Gå til innhold

Barnehagen maser om at mitt barn skal spise brød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Gliffy skrev:

Det hadde jo vært praktisk for ungen din å lære seg og spise den mest vanlige frokost og lunsjmaten i Norge da. I framtiden kommer jo overnattinger, korpsturer, leirskole og mange andre anledninger der brødskiver er den maten du får. Kjipt hvis kan skal sitte der som den ene særingen som ikke spiser brødskive liksom. 

"Særing" bare for at man ikke liker brød? Vi spiser alt for mye brød her til lands. Mange tåler det ikke godt, heller - av naturlige årsaker. Det er dessuten mye mer næring i middagsrester og den slags.

Anonymkode: daa78...80b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor MÅ man spise brød i Norge? Hvorfor er man en særing om man ikke vil ha brød i kostholdet sitt? Vi spiser altfor mye karbokost og det finns såååå mange gode alternativer. Nå er mine barn voksne men hadde jeg hatt barnehagebarn i dag så hadde jeg lært de at det er mye annet som er bedre enn tørre brødskiver. 

Anonymkode: da1c1...e56

Så utrolig enig! Jeg kommer til å være den "særingen" som sender med annet enn brød i matboksen til ungen.

Anonymkode: daa78...80b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du sender med mat som ikke krever noe ekstra arbeid av de voksne, og som mini kan spise selv, uten hjelp burde det gå bra?

Min får ikke brød i matpakken heller, men selv om suppe er det beste han vet får han ikke det med seg i barnehagen. Det blir bare søl om han skal spise selv.

Min får med havrelapper, matmuffins, omelett og lignende. Som han kan spise helt selv, sånn som de andre spiser brødskive selv.

Anonymkode: 00a43...468

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer han å spise sånt uten ekstra hjelp/søl? Hadde jeg sendt med smothie bowl til min ville det bli unødig jobb for de voksne. Håper du tenker på det.

Anonymkode: 96950...c13

Dette tenker jeg også kan være årsaken. Mtp covid-19 og alle tiltakene som gjøres i bhg pga det så er det slitsomt å måtte mate barn som er så små hvis de ikke kan spise selv. Hos oss så foretrekker bhg at alle har med seg mat som barna lett kan spise selv til tross for at de er så små nettopp pga at de voksne ikke har sjangs til å mate 10 ettåringer som skal ha med seg retter hjemmefra som krever skje eller gaffel.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen vil ha det enkelt, og minst mulig gris. 

Vi har ikke lov til å ha meg yoghurt i vår bhg pga dette. 

Anonymkode: 0f941...047

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. De andre barna blir sjalu, fordi det e rnoe annerledes. Skal ikke mer til.

2. Det blir ekstra opprydding for de ansatte. Brødskiver med leverpostei er ikke så mye søl som mat som spises med skje.

3. Jeg personlig spiser brød fordi jeg er mett lengre. Spiser det du sender med må jeg spise igjen etter 1 time. Kan det være noe sånt?

Anonymkode: ad3ce...9fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gliffy skrev:

Det hadde jo vært praktisk for ungen din å lære seg og spise den mest vanlige frokost og lunsjmaten i Norge da. I framtiden kommer jo overnattinger, korpsturer, leirskole og mange andre anledninger der brødskiver er den maten du får. Kjipt hvis kan skal sitte der som den ene særingen som ikke spiser brødskive liksom. 

Etter en del år som mor, så er det ikke noe problem å ikke like brød så godt. Det er ofte knekkebrød, havregrøt eller rundstykker som alternativ på leir eller turer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt hvorfor? Det er første år som foreldre til barnehagebarn for oss og vi har opplevd en del vi har undret oss over og diskuterte grunner oss imellom. Til slutt begynte vi å spørre hvorfor høflig. Og svarene var både fornuftige og oppklarende. Det er en del man hverken tenker på eller ser i barnehagen... 

Anonymkode: 264b0...50f

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo nødvendigvis bli kaos rundt matbordet når de andre barna ser at ditt barn spiser varm middagsmat, mens de får brød! Så kan man jo sikkert diskutere videre til man blir grønn om hvem som har "riktig" mat med. Spiser barnet ditt rett fra mattermos med medbrakt bestikk? Blir det ekstra jobb for de ansatte hvis de er ute på tur og skal spise matpakke? Kan hende det er en god idé at barnehager og SFO serverer et varmt måltid til alle barna, men skjønner at det blir problemer når ett barn har med seg varmmat og de andre ikke får. Har du prøvd med knekkebrød eller Polarbrød? 

