Gå til innhold

George Floyd- hvorfor er ikke politimannen arrestert?


Isaccis

Anbefalte innlegg

10 timer siden, NorthernLight skrev:

Politimannen fortjener å bli straffet. Men det er litt spesielt at media i Norge nesten ikke nevner at minoritetsbefolkningen i USA er involvert i mer kriminalitet. Man kan jo se på programmet Cops feks . Og hvorfor hører man nesten aldri at en hvit blir utsatt for rasisme? Jeg har selv opplevd rasisme mot nordmenn i Oslo. Det virker som at rasisme bare går en vei ifølge venstresiden. Mediedekningen i Norge er veldig ensidig. De fleste avisene som Dagbladet osv har stengt kommentarfeltet de siste årene. De vil ikke at andre med andre meninger enn de skal slippe til. For ett flott demokrati.

Sånn er det blitt dessverre. Har man en mening som ikke passer inn i pk sitt verdensbilde, så bør man ties ihjel. 

Jeg kjenner også til rasistiske rop mot nordmenn her i Norge, men det er visst ikke rasisme når det gjøres mot hvite mennesker. Forstå det den som kan.

Nå har veldig mange ''antirasister'' planer om å samles i Oslo for å protestere. De driter i smittevern og politiet har ikke planer om å gripe inn. Heia, bølge nr.2 i høst.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.6.2020 den 11.58, hocane skrev:

Hva som forårsaker problemet er at den svarte familien har vært under angrep siden 70 tallet. Før den tid eksisterte det flotte, trygge Afrikansk-Amerikanske familier og barna ble i en høyere grad utdannet.

I dag vokser 60 % av barna uten fedre. Preges av fattigdom på grunn av dette. De blir fortalt at hvite er den store stygge ulven og at politiet er ute etter å ta dem. Du får en offerkultur. Personlig ansvar blir borte og en ser etter en person å klandre for sine problemer.

Hvor har du det fra at den svarte familien hadde det så flott på 70-tallet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2020 den 12.40, Grandidosa83 skrev:

Hvis du gjør et feiltrinn i din jobb, er det da spesielt aktuelt hva en avdeling av selskapet gjorde i en annen by tilbake i tid?

Bruk gjerne historien for det den er verdt, men å tillegge dagens politifolk en arveskyld gjør jo at resultatet alltid blir det samme: de er, var og vil være rasister.

Dette var ikke bare et feiltrinn, men et grovt overtramp. Historien danner bakteppet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2020 den 12.47, Grandidosa83 skrev:

Du må nesten henge med i svingene selv dersom du skal komme med tilsvar til det jeg skriver til andre, takk.

Jeg har skrevet at det er tidlig å konkludere med at politimannen hadde rasistiske motiver for det som skjedde i Minneapolis. Deretter referert til mobben sin behandling av ambulansepersonellet i nevnte sak fra Norge som eksempel på hvor galt det kan gå.

Ok, så du har ingen kilder. Hvorfor bløffer du da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2020 den 17.58, Ghostwalker skrev:

Du glemmer det viktigste, hvor mange svarte kontra hvite blir stoppet? Hvordan er statistikken da? 

Da sitter du igjen med at hvite blir oftest skutt og drept, de blir også skutt mye mye fortere enn mørkhudede. Så hvite drept av politi er ekstremt overrepresentert.

Ja, hvordan blir statistikken da? Der kommer du bare med en påstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2020 den 18.46, likestilling skrev:

Dette er ikke annet enn ren løgn, og så hinsides at jeg knapt tror det jeg leser...

Her har noen lest for mye propaganda på CNN...

Nei, det er fakta. At Trumpflakes ikke liker fakta har vi visst lenge.

Jeg hverken ser eller leser CNN, som jeg anser for å være en drittkanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.6.2020 den 18.57, likestilling skrev:

Neida, jeg skrev et langt innlegg under der jeg forklarte det, men det har blitt slettet fordi noen som var uenig skrek på moderatorene.

Det var et langt og bra innlegg med kilder, men her er den veldig korte versjonen:

Ja, det er riktig det du sier, men svarte står også for over 50% av alle drap og er enda mer overrepresentert i alvorlig kriminalitet enn i å bli drept av politiet. Hvis man tar med denne faktoren, så blir de underrepresentert i politidrap; altså om man ser på sjansen for å bli drept per arrestasjon.

