Gå til innhold

Barnehagen maser om at mitt barn skal spise brød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mini begynte i barnehagen i slutten av januar og gikk ikke mange ukene i barnehage før koronaen og barnehagen stengte. Nå er vi i gang igjen, og barnehagen maser fremdeles om at mini skal spise brød og ha med brød i matpakken. Mini har aldri likt brød og som familie er vi også ikke store brødspisere. Han har med seg pasta med grønnsaker, kjøttboller med stekte grønnsaker og poteter, grønnsaksmedaljonger, smoothie bowls med frø og korn etc. Mange gode varierte matpakker, ernæringsmessig mye bedre enn brød med pålegg. I tillegg til at han spiser det og liker det. Jeg sender selvsagt med alt i mattermos, og barnehagen skal selvsagt ikke varme opp eller «styre» med maten på noen som helst måte. Likevel får jeg stadig høre at «det hadde vært bedre for «mini» at han spiste brødskiver som alle andre». I dag fikk jeg i tillegg en lang tale om at «alle kan lære seg å like brød». 
 

Hvorfor vil barnehagen på død og liv tvinge i ham brød? Skjønner ikke problemet når han får i seg den næringen og mer til han trenger gjennom det han spiser nå. Jeg er ikke en vanskelig mor, gjør som regel alltid som barnehagen ber om, men dette skjønner jeg ikke poenget med. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett, barnehagen kan ikke tvinge deg til noe. Virker som du kan ernæring relativt godt og sørger for at barnet ditt får i seg næring på en god måte. Be om møte i barnehagen hvor du pent ber dem skjerpe seg og la deg mate barnet ditt på din måte. Du sier det ikke gir dem noe ekstraarbeid, så da ser jeg ikke noe problemi det.

Anonymkode: 52f21...bf5

Ryddet for avsporing. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million said:

Skal jeg gjette, så vil nok helst barnehagen at alle spiser omtrent det samme, så de ikke får sutring og masing rundt bordet fra alle som ser godsakene DIN sønn spiser, mens de må spise tørre brødskiver med brunost. "SÅNN vil jeg også ha!" eller "Jeg vil ha det samme som Tobias!" fra alle småungene rundt bordet, og så blir det masse grining når de ikke får det....

Er nok dessverre sånn. Husker det var sånn i barnehagen min også. Men vi måtte lære at sånn var det. Noen hadde slik mat, mens noen hadde brød. Livets lærepenge. 

Anonymkode: 52f21...bf5

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de spiser mye ute og de ofte bare gir de andre en skive i hånden, skjønner jeg at det er tungvindt, eller om de må finne frem ekstra tallerken eller bestikk, eller at de må passe på at maten har riktig temperatur. Jeg synes det høres litt voldsomt ut at maten skal være varm, men dersom det ikke trengs ekstra tilrettelegging i form av stol og bord eller andre ting, så er det vel ikke mer arbeid. Det kan godt være slitsom for dem om alle andre maser om det samme, men da kunne de kanskje heller sagt det?

Anonymkode: 3d792...56a

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Oktoberknøttet skrev:

Kanskje det rett og slett er din kjære mini som gjerne vil ha det samme som alle andre? Når alle andre spiser brødskiver så er det slettes ikke sikkert det er så stas å sitte der med noe annet. 

Han liker ikke brødskiver, spiser det aldri hjemme. De to gangene jeg har sendt med det i barnehagen har han ikke spist det. Så brød er ikke noe han liker. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å prøve å tvinge i barn mat de ikke liker, kommer det aldri noe godt ut av. I min barndom var dette veldig utbredt, og det er visse mattyper jeg ble tvunget i den gangen som jeg fortsatt styrer unna den dag i dag.

Anonymkode: b6c8e...e2d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom de spiser mye ute og de ofte bare gir de andre en skive i hånden, skjønner jeg at det er tungvindt, eller om de må finne frem ekstra tallerken eller bestikk, eller at de må passe på at maten har riktig temperatur. Jeg synes det høres litt voldsomt ut at maten skal være varm, men dersom det ikke trengs ekstra tilrettelegging i form av stol og bord eller andre ting, så er det vel ikke mer arbeid. Det kan godt være slitsom for dem om alle andre maser om det samme, men da kunne de kanskje heller sagt det?

Anonymkode: 3d792...56a

Som barnehage har de mye fokus på ro rundt matbordet og de skal i trå med deres egen plan innta måltidene i barnehagen rundt bordet, eller ute på bålplassen, der de også sitter rundt en plass. Jeg hadde nok ikke likt hvis alle måltidene ble inntatt ute på tur, at barna bare fikk en skive i hånda mens de gikk rundt. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(...)
 

Hvorfor vil barnehagen på død og liv tvinge i ham brød? (...) dette skjønner jeg ikke poenget med. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Du må jo spørre de som jobber i barnehagen. Vi kan da ikke vite hvorfor en eller flere ansatte i en barnehage hvor som helst i landet ønsker at ungen din spiser brød.

Du ser jo at folk gjetter vilt her på ulike årsaker, men det er umulig å vite om noen av dem er den rette uten at du snakker med dem det gjelder. Det kan være barn som maser om å få det samme, at ungen din griser mer eller bruker lenger tid, at han må ha ekstra hjelp for å åpne mattermosen mens de andre fikser matbokslokket sjøl, at de synes brød er tingen, hvem vet. 