Anonymkode: 50061...7e4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

"Særing" bare for at man ikke liker brød? Vi spiser alt for mye brød her til lands. Mange tåler det ikke godt, heller - av naturlige årsaker. Det er dessuten mye mer næring i middagsrester og den slags.

Anonymkode: daa78...80b

Jeg sa ikke at alle må spise brød bestandig. Jeg sa at det vil være mer praktisk for barnet dersom brød også er med i reportuaret i og med at dette svært ofte er det man får servert til frokost og lunsj i gruppeaktiviteter og på overnatting.

Det er jo ingen som må noen ting, jeg ville bare belyse at det kan ha flere fordeler enn å gjøre barnehagen fornøyd om ungen kan spise brød. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiser selv, men han må ha hjelp til å få opp mattermosen. Det er mulig han trenger litt hjelp til å tørke seg, det kan bli litt søl. Men skal ikke barnehagen i vareta barnets behov, er det helt urimelig at en 17 måneder gammel unge må ha litt tilsyn og hjelp under måltidene? Jeg sender alltid med bestikk, som regel en skje, det er festet til mattermosen. 
 

Om klær blir møkkete, så har vi rikelig med skift. Vi bryr oss ikke om klær blir flekkete, de vasker vi bare. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han spiser selv, men han må ha hjelp til å få opp mattermosen. Det er mulig han trenger litt hjelp til å tørke seg, det kan bli litt søl. Men skal ikke barnehagen i vareta barnets behov, er det helt urimelig at en 17 måneder gammel unge må ha litt tilsyn og hjelp under måltidene? Jeg sender alltid med bestikk, som regel en skje, det er festet til mattermosen. 
 

Om klær blir møkkete, så har vi rikelig med skift. Vi bryr oss ikke om klær blir flekkete, de vasker vi bare. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Selvfølgelig skal bhg ivareta barnas behov, men du kan virkelig ikke forvente at de skal ta seg av søl som barnet steller i stand pga det ikke kan spise ordentlig, når det er så mye enklere å sende med husmannskost som er mye lettere å rydde opp i tillegg til mye mindre søl. 

Anonymkode: 14c0d...67e

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han spiser selv, men han må ha hjelp til å få opp mattermosen. Det er mulig han trenger litt hjelp til å tørke seg, det kan bli litt søl. Men skal ikke barnehagen i vareta barnets behov, er det helt urimelig at en 17 måneder gammel unge må ha litt tilsyn og hjelp under måltidene? Jeg sender alltid med bestikk, som regel en skje, det er festet til mattermosen. 
 

Om klær blir møkkete, så har vi rikelig med skift. Vi bryr oss ikke om klær blir flekkete, de vasker vi bare. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Våres på samme alder kaster alle tallerken, boller og bestikk for lek.... Så jeg hadde nok ikke sendt termos med ham nå... 😅 Men vi har fullkost i barnehagen... 

Anonymkode: 264b0...50f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han spiser selv, men han må ha hjelp til å få opp mattermosen. Det er mulig han trenger litt hjelp til å tørke seg, det kan bli litt søl. Men skal ikke barnehagen i vareta barnets behov, er det helt urimelig at en 17 måneder gammel unge må ha litt tilsyn og hjelp under måltidene? Jeg sender alltid med bestikk, som regel en skje, det er festet til mattermosen. 
 

Om klær blir møkkete, så har vi rikelig med skift. Vi bryr oss ikke om klær blir flekkete, de vasker vi bare. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Joda. Barnehagen skal ivareta barns behov mtp tilsyn og hjelp. Men på de fleste småbarnsavdelinger er det minst 14 barn og 4 voksne. Det er ikke nok hender om alle 14 skal mates. :) 

Ellers hadde jeg spurt hvorfor de vil han skal ha med brødmat. 

Jeg jobber i bhg selv,vi har full kost til barna her. Veldig deilig,men det blir mest brødmat fordi det er det vi rekker. 