Hvis man lar være å se på dette vil man få et "uforklarlig" problem med at f.eks. menn er 100 ganger mer utsatte for å bli drept av politiet enn kvinner, så konklusjonen må bli at politiet hater menn og prøver å utrydde dem? Det er selvfølgelig ikke slik.

Da ignorerer vi samfunnsstrukturene og den skjeve fordelingen av goder og byrder i samfunnet igjen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2020 den 23.43, NorthernLight skrev:

Fortiden hans er irrelevant. Han utøvde ikke noe vold i den aktuelle situasjonen.

Denne fagforeningslederen viser jo hvordan politiet i USA er en jævla suppe av inkompetente, voldelige, primitive tullinger.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Klossmajor skrev:

Med mindre George Floyds fortid var kjent for politibetjentene da arrestasjonen fant sted, er ikke hans fortid relevant for behandlingen han ble til del. Hans fortid spiller neppe formildende inn for politibetjentene. Likevel blir det ganske pussig når en person som ikke later til å ha strevd nevneverdig for å holde seg på den smale sti har endt opp som et symbol for krav om rettferdighet. Litt paradoksalt, egentlig.

Ikke noe paradoksalt ved det. I følge listen som ble lagt ut her må man tilbake til 2007 for å finne noe. Det er 13 år siden, det. I det siste hadde han jobbet som sikkerhetsvakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Haakman skrev:

Jeg er helt enig i at det er feil å bruke Floyds fortid på en formildende måte ovenfor politibetjenten. 

Det den kriminelle fortiden hans kan si noe om, er hvorfor han ble utsatt for overdreven maktbruk fra politiet. USA går av hengslene fordi svarte har tre ganger større sjanse for å bli drept av politiet.

Jeg på min side tror ikke nødvendigvis det var hudfargen til Floyd som økte sjansene hans for å bli behandlet slik av politiet, men snarere hans mange konfrontasjoner med dem. 

Blir man virkelig rasist for å tro dette? 

Hvordan kan konfrontasjoner fra over ti år tilbake ha noe å si? Visste de engang hvem de hadde å gjøre med før de drepte ham?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, NorthernLight skrev:

Politimannen fortjener å bli straffet. Men det er litt spesielt at media i Norge nesten ikke nevner at minoritetsbefolkningen i USA er involvert i mer kriminalitet. Man kan jo se på programmet Cops feks . Og hvorfor hører man nesten aldri at en hvit blir utsatt for rasisme? Jeg har selv opplevd rasisme mot nordmenn i Oslo. Det virker som at rasisme bare går en vei ifølge venstresiden. Mediedekningen i Norge er veldig ensidig. De fleste avisene som Dagbladet osv har stengt kommentarfeltet de siste årene. De vil ikke at andre med andre meninger enn de skal slippe til. For ett flott demokrati.

Det er ikke relevant hvem som er mer involvert i kriminalitet. Dette har med strukturelle ting i samfunnet å gjøre. Se for eksempel på hvordan fattige svarte nabolag er ekstremt mye mer utsatt for koronasmitte og dødsfall enn andre grupper og nabolag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, likestilling skrev:

Det er sant. De merker at folk er rusa på meth og fentanyl også. Det at Floyd var en kriminell som blant annet hadde truet en gravid kvinne med å drepe henne og hennes ufødte barn i et ran er selvfølgelig ikke noen grunn til å drepe ham, men når det kommer frem at han var positiv for corona, full av opiater etc. så begynner jeg å lure på om det kan ha vært en kombinasjon av faktorer som bidro til at han døde. Sannheten er at vi vet veldig lite om hva som skjedde, utover en video som viser en i overkant brutal pågripelse, men det er ingenting som antyder at det har noe med hudfarge å gjøre, verken ut fra situasjonen der eller statistikk. Jeg har sett mye verre fra politiet der det er hvite som dør, og da er det ikke et pip og ingen demonstrasjoner.

