Gå til innhold

Barnehagen maser om at mitt barn skal spise brød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selvsagt ikke han er 17 måneder. Men det er de ansattes jobb å ivareta hans behov i barnehagen. De skal bistå der det trengs. Forventer de ansatte at en på 17 måneder skal skifte selv?

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Nei det ser du. De ønsker ikke den ekstra jobben med å bytte klær på ungen. Og gjerne ekstra styr med matpakken hans. 

Hos oss har vi som nevnt tidligere ikke lov til å ha med yoghurt lenger pga dette. 

Jeg sender også med alternativ matpakke innimellom, men ikke hver dag, og så unngår jeg mat som er grisete å spise. 

 

Anonymkode: 0f941...047

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får bare lyst til å sitere Lindmo, barn trenger ikke å vennes til at det er hurra meg rundt koldtbord i matboksen. For det er virkelig ikke nødvendig. 

Anonymkode: 5eb0b...239

Men det er jo digg med god mat i matboksen. Jeg spiser jo det samme eller bedre selv, hvorfor skal ungene mine måtte spise brødmat om de ikke liker det. Kan sitere Lindmo så mye du vil, men i vårt hus setter vi pris på kreativitet og matglede. 

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det ser du. De ønsker ikke den ekstra jobben med å bytte klær på ungen. Og gjerne ekstra styr med matpakken hans. 

Hos oss har vi som nevnt tidligere ikke lov til å ha med yoghurt lenger pga dette. 

Jeg sender også med alternativ matpakke innimellom, men ikke hver dag, og så unngår jeg mat som er grisete å spise. 

 

Anonymkode: 0f941...047

Må bare legge til at jeg er helt enig med deg om at den matpakken du sender med er mye bedre enn brødskiver. Mange har for lite kunnskap om kosthold og tviholder på gamle vaner. 

Bhg har prøvd å tvinge begge mine barn til å like melk, til tross for at vi gav beskjed om at vi ikke ønsket at barna våre skulle drikke melk.. 

Anonymkode: 0f941...047

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

29 minutter siden, Diamant20 skrev:

Hvis du absolutt ikke skal sende med brødskiver kan du sende med fiskekake, lapper med diverse smaker, matmuffins osv. Banan i biter, kan være frukten

Haha, du har kanskje ikke barn selv? I hvilken verden er matmuffins, lapper, eller banan (??) mindre grisete? 😂

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt brød med godt pålegg er standard matpakke i Norge👍

Anonymkode: fef3c...89c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt irrelevant om jeg har barn i barnehagen eller ei.

Har barnehageansatte mistet evnen til å lage mat fordi det er et coronavirus ute og går?

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, edwardnigma skrev:

Det er helt irrelevant om jeg har barn i barnehagen eller ei.

Har barnehageansatte mistet evnen til å lage mat fordi det er et coronavirus ute og går?

Nei, men fordi de har fått strenge retningslinjer de må følge.

Anonymkode: 14c0d...67e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men fordi de har fått strenge retningslinjer de må følge.

Anonymkode: 14c0d...67e

Så barn tvinges til å spise brødmat fordi det er coronavirus?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, edwardnigma skrev:

Det er helt irrelevant om jeg har barn i barnehagen eller ei.

Har barnehageansatte mistet evnen til å lage mat fordi det er et coronavirus ute og går?

Ja.

Fordi: de voksne må være med barna på sin gruppe hele tiden. Nå kan man ikke gå fra for å dekke bord, lage mat og ta oppvask. 

De aller fleste barnehager har nå stengte kjøkken pga. dette + hygiene.

Anonymkode: 7c3aa...279

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, edwardnigma skrev:

Så barn tvinges til å spise brødmat fordi det er coronavirus?

Selvfølgelig ikke så ikke putt ord i munnen på meg. Barn skal ha med seg lettvint mat og ikke gryteretter, det sier seg selv.

Anonymkode: 14c0d...67e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja.

Fordi: de voksne må være med barna på sin gruppe hele tiden. Nå kan man ikke gå fra for å dekke bord, lage mat og ta oppvask. 

