Gå til innhold

George Floyd- hvorfor er ikke politimannen arrestert?


Isaccis

Anbefalte innlegg

På 30.5.2020 den 16.41, ops2 skrev:

Hei, jeg er enig i at det blir brukt overvold. Men du ser denne saken som om det er i Norge. 99% av nordmenn tror at resten av verden er som Norge, har norske verdier og norske lover.

Men med en amerikansk jury, en amerikansk dommer, amerikanske lover og amerikansk rettspraksis, så mener jeg at politiet ikke blir dømt for noe mer enn uaktsom hendelse med døden til følge eller uforstand i tjenesten.

Mellom de to videoene - arrestasjonen og til hvor mobilfilmen begynner, så er det et mellomrom. Jeg regner med at alle har sett mobilfilmen. Og så er det et sikkerhetskamera som viser begynnelsen av arrestasjonen, hvor de begynner å føre Floyd mot en politibil. Men vi får ikke se når politiet kommer fram til bilen og prøver å få Floyd til å sette seg inn. Han protesterer, stritter imot og kaster seg selv på bakken.

Hvorfor får vi ikke se de minuttene? Har sikkerhetskameraet sluttet å filme? Det er der politiet sier han gjorde motstand. Hvis det blir lagt fram film i retten som viser at ja, han gjorde motstand, så er det avgjort. Det blir ikke dom for mord. Sånn er det i USA. Har politiet mistanke om noe, så setter de på håndjern straks og putter vedkommende inn i baksetet for å avhøre de. Nekter du å sette deg inn, så har du gjort motstand, og da kan politiet - helt lovlig - bruke harde midler. Spiller ingen rolle om det er mistanke om det vi sier er en flillesak som en falsk seddel.

Floyd hadde også et rulleblad, han hadde blitt dømt for å ha kokain to ganger, ran to eller flere ganger, og "trespassing". Han var ute i 2014 etter den lengste dommen, hvor han ærklærte seg skyldig i å ha brutt seg inn i et hus, truet kvinnen i huset med pistol, og ransaket huset på jakt etter penger og dop.

Igjen, i en norsk rett betyr ikke et rulleblad så mye som i en amerikansk rett. Ikke bli sint på meg for at jeg sier det som det er. Amerika er ikke Norge. Vi er annerledeslandet i forhold til hva politiet gjør.

 

 

Vi kan jo også legge til at den kvinnen han satt en pistol mot tinningen til var gravid. Flott at det aldri kommer til å skje igjen!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal bli interressant å følge rettssaken. Det politiet gjorde var ekstremt brutalt, men var det bare fordi han var farget at de gjorde det? Bl.a. blir politi i Usa nesten hyllet når de skyter en person som selv truer med våpen, både hvite og svarte. Vet vi at politimannen var rasist? Han var gift med en asiatiskutseende kvinne, endel rasister mener vel at man ikke skal 'blande' raser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/3/2020 at 1:42 PM, Druid said:

Ikke hvis du skal si noe intelligent om hvordan det skal løses. Stryk det: i samfunnsmessig diskusjon om vold er vi 100% uinteressert i de individuelle episodene. Vold er en grunnleggende menneskelig egenskap; det vil alltid være her, vi prøver ikke å fjerne det, vi prøver å regulere det.

La meg ta ett eksempel som ligger på siden av BLM Gitt det er mange menn som importerer kvinner fra østblokk land og Asia basert på en ide om tradisjonelle kjønnsrollemønstre og relasjonsvold- forståelse, vil vi antagelig se et markant statistisk tall for vold fra hvite mot asiater, som er ubetydelig iforhold til hvite mot hvite.  Gitt at gjengvold i stor grad har vært  asiatisk og øst-europeisk, vil vi sikkert se like markant statistiske tall mellom asiatere mot hvite. Igjen drukner det i forhold til hvite mot hvite. 

