Gå til innhold

Barnehagen maser om at mitt barn skal spise brød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det isåfall moren som har gjort en dårlig jobb med ungen. Du kan lære ungen å spise brød hvis du legger godviljen til.

Anonymkode: 14c0d...67e

Ungen er 17 mnd og kan fint begynne å spise brød senere. Jesus. Vi har hatt en ettåring i barnehage som ikke likte brød, hun ble tilbudt det hver dag, men nektet å spise det. Heldigvis fikk hun "lov" av barnehagen å få annen mat, som sagt er dette et ikke-problem da det ikke trenger å være grisete mat. Ingen må spise brød. 

Anonymkode: 7f242...b88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det isåfall moren som har gjort en dårlig jobb med ungen. Du kan lære ungen å spise brød hvis du legger godviljen til.

Anonymkode: 14c0d...67e

Ungen min spiser så og si alt jeg putter foran henne, til og med oliven og sterke oster. Men hun NEKTER å spise potet eller paprika. Det er helt uaktuelt. Er jeg da en dårlig mor fordi barnet mitt spiser frukt, grønnsaker, belgfrukter, korn og pasta, men ikke har lyst på potet eller paprika? Nei. Alle liker ikke alt, sånn er det bare. Fortsett å tilby, men spises det ikke er det helt ok. Man kan f.eks. sende med små sandwich-biter med kremost sammen med resten av maten, og så håpe på at noe går ned. 

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, du svarte ikke på min kommentar? Jeg sier du må spørre de ansatte.

Nå sier du at han kanskje søler litt "men da er det bare å skifte klær". Altså, hvis ungen må skifte klær etter omtrent hvert måltid, så skjønner jeg jo at de blir lei. 

Og alle så maser så om at brød er sååå usunt og at de aaaldri spiser brød, nei, det er greit nok det. Men det er vel ikke innholdet i maten som er greia, men hvordan man spiser den. Å sitte og søle med skje...huff, det var ganske slitsomt med ettåringer altså! Enklere med mat de kan spise greit med hendene. Han kan jo heller få supper og sånt når han blir stor nok til å skru lokket av sin egen matbeholder?

Anonymkode: a3d8c...23b

Er det snakk om suppe? Jeg skjønner det er upraktisk. Men vi sender med fiskekaker, rester fra tandoori eller kjøttgryte, og da er det ikke SÅ mye søl. Om det skulle bli søl, så bruker smågruppene smekke, og alt annet kan tas med klut. Og vi foreldrene vasker jo klærne hjemme. Skjønner ikke problemet, jeg. Småen her kommer ofte hjem med tomatsaus på buksa, men gjør det noe?

Når det gjelder skrulokk så må de fleste matbokser åpnes av de voksne. De fikser ikke helt vanlige klikk-lokk. Det er et ikke-argument. Man kan for øvrig spise svært  flytende mat med hendene. 

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Janteloven.

Anonymkode: ae663...6d9

JANTEloven??? 🤣🤣🤣

Anonymkode: a3d8c...23b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det snakk om suppe? Jeg skjønner det er upraktisk. Men vi sender med fiskekaker, rester fra tandoori eller kjøttgryte, og da er det ikke SÅ mye søl. Om det skulle bli søl, så bruker smågruppene smekke, og alt annet kan tas med klut. Og vi foreldrene vasker jo klærne hjemme. Skjønner ikke problemet, jeg. Småen her kommer ofte hjem med tomatsaus på buksa, men gjør det noe?

Når det gjelder skrulokk så må de fleste matbokser åpnes av de voksne. De fikser ikke helt vanlige klikk-lokk. Det er et ikke-argument. Man kan for øvrig spise svært  flytende mat med hendene. 

Anonymkode: 14af7...b42

Du skjønner ikke problemet fordi du IKKE jobber i barnehagen. Som sagt, i disse coronatider så er det slik at de aller fleste barnehagene vil ha enkel mat, hvorfor må du på død og liv sende med gryteretter? Det er klart at det blir søl enten barnet bruker smekke eller ei.