De aller fleste barnehager har nå stengte kjøkken pga. dette + hygiene.

Anonymkode: 7c3aa...279

Dette er jo helt latterlig med tanke på at coronaviruset ikke påvirker barn.

For et hysterisk samfunn vi lever i. Dere vet at vi en dag skal dø? Dere fikk det memoet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke så ikke putt ord i munnen på meg. Barn skal ha med seg lettvint mat og ikke gryteretter, det sier seg selv.

Anonymkode: 14c0d...67e

Hvorfor er ikke gryterett lettvint mat? Jeg har sett barn søle like mye med brødskiver som med gryterett.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, edwardnigma skrev:

Dette er jo helt latterlig med tanke på at coronaviruset ikke påvirker barn.

For et hysterisk samfunn vi lever i. Dere vet at vi en dag skal dø? Dere fikk det memoet?

Latterlig og latterlig. Uavhengig av hva du synes så må uansett barnehagene følge retningslinjer de får av myndighetene. Og da hjelper det ikke at enkelte foreldre på død og liv må sende meg sølete mat til barnehagen, fordi de nekter å lage noe annen mat til barna sine.

Anonymkode: 14c0d...67e

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, edwardnigma skrev:

Dette er jo helt latterlig med tanke på at coronaviruset ikke påvirker barn.

For et hysterisk samfunn vi lever i. Dere vet at vi en dag skal dø? Dere fikk det memoet?

Slutt å uttale deg om ting du ikke vet noe om. Dropp hersketeknikkene når du er i gang. De virker mot sin hensikt når du ikke aner hva du snakker om. 

Anonymkode: 9f12b...2b3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Klarer han å spise sånt uten ekstra hjelp/søl? Hadde jeg sendt med smothie bowl til min ville det bli unødig jobb for de voksne. Håper du tenker på det.

Anonymkode: 96950...c13

Jeg er heldigvis ferdig med barnehage. Jeg sier heldigvis fordi jeg aldri har vært borti en institusjon hvor de ansatte er så lite fleksible, at det gjennomsyrer hverdagen. De er ekstremt opptatt av at de ikke må få noe «ekstra jobb», eller gjøre noe utenfor hva de haddd tenkt. 

Lurer på om de har denne unigormeringrn på pensum i utdanningen, og lærer at å møte det enkelte barns behov ikke må finne sted, og at respekt for foreldres råderett over egne barns oppfostring er en uting. 

Anonymkode: df360...83c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor MÅ man spise brød i Norge? Hvorfor er man en særing om man ikke vil ha brød i kostholdet sitt? Vi spiser altfor mye karbokost og det finns såååå mange gode alternativer. Nå er mine barn voksne men hadde jeg hatt barnehagebarn i dag så hadde jeg lært de at det er mye annet som er bedre enn tørre brødskiver. 

Anonymkode: da1c1...e56

Gjør vi virkelig det? Jeg spiser brød til frokost og kvelds og ofte til lunsj og. Likevel spiser jeg gjerne rundt 150 gram karbohydrater av anbefalte 250 gram etter min høyde og vekt i følge lifesum. Så man spiser ikke nødvendigvis for mye karbohydrater når man spiser brød. 

Det er lurt å kunne spise brød om man skal på leir eller selv skal på telttur i marka. Det er ganske styrete om man må ha med seg frysetørket mat til alle måltid. Men er man sulten og har brød og pålegg i sekken spiser man jo det selv om brødet kanskje er litt tørt og lite fristende for de som er litt kresne.

Anonymkode: 3ebd8...9b4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er heldigvis ferdig med barnehage. Jeg sier heldigvis fordi jeg aldri har vært borti en institusjon hvor de ansatte er så lite fleksible, at det gjennomsyrer hverdagen. De er ekstremt opptatt av at de ikke må få noe «ekstra jobb», eller gjøre noe utenfor hva de haddd tenkt. 

Lurer på om de har denne unigormeringrn på pensum i utdanningen, og lærer at å møte det enkelte barns behov ikke må finne sted, og at respekt for foreldres råderett over egne barns oppfostring er en uting. 