 

Off topic: Jeg blir stadig vekk overrasket at det finnes nordmenn som sier østblokk. Nordmenn hadde jo blitt satt ut hvis noen hadde sagt at Norge er et vestblokk land. Og de begrepene oppstod og ble brukt i samme tidsperioden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å få vite at alle de som er involvert i drapet på George er nå fengslet, nå håper jeg at de får en skikkelig politireform da det bare tar 105 dager for å bli politi i USA noe som er helt sprøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fiskegrateng skrev:

Off topic: Jeg blir stadig vekk overrasket at det finnes nordmenn som sier østblokk. Nordmenn hadde jo blitt satt ut hvis noen hadde sagt at Norge er et vestblokk land. Og de begrepene oppstod og ble brukt i samme tidsperioden...

Jeg tilhører generasjonen som naturlig anser Norge som Vestblokk land. Og som har friskt oppdaterte fordommer fra den tiden. 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Druid said:

Jeg tilhører generasjonen som naturlig anser Norge som Vestblokk land. Og som har friskt oppdaterte fordommer fra den tiden. 🙂

Men jeg har aldri lest eller hørt noen si vestblokk land i 2020, så det er rart. Og jeg har møtt yngre mennesker som også bruker begrepet "østblokk". Jeg skjønner at det er ikke noe vondt ment, men det høres sykt rart ut. Nordmenn hadde jo også tenkt at det hadde vært rart å bli beskrevet som et "vestblokk" land i 2020. Jeg tror at folk bruker enkelte begreper uten å reflektere hvor rart det høres ut for motparten. Noen prøver jo å forsvare bruk av "neger", liksom vi mener ikke noe vondt med det. Men det er enda rarere med østblokk og vestblokk, da disse begrepene oppstod og ble bruk i samme tidsperioden som tok slutt for 30 år siden. Men av en ellen annen grunn den ene blir fortsatt brukt, men ikke den andre. Jeg vil presisere at jeg skjønner at det ikke er vondt ment, men jeg synes høres veldig rart ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er 5 ganger så mye sjanse for å ende opp som kriminell dersom du vokser opp uten far i USA. Det viser statistikker.

70 % av Afrikansk-Amerikanske barn vokser opp uten far. Familieenheten er blitt brytt ned de siste 50 årene. Når vil folk innse at dette er hovedproblemet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, hocane skrev:

Du er 5 ganger så mye sjanse for å ende opp som kriminell dersom du vokser opp uten far i USA. Det viser statistikker.

70 % av Afrikansk-Amerikanske barn vokser opp uten far. Familieenheten er blitt brytt ned de siste 50 årene. Når vil folk innse at dette er hovedproblemet?

Det er lettere å klage på "white privileges" og rasisme.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2020 den 18.39, hocane skrev:

Afrikansk-Amerikanere er også overrepresenterte i narkotikamiljøet og kriminalitet. 60 % av barna vokser opp under alenemødre.

Det er et kulturproblem blant dem.

Og hvorfor er dette mon tro? Når man blir systematisk undertrykket over hundrevis av år sier det vel egentlig seg selv at man får ett dårligere utgangspunkt enn mange andre. Det er jo nettopp dette som er problemet. Generasjonstraumer, vokse opp i fattigdom, omringet av dop og kriminalitet i tillegg til den systematiske rasismen gjør det svært mye vanskeligere å lykkes i livet og svært lett å velge den veien mange rundt velger. Det er vanskelig nok å vokse opp i svært fattige forhold om man ikke skal bli konstant dømt for hudfargen sin.  Det samme ser man her i Norge. Vokser man opp fattig med ressurssvake foreldre i ett ressurssvake miljø er sjansen mye høyere for å for å ende opp kriminell. Men da påpeker du kanskje sosio-økonomiske forskjeller og ikke hudfargen deres som problemet? Når man kanskje begynner å anerkjenne hva som faktisk er problemet her, så er det muligens en mulighet for at ting kan forandre seg. Er det så innmari vanskelig å anerkjenne at afro-amerikanere generelt har ett mye dårligere utgangspunkt? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2020 den 20.36, Drizzt skrev:

Analogien her med brennende hus er helt latterlig. I så fall brenner begge husene for rasisme finnes mot alle raser. Så istedet for å prate, den uten vannslangen kunne hjulpet til. Problemstillingen her er at når begge husene brenner, så skal man ikke velge seg ett av husene og mene at det er viktigere å redde enn det andre. ALM er for at alle hus er like viktige å redde når de brenner.

