Gå til innhold

Barnehagen maser om at mitt barn skal spise brød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og hvor mange måltider er det? Tre 😂

Anonymkode: 14af7...b42

3-4 måltider i tillegg til frokost, middag og kvelds

Anonymkode: 09f55...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde brødmat vært eneste alternativ til lunsj hadde jeg bytta barnehage. Herregud, så kjipt. Stakkars barn. 

Anonymkode: 14af7...b42

Hæh? Brød til lunsj er jo helt normalt og det størstedelen av det norske folk er oppvokst med. Har vi vært "stakkars barn" alle sammen? 

Bare lurer på om jeg skal begynne å påberope meg en vond barndom her. Stakkars meg hadde jo faktisk brødskiver både til frokost hjemme OG i barnehagen 😭

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gliffy skrev:

Hæh? Brød til lunsj er jo helt normalt og det størstedelen av det norske folk er oppvokst med. Har vi vært "stakkars barn" alle sammen? 

Bare lurer på om jeg skal begynne å påberope meg en vond barndom her. Stakkars meg hadde jo faktisk brødskiver både til frokost hjemme OG i barnehagen 😭

Jeg er visst fast i et vondt barndomsmønster jeg da, for jeg spiser ofte brød til frokost, lunsj OG kvelds!

Anonymkode: b88bb...b67

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er visst fast i et vondt barndomsmønster jeg da, for jeg spiser ofte brød til frokost, lunsj OG kvelds!

Anonymkode: b88bb...b67

Er det for sent å ringe barnevernet tror du? Eller kanskje vi kan saksøke noen? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gliffy skrev:

Er det for sent å ringe barnevernet tror du? Eller kanskje vi kan saksøke noen? 

Jeg tenker vi må prøve alt. Millionsøksmål og oppreisning for våre klart helt ødelagte liv.

Anonymkode: b88bb...b67

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tussi84 skrev:

For noen er ikke karbohydrater bra. Alle tåler ikke brød, men får heller vektøkning pga karbohydratene. 

En unge på 17 mnd skal vel ikke telle kalorier? 

Anonymkode: 5ff55...593

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvem er det som snakker om suppe? Ingen! Det er snakk om normal og variert mat som holdes varm i MATtermos, ikke nødvendigvis suppe. Det er ikke mer grisete med gryterett enn brødskive. Man må gjerne ha et pålegg på skivene, og for at en unge på 1,5 år skal spise skivene må det sitte fast. Altså, brunost eller salami spises og skivene kastes, så da må man ty til kremost, prim, kaviar eller makrell i tomat - og jeg kan love deg at det ikke er mindre grisete enn en hvilken som helst gryterett eller omelett. 

Og argumentet med at de andre ungene kan bli misunnelige er jo helt bak mål. Hvis ungene er misunnelige fordi et annet barn får sunn og normal mat, så får vel foreldrene deres sende med sunn og normal mat da. Man kan ikke begrense andre bare fordi man selv ikke gidder å lage ordentlig mat til barna sine. 

Anonymkode: 14af7...b42

Ts snakket om smoothie-bowl. Det er mer som suppe, og ganske grisete. 
 

Omelett er helt greit, så lenge barnet ditt klarer å spise det selv. Eller foreldrene skjærer den opp i biter som barnet kan spise selv. Gryterett blir fort søl, men ikke så mye mer søl enn yoghurt. All mat som må spises med skje havner fort alle andre plasser enn i munnen. Pasta og kjøttboller blir gjerne slengt på gulvet. 
 

Og det er greit at barn skjønner at de ikke har samme mat i matpakken. Men det blir fort et problem er jo om barnet hele tiden prøver å dele ut til andre barn som vil smake. Da blir det et forstyrrende element under måltidene, og de voksne må bruke oppmerksomheten til å passe på at barnet ikke deler ut sin egen mat. Særlig nå i disse coronatider. 
 

Og brødskive med pålegg er absolutt ordentlig mat. Hvordan kan du påstå noe annet?

Anonymkode: 74cc6...239

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morsomt hvordan folk på død og liv skal fremstille brødmat som det mest usunne barn kan spise🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 14c0d...67e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Gliffy skrev:

Hæh? Brød til lunsj er jo helt normalt og det størstedelen av det norske folk er oppvokst med. Har vi vært "stakkars barn" alle sammen? 

