Gå til innhold

Barnehagen maser om at mitt barn skal spise brød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er en helt syk tanke at ts skal gi ungen sin kjip usunn mat fordi det er enklere for de ansatte og fordi de andre barna ikke skal bli misunnelig.

Hva med når de andre barna blir misunnelig på Lotte sine lange tjukke krøller, må Lotte da klippe seg kort? Eller når Johannes blir misunnelig på den fine nye dressen til Ludvig, må Ludvig da skaffe seg en ny og kjipere dress så det ikke skal bli leir for Johannes? 

Man kan leve et veldig fint liv uten korn! Min unge spiste hverken brød eller grøt før hun var 3-4 år. Hun spiste omelett, kokt egg, avokado, fiskekaker, karbonader, kaldt stekt kjøtt, grønnsaker, bær, frukt... i matpakkene sine både før og etter den alderen. Det er hverken vanskeligere eller mer søl å spise enn brødskiver. 

(Nå er hun 7 og har til min overraskelse fått helt dilla på knekkebrød.)

Anonymkode: 3e661...15b

hvis du synes det er syk tanke å ta hensyn til andre, og heller vet at det er mulig å gjøre brødmat sunn og god, så er det på tide å revurdere litt.

Anonymkode: 3df9a...bbf

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

hvis du synes det er syk tanke å ta hensyn til andre, og heller vet at det er mulig å gjøre brødmat sunn og god, så er det på tide å revurdere litt.

Anonymkode: 3df9a...bbf

heller IKKE vet skulle det stå

Anonymkode: 3df9a...bbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er en helt syk tanke at ts skal gi ungen sin kjip usunn mat fordi det er enklere for de ansatte og fordi de andre barna ikke skal bli misunnelig.

Hva med når de andre barna blir misunnelig på Lotte sine lange tjukke krøller, må Lotte da klippe seg kort? Eller når Johannes blir misunnelig på den fine nye dressen til Ludvig, må Ludvig da skaffe seg en ny og kjipere dress så det ikke skal bli leir for Johannes? 

Man kan leve et veldig fint liv uten korn! Min unge spiste hverken brød eller grøt før hun var 3-4 år. Hun spiste omelett, kokt egg, avokado, fiskekaker, karbonader, kaldt stekt kjøtt, grønnsaker, bær, frukt... i matpakkene sine både før og etter den alderen. Det er hverken vanskeligere eller mer søl å spise enn brødskiver. 

(Nå er hun 7 og har til min overraskelse fått helt dilla på knekkebrød.)

Anonymkode: 3e661...15b

Du trenger ikke å dra inn whataboutism som ikke har noe med HI å gjøre. Hva angår Lotte og Ludvig kan du ta opp i en annen tråd. Her snakket vi om mat og det finnes sunn brødmat.

Anonymkode: 14c0d...67e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare nektet å ta med brødmat til barnet. Hva skal de gjøre? Nekte barnet mat? 🙄

Jobber selv i bhg, og kan ikke se problemet her. Barn lærer seg at de har forskjellig mat i matpakken. Har aldri opplevd det som ett problem. Hadde forstått om det var suppe du sendte med hver dag. 

Gud så glad vi ikke har sånne sære regler hos oss. Her spiser alle forskjellig mat on dagen.

Eneste er at vi ikke kan varme noe for de, og at de selv må ha med bestikk. Da vi ikke får bruke kjøkkenet til barna. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med polarbrød eller grove vafler, liker barnet ditt det? 

Anonymkode: 5ff55...593

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva med polarbrød eller grove vafler, liker barnet ditt det? 

Anonymkode: 5ff55...593

Men hvorfor? 

Anonymkode: df360...83c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele denne laaaange diskusjonen bare fordi ts ikke bare gjør det enkelt og faktisk snakker med barnehagen....

 

Anonymkode: a3d8c...23b

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

det er ikke totalt unødvendig å lære et barn å like mat som han kommer til å møte tusen ganger hvert år. Det er tvert imot en viktig sosial kompetanse som gjør livet lettere for barnet ditt.

Mitt barn hatet tomater. Det er ekstremt upraktisk å ikke like tomater, så vi ble enige om å øve oss på å like tomat. Da hadde det nettopp gått en tv-serie på NRK om barn og mat og myter, og der viste de hvordan du kan lære et barn å like noe. Det var egentlig ganske enkelt - det krevde et visst antall repetisjoner, og så var jobben gjort. Funket kjempebra, og idag elsker hun tomater. Gjorde det samme med lillebroren som ikke likte brokkoli, og nå spiser han brokkoli med glede.

Så ikke kom og fortell at ungen ikke liker brød. Du tror sikkert han ikke liker det, men motviljen skyldes mest sannsynlig at dere ikke bruker det så mye i deres kosthold, og at du er rask til å tilby noe annet. Unger tilpasser seg familiens kosthold. Da er det naturlig at han er skeptisk. Men det er ganske lett å snu hvis du vil.