Finnes mot alle raser? På hvilken måte mener du f.eks hvite på noen måte er utsatt for systematisk rasisme i USA? «Huset» til hvite er på ingen måte i full brann og i det hele tatt påstå noe slik vitner om en total mangel på forståelse. Jeg kan ikke fatte mangelen på ydmykhet hos mange av dere. Er det så utenkelig for dere og ta ett steg tilbake å anerkjenne at dette vet jeg faktisk ikke så mye om og lytte og forstå at slik verden fungerer for deg, fungerer den ikke for mange andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, moroklompen skrev:

Og hvorfor er dette mon tro? Når man blir systematisk undertrykket over hundrevis av år sier det vel egentlig seg selv at man får ett dårligere utgangspunkt enn mange andre. Det er jo nettopp dette som er problemet. Generasjonstraumer, vokse opp i fattigdom, omringet av dop og kriminalitet i tillegg til den systematiske rasismen gjør det svært mye vanskeligere å lykkes i livet og svært lett å velge den veien mange rundt velger. Det er vanskelig nok å vokse opp i svært fattige forhold om man ikke skal bli konstant dømt for hudfargen sin.  Det samme ser man her i Norge. Vokser man opp fattig med ressurssvake foreldre i ett ressurssvake miljø er sjansen mye høyere for å for å ende opp kriminell. Men da påpeker du kanskje sosio-økonomiske forskjeller og ikke hudfargen deres som problemet? Når man kanskje begynner å anerkjenne hva som faktisk er problemet her, så er det muligens en mulighet for at ting kan forandre seg. Er det så innmari vanskelig å anerkjenne at afro-amerikanere generelt har ett mye dårligere utgangspunkt? 

Nei. Problemet er at familieenheten er blitt brutt ned.

70 % av mørke barn i USA vokser opp uten fedre, sier seg selv at det går utover økonomien.

Har ingenting med rasisme at dem sliter, det har alt å gjøre med kultur. Flere av dem ble godt utdannet for 40-50 år siden fordi det var fokus på familieenheten.

Har ingenting med rasisme å gjøre at 70 % av barna vokser opp uten fedre, har alt å gjøre med kultur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, hocane skrev:

Flere av dem ble godt utdannet for 40-50 år siden fordi det var fokus på familieenheten.

ehhhh. Kilde på den, for den hørtes rart ut.

Jeg mener du fortsatt kan se i skolestatestikken at det er færre svarte med utdannelse. USA er definitivt ikke ett land med høy sosial mobilitet, og det ville vært utrolig om man skulle sett en utjevning av utdannelsesnivået på 20-30 år fra borgerrettstiden.

Men her har jeg faktisk ikke peil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, hocane said:

Nei. Problemet er at familieenheten er blitt brutt ned.

70 % av mørke barn i USA vokser opp uten fedre, sier seg selv at det går utover økonomien.

Har ingenting med rasisme at dem sliter, det har alt å gjøre med kultur. Flere av dem ble godt utdannet for 40-50 år siden fordi det var fokus på familieenheten.

Har ingenting med rasisme å gjøre at 70 % av barna vokser opp uten fedre, har alt å gjøre med kultur.

Du vet at nåværende politimester i Minneapolis gikk i sin tid til sak mot egen arbeidsgiver, dvs politiet,  for racist hiring og vant?
Du vet at han, guvernøren og tidligere guvernører i byen sier at de har visst om at det er store problemer med at politiet både dreper og banker opp svarte uten mål og mening? Guvernøren gav nettopp et intervju i NYTIMES Podcasten hvor han fortvilet over de store problemene det er med å få sparket de rasistiske og eldre politimennene som herjer løs.

