Gå til innhold

Barnehagen maser om at mitt barn skal spise brød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ok. Da får dette være din selektive forståelse av denne trådens innhold. Dumt, for den inneholder faktisk gode tips, som ikke ser ut til å gå inn hos enkelte. 🤷🏻‍♀️

 

Anonymkode: b88bb...b67

Jeg tar til meg gode tips, de få som er her, og kommenterer det jeg er uenig i. For eksempel at brødskiver med makrell i tomat eller smøreost er mindre grisete enn pasta og grønnsaker. 

Anonymkode: 14af7...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes det er veldig vanskelig å forvente at folk skal servere mine barn med cøliaki et glutenfritt alternativ, eller i det hele tatt noe annet enn det de har i skapet. Og jeg har opp gjennom årene fått mer enn nok indikasjoner på at enkelte synes det er for mye forlangt å servere allergivennlige alternativer selv i et engangstilfelle som en bursdag.

Så din forestilling om at det er uproblematisk å være det barnet på besøk som ikke liker brød, virker uerfarent, naivt og virkelighetsfjernt.

Anonymkode: 3df9a...bbf

Da vanker du i feil krets eller er bare så bitchy at folk ikke tilrettelegger .

For jeg har null problemer med å tilpasse, etter mange år med det så kan jeg si at jeg hverken er naiv , uerfaren eller virkelighetsfjern. Kanskje du burde gå litt i deg selv isteden 

Anonymkode: b7a93...b8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen denne tråden som ikke  burde jobbe i barnehage ser jeg.

Anonymkode: b7a93...b8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da vanker du i feil krets eller er bare så bitchy at folk ikke tilrettelegger .

For jeg har null problemer med å tilpasse, etter mange år med det så kan jeg si at jeg hverken er naiv , uerfaren eller virkelighetsfjern. Kanskje du burde gå litt i deg selv isteden 

Anonymkode: b7a93...b8c

så rådet ditt til ts er å passe på at de vanker i rett krets resten av livet?

istedet for å lære ungen å spise brød?

jaja

Anonymkode: 3df9a...bbf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes det er veldig vanskelig å forvente at folk skal servere mine barn med cøliaki et glutenfritt alternativ, eller i det hele tatt noe annet enn det de har i skapet. Og jeg har opp gjennom årene fått mer enn nok indikasjoner på at enkelte synes det er for mye forlangt å servere allergivennlige alternativer selv i et engangstilfelle som en bursdag.

Så din forestilling om at det er uproblematisk å være det barnet på besøk som ikke liker brød, virker uerfarent, naivt og virkelighetsfjernt.

Anonymkode: 3df9a...bbf

Jeg synes faktisk det er helt hårreisende om det ikke stilles med et allergivennlig alternativ når det kommer en gjest med allergi.

Her vi bor er det i hvert fall fullstendig normalt å stille med alternativer både til de med allergier og de som har et annet livssyn enn oss. 

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så rådet ditt til ts er å passe på at de vanker i rett krets resten av livet?

istedet for å lære ungen å spise brød?

jaja

Anonymkode: 3df9a...bbf

Det finnes mange folk som ikke spiser brød av ulike grunner, jeg har aldri vært borti noen som er så steile på at det må man lære seg å spise som enkelte i denne tråden her.  Hvorfor lager man et så himla stort problem utav det egentlig ? Det finnes mye annet å servere heldigvis

Anonymkode: b7a93...b8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes faktisk det er helt hårreisende om det ikke stilles med et allergivennlig alternativ når det kommer en gjest med allergi.

Her vi bor er det i hvert fall fullstendig normalt å stille med alternativer både til de med allergier og de som har et annet livssyn enn oss. 

Anonymkode: 14af7...b42

det er jeg enig i, men alle som har allergibarn vet at man blir møtt på svært ulike måter på dette punktet.

Anonymkode: 3df9a...bbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange folk som ikke spiser brød av ulike grunner, jeg har aldri vært borti noen som er så steile på at det må man lære seg å spise som enkelte i denne tråden her.  Hvorfor lager man et så himla stort problem utav det egentlig ? Det finnes mye annet å servere heldigvis

Anonymkode: b7a93...b8c

ja, men problemet er jo ikke at det finnes mye annet man kan servere.

Problemet er at alle barn ville møte mange situasjoner der brød er det som rent faktisk blir servert. Det er jo ikke sånn at barnet da kan velge å bli tilbudt noe annet. Han må jo spise det de faktisk får servert, eller gå sulten.

Mitt barn opplevde dette så sent som forrige seminar han var på - de hadde ikke ordnet mat han tålte, og han måtte gå en hel dag der de øvde intensivt fra 10 til 20 på en grønn salat uten proteiner - det var tomat og kinakål. 