Anonymkode: 3df9a...bbf

Jeg er ikke ts. Du fikk med deg at det er snakk om en på 17 mnd? Det jeg sa var unødvendig, er at en 17 mnd gammel unge ikke skal ha med seg noe han ikke spiser i matboksen, som i dette tilfelle er brødskive. Det er ikke så lett å gjøre en avtale med en ettåring om å smake og lære seg å like. Man tilbyr og tilbyr variert mat. Kanskje spiser de, kanskje ikke. 

Ikke kom å fortell at ungen ikke liker brød? Jo det kan jeg fortelle deg, at ingen av mine likte brød som ettåringer. Tenke seg til. Min ene begynte ikke å spise brød før hun hadde gått 6 mnd i barnehagen. Nå har jeg en femåring som kan spise brød, men som ofte blir brødlei. Vi har en mann i huset som elsker brødmat. Og en snart 2 åring som spiser litt skive her og der, men som helt klart mer glad i annen mat. 

Anonymkode: 7f242...b88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, edwardnigma said:

Det er helt irrelevant om jeg har barn i barnehagen eller ei.

Har barnehageansatte mistet evnen til å lage mat fordi det er et coronavirus ute og går?

Nei...? Detre er jo fordi bhg ikke har kapasitet til å lage mat i disse dager. Kortere åpningstid, strenge smittevernregler og ansatte som ikke har mulighet/lov trø til der det er behov, slik som før. Les smittevernveilederen til myndigherene..

Anonymkode: 4a3c1...2f7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Haha, du har kanskje ikke barn selv? I hvilken verden er matmuffins, lapper, eller banan (??) mindre grisete? 😂

Anonymkode: 14af7...b42

Ikke meg du siterer, men det meste er mindre grisete enn suppe som en halvannetåring skal spise selv fra termos. 

Anonymkode: 5eb0b...239

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Haha, du har kanskje ikke barn selv? I hvilken verden er matmuffins, lapper, eller banan (??) mindre grisete? 😂

Anonymkode: 14af7...b42

Det er i hvertfall mindre grisete enn suppe, gryterett, smoothiebowl osv. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes denne holdningen som ligger under her er ganske spesiell. Det er tilsynelatende helt uaktuelt at ts sitt barn skal lære noe som hun synes er vanskelig, så forslaget er at de 12 andre ungene lærer noe vanskelig istedet. Jeg er hundre prosent sikker på at det mye enklere å lære det ene barnet å like brød, enn det er å lære de 12 andre hvorfor de ikke har samme privilegier som den ene.

Anonymkode: 3df9a...bbf

Enig!

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor? 

Anonymkode: df360...83c

Det er mye enklere å gi det i hånda, enn å måtte sitte ved et bord å spise. Nå må Ts sin unge sitte ved bordet, i stedet for å sitte i skogen feks på en stubbe. De er kanskje ikke så mye på tur ennå, men det vil bli et større problem på en storbarnsavdeling. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i barnehage,  men på barneskolen.  Det er det også mange kreative matpakker! Det foreldre ofte ikke tenker på, et at barna har 20 minutter å spise på.  Og det å ha 5 druer,  6 gulrotpinner, 2 skiver mango,  en kyllingsalat og en yoghurt ofte tar lenger tid! Og ofte har de glemt å sende med bestikk, og det har vi selvsagt ikke i klasserommet.  Vanligvis kan vi gå til skolekjøkkenet for å låne der,  men skolekjøkkenet ligger i annet bygg og det tar derfor sin tid å hente det.  Og i mens sitter det 22 elever alene,  for at lærer må gå i et annet bygg for hente,  og når jeg da endelig kommer tilbake med bestikk,  får barnet som manglet,  enda kortere tid på å spise.  Nå har vi heller ikke mulighet til å låne ut bestikk pga smittevernregler,  så da må barnet spise med fingrene.  

Anonymkode: 121ea...447

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg om noen år når «Truls» har med seg «Mini» hjem etter skolen. «Mamma, vi er sultne» «Jeg er opptatt, dere får ta dere noen brødskiver» «Mini liker ikke brød» «Han får vel ta knekkebrød da» «Nei han vil ha grønnsakmedaljonger eller smoothiebowl eller en pastarett». He he.

Anonymkode: 492db...782

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hele denne laaaange diskusjonen bare fordi ts ikke bare gjør det enkelt og faktisk snakker med barnehagen....

 

Anonymkode: a3d8c...23b

Nettopp. Det enkleste må da være å snakke med barnehagen og høre hvorfor de evt mener det er bedre at ungen har med brødskiver......

