.l.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName

Takk og lov for mobilkamera. Tenk på alle tilfellene der man ikke får dokumentert at det er noe sånt som det her som skjer. Folk klager på at svarte er så sinte, men er det rart? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, The Kavorka said:

Dette var i USA og saken er dessverre ikke unik... :(
De fire politimennene som pågrep og gjorde slik at Floyd døde er kun sparket ja, men jeg håper de blir fengslet. Og det burde de også vært for flere dager siden. FBI etterforsker saken, men.. det er jo i USA som sagt, så jeg hadde ikke blitt overrasket om de kun får en bot e.l.

Ja, det eneste ‘unike’ ved dette er vel at her kan ikke politiet skylde på noe som helst, Floyd var ubevæpnet og allerede i håndjern. Det var ingenting truende ved situasjonen og politimannen hadde hendene i lomma (!) mens han satt med kneet over halsen i åtte hele minutter, til tross for at både Floyd og andre gjentok at han ikke fikk puste. 
Det må da være begrenset for hvor mye FBI trenger å etterforske ved denne saken før politimannen i det minste blir satt i varetekt, håper inderlig han havner i fengsel. 

Endret av Isaccis
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne kan i stor grad skylde seg selv. Hvem som helst kan bli politimann. De henter inn rubbel og bit fra gata, og en gjennomsnittlig vekter i Norge har lengre utdanning enn en amerikansk politimann. Da er det uungåelig at det kommer inn mye rask i politistyrken.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bli medlem skrev:

Amerikanerne kan i stor grad skylde seg selv. Hvem som helst kan bli politimann. De henter inn rubbel og bit fra gata, og en gjennomsnittlig vekter i Norge har lengre utdanning enn en amerikansk politimann. Da er det uungåelig at det kommer inn mye rask i politistyrken.

Ja, og i tillegg tror jeg mange som absolutt ikke burde være i nærheten av politiyrket blir tiltrukket av å ha så mye makt. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Bli medlem skrev:

Amerikanerne kan i stor grad skylde seg selv. Hvem som helst kan bli politimann. De henter inn rubbel og bit fra gata, og en gjennomsnittlig vekter i Norge har lengre utdanning enn en amerikansk politimann. Da er det uungåelig at det kommer inn mye rask i politistyrken.

Og pga de idiotiske våpenlovene i USA må de personene som absolutt ikke er egnet til jobben forholde seg til at "alle" kan ha våpen. Det er oppskriften på kaos. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For i Amerika (og flere land for øvrig) så er det lettest å være hvit og man slipper unna som hvit politimann.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare en fagforbund i usa som er sterkt og denne er politiets. De får nesten aldrig som fortjent, fordi dem jobber sammen uavhengig av hva som har skjedd. En og annen gangen får noen som fortjent, dersom media setter press på saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så har politimannen svarte hansker, han har ikke hendene i lomma på de mørke uniformsbuksene.

Bare for å få en ting ut av veien.

Jeg mener det er sannsynlig at politiet ikke blir dømt. Sannsynligvis henlegges saken. Eller, i beste fall, dømt for "uaktsomhet i tjenesten" eller lignende.

Det er ikke et raseproblem, det er et politiproblem. Politiet som hadde kneet i ryggen på en hvit mann til han døde, ble ikke dømt. https://www.cbsnews.com/news/tony-timpa-disturbing-video-shows-dallas-officers-joking-as-they-restrain-man-who-died/

 

Tilbake til denne saken, så har den foreløbige obduksjonen vist:

EZNvKbrWsAAXgTV?format=jpg&name=large

https://www.complex.com/life/2020/05/george-floyd-autopsy-underlying-health-conditions-likely-caused-death

Alle kan se at politiet bruker overvold i denne videoen. Men med mindre det kommer fram noe annet, så blir det ikke noen dom for mord her. Politiet i USA kan bruke ekstreme mengder lovlig vold før noen blir dømt for mord.

Familien til den avdøde har bedt om en ny obduksjon. Ingen av de fester tillit til obduksjonsrapporten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann som roper "jeg får ikke puste", får faktisk puste.. Om han ikke får puste kan han ikke rope. 