Thao, han som holdt vakt mens Chauvin kvelte Floyd, hadde nylig inngått et forlik på ca 250.000 kroner for å ha satt håndjern på en svart mann for så å banke han opp slik at han måtte tilbringe 4 dager på sykehus i etterkant. Han patruljerte området fire kvartaler fra der Floyd ble drept da han så en svart mann som gikk tur med sin høygravide kjæreste, stoppet bilen, gikk ut og sa til mannen at han fant han mistenksom- ransaket og fant ingenting, men satte likevel håndjern på han og hev han i bakken inn en sidegate for så å banke han opp. 
Eneste grunnen til at Thao faktisk ble tatt for dette var at han kom med åpenbare løgner på hvorfor han i det hele tatt hadde satt håndjern på fyren, han påstod at det hadde vært en arrestordre på han og en enkel sjekk i systemet viste at det var blank løgn. Dessuten var mannen som ble banket opp ressurssterk, hadde derfor en god advokat og med såpass mange vitner, både den høygravide kjæresten og helsepersonell/lege på sykehus som vitnet om hvor brutal oppførsel Thao hadde mot mannen, også inne på sykehuset hvor Thao var dum nok til å kaste både legerapporten og de foreskrevne smertestillende til mannen han banket opp i søpla på veien ut derfra. 
 

Både Thao og Chauvin har hatt alvorlige klager på seg og det skal mye til for at noen tør å anmelde politiet for noe som helst da det omtrent aldri fører noe sted hen. Av de siste 2600 klager på politivold har 11 saker ført til advarsel og ingen politimenn har mistet jobben sin på grunn av dette. Thao fikk ikke engang en advarsel i etterkant av den episoden han inngikk forlik på, og litt senere holder han da oppsikt, fire kvartaler unna der han hadde banket opp en i håndjern, mens Chauvin setter kneet sitt i en som også er lagt i håndjern.. 

Disse politigutta har i mange år oppført seg som om loven ikke gjelder dem og dessverre så viser jo dette seg å stemme, de har kunnet gjøre hva de vil og kommet unna med det. Skjønner ikke folk at systemet er gjennomkorrupt når til og med den første obduksjonsrapporten taler i langt større favør til politet enn det som viser seg å være tilfelle ved de to neste?    
         
Skjønner ikke folk at til og med tallene ikke stemmer, at politiet kommer unna lett som ingenting med drap og vold når de også får obduksjonsrapportene til å gå i sin favør? 

Vi får ikke engang innblikk i mesteparten av klagerapportene på disse politigutta, hva med alle de henlagte sakene da, hva med alle de sakene som har blitt lukket, avsluttet og ferdigstilt som vanlig politiarbeid uten at noen spørsmål har blitt stilt eller to obduksjoner til har funnet sted? 

Hvordan kan du være så ignorant at du avviser de store demonstrasjonstogene som helsepersonell i USA har hatt nå, hvor leger og sykepleiere går åpent ut og sier at de VET at rasisme og vold mot svarte eksisterer og er et stort problem fordi de ser og behandler skadene for dette hele tiden? 
Tror du titusenvis på titusenvis i over 70 byer protesterer mot en rasisme som ikke eksisterer? At USA har holdt over en fjerdedel av svarte menn i fengsel størsteparten av livet deres og dermed vekk fra familie og barna sine på grunn av ‘kultur’? 
 

Endret av Isaccis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, moroklompen skrev:

Finnes mot alle raser? På hvilken måte mener du f.eks hvite på noen måte er utsatt for systematisk rasisme i USA? «Huset» til hvite er på ingen måte i full brann og i det hele tatt påstå noe slik vitner om en total mangel på forståelse. Jeg kan ikke fatte mangelen på ydmykhet hos mange av dere. Er det så utenkelig for dere og ta ett steg tilbake å anerkjenne at dette vet jeg faktisk ikke så mye om og lytte og forstå at slik verden fungerer for deg, fungerer den ikke for mange andre.