Anonymkode: 14c0d...67e

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mini begynte i barnehagen i slutten av januar og gikk ikke mange ukene i barnehage før koronaen og barnehagen stengte. Nå er vi i gang igjen, og barnehagen maser fremdeles om at mini skal spise brød og ha med brød i matpakken. Mini har aldri likt brød og som familie er vi også ikke store brødspisere. Han har med seg pasta med grønnsaker, kjøttboller med stekte grønnsaker og poteter, grønnsaksmedaljonger, smoothie bowls med frø og korn etc. Mange gode varierte matpakker, ernæringsmessig mye bedre enn brød med pålegg. I tillegg til at han spiser det og liker det. Jeg sender selvsagt med alt i mattermos, og barnehagen skal selvsagt ikke varme opp eller «styre» med maten på noen som helst måte. Likevel får jeg stadig høre at «det hadde vært bedre for «mini» at han spiste brødskiver som alle andre». I dag fikk jeg i tillegg en lang tale om at «alle kan lære seg å like brød». 
 

Hvorfor vil barnehagen på død og liv tvinge i ham brød? Skjønner ikke problemet når han får i seg den næringen og mer til han trenger gjennom det han spiser nå. Jeg er ikke en vanskelig mor, gjør som regel alltid som barnehagen ber om, men dette skjønner jeg ikke poenget med. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Vil tro at det pur går på at «alle skal ha samme lunch». Det blir bråk om et barn får ha med noe som er super godt, og andre ikke får.

Men helt ærlig, stå på ditt! Brød er ikke er must. Jeg skulle gjerne likt å ikke hatt like mye brød i mitt liv, men det er det ene enkle, raske alternativet jeg har som jeg liker å spise (yoghurt... skulle ønske jeg likte det, men syrna melkeprodukter 😐).

Anonymkode: 79d15...005

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fått med deg corona-situasjonen eller? Ting er ikke som normalt i bhg! Til vanlig får mine varm mat, havregrøt, egg, smoothie ++ i bhg, men ikke nå om dagen. Da blir det en praktisk matpakke å ha med på tur, samt noe frukt, grønnsaker og en skyr. 

Anonymkode: 4a3c1...2f7

Hva i alle dager har coronasituasjonen å gjøre med at ansatte i barnehagen ikke lenger er i stand til å lage annet enn brødskiver?

Mener folk virkelig at man skal spise brød til frokost, lunsj og kvelds?! Det er jo helt latterlig. Og det kommer fra en mann som elsker godt brød.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner ikke problemet fordi du IKKE jobber i barnehagen. Som sagt, i disse coronatider så er det slik at de aller fleste barnehagene vil ha enkel mat, hvorfor må du på død og liv sende med gryteretter? Det er klart at det blir søl enten barnet bruker smekke eller ei.

Anonymkode: 14c0d...67e

Jeg jobber i barnehage men ser likevel ikke problenet

Anonymkode: b7a93...b8c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, edwardnigma skrev:

Hva i alle dager har coronasituasjonen å gjøre med at ansatte i barnehagen ikke lenger er i stand til å lage annet enn brødskiver?

Mener folk virkelig at man skal spise brød til frokost, lunsj og kvelds?! Det er jo helt latterlig. Og det kommer fra en mann som elsker godt brød.

Har du barn som går i barnehage?

Anonymkode: 14c0d...67e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I hans avdeling er det 13 barn og 4 voksne. Disse 4 bør greie å hjelpe barn under måltidene.

Anonymkode: 6c2e3...d7c

13 barn og 4 voksne er ikke innenfor bemanningsnorm, noe som tilsier at de voksne i utgangspunktet har mer å gjøre enn de egentlig skulle hatt. 
Og når man legger til korona-regler, så skjønner jeg godt at de ikke ønsker enda mer ekstraarbeid med klesskift osv.