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber ikke i barnehage,  men på barneskolen.  Det er det også mange kreative matpakker! Det foreldre ofte ikke tenker på, et at barna har 20 minutter å spise på.  Og det å ha 5 druer,  6 gulrotpinner, 2 skiver mango,  en kyllingsalat og en yoghurt ofte tar lenger tid! Og ofte har de glemt å sende med bestikk, og det har vi selvsagt ikke i klasserommet.  Vanligvis kan vi gå til skolekjøkkenet for å låne der,  men skolekjøkkenet ligger i annet bygg og det tar derfor sin tid å hente det.  Og i mens sitter det 22 elever alene,  for at lærer må gå i et annet bygg for hente,  og når jeg da endelig kommer tilbake med bestikk,  får barnet som manglet,  enda kortere tid på å spise.  Nå har vi heller ikke mulighet til å låne ut bestikk pga smittevernregler,  så da må barnet spise med fingrene.  

Anonymkode: 121ea...447

Hvorfor har barna så tidspress på å spise?

Vi har så latterlig dårlige holdninger til mat i Norge...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

For det første. Hva er problemet deres med at TS kaller ungen mini? Har dere virkelig ikke noe bedre å ta dere til enn å herse med andre mennesker for en detalje som ikke engang er relevant? Mini, poden, lillemann eller whatever. Who the fuck cares? Skjerpe dere med mobbementalitet her og ta dere en titt i speilet. Hva forbilder er dere for barna deres når dere regelrett mobber et annet menneske på den måten for noe som ikke engang er noe ille eller betyr noen ting?

TS. Si til barnehagen at barnet ditt ikke liker brød og at så lenge barnet får med seg mat som han klarer å spise uten hjelp eller oppvarming så vil du ikke høre mer om at barnet må lære seg å spise brød. Ferdig snakket.
 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, Gliffy skrev:

Det hadde jo vært praktisk for ungen din å lære seg og spise den mest vanlige frokost og lunsjmaten i Norge da. I framtiden kommer jo overnattinger, korpsturer, leirskole og mange andre anledninger der brødskiver er den maten du får. Kjipt hvis kan skal sitte der som den ene særingen som ikke spiser brødskive liksom. 

Jeg er heller ikke noe stor brødspiser. Har overlevd i over 30 år uten å spise brød til frokost, lunsj og kveldsmat. Aldri vært noe problem. 

Anonymkode: 1d42d...cc3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste bekymringsverdige i denne tråden er alle de dystre spådommene for fremtiden til en ettåring som ikke liker brød 😂 

Anonymkode: 7f242...b88

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ts. Du fikk med deg at det er snakk om en på 17 mnd? Det jeg sa var unødvendig, er at en 17 mnd gammel unge ikke skal ha med seg noe han ikke spiser i matboksen, som i dette tilfelle er brødskive. Det er ikke så lett å gjøre en avtale med en ettåring om å smake og lære seg å like. Man tilbyr og tilbyr variert mat. Kanskje spiser de, kanskje ikke. 

Ikke kom å fortell at ungen ikke liker brød? Jo det kan jeg fortelle deg, at ingen av mine likte brød som ettåringer. Tenke seg til. Min ene begynte ikke å spise brød før hun hadde gått 6 mnd i barnehagen. Nå har jeg en femåring som kan spise brød, men som ofte blir brødlei. Vi har en mann i huset som elsker brødmat. Og en snart 2 åring som spiser litt skive her og der, men som helt klart mer glad i annen mat. 

Anonymkode: 7f242...b88

du beviser jo poenget mitt. De likte ikke brød, men nå spiser de det. Antagelig fordi de ble vant til det gjennom å få det mange ganger. Det er sånn ettåringer lærer å like mat.

Jeg fikk med meg at ts sitt barn var 17 måneder, og jeg forstår at man ikke kan gjøre avtaler med et så lite barn. Men prinsippet er det samme - hvis et barn vennes til en matvare gjennom mange repetisjoner, så vil de som regel begynne å spise den matvaren, enten det er en ettåring eller en femåring. 

Selvfølgelig er det mer utfordrende med en ettåring. Alt er mer utfordrende med en ettåring.

Det er jo nettopp det som gjør at jeg steiler over den holdningen enkelte i tråden har om at man heller skal lære de 12 andre ungene at det er forskjell på folk. Det finner de tidsnok ut, men å kreve at barnehagepersonalet skal gå gjennom kaos ved hvert måltid fordi de må forklare dette for ettåringer, er helt urimelig.

Anonymkode: 3df9a...bbf

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, edwardnigma skrev:

Hvorfor har barna så tidspress på å spise?

Vi har så latterlig dårlige holdninger til mat i Norge...

det er vel et tema for en helt annen tråd? Det er et interessant tema, men det bidrar jo ikke til denne debatten. Det er jo ikke læreren som har bestemt at de skal spise på 20 minutter. Læreren må forholde seg til de rammene de har.

Anonymkode: 3df9a...bbf

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...