Gå til innhold

Barnehagen maser om at mitt barn skal spise brød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 5/22/2020 at 11:36 PM, AnonymBruker said:

Får bare lyst til å sitere Lindmo, barn trenger ikke å vennes til at det er hurra meg rundt koldtbord i matboksen. For det er virkelig ikke nødvendig. 

Anonymkode: 5eb0b...239

Nei, men noen foreldre syns at barn skal «øve» på å spise mange forskjellige typer mat inkl grønnsaker. Og det oppnår man igrunnen ikke om det blir 2 måltider som begge består av tørre brødskiver ila en hel dag.

slik det er nå er de også så mye ute på tur at ungene er helt utslitt når de kommer hjem. De får heller ikke melk el varm mat i barnehagen lenger. Og de har ikke kjøleskap tilgjengelig så maten logger der i romtemp. Når det kun går i grovmotoriske ferdigheter en hel dag, har iallefall jeg et ønske om å få i ungen noe som faktisk metter en stund. Og å la en skive leverpostei ligge i 7 timer og godgjøre deg i 22 grader anser jeg som farligere enn corona. Så varm mat på termos el annet som gir litt mer proteiner, burde være helt innafor så lenge det ikke blir uhyre mye søl.

Anonymkode: 824a8...daf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 hours ago, AnonymBruker said:

Ts snakket om smoothie-bowl. Det er mer som suppe, og ganske grisete. 
 

Omelett er helt greit, så lenge barnet ditt klarer å spise det selv. Eller foreldrene skjærer den opp i biter som barnet kan spise selv. Gryterett blir fort søl, men ikke så mye mer søl enn yoghurt. All mat som må spises med skje havner fort alle andre plasser enn i munnen. Pasta og kjøttboller blir gjerne slengt på gulvet. 
 

Og det er greit at barn skjønner at de ikke har samme mat i matpakken. Men det blir fort et problem er jo om barnet hele tiden prøver å dele ut til andre barn som vil smake. Da blir det et forstyrrende element under måltidene, og de voksne må bruke oppmerksomheten til å passe på at barnet ikke deler ut sin egen mat. Særlig nå i disse coronatider. 
 

Og brødskive med pålegg er absolutt ordentlig mat. Hvordan kan du påstå noe annet?

Anonymkode: 74cc6...239

De er grupper med 3 barn om dagen. Om mitt barn får litt mat av de to andre på gruppa går det helt fint. Det samme sier de andre foreldrene på samme gruppe.

 

Anonymkode: 824a8...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det at barnet mitt ikke liker fast føde? Eller er nødt til å suge inn alt med skje? 90 % av det jeg sender med er fast føde (middagsrester, pastasalat maks 1 gang i uka, omeletter (kutta i biter) grønnsaksstaver, . Har aldri sendt med suppe, f. eks. Yoghurt alltid i klemmepose. Samarbeider gjerne med barnehagen, og det har jeg alltid gjort, men utøver ikke tvang og nekter å sende med barnet mitt noe han ikke liker slik at han går sulten hele dagen. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Ser «fast føde» kan misfordtås. Menes mat som er fast nok i fisken til at det kan spises med hånden.

 

Og ang dette «bestikket» som sendes med, foreslår at dere foreldre prøver å spise maten barnet får, med akkurat dette bestikket. Skje med noen gaffelpigger på for å spise minioppkuttet pastasalat er for mange barn, og garantert et barn på 17 mnd enten umulig, hvis ikke umulig så grisete, og hvis ikke grisete- utrolig tidkrevende for barnet å få i seg.

 

Du sier du samarbeider, men da hører du med de da, hvorfor de anbefaler brød. Altså hva er problemet med det du sender med. Det skriver du nemlig ikke her at du vet, så da gjør du det på mandag, slik at du kan tilpasse maten på en måte som sannsynligvis gjør at alle parter blir glade. Det er jo selvfølgelig ikke snakk om brødskivetvang, det er jo for å eliminere et problem med spisingen, så du må nesten vite hvilket problem du må prøve å lage matpakker egnet til å unngå.

Anonymkode: b88bb...b67

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men noen foreldre syns at barn skal «øve» på å spise mange forskjellige typer mat inkl grønnsaker. Og det oppnår man igrunnen ikke om det blir 2 måltider som begge består av tørre brødskiver ila en hel dag.

slik det er nå er de også så mye ute på tur at ungene er helt utslitt når de kommer hjem. De får heller ikke melk el varm mat i barnehagen lenger. Og de har ikke kjøleskap tilgjengelig så maten logger der i romtemp. Når det kun går i grovmotoriske ferdigheter en hel dag, har iallefall jeg et ønske om å få i ungen noe som faktisk metter en stund. Og å la en skive leverpostei ligge i 7 timer og godgjøre deg i 22 grader anser jeg som farligere enn corona. Så varm mat på termos el annet som gir litt mer proteiner, burde være helt innafor så lenge det ikke blir uhyre mye søl.