I bhg jeg jobber har vi nå også retningslinjer som sier noe om at vi ikke kan/skal/bør ta i barnas mat/matboks, og i såfall skal det brukes hansker, med håndvask etterpå. Altså enda mer ekstraarbeid og tid borte fra barna, enn bare det å åpne den termosen. 
Men dersom du finner en matboks mini klarer å åpne selv (ja, mange minier åpner matboksen selv dersom den ikke er for fancy), så vil jo det avhjelpe endel.

Ellers må du bare spørre bhg om hva deres utfordring ligger i, og så finner du en løsning på det

Anonymkode: 87bd3...173

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner ikke problemet fordi du IKKE jobber i barnehagen. Som sagt, i disse coronatider så er det slik at de aller fleste barnehagene vil ha enkel mat, hvorfor må du på død og liv sende med gryteretter? Det er klart at det blir søl enten barnet bruker smekke eller ei.

Anonymkode: 14c0d...67e

Jeg har jobbet i barnehage før, og det er revnende likegyldig om ungen smører seg inn med leverpostei fra brødskive eller tomatsaus fra kjøttgryte.

I disse koronatider spiser de stort sett ute, ergo det er mindre å vaske, og søl blir det uansett hva ungene spiser.

Jeg får som sagt skryt av personalet for at jeg alltid sender med sunne, næringsrike og fristende matpakker. 

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høyrest rart ut, barna på mi avdeling ete frukostblanding, brød, smoothie bowls, gresk yoghurt med bær, alt mulig og forskjellig. Det er ikkje noko mål at alle må eta brødskiver, ikkje at det er noko galt med skive sånn generellt heller. Mitt barn var ikkje spesielt begeistra for skive i den alderen heller.

Er pedleiar på stor avdeling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens barn ass og deres mødre med fixe ideer. Overlat matpakkelagingen til far så blir det godt nok og færre konflikter med bhg.

Anonymkode: 08e3a...2f7

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vår barnehage er de ekstra mye ute nå også smittevern. Da blir slike matpakker særlig utfordrende og vil kreve mye hjelp av en voksen siden riktig bord og stol aldri finnes

Anonymkode: 7c17f...865

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at barnehagen helt sikkert har et poeng her, og det blir veldig tydelig når Ts er så vag på hva de har sagt.

Nå er det coronasituasjon, og alle foreldre gjør det de kan for at det skal bli enklest mulig for barnehagepersonalet. Da sender du ikke med smoothiebowl til en ettåring altså. De skal ha mat som de kan spise ute uten altfor mye søl. Hva med hele fiskekaker hun kan spise som en skive? Lapper eller matmuffins? Ikke gryteretter og andre ting som krever bestikk! Også ville jeg lagt ved en liten brødskive, for å venne henne til det. Blir tungvint for henne framover om hun ikke liker brød. Det kan hende det blir mer stas når hun ser de andre spiser det:) Eller er det et prinsipp for deg, at du egentlig liker at hun ikke spiser brød? 

Anonymkode: a0654...090

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at nå i koronatid så eter nesten alle våre barn frukost heima, det er lagt opp til det. Eg tenkte eigentlig før koronatid. Savner drifta vi hadde før ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er utrolig rart. Virkelig. Jeg sender med kreative matbokser med figurformet mat, snacks, middagsrester, havrepannekaker og annet digg. Jeg har aldri sendt med brødskiver. Jeg får skryt av de ansatte fordi jeg alltid sender med så fristende og deilig mat til ungen, og at hun alltid spiser hjertelig. Jeg hadde helt seriøst vurdert å bytte barnehage. 

Anonymkode: 14af7...b42

Får bare lyst til å sitere Lindmo, barn trenger ikke å vennes til at det er hurra meg rundt koldtbord i matboksen. For det er virkelig ikke nødvendig. 

Anonymkode: 5eb0b...239

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han spiser selv, men han må ha hjelp til å få opp mattermosen. Det er mulig han trenger litt hjelp til å tørke seg, det kan bli litt søl. Men skal ikke barnehagen i vareta barnets behov, er det helt urimelig at en 17 måneder gammel unge må ha litt tilsyn og hjelp under måltidene? Jeg sender alltid med bestikk, som regel en skje, det er festet til mattermosen. 
 