Er du en av de som ikke kan forstå det du leser? Hvorfor er du overrasket at det er rasisme mot alle raser? Tror du ikke det? Systematisk rasisme mot hvite i USA finner du i stor grad i alle strøk som er dominert av afroamerikanere eller latinamerikanere. Men jeg forstår at det er vanskelig å se hvis man mener at rasisme mot hvite ikke finnes og anerkjenner kun rasisme mot afroamerikanere. 

Jeg vet ikke hvem ''dere'' er, jeg representerer kun meg selv når jeg uttaler meg. Enten hold deg saklig, eller ikke kast bort tiden min med trolling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Isaccis skrev:

Du vet at nåværende politimester i Minneapolis gikk i sin tid til sak mot egen arbeidsgiver, dvs politiet,  for racist hiring og vant?
Du vet at han, guvernøren og tidligere guvernører i byen sier at de har visst om at det er store problemer med at politiet både dreper og banker opp svarte uten mål og mening? Guvernøren gav nettopp et intervju i NYTIMES Podcasten hvor han fortvilet over de store problemene det er med å få sparket de rasistiske og eldre politimennene som herjer løs.

Thao, han som holdt vakt mens Chauvin kvelte Floyd, hadde nylig inngått et forlik på ca 250.000 kroner for å ha satt håndjern på en svart mann for så å banke han opp slik at han måtte tilbringe 4 dager på sykehus i etterkant. Han patruljerte området fire kvartaler fra der Floyd ble drept da han så en svart mann som gikk tur med sin høygravide kjæreste, stoppet bilen, gikk ut og sa til mannen at han fant han mistenksom- ransaket og fant ingenting, men satte likevel håndjern på han og hev han i bakken inn en sidegate for så å banke han opp. 
Eneste grunnen til at Thao faktisk ble tatt for dette var at han kom med åpenbare løgner på hvorfor han i det hele tatt hadde satt håndjern på fyren, han påstod at det hadde vært en arrestordre på han og en enkel sjekk i systemet viste at det var blank løgn. Dessuten var mannen som ble banket opp ressurssterk, hadde derfor en god advokat og med såpass mange vitner, både den høygravide kjæresten og helsepersonell/lege på sykehus som vitnet om hvor brutal oppførsel Thao hadde mot mannen, også inne på sykehuset hvor Thao var dum nok til å kaste både legerapporten og de foreskrevne smertestillende til mannen han banket opp i søpla på veien ut derfra. 
 

Både Thao og Chauvin har hatt alvorlige klager på seg og det skal mye til for at noen tør å anmelde politiet for noe som helst da det omtrent aldri fører noe sted hen. Av de siste 2600 klager på politivold har 11 saker ført til advarsel og ingen politimenn har mistet jobben sin på grunn av dette. Thao fikk ikke engang en advarsel i etterkant av den episoden han inngikk forlik på, og litt senere holder han da oppsikt, fire kvartaler unna der han hadde banket opp en i håndjern, mens Chauvin setter kneet sitt i en som også er lagt i håndjern.. 

Disse politigutta har i mange år oppført seg som om loven ikke gjelder dem og dessverre så viser jo dette seg å stemme, de har kunnet gjøre hva de vil og kommet unna med det. Skjønner ikke folk at systemet er gjennomkorrupt når til og med den første obduksjonsrapporten taler i langt større favør til politet enn det som viser seg å være tilfelle ved de to neste?    
         
Skjønner ikke folk at til og med tallene ikke stemmer, at politiet kommer unna lett som ingenting med drap og vold når de også får obduksjonsrapportene til å gå i sin favør? 

Vi får ikke engang innblikk i mesteparten av klagerapportene på disse politigutta, hva med alle de henlagte sakene da, hva med alle de sakene som har blitt lukket, avsluttet og ferdigstilt som vanlig politiarbeid uten at noen spørsmål har blitt stilt eller to obduksjoner til har funnet sted? 