Dette er en mobb med mindreverdighetskomplekser som har ventet på en sjanse til å stjele og lage helvete. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, TaliBanan skrev:

En mann som roper "jeg får ikke puste", får faktisk puste.. Om han ikke får puste kan han ikke rope. 

 

Kanskje på tide å revurdere den myten, uansett så har faktisk politiet et ansvar for den pågrepnes helse under arrestasjonen, som å gjøre de rette tingene vis den arresterte får et hjerteinfarkt 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Apis said:

Kanskje på tide å revurdere den myten, uansett så har faktisk politiet et ansvar for den pågrepnes helse under arrestasjonen, som å gjøre de rette tingene vis den arresterte får et hjerteinfarkt 

Catch 22: Hvis du er i stand til å klage, beviser det at du ikke har noen grunn til å klage.

Edit: Det var egentlig TaliBanan jeg skulle svare.

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Catch 22: Hvis du er i stand til å klage, beviser det at du ikke har noen grunn til å klage.

Ja, det er litt ironisk. Men nå er det jo engang slik at de som skriker høyest ofte er de som har minst grunn til å skrike. Det var vel det politimennene tenkte. Hva skulle de gjøre da liksom, bare slippe ham løs?

"Jeg får ikke puste" er et av de eldste triksene i boka, tipper de politifolka hører det flere ganger om dagen.

Nå har det vel også kommet frem fra obduksjonsrapporten at mannen ikke hadde noen tegn til kvelning, men hadde underliggende hjerteproblemer, og det var det han døde av, muligens trigget av pågripelsen.

Tenker da som så at det finnes noen enkle regler som alltid burde følges, og særlig hvis man har hjerteproblemer. 

1. Ikke gjør noe kriminelt.

2. Hvis du gjør noe kriminelt allikevel, ikke motsett deg politiet når de kommer.

3. Ihvertfall ikke vær påvirket av alkohol eller narkotika mens du gjør dette. 

 

Summa sumarum mener jeg det er helt feil at en mann som er dødssyk ikke får nødvendig helsehjelp under politiets varetekt. Men på den annen side blir det også helt feil å si at politifolka myrdet ham. De kunne jo ikke vite at han hadde hjerteproblemer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest loveli

Grusom sak.

Jeg har ikke helt skjønt hvorfor det måtte sitte 3 politimenn oppå en mann som har hendene i håndjern bakpå ryggen?

Det spiller ingen rolle at mannen som ble arrestert hadde en underliggende helseproblematikk som førte til hans død fordi han ikke tålte like mye som en vanlig mann på hans størrelse, det skal ikke være nødvendig at 3 politimenn sitter oppå mannen på den måten. De burde bli dømt for unødvendig politivold med døden til følge. Man har et særskilt ansvar for å ta vare på menneskene man håndterer når man har på seg uniform mener jeg. Bortsett fra om de har med pedofile å gjøre, men en pedofil er ikke pedofil før han er dømt, så uansett hva personen er mistenkt for å ha gjort så skal man ikke gjøre slik under en pågripelse.

Jeg får en følelse av å være på rodeo når jeg ser det, men der veier tross alt oksen opptil 800kg og har store skarpe horn som gjør skade dersom oksen får vri ubegrenset på hodet.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NYPD politimannen Peter Liang fikk vel 10 år i fengsel for uaktsomt drap da han skøyt en svart mann i NY. ....men hvor mange hvite politimenn har sluppet billig unna? USA er et svært rasistisk land, fatter ikke at noen påstår noe annet.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stygg sak, og som på mange måter reflekterer dårlig utdannede, triggerhappie, mindre begavede politibetjenter i USA, som det finnes mange av. Det er for meg ganske utrolig at det går an å tenke så kort, som det denne mannen gjør, både med tanke på hva han gjør isolert sett, og oppstyret dette garantert ville skape.

Samtidig ser vi en annen side av saken, som er mindre heldig. Her kreves det ene og det andre, og det går alt for langt. Det at man krever at mannen skal tiltales for overlagt drap, blir langt over streken. Det kommer en upartisk jury aldri aldri gå inn for. Det er en grunn til at man har ulike former for drapssiktelser. Man gå med ganske store skylapper for å hevde at dette var planlagt for forhånd som et forsøk på å drepe mannen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...