Gå til innhold

Barnehagen maser om at mitt barn skal spise brød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer, men det meste er mindre grisete enn suppe som en halvannetåring skal spise selv fra termos. 

Anonymkode: 5eb0b...239

Men hvem er det som snakker om suppe? Ingen! Det er snakk om normal og variert mat som holdes varm i MATtermos, ikke nødvendigvis suppe. Det er ikke mer grisete med gryterett enn brødskive. Man må gjerne ha et pålegg på skivene, og for at en unge på 1,5 år skal spise skivene må det sitte fast. Altså, brunost eller salami spises og skivene kastes, så da må man ty til kremost, prim, kaviar eller makrell i tomat - og jeg kan love deg at det ikke er mindre grisete enn en hvilken som helst gryterett eller omelett. 

Og argumentet med at de andre ungene kan bli misunnelige er jo helt bak mål. Hvis ungene er misunnelige fordi et annet barn får sunn og normal mat, så får vel foreldrene deres sende med sunn og normal mat da. Man kan ikke begrense andre bare fordi man selv ikke gidder å lage ordentlig mat til barna sine. 

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Diamant20 skrev:

Det er i hvertfall mindre grisete enn suppe, gryterett, smoothiebowl osv. 

Enig!

Det er mye enklere å gi det i hånda, enn å måtte sitte ved et bord å spise. Nå må Ts sin unge sitte ved bordet, i stedet for å sitte i skogen feks på en stubbe. De er kanskje ikke så mye på tur ennå, men det vil bli et større problem på en storbarnsavdeling. 

Mitt barn går i friluftsbarnehage, og spiser derfor alle måltider ute. Det går like fint å spise mat ut av en matboks, som å ha det i hånda. Blir faktisk mindre gris når det spises ut av boks. 

Tenker at alle som argumenterer mot skikkelig mat, som tror at brødskive er det eneste som funker i barnehagen og på tur, burde gå seg en ordentlig tur i skogen med ungene sine. 

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn går i friluftsbarnehage, og spiser derfor alle måltider ute. Det går like fint å spise mat ut av en matboks, som å ha det i hånda. Blir faktisk mindre gris når det spises ut av boks. 

Tenker at alle som argumenterer mot skikkelig mat, som tror at brødskive er det eneste som funker i barnehagen og på tur, burde gå seg en ordentlig tur i skogen med ungene sine. 

Anonymkode: 14af7...b42

Det er ikke alltid at matboks hjelper på gris, nei 😂

Anonymkode: 2d135...63c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvor ufattelig kjipt livet deres hadde vært om dere var tvunget til å spise brødskive 3-4 ganger ila en arbeidsdag, fem dager i uka, de neste fem årene.. Dere hadde aldri gått med på å proppe i dere så mye brød. Hvorfor skal man tvinge ungene til det, bare for å gjøre det «enklest mulig?»

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sukkerblomst skrev:

Tenk hvor ufattelig kjipt livet deres hadde vært om dere var tvunget til å spise brødskive 3-4 ganger ila en arbeidsdag, fem dager i uka, de neste fem årene.. Dere hadde aldri gått med på å proppe i dere så mye brød. Hvorfor skal man tvinge ungene til det, bare for å gjøre det «enklest mulig?»

Hvis det var mye godt pålegg og det groveste brødet, så greit for meg.

Anonymkode: 2d135...63c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid at matboks hjelper på gris, nei 😂

Anonymkode: 2d135...63c

Ikke alltid en skive fører til lite gris heller. Har du sett en unge på under to år spise? Det er ikke likt som en fireåring, for å si det sånn.  

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå bruker jeg ikke sunnhet som argument heller, dette handler mer om at mitt barn ikke liker brød, må derfor ha fullkornspasta, middagsrester, smoothie etc. Jeg anser ikke brødskiver med pålegg som usunt eller uegnet. Jeg sier bare at barna må få lov til å spise det de liker, så lenge det er sunt og næringsrikt. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Du skriver jo at maten du sender med i barnehagen er ernæringsmessig mye bedre enn brød med pålegg. Slik jeg ser det er det ikke noe automatikk i det - det var mitt poeng.