Anonymkode: df360...83c

De ansatte har flere barn å ta seg av og ikke bare ts sitt barn. Og som nevnt ørten ganger tidligere i denne tråden, så har barnehagene fått strenge retningslinjer i forbindelse med corona der de aller fleste kjøkken er stengt. 
 

Jeg er godt fornøyd med barnehagen til mine barn og er glad for at de ser alle barna i tillegg til at de respekterer restriksjonene de har fått, da vet jeg at de gjør alt for å ivareta ALLE barna, inkludert de som har underliggende sykdommer.

Anonymkode: 14c0d...67e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sulten nok? En 1,5 åring? Hjelpes. Hvorfor så brødskivegæern? Som sagt finnes det annen mat, så å prøve å få en så liten en sulten nok til å akseptere brødskive et totalt unødvendig. 

Anonymkode: 7f242...b88

det er ikke totalt unødvendig å lære et barn å like mat som han kommer til å møte tusen ganger hvert år. Det er tvert imot en viktig sosial kompetanse som gjør livet lettere for barnet ditt.

Mitt barn hatet tomater. Det er ekstremt upraktisk å ikke like tomater, så vi ble enige om å øve oss på å like tomat. Da hadde det nettopp gått en tv-serie på NRK om barn og mat og myter, og der viste de hvordan du kan lære et barn å like noe. Det var egentlig ganske enkelt - det krevde et visst antall repetisjoner, og så var jobben gjort. Funket kjempebra, og idag elsker hun tomater. Gjorde det samme med lillebroren som ikke likte brokkoli, og nå spiser han brokkoli med glede.

Så ikke kom og fortell at ungen ikke liker brød. Du tror sikkert han ikke liker det, men motviljen skyldes mest sannsynlig at dere ikke bruker det så mye i deres kosthold, og at du er rask til å tilby noe annet. Unger tilpasser seg familiens kosthold. Da er det naturlig at han er skeptisk. Men det er ganske lett å snu hvis du vil.

Anonymkode: 3df9a...bbf

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Diamant20 skrev:

Hver gang en ansatt må skifte på din unge er de 3 ansatt på 12 unger, og dette er kun den tiden alle er på jobb som er noen timer om dagen. Resten av dagen blir de da 1/2 voksne på resten av barna. Hvis du absolutt ikke skal sende med brødskiver kan du sende med fiskekake, lapper med diverse smaker, matmuffins osv. Banan i biter, kan være frukten

Enig! De andre barna blir egentlig nedprioritet fordi Ts sin unge ikke kan ha mat som ikke søles så mye med i bhg. 

Mener du virkelig at unger på 1-2 år skal oppdras av bhg til å forstå at en annen får mye mer spennende mat enn de andre? 

Jeg synes denne holdningen som ligger under her er ganske spesiell. Det er tilsynelatende helt uaktuelt at ts sitt barn skal lære noe som hun synes er vanskelig, så forslaget er at de 12 andre ungene lærer noe vanskelig istedet. Jeg er hundre prosent sikker på at det mye enklere å lære det ene barnet å like brød, enn det er å lære de 12 andre hvorfor de ikke har samme privilegier som den ene.

Anonymkode: 3df9a...bbf

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en helt syk tanke at ts skal gi ungen sin kjip usunn mat fordi det er enklere for de ansatte og fordi de andre barna ikke skal bli misunnelig.

Hva med når de andre barna blir misunnelig på Lotte sine lange tjukke krøller, må Lotte da klippe seg kort? Eller når Johannes blir misunnelig på den fine nye dressen til Ludvig, må Ludvig da skaffe seg en ny og kjipere dress så det ikke skal bli leir for Johannes? 

Man kan leve et veldig fint liv uten korn! Min unge spiste hverken brød eller grøt før hun var 3-4 år. Hun spiste omelett, kokt egg, avokado, fiskekaker, karbonader, kaldt stekt kjøtt, grønnsaker, bær, frukt... i matpakkene sine både før og etter den alderen. Det er hverken vanskeligere eller mer søl å spise enn brødskiver. 

(Nå er hun 7 og har til min overraskelse fått helt dilla på knekkebrød.)

Anonymkode: 3e661...15b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...