Anonymkode: 824a8...daf

Men nå er ikke poenget at maten i barnehagen, særlig i disse koronatider, skal dekke behovet for finmotorisk trening. Dere har vel fått annen veiledning for mat nå enn til vanlig? Det er for å unngå at barn dele, at det blir mye behov for å ta på maten til barnet (om barnet er stort nok, selvfølgelig). 

Anonymkode: b88bb...b67

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare håpe at barnet ditt begynner å like brød av seg selv etterhvert da. Blir jo nesten sosialt handicap'et hvis hun må ha særbehandling. Vanskelig å bli med venner hjem, delta på fritidsaktiviteter som f.eks har turer over flere dager osv. Kanskje du burde legge staheten til side og venne barnet ditt til å spise brød en gang i blant i det minste. For barnets eget beste. 

Anonymkode: 50061...7e4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får bare håpe at barnet ditt begynner å like brød av seg selv etterhvert da. Blir jo nesten sosialt handicap'et hvis hun må ha særbehandling. Vanskelig å bli med venner hjem, delta på fritidsaktiviteter som f.eks har turer over flere dager osv. Kanskje du burde legge staheten til side og venne barnet ditt til å spise brød en gang i blant i det minste. For barnets eget beste. 

Anonymkode: 50061...7e4

Som jeg har sagt her før i tråden, det er ingen problem det. De fleste stedene hun har vært til nå, har de alternativ havregrøt, knekkebrød eller rundstykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.5.2020 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Mini begynte i barnehagen i slutten av januar og gikk ikke mange ukene i barnehage før koronaen og barnehagen stengte. Nå er vi i gang igjen, og barnehagen maser fremdeles om at mini skal spise brød og ha med brød i matpakken. Mini har aldri likt brød og som familie er vi også ikke store brødspisere. Han har med seg pasta med grønnsaker, kjøttboller med stekte grønnsaker og poteter, grønnsaksmedaljonger, smoothie bowls med frø og korn etc. Mange gode varierte matpakker, ernæringsmessig mye bedre enn brød med pålegg. I tillegg til at han spiser det og liker det. Jeg sender selvsagt med alt i mattermos, og barnehagen skal selvsagt ikke varme opp eller «styre» med maten på noen som helst måte. Likevel får jeg stadig høre at «det hadde vært bedre for «mini» at han spiste brødskiver som alle andre». I dag fikk jeg i tillegg en lang tale om at «alle kan lære seg å like brød». 
 

Hvorfor vil barnehagen på død og liv tvinge i ham brød? Skjønner ikke problemet når han får i seg den næringen og mer til han trenger gjennom det han spiser nå. Jeg er ikke en vanskelig mor, gjør som regel alltid som barnehagen ber om, men dette skjønner jeg ikke poenget med. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Mini spiser nok det lite siden dere er forbildene og spiser det lite. Og dere ikke sender det med. Dumt om bhg må lage andre ting enn brødmåltid oga en som ikke skal spise brød. Grovt brød er godt for tarmene..

Men de kan ikke styre hva du sender med.

Syns det er godt med annet enn brød hele tiden.Men må no få brød noen ganger?

Anonymkode: 8dc65...819

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet ditt kan vel lære seg å spise brød?

Det blir veldig sånn : mitt barn er senter av universet holdning. 
 

hva med at andre blir misunnelig på barnet ditt? Er det noe godt utgangspunkt for ditt barns relasjon til de andre? 
 

jeg forstår også at det blir mye for barnehagen å særbehandle et barn mens de andre ikke får det samme. 
 

 

Anonymkode: a723e...7f2

Slutt da

det der andre barn blir misunnelige kortet er så oppbrukt.

Det er heller ikke å særbehandle bare fordi man ikke har med brød.

Anonymkode: b7a93...b8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Eediyat skrev:

Dette! Foreldre som har sære unger som ikke liker noe, er rett og slett bare late foreldre som ikke gidder å ta kampen. Min svigersøster var den ungen da hun var liten, mor gadd aldri å ta kampen, nå er hun 17 år og spiser KUN kyllingnuggets og chips - that’s it, ingenting annet. 

Åh så deilig det må være å leve i sin egen lille rosa boble.

Anonymkode: b7a93...b8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får bare håpe at barnet ditt begynner å like brød av seg selv etterhvert da. Blir jo nesten sosialt handicap'et hvis hun må ha særbehandling. Vanskelig å bli med venner hjem, delta på fritidsaktiviteter som f.eks har turer over flere dager osv. Kanskje du burde legge staheten til side og venne barnet ditt til å spise brød en gang i blant i det minste. For barnets eget beste. 

Anonymkode: 50061...7e4

Neida, det er virkelig null problem å ikke like brød , selv når man er med andre hjem.

Anonymkode: b7a93...b8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, det er virkelig null problem å ikke like brød , selv når man er med andre hjem.

Anonymkode: b7a93...b8c

synes du ikke?

Som mor til cøliakere så må jeg si at min erfaring er at det er jævlig upraktisk at ungene ikke kan spise brød hos andre eller på turer og seminarer.

Jeg har ganske begrenset med forståelse for at noen frivillig vil påføre barnet sitt et slikt sosialt handicap når det ikke er nødvendig.