Ja, du bestemmer jo selv hva du sender med og hvor mye du ønsker å utfordre barnet ditt i matveien. Hvis barnehagen mener det blir for mye styr med middagsrester kontra brødskive så burde de være tydelige på det.

Anonymkode: 0fbe9...61e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sukkerblomst skrev:

Tenk hvor ufattelig kjipt livet deres hadde vært om dere var tvunget til å spise brødskive 3-4 ganger ila en arbeidsdag, fem dager i uka, de neste fem årene.. Dere hadde aldri gått med på å proppe i dere så mye brød. Hvorfor skal man tvinge ungene til det, bare for å gjøre det «enklest mulig?»

Selv om man har brød i barnehagen, så trenger man ikke spise brød til andre måltider. Brød er først og fremst svært praktisk som nistemat. Man kan fortsatt spise andre ting til frokost og kvelds. 

I tillegg tåler brød og oppbevares i romtemperatur. I motsetning til blant annet ferdigkokt pasta og ris som må oppbevares kjølig etter det er laget. 

Anonymkode: 0fbe9...61e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selv om man har brød i barnehagen, så trenger man ikke spise brød til andre måltider. Brød er først og fremst svært praktisk som nistemat. Man kan fortsatt spise andre ting til frokost og kvelds. 

I tillegg tåler brød og oppbevares i romtemperatur. I motsetning til blant annet ferdigkokt pasta og ris som må oppbevares kjølig etter det er laget. 

Anonymkode: 0fbe9...61e

Barn spiser 3-4 måltider i barnehagen. I tillegg til frokost, middag og eventuell kvelds. 

Mattermos holder mat kaldt i sju og varmt i ni timer :) 

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporinger og svar til dette. 

Perelandra, mod 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barn spiser 3-4 måltider i barnehagen. I tillegg til frokost, middag og eventuell kvelds. 

Mattermos holder mat kaldt i sju og varmt i ni timer :) 

Anonymkode: 14af7...b42

Tydeligvis forskjell på barnehager. I vår barnehage er det 2 måltider, hvor det ene måltidet dekkes av matpenger hvor det serveres varmmat to ganger pr uke. Da forspiser man seg ikke på brød selv om nistepakka er brødskiver.

Åja, det hørtes jo bra ut :) 

Anonymkode: 0fbe9...61e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barn spiser 3-4 måltider i barnehagen. I tillegg til frokost, middag og eventuell kvelds. 

Mattermos holder mat kaldt i sju og varmt i ni timer :) 

Anonymkode: 14af7...b42

3-4 måltider i tillegg til frokost, middag og kvelds? Døgnbarnehage?

I alle de årene jeg har jobbet i barnehage så har det vært disse måltidene:

Frokost (for de som ikke spiser det hjemme)

Lunsj

Frukt

og det er det.  

Anonymkode: cf4f6...92e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at pasta og kornblanding inneholder det samme som brød (altså korn)? Og det er mye dårligere næring i pasta enn grovt brød. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.5.2020 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Mini begynte i barnehagen i slutten av januar og gikk ikke mange ukene i barnehage før koronaen og barnehagen stengte. Nå er vi i gang igjen, og barnehagen maser fremdeles om at mini skal spise brød og ha med brød i matpakken. Mini har aldri likt brød og som familie er vi også ikke store brødspisere. Han har med seg pasta med grønnsaker, kjøttboller med stekte grønnsaker og poteter, grønnsaksmedaljonger, smoothie bowls med frø og korn etc. Mange gode varierte matpakker, ernæringsmessig mye bedre enn brød med pålegg. I tillegg til at han spiser det og liker det. Jeg sender selvsagt med alt i mattermos, og barnehagen skal selvsagt ikke varme opp eller «styre» med maten på noen som helst måte. Likevel får jeg stadig høre at «det hadde vært bedre for «mini» at han spiste brødskiver som alle andre». I dag fikk jeg i tillegg en lang tale om at «alle kan lære seg å like brød». 
 