Barnet mitt går i en annen barnehage og har med matpakke hver dag.

Hun er heller ikke så glad i brød, men ville etter hvert ha det med i matpakka siden alle de andre spiste det. Ellers har hun ofte middagsrester, smoothie osv. Hun var litt eldre da hun begynte i barnehagen og klarte å ordne matpakka selv. :) 

Anonymkode: 9f12b...2b3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, edwardnigma said:

Det er fordi nordmenn av en eller annen grunn tror at det mest næringsrike, sunneste og viktigste maten man kan få i seg på jord er brød.

Hvorfor skal alle barn spise det samme? Dette er ikke Sovjet. Da får de andre foreldrene legge deg samme i matpakken som TS gjør.

Helt sykt at i 2020 får ikke barn ordentlig mat i barnehage og skole. Da jeg gikk på skole i utlandet på 90-tallet var å spise et varmt måltid på skolen en selvfølge.

Fått med deg corona-situasjonen eller? Ting er ikke som normalt i bhg! Til vanlig får mine varm mat, havregrøt, egg, smoothie ++ i bhg, men ikke nå om dagen. Da blir det en praktisk matpakke å ha med på tur, samt noe frukt, grønnsaker og en skyr. 

Anonymkode: 4a3c1...2f7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de barnehageansatte en gjeng med gammeldags tenkende hespetrær, som nærmer seg pensjonist alder?

Brød med pålegg er ernæringsmessig mye dårligere enn det du serverer ja. Jeg spiser heller ikke brød, og ble faktisk bedre av å slutte med det. 

Anonymkode: 05033...402

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han spiser selv, men han må ha hjelp til å få opp mattermosen. Det er mulig han trenger litt hjelp til å tørke seg, det kan bli litt søl. Men skal ikke barnehagen i vareta barnets behov, er det helt urimelig at en 17 måneder gammel unge må ha litt tilsyn og hjelp under måltidene? Jeg sender alltid med bestikk, som regel en skje, det er festet til mattermosen. 
 

Om klær blir møkkete, så har vi rikelig med skift. Vi bryr oss ikke om klær blir flekkete, de vasker vi bare. 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Finner han klærne selv, og bytter selv? 

Anonymkode: 0f941...047

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Million skrev:

Skal jeg gjette, så vil nok helst barnehagen at alle spiser omtrent det samme, så de ikke får sutring og masing rundt bordet fra alle som ser godsakene DIN sønn spiser, mens de må spise tørre brødskiver med brunost. "SÅNN vil jeg også ha!" eller "Jeg vil ha det samme som Tobias!" fra alle småungene rundt bordet, og så blir det masse grining når de ikke får det....

Tror du kan ha rett i det. Eller at barnehagen ønsker seg litt enklere arbeidsdag. Det er uansett ikke Ts sitt problem. Må jo være en gyllen anledning for barnehagen å sette litt grenser, og lære barna forskjell på mitt og ditt.

Anonymkode: 05033...402

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du kan ha rett i det. Eller at barnehagen ønsker seg litt enklere arbeidsdag. Det er uansett ikke Ts sitt problem. Må jo være en gyllen anledning for barnehagen å sette litt grenser, og lære barna forskjell på mitt og ditt.

Anonymkode: 05033...402

Men nå er vi i en veldig spesiell situasjon om dagen.

Anonymkode: 14c0d...67e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er nok av praktiske årsaker, ser for meg griset med 15-20 barn med hver sin smoothiebowl. 
Men så lenge du sender med mat som ikke er noe gris, trenger ekstra utstyr eller må gjøres noe med og barnet klarer å spise det selv, så ser jeg ikke helt problemet. 
Da må du jo spørre barnehagen om hvorfor de maser om det, skjønner ikke hvorfor du ikke spør de om det? 
Når det kommer til at barn vil ha det samme som noen andre har, må de bare lære seg det, her ble det forbudt med enkelte ting i bhg pga misunnelse, synes det er helt latterlig. 
Man opplever alltid forskjeller og kan like gjerne lære det først som sist, har stadig lyst på lunsjen til kollegaer jeg men noen dager har de lyst på min...ingen av oss lider noe nød av den grunn.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...