Bare lurer på om jeg skal begynne å påberope meg en vond barndom her. Stakkars meg hadde jo faktisk brødskiver både til frokost hjemme OG i barnehagen 😭

Og det er helt latterlig. Ingen i Europa holder på slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, edwardnigma skrev:

Og det er helt latterlig. Ingen i Europa holder på slikt. 

Nei, loff og chips er klart å foretrekke fremfor grovbrød med pålegg.

Anonymkode: b88bb...b67

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts snakket om smoothie-bowl. Det er mer som suppe, og ganske grisete. 
 

Omelett er helt greit, så lenge barnet ditt klarer å spise det selv. Eller foreldrene skjærer den opp i biter som barnet kan spise selv. Gryterett blir fort søl, men ikke så mye mer søl enn yoghurt. All mat som må spises med skje havner fort alle andre plasser enn i munnen. Pasta og kjøttboller blir gjerne slengt på gulvet. 
 

Og det er greit at barn skjønner at de ikke har samme mat i matpakken. Men det blir fort et problem er jo om barnet hele tiden prøver å dele ut til andre barn som vil smake. Da blir det et forstyrrende element under måltidene, og de voksne må bruke oppmerksomheten til å passe på at barnet ikke deler ut sin egen mat. Særlig nå i disse coronatider. 
 

Og brødskive med pålegg er absolutt ordentlig mat. Hvordan kan du påstå noe annet?

Anonymkode: 74cc6...239

 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts snakket om smoothie-bowl. Det er mer som suppe, og ganske grisete. 
 

Omelett er helt greit, så lenge barnet ditt klarer å spise det selv. Eller foreldrene skjærer den opp i biter som barnet kan spise selv. Gryterett blir fort søl, men ikke så mye mer søl enn yoghurt. All mat som må spises med skje havner fort alle andre plasser enn i munnen. Pasta og kjøttboller blir gjerne slengt på gulvet. 
 

Og det er greit at barn skjønner at de ikke har samme mat i matpakken. Men det blir fort et problem er jo om barnet hele tiden prøver å dele ut til andre barn som vil smake. Da blir det et forstyrrende element under måltidene, og de voksne må bruke oppmerksomheten til å passe på at barnet ikke deler ut sin egen mat. Særlig nå i disse coronatider. 
 

Og brødskive med pålegg er absolutt ordentlig mat. Hvordan kan du påstå noe annet?

Anonymkode: 74cc6...239

Men hvor er de voksne? De voksne i barnehagen skal sørge for at det du beskriver her ikke skjer. Hva er de voksnes funksjon egentlig? Stå og observere barn? Under måltidene skal de passe på, hjelpe til og veilede nettopp fordi barna er jeg gjentar mellom 12-20 måneder gamle. De trenger hjelp og veiledning. Blir helt skremt av holdningene til enkelte her, forvente at barnet skal greie alt selv, flere foreslår å ikke gi barnet mat han ikke liker bare for at det skal bli minst mulig jobb for de ansatte i barnehagen. 
 

Jeg har aldri påstått at brødskiver ikke er godt mat, hadde barnet mitt spist det hadde jeg med glede sendt det med hver dag. Men nå liker han ikke det, og jeg kommer ikke til å tvinge han til å spise det. Hvis han begynner å spise brød i fremtiden, han er som sagt bare 17 måneder, så sender jeg brød med glede. 
 

Har forresten kuttet ut smoothie bowl i barnehagen pga søl, men sender med hjemmelagd smoothie i klemmepose. Suppe liker han ikke, så det blir aldri sendt. 

TS

Anonymkode: 6c2e3...d7c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Men hvor er de voksne? De voksne i barnehagen skal sørge for at det du beskriver her ikke skjer. Hva er de voksnes funksjon egentlig? Stå og observere barn? Under måltidene skal de passe på, hjelpe til og veilede nettopp fordi barna er jeg gjentar mellom 12-20 måneder gamle. De trenger hjelp og veiledning. Blir helt skremt av holdningene til enkelte her, forvente at barnet skal greie alt selv, flere foreslår å ikke gi barnet mat han ikke liker bare for at det skal bli minst mulig jobb for de ansatte i barnehagen. 
 

Jeg har aldri påstått at brødskiver ikke er godt mat, hadde barnet mitt spist det hadde jeg med glede sendt det med hver dag. Men nå liker han ikke det, og jeg kommer ikke til å tvinge han til å spise det. Hvis han begynner å spise brød i fremtiden, han er som sagt bare 17 måneder, så sender jeg brød med glede. 
 