SPØR. Og hvis du ikke synes svaret er utfyllende nok, spør igjen.

Anonymkode: a3d8c...23b

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Skal jeg gjette, så vil nok helst barnehagen at alle spiser omtrent det samme, så de ikke får sutring og masing rundt bordet fra alle som ser godsakene DIN sønn spiser, mens de må spise tørre brødskiver med brunost. "SÅNN vil jeg også ha!" eller "Jeg vil ha det samme som Tobias!" fra alle småungene rundt bordet, og så blir det masse grining når de ikke får det....

Mitt barn vil ikke spise brød, og barna i barnehagen bør lære at man er annerledes og ikke alle kan spise eller like den samme maten. På skolen er det heller ikke slik at alle spiser det samme. Så går det an å variere matpakkene litt for barnas skyld også, må ikke sende med tørre brødskiver hvis barnet f.eks liker middagsrester bedre. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mitt barn vil ikke spise brød, og barna i barnehagen bør lære at man er annerledes og ikke alle kan spise eller like den samme maten. På skolen er det heller ikke slik at alle spiser det samme. Så går det an å variere matpakkene litt for barnas skyld også, må ikke sende med tørre brødskiver hvis barnet f.eks liker middagsrester bedre. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Jeg har ikke påstått noe annet heller. Jeg påpekte bare hva grunnen kunne være, til at de ansatte i barnehagen vil at ts sin sønn også skal ha med seg brødskiver. Det er for å få fred og ro rundt bordet, slippe sutring, og slippe å stagge maset hver dag ved bordet om at "jeg vil ha det han spiser, jeg også!". De ansatte i barnehagen vil sannsynligvis ha en enklere hverdag, rett og slett, og ikke drive og gi barna lærepenger ved bordet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Gliffy skrev:

Det hadde jo vært praktisk for ungen din å lære seg og spise den mest vanlige frokost og lunsjmaten i Norge da. I framtiden kommer jo overnattinger, korpsturer, leirskole og mange andre anledninger der brødskiver er den maten du får. Kjipt hvis kan skal sitte der som den ene særingen som ikke spiser brødskive liksom. 

Jeg har en nevø som går på skolen og han spiser heller ikke brød. Har ikke lidd noen nød pga det foreløpig, han er 10 år. Ikke blir han ansett som sær heller, flere i klassen hans liker ikke brød og får andre matpakker, det er mere stas enn sært. Leirskole er en gang i løpet av barneskolen, i 5 dager, det tror jeg min sønn overlever. Vi prøver å lære barnet vårt at det er helt greit å skille seg ut, fremfor at det er «sært». 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagebarn bør ha kald mat som de kan spise selv uten å bli matet, dersom alder tilsier det. Å vente på at maten skal bli kald eller spise smoothiebowl som blir mer søl enn barnet får i seg blir for mye styr i barnehagen. Bruk gjerne annet enn brød, men da bør det være middagsretter som skal spises mest med hender, stekt egg, grove lapper og lignende. 

Har du spurt hvorfor de foretrekker brød? Eller hva som er ulempen med matpakken du har med?

Anonymkode: 7c17f...865

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

barna i barnehagen bør lære at man er annerledes og ikke alle kan spise eller like den samme maten.

Er ikke så lett å lære 1-2åringene dette. Noe annerledes med større barn såklart. 

På min jobb får ikke de voksne spise noe annet enn hva barna spiser hvis man spiser samtidig med dem (på pauserommet kan man såklart spise hva man vili), det fordi det er ikke så lett for smårollingene å skjønne at de ikke kan få spise det samme som deg. Så det er nok årsaken til at man ønsker at alle barna spiser det samme. 

Anonymkode: 12154...678

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klarer han å spise sånt uten ekstra hjelp/søl? Hadde jeg sendt med smothie bowl til min ville det bli unødig jobb for de voksne. Håper du tenker på det.

Anonymkode: 96950...c13

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi nordmenn av en eller annen grunn tror at det mest næringsrike, sunneste og viktigste maten man kan få i seg på jord er brød.

Hvorfor skal alle barn spise det samme? Dette er ikke Sovjet. Da får de andre foreldrene legge deg samme i matpakken som TS gjør.

Helt sykt at i 2020 får ikke barn ordentlig mat i barnehage og skole. Da jeg gikk på skole i utlandet på 90-tallet var å spise et varmt måltid på skolen en selvfølge.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får spise det de vil, men jeg vil bare si:

En brødskive trenger ikke være dårlig. Man kan ha på salatblad, egg og tomat. Det er mye godt pålegg man kan bruke, og man kan kutte opp ekstra grønnsaker til å ha på brødet. Man kan bruke grove brødtyper eller type gulrotbrød eller nøttebrød. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor MÅ man spise brød i Norge? Hvorfor er man en særing om man ikke vil ha brød i kostholdet sitt? Vi spiser altfor mye karbokost og det finns såååå mange gode alternativer. Nå er mine barn voksne men hadde jeg hatt barnehagebarn i dag så hadde jeg lært de at det er mye annet som er bedre enn tørre brødskiver. 

Anonymkode: da1c1...e56

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...