Hvorfor vil barnehagen på død og liv tvinge i ham brød? Skjønner ikke problemet når han får i seg den næringen og mer til han trenger gjennom det han spiser nå. Jeg er ikke en vanskelig mor, gjør som regel alltid som barnehagen ber om, men dette skjønner jeg ikke poenget med. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Mer lettvint for dem...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ordet smoothiebowl får meg til ¨skjønne at du er litt sær, TS.

Anonymkode: e1445...cc2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig noen har svart dette allerede, orket ikke lese alle sidene. 

Jobber selv på småbarnsavdeling og det jeg tenker er at de voksne vil han skal lære seg å like brødmat fordi det er det de får til lunsj til vanlig? Nå har vi ikke vanlig lunsj i bhg, alle har med nistepakke. Men til vanlig spiser vi alle brød eller knekkebrød med pålegg. Grøt, yoghurt, varm mat er ikke et alternativ. Hva skal da minsten din spise? Altså tenker jeg de vil komme framtidige utfordringer i forkjøp? De vil rett og slett han skal vennes til den maten som er eneste alternativ til vanlig.

 

Anonymkode: 4968d...ada

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis forskjell på barnehager. I vår barnehage er det 2 måltider, hvor det ene måltidet dekkes av matpenger hvor det serveres varmmat to ganger pr uke. Da forspiser man seg ikke på brød selv om nistepakka er brødskiver.

Åja, det hørtes jo bra ut :) 

Anonymkode: 0fbe9...61e

I vår barnehage får de vanligvis varmmat fem ganger i uka, men det er jo bare ett av flere måltid gjennom dagen.  

De som kommer tidlig (07-08) får frokost (brødmat og frukt), så er det måltid 11 (varmmat) og 14 (matboks hjemmefra). Har hørt om barnehager med annet opplegg på måltidene.

Nå for tiden må imidlertid all mat tas med hjemmefra, derfor blir det tre måltider med brød om man bare sender med brød. 

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3-4 måltider i tillegg til frokost, middag og kvelds? Døgnbarnehage?

I alle de årene jeg har jobbet i barnehage så har det vært disse måltidene:

Frokost (for de som ikke spiser det hjemme)

Lunsj

Frukt

og det er det.  

Anonymkode: cf4f6...92e

Ja, og hvor mange måltider er det? Tre 😂

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig noen har svart dette allerede, orket ikke lese alle sidene. 

Jobber selv på småbarnsavdeling og det jeg tenker er at de voksne vil han skal lære seg å like brødmat fordi det er det de får til lunsj til vanlig? Nå har vi ikke vanlig lunsj i bhg, alle har med nistepakke. Men til vanlig spiser vi alle brød eller knekkebrød med pålegg. Grøt, yoghurt, varm mat er ikke et alternativ. Hva skal da minsten din spise? Altså tenker jeg de vil komme framtidige utfordringer i forkjøp? De vil rett og slett han skal vennes til den maten som er eneste alternativ til vanlig.

 

Anonymkode: 4968d...ada

Hadde brødmat vært eneste alternativ til lunsj hadde jeg bytta barnehage. Herregud, så kjipt. Stakkars barn. 

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2020 den 20.01, AnonymBruker skrev:

Han spiser selv, men han må ha hjelp til å få opp mattermosen. Det er mulig han trenger litt hjelp til å tørke seg, det kan bli litt søl. Men skal ikke barnehagen i vareta barnets behov, er det helt urimelig at en 17 måneder gammel unge må ha litt tilsyn og hjelp under måltidene? Jeg sender alltid med bestikk, som regel en skje, det er festet til mattermosen. 
 

Om klær blir møkkete, så har vi rikelig med skift. Vi bryr oss ikke om klær blir flekkete, de vasker vi bare. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

17 mnd skal spise smoothie bowl?! «Litt søl»?! Fy så egoistisk.

Anonymkode: b88bb...b67

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...