Har forresten kuttet ut smoothie bowl i barnehagen pga søl, men sender med hjemmelagd smoothie i klemmepose. Suppe liker han ikke, så det blir aldri sendt. 

TS

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Selvfølgelig skal de voksne passe på, men om du får beskjed om at maten ikke fungerer er det vel noe de ser at de ikke får til å fungere. Ganske respektløst å avskrive rådene som begrunnet i at de ansatte er late, og fortsette som før og ignorere en klar beskjed fra noen med utdanning/kompetanse på barn, som tilbringer timesvis med ditt eksemplar hver dag.

Det finnes vel fast føde barnet ditt spiser, eller må alt suges inn/spises med skje? I så fall ville jeg fått det sjekket ut om det er noen grunn til det.

Du kan jo høre med de ansatte i barnehagen hva som er problemet? Om det er gris/tid/uro, etc, så kan du lettere tilpasse matpakken etter deres råd. 

Anonymkode: b88bb...b67

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Men hvor er de voksne? De voksne i barnehagen skal sørge for at det du beskriver her ikke skjer. Hva er de voksnes funksjon egentlig? Stå og observere barn? Under måltidene skal de passe på, hjelpe til og veilede nettopp fordi barna er jeg gjentar mellom 12-20 måneder gamle. De trenger hjelp og veiledning. Blir helt skremt av holdningene til enkelte her, forvente at barnet skal greie alt selv, flere foreslår å ikke gi barnet mat han ikke liker bare for at det skal bli minst mulig jobb for de ansatte i barnehagen. 
 

Jeg har aldri påstått at brødskiver ikke er godt mat, hadde barnet mitt spist det hadde jeg med glede sendt det med hver dag. Men nå liker han ikke det, og jeg kommer ikke til å tvinge han til å spise det. Hvis han begynner å spise brød i fremtiden, han er som sagt bare 17 måneder, så sender jeg brød med glede. 
 

Har forresten kuttet ut smoothie bowl i barnehagen pga søl, men sender med hjemmelagd smoothie i klemmepose. Suppe liker han ikke, så det blir aldri sendt. 

TS

Anonymkode: 6c2e3...d7c

En annen ting, det du skrev tidligere om at han har massebyttetøy, så det er bare å bytte tøy etter maten. Altså, nei, bemanningen er ikke slik at en kan legge inn fullt klesskift for alle barna etter lunsj fordi de har griset med maten?

Anonymkode: b88bb...b67

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal de voksne passe på, men om du får beskjed om at maten ikke fungerer er det vel noe de ser at de ikke får til å fungere. Ganske respektløst å avskrive rådene som begrunnet i at de ansatte er late, og fortsette som før og ignorere en klar beskjed fra noen med utdanning/kompetanse på barn, som tilbringer timesvis med ditt eksemplar hver dag.

Det finnes vel fast føde barnet ditt spiser, eller må alt suges inn/spises med skje? I så fall ville jeg fått det sjekket ut om det er noen grunn til det.

Du kan jo høre med de ansatte i barnehagen hva som er problemet? Om det er gris/tid/uro, etc, så kan du lettere tilpasse matpakken etter deres råd. 

Anonymkode: b88bb...b67

Hvor står det at barnet mitt ikke liker fast føde? Eller er nødt til å suge inn alt med skje? 90 % av det jeg sender med er fast føde (middagsrester, pastasalat maks 1 gang i uka, omeletter (kutta i biter) grønnsaksstaver, . Har aldri sendt med suppe, f. eks. Yoghurt alltid i klemmepose. Samarbeider gjerne med barnehagen, og det har jeg alltid gjort, men utøver ikke tvang og nekter å sende med barnet mitt noe han ikke liker slik at han går sulten hele dagen. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting, det du skrev tidligere om at han har massebyttetøy, så det er bare å bytte tøy etter maten. Altså, nei, bemanningen er ikke slik at en kan legge inn fullt klesskift for alle barna etter lunsj fordi de har griset med maten?

Anonymkode: b88bb...b67

Får han hjelp og veiledning under måltidene blir det mindre gris og behovet for skift synker kraftig. ;) 

Jeg kutter opp i biter, sender med bestikk, putter maten i en beholder der maten holder seg varm. Tilpasser maten tildels etter ansattes ønsker og alltid etter aktivitet i barnehagen. Men jeg forventer av barnehagen at de veileder og ved behov hjelper mitt 17 måneder gamle barn under måltidene. 
 