Joda, vi vet hva som skjedde. Han gjorde ekstremt lite motstand, og ble drept etter at de hadde fått full kontroll på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, likestilling skrev:

Det er det nok ikke mange som er uenig i. Poenget her var vel mer at en lang kriminell fortid med vold og slikt på rullebladet *kan* være en faktor som gjør det mer sannsynlig at det har skjedd ting før filmingen startet. Det at han var såpass neddopet er også relevant... et spørsmål er da om han var vanebruker eller om han bare solgte.

Det er video fra før politiet kom til stedet. Hva er det du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, ops2 skrev:

Kioskeieren som ringte politiet sa at han trodde Floyd var rusa. Politimennene var forberedt på å møte en ruset mann og handlet deretter, ved å legge han i håndjern. Man har lagt vekt på en forfalsket 20-dollarseddel, og i media vil man ikke snakke om rus.

Rus er irrelevant. De hadde full kontroll på ham nesten fra starten. Han gjorde et halvhjertet forsøk på å holde igjen da han ble dratt ut av bilen sin. Så ble håndjern påsatt og etter dette hadde de full kontroll på ham, med unntak av at han igjen motsatte seg da de prøvde å sette ham inn i politibilen.

Sitat

Jeg spiller rollen som djevelens advokat, altså Chauvins advokat. Han kan argumentere med at de holdt Floyd så hardt som en frisk mann ville tålt, men at Floyds narkobruk gjorde at han ikke tålte det. Altså at dødsfallet var en ulykke.

Nei.

Sitat

Bruken av stoff kan føre til at Floyd plutselig satte seg til motverge når politiet skulle sette han i bilen.

Irrelevant. De hadde 100% kontroll på ham da han havnet på bakken.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, jabx skrev:

Ok, så du har ingen kilder. Hvorfor bløffer du da?

Bløffer om hva?

Den som jeg svarte først, når du begynte å skrive, var skråsikker politimannen gjorde det som ble gjort pga han var rasist. Deretter påpekte jeg at det nødvendigvis ikke er tilfelle, og viste til hvor galt mobben og medias uthengning tidlig i saksgangen kan slå ut, ref eksempelvis ambulansesaken.

Hvorfor blande deg inn hvis du ikke leser alt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ops2 skrev:

Legg merke til hvor lik denne saken fra Trondheim er:

4 politimenn holder fast en stor mann, lagt på magen i håndjern, og de holder han fast, en satt på ryggen hans og holdt han i et halsgrep. Obiora-saken.

Hva kom det ut av dette? Saken henlagt, ingen av politimennene dømt. I NORGE.

Disse sakene er ikke sammenlignbare, da Obiora var voldelig og motsatte seg kraftig. De hadde ikke kontroll på ham i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Bløffer om hva?

Den som jeg svarte først, når du begynte å skrive, var skråsikker politimannen gjorde det som ble gjort pga han var rasist. Deretter påpekte jeg at det nødvendigvis ikke er tilfelle, og viste til hvor galt mobben og medias uthengning tidlig i saksgangen kan slå ut, ref eksempelvis ambulansesaken.

Hvorfor blande deg inn hvis du ikke leser alt?

Du har ingen kilder, og da kan man ikke feste lit til påstanden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, jabx skrev:

Dette var ikke bare et feiltrinn, men et grovt overtramp. Historien danner bakteppet.

Feiltrinn brukt her er i en større kontekst, ikke denne saken spesifikt. Bakteppet har en tendens til å overskygge realitetene hvis man ikke skal forholde seg til kontekst og fakta.

Nå er dette blitt en orgie av linker til ulike statistikker, så det trenger vi ikke bruke mer tid på. Det jeg overordnet mener må belyses er at BLM og sympatisørene I media og andre steder er meget selektiv i bruk av statistikk. Det igjen skaper et inntrykk som er langt verre enn virkeligheten er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, jabx skrev:

Du har ingen kilder, og da kan man ikke feste lit til påstanden din.

Om hva? Hvilken påstand er det du synes er vanskelig å forholde deg til? Det er ikke lett for meg når du åpenbart ikke leser hva jeg skriver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, jabx skrev:

Ja, hvordan blir statistikken da? Der kommer du bare med en påstand.

Her er i alle fall om man bare tar voldelig kriminalitet. Kilder i tweetene hans...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...