Anonymkode: 3df9a...bbf

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Neida, det er virkelig null problem å ikke like brød , selv når man er med andre hjem.

Anonymkode: b7a93...b8ce

Kanskje ikke den som ikke spiser brødet syns det er helt problemfritt, men det er ikke sikkert vertskapet syns det.

Det er uansett på siden her. Ungen til ts er 17 md, han lærer seg nok å spise brød etterhvert. De fleste gjør jo det. Fram til da er nok en dialog med barnehagen det beste, så finner dere siklert en løsning som funker for alle. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2020 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Nei, selvsagt ikke han er 17 måneder. Men det er de ansattes jobb å ivareta hans behov i barnehagen. De skal bistå der det trengs. Forventer de ansatte at en på 17 måneder skal skifte selv?

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Men de skal også ivareta alle de andre barna sine behov. Hadde som mor aldri akseptert at mitt barn fekk dårligere tilsyn, fordi et annet barn som ikke har ekstra behov, skal ha ekstra hjelp og tilsyn. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

3-4 måltider i tillegg til frokost, middag og kvelds

Anonymkode: 09f55...9a5

Ja? 

Anonymkode: 14af7...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker vi må prøve alt. Millionsøksmål og oppreisning for våre klart helt ødelagte liv.

Anonymkode: b88bb...b67

Hvis dere er ok med å proppe i dere brødmat, er det jo ikke et problem. Problemet her er at man skal tvinge i et barn brødmat flere ganger daglig, når barnet ikke liker brødmat. Hva dere gjør når dere faktisk liker det selv, er revnende likegyldig. 

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts snakket om smoothie-bowl. Det er mer som suppe, og ganske grisete. 
 

Omelett er helt greit, så lenge barnet ditt klarer å spise det selv. Eller foreldrene skjærer den opp i biter som barnet kan spise selv. Gryterett blir fort søl, men ikke så mye mer søl enn yoghurt. All mat som må spises med skje havner fort alle andre plasser enn i munnen. Pasta og kjøttboller blir gjerne slengt på gulvet. 
 

Og det er greit at barn skjønner at de ikke har samme mat i matpakken. Men det blir fort et problem er jo om barnet hele tiden prøver å dele ut til andre barn som vil smake. Da blir det et forstyrrende element under måltidene, og de voksne må bruke oppmerksomheten til å passe på at barnet ikke deler ut sin egen mat. Særlig nå i disse coronatider. 
 

Og brødskive med pålegg er absolutt ordentlig mat. Hvordan kan du påstå noe annet?

Anonymkode: 74cc6...239

Imponerende hvor liten evne folk har til logisk tenkning.

Du mener at mat som barnet liker, som gryteretter, omeletter, og pasta blir kastet på bakken, mens en brødskive som barnet ikke liker ikke blir kastet på bakken?

Alle dere ihuga brødskivefans. Hvilket pålegg bruker barna deres, som verken genererer søl, mistes på bakken og kan spises helt på egen hånd som ettåring? Min erfaring med min ettåring er at all mat er gris, og heldigvis setter barnehagen vår pris på gode, sunne og kreative matbokser.

Og angående punktet om å dele mat, så fortalte de ansatte at barn Y hadde spist brødskiva til barn X sist uke, så brødskiver er ikke skjermet fra å bli delt de heller. 

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, loff og chips er klart å foretrekke fremfor grovbrød med pålegg.

Anonymkode: b88bb...b67

Ja, du fant et land som har dårligere kostholdsvaner i Europa enn Norge🙄

Vi er VERDENS RIKESTE land. Hvorfor har vi ikke råd til å gi barna våre et ordentlig måltid mat på skolen slik at de faktisk kan prestere, fremfor at de skal spise dagens store måltid etter de er ferdig med «arbeidet» sitt? Hvorfor tror dere måltidet «middag» heter nettopp det, og at tiden før kl 12 heter formiddag og tiden etter kl 12 heter ettermiddag? Det er fordi dagens store måltid bør spises rundt da for å ha mest nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til, hvis den ansatte ikke evner å ta ansvar for tre barn (slik bemanningsnormen er for de under 3 år), så sier vel det mye mer om den ansattes mentale kapasitet enn matpakka?

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og en ting til, hvis den ansatte ikke evner å ta ansvar for tre barn (slik bemanningsnormen er for de under 3 år), så sier vel det mye mer om den ansattes mentale kapasitet enn matpakka?

Anonymkode: 14af7...b42

Absolutt.

Anonymkode: 39eb1...7ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

synes du ikke?

Som mor til cøliakere så må jeg si at min erfaring er at det er jævlig upraktisk at ungene ikke kan spise brød hos andre eller på turer og seminarer.

Jeg har ganske begrenset med forståelse for at noen frivillig vil påføre barnet sitt et slikt sosialt handicap når det ikke er nødvendig.

Anonymkode: 3df9a...bbf

Nei, det synes jeg ikke. Det er virkelig null problem

Anonymkode: b7a93...b8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...