 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.5.2020 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Mini begynte i barnehagen i slutten av januar og gikk ikke mange ukene i barnehage før koronaen og barnehagen stengte. Nå er vi i gang igjen, og barnehagen maser fremdeles om at mini skal spise brød og ha med brød i matpakken. Mini har aldri likt brød og som familie er vi også ikke store brødspisere. Han har med seg pasta med grønnsaker, kjøttboller med stekte grønnsaker og poteter, grønnsaksmedaljonger, smoothie bowls med frø og korn etc. Mange gode varierte matpakker, ernæringsmessig mye bedre enn brød med pålegg. I tillegg til at han spiser det og liker det. Jeg sender selvsagt med alt i mattermos, og barnehagen skal selvsagt ikke varme opp eller «styre» med maten på noen som helst måte. Likevel får jeg stadig høre at «det hadde vært bedre for «mini» at han spiste brødskiver som alle andre». I dag fikk jeg i tillegg en lang tale om at «alle kan lære seg å like brød». 
 

Hvorfor vil barnehagen på død og liv tvinge i ham brød? Skjønner ikke problemet når han får i seg den næringen og mer til han trenger gjennom det han spiser nå. Jeg er ikke en vanskelig mor, gjør som regel alltid som barnehagen ber om, men dette skjønner jeg ikke poenget med. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Jobber i barnehagen - ser ikke problemet. Men har du spurt hvorfor de forteller at brød er bedre for mini? Har ikke lest hele den lange tråden så kanskje dette er svart på allerede? 

Anonymkode: ebe0f...2bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2020 den 0.24, AnonymBruker skrev:

det er ikke totalt unødvendig å lære et barn å like mat som han kommer til å møte tusen ganger hvert år. Det er tvert imot en viktig sosial kompetanse som gjør livet lettere for barnet ditt.

Mitt barn hatet tomater. Det er ekstremt upraktisk å ikke like tomater, så vi ble enige om å øve oss på å like tomat. Da hadde det nettopp gått en tv-serie på NRK om barn og mat og myter, og der viste de hvordan du kan lære et barn å like noe. Det var egentlig ganske enkelt - det krevde et visst antall repetisjoner, og så var jobben gjort. Funket kjempebra, og idag elsker hun tomater. Gjorde det samme med lillebroren som ikke likte brokkoli, og nå spiser han brokkoli med glede.

Så ikke kom og fortell at ungen ikke liker brød. Du tror sikkert han ikke liker det, men motviljen skyldes mest sannsynlig at dere ikke bruker det så mye i deres kosthold, og at du er rask til å tilby noe annet. Unger tilpasser seg familiens kosthold. Da er det naturlig at han er skeptisk. Men det er ganske lett å snu hvis du vil.

Anonymkode: 3df9a...bbf

Dette! Foreldre som har sære unger som ikke liker noe, er rett og slett bare late foreldre som ikke gidder å ta kampen. Min svigersøster var den ungen da hun var liten, mor gadd aldri å ta kampen, nå er hun 17 år og spiser KUN kyllingnuggets og chips - that’s it, ingenting annet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Eediyat skrev:

Dette! Foreldre som har sære unger som ikke liker noe, er rett og slett bare late foreldre som ikke gidder å ta kampen. Min svigersøster var den ungen da hun var liten, mor gadd aldri å ta kampen, nå er hun 17 år og spiser KUN kyllingnuggets og chips - that’s it, ingenting annet. 

Mitt barn spiser nesten alt av grønnsaker, kjøtt (kjøttkaker, kjøttboller, stekt kjøtt, grillet kjøtt), fisk (Fiskekaker, fiskepinner, stekt fisk), ris, fullkornspasta, gryteretter, gratenger, kornblandinger (granola), grøt,  egentlig det aller meste bare ikke brød, boller, rundstykker og matmuffins. Det er mulig han begynner å spise brød når han blir eldre, og det er bra. Men selv med det han spiser nå har han ett fullverdig kosthold. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får han hjelp og veiledning under måltidene blir det mindre gris og behovet for skift synker kraftig. ;) 

Jeg kutter opp i biter, sender med bestikk, putter maten i en beholder der maten holder seg varm. Tilpasser maten tildels etter ansattes ønsker og alltid etter aktivitet i barnehagen. Men jeg forventer av barnehagen at de veileder og ved behov hjelper mitt 17 måneder gamle barn under måltidene. 
 

 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Du vet at det er flere barn i barnehagen enn ditt barn?

De ansatte skal veilede og hjelpe ja. Men de har flere barn å ta hensyn til. 

Anonymkode: b9ad6...bc6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...