Om klær blir møkkete, så har vi rikelig med skift. Vi bryr oss ikke om klær blir flekkete, de vasker vi bare. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Hver gang en ansatt må skifte på din unge er de 3 ansatt på 12 unger, og dette er kun den tiden alle er på jobb som er noen timer om dagen. Resten av dagen blir de da 1/2 voksne på resten av barna. Hvis du absolutt ikke skal sende med brødskiver kan du sende med fiskekake, lapper med diverse smaker, matmuffins osv. Banan i biter, kan være frukten

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal bhg ivareta barnas behov, men du kan virkelig ikke forvente at de skal ta seg av søl som barnet steller i stand pga det ikke kan spise ordentlig, når det er så mye enklere å sende med husmannskost som er mye lettere å rydde opp i tillegg til mye mindre søl. 

Anonymkode: 14c0d...67e

Enig! De andre barna blir egentlig nedprioritet fordi Ts sin unge ikke kan ha mat som ikke søles så mye med i bhg. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du kan ha rett i det. Eller at barnehagen ønsker seg litt enklere arbeidsdag. Det er uansett ikke Ts sitt problem. Må jo være en gyllen anledning for barnehagen å sette litt grenser, og lære barna forskjell på mitt og ditt.

Anonymkode: 05033...402

Mener du virkelig at unger på 1-2 år skal oppdras av bhg til å forstå at en annen får mye mer spennende mat enn de andre? 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts du bør lære ungen din å like brød de neste årene, hvis ikke blir det vanvittig slitsomt å ha ungen på besøk. De færreste har varmmat hvert måltid, og det er ikke vanlig å ha rundstykker eller andre luksusvarer liggende. Det blir enda mer slitsomt enn barn som er så kresne at de kun spiser enkelte matvarer. Det er ikke så vanskelig for seg å kutte av en liten bit av en brødskive med pålegg og legge ved maten, når ungen smaker ofte nok og mange nok ganger vil ungen lære seg å like det. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mini begynte i barnehagen i slutten av januar og gikk ikke mange ukene i barnehage før koronaen og barnehagen stengte. Nå er vi i gang igjen, og barnehagen maser fremdeles om at mini skal spise brød og ha med brød i matpakken. Mini har aldri likt brød og som familie er vi også ikke store brødspisere. Han har med seg pasta med grønnsaker, kjøttboller med stekte grønnsaker og poteter, grønnsaksmedaljonger, smoothie bowls med frø og korn etc. Mange gode varierte matpakker, ernæringsmessig mye bedre enn brød med pålegg. I tillegg til at han spiser det og liker det. Jeg sender selvsagt med alt i mattermos, og barnehagen skal selvsagt ikke varme opp eller «styre» med maten på noen som helst måte. Likevel får jeg stadig høre at «det hadde vært bedre for «mini» at han spiste brødskiver som alle andre». I dag fikk jeg i tillegg en lang tale om at «alle kan lære seg å like brød». 
 

Hvorfor vil barnehagen på død og liv tvinge i ham brød? Skjønner ikke problemet når han får i seg den næringen og mer til han trenger gjennom det han spiser nå. Jeg er ikke en vanskelig mor, gjør som regel alltid som barnehagen ber om, men dette skjønner jeg ikke poenget med. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

I barnehagen der jeg arbeider hadde vi applaudert en matpakke som du beskriver her👏🏻👏🏻👏🏻 Mange barn har annen mat enn brødmat. Noen spiser grøt, noen middagsrester, noen har vafler med forskjellig pålegg, noen matmuffins, ometletter, pastasalat, bananlapper.....osv osv. Matpakkene er totalt forskjellige, og barna lærer ganske fort at de må spise den maten de selv har med seg og ikke sidemannens😊 Har aldri opplevd noe problem med det!

Anonymkode: 6eb7e...79f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...