Hvordan kan du være så ignorant at du avviser de store demonstrasjonstogene som helsepersonell i USA har hatt nå, hvor leger og sykepleiere går åpent ut og sier at de VET at rasisme og vold mot svarte eksisterer og er et stort problem fordi de ser og behandler skadene for dette hele tiden? 
Tror du titusenvis på titusenvis i over 70 byer protesterer mot en rasisme som ikke eksisterer? At USA har holdt over en fjerdedel av svarte menn i fengsel størsteparten av livet deres og dermed vekk fra familie og barna sine på grunn av ‘kultur’? 
 

Grusomme handlinger, men hvorfor ikke demonstrere mot politibrutalitet i stedet...? 

Mener du at 25 % av alle svarte menn sitter helt uskyldige i fengsel? Det tror ikke jeg. USA har et helt elendig system, de har enorme klasseskiller, det er mye større sjangs for å få streng straff om man er fattig. Hele systemet er korrupt og pill råttent. Men ikke alle som jobber i politiet er voldelige drittsekker, og en del av de voldelige drittsekkene er svarte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, velociraptor skrev:

Grusomme handlinger, men hvorfor ikke demonstrere mot politibrutalitet i stedet...? 

Mener du at 25 % av alle svarte menn sitter helt uskyldige i fengsel? Det tror ikke jeg. USA har et helt elendig system, de har enorme klasseskiller, det er mye større sjangs for å få streng straff om man er fattig. Hele systemet er korrupt og pill råttent. Men ikke alle som jobber i politiet er voldelige drittsekker, og en del av de voldelige drittsekkene er svarte selv.

Jeg leste at av 5 svarte som ble "urettmessig drept av politiet" i 2019 (10 uten skytevåpen, men noen sa de hadde og andre hadde kniv eller annet) så ble 2 drept av svarte politifolk...

Det har vært noen ganske grufulle hendelser i USA, og episoden med Daniel Shaver er en av de verste jeg har sett. Han var hvit....

Ubevæpnet og hadde ikke gjort noe og ble skutt av en psycho politi

NB sterke scener, men verdt å få med seg virkeligheten. Politimannen gikk fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video av George Floyd som jeg tviler på noen her har sett...

Hvorfor ikke mon tro? Kan det være fordi den viser at Floyd kraftig motsetter seg arrest og nekter å føye seg, samt ikke klarer å stå på beina fordi han er så ruset?

Media har ikke vært så ivrige etter å vise denne...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser man hendelsesforløpet litt tydeligere enn bare en liten snutt som egentlig ikke passer å kalles ‘kraftig motsettelse’ engang, jeg har sett folk protestere verre enn det før de gjør et strikkhopp, så skjerp språkbruken. Han setter jo inn i bilen, problemet startet da han ble røsket ut igjen på motsatt side.

Endret av Isaccis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, likestilling said:

Jeg leste at av 5 svarte som ble "urettmessig drept av politiet" i 2019 (10 uten skytevåpen, men noen sa de hadde og andre hadde kniv eller annet) så ble 2 drept av svarte politifolk...

Det har vært noen ganske grufulle hendelser i USA, og episoden med Daniel Shaver er en av de verste jeg har sett. Han var hvit....

Ubevæpnet og hadde ikke gjort noe og ble skutt av en psycho politi

NB sterke scener, men verdt å få med seg virkeligheten. Politimannen gikk fri.

Denne er forferdelig, ja. Forskjellen er at mannen som blir skutt har frie hender og tar de ned for å dra opp buksen og blir da skutt i løpet av 1-2 sekunder. Politiet kan i teorien si at de trodde det var fare for eget liv for mannen kunne ha hatt våpen i buksen som han strakk seg etter, dessuten fortsatte de ikke å plaffe løs på han i nesten ni minutter.. 
En feil gjort i panikk over noen få sekunder er ikke det samme som å kvele noen som er helt forsvarsløs i ni minutter, men det skjønner vel du også sånn egentlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...