Anonymkode: 3df9a...bbf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, men problemet er jo ikke at det finnes mye annet man kan servere.

Problemet er at alle barn ville møte mange situasjoner der brød er det som rent faktisk blir servert. Det er jo ikke sånn at barnet da kan velge å bli tilbudt noe annet. Han må jo spise det de faktisk får servert, eller gå sulten.

Mitt barn opplevde dette så sent som forrige seminar han var på - de hadde ikke ordnet mat han tålte, og han måtte gå en hel dag der de øvde intensivt fra 10 til 20 på en grønn salat uten proteiner - det var tomat og kinakål. 

Anonymkode: 3df9a...bbf

Om man vet det serveres mat og tror det serveres noe man ikke spiser så tar man med noe selv.  

Anonymkode: b7a93...b8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn går i friluftsbarnehage, og spiser derfor alle måltider ute. Det går like fint å spise mat ut av en matboks, som å ha det i hånda. Blir faktisk mindre gris når det spises ut av boks. 

Tenker at alle som argumenterer mot skikkelig mat, som tror at brødskive er det eneste som funker i barnehagen og på tur, burde gå seg en ordentlig tur i skogen med ungene sine. 

Anonymkode: 14af7...b42

Det er vanskeligere å måtte bruke bestikk i naturen, enn det er å ha mat som man bare kan ta i hånda. 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Men hvor er de voksne? De voksne i barnehagen skal sørge for at det du beskriver her ikke skjer. Hva er de voksnes funksjon egentlig? Stå og observere barn? Under måltidene skal de passe på, hjelpe til og veilede nettopp fordi barna er jeg gjentar mellom 12-20 måneder gamle. De trenger hjelp og veiledning. Blir helt skremt av holdningene til enkelte her, forvente at barnet skal greie alt selv, flere foreslår å ikke gi barnet mat han ikke liker bare for at det skal bli minst mulig jobb for de ansatte i barnehagen. 
 

Jeg har aldri påstått at brødskiver ikke er godt mat, hadde barnet mitt spist det hadde jeg med glede sendt det med hver dag. Men nå liker han ikke det, og jeg kommer ikke til å tvinge han til å spise det. Hvis han begynner å spise brød i fremtiden, han er som sagt bare 17 måneder, så sender jeg brød med glede. 
 

Har forresten kuttet ut smoothie bowl i barnehagen pga søl, men sender med hjemmelagd smoothie i klemmepose. Suppe liker han ikke, så det blir aldri sendt. 

TS

Anonymkode: 6c2e3...d7c

De voksne har mer enn nok å holde på med under måltidene, det er krangling, bytting av bleie, deling av mat, barn som gråter osv. De har ikke kapasitet til å lære ungen å spise med bestikk i bhg. Som regel har minst en voksen pause i lunsjen også. 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting, det du skrev tidligere om at han har massebyttetøy, så det er bare å bytte tøy etter maten. Altså, nei, bemanningen er ikke slik at en kan legge inn fullt klesskift for alle barna etter lunsj fordi de har griset med maten?

Anonymkode: b88bb...b67

Enig! Man har ikke tid eller kapasitet til å bytte klær på hver unge etter et måltid. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får han hjelp og veiledning under måltidene blir det mindre gris og behovet for skift synker kraftig. ;) 

Jeg kutter opp i biter, sender med bestikk, putter maten i en beholder der maten holder seg varm. Tilpasser maten tildels etter ansattes ønsker og alltid etter aktivitet i barnehagen. Men jeg forventer av barnehagen at de veileder og ved behov hjelper mitt 17 måneder gamle barn under måltidene. 
 

 

Anonymkode: 6c2e3...d7c

Mener du virkelig at bhg skal veilede hvert enkelt barn i hvordan de skal spise? Du skjønner ikke at det er foreldrene sin oppgave? De er som du sier små, og de skjønner ikke at de må vente på tur og i hvertfall ikke lenge eller når de er sultne. Dessuten vil jo de barna som fikk hjelp først også bli ferdig først og det vil bli uro rundt bordet.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og en ting til, hvis den ansatte ikke evner å ta ansvar for tre barn (slik bemanningsnormen er for de under 3 år), så sier vel det mye mer om den ansattes mentale kapasitet enn matpakka?

Anonymkode: 14af7...b42

Jammen TS mener jo at det bare er å skifte på ungen etter de har spist, da må de to andre være alene. Hun mener også at den ansatte skal veilede ungen i hvordan den skal spise maten, skal de to andre være selvgående for at ungen til Ts skal få mat som skaper ekstraarbeid for bhg?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har aldri jobbet i barnehage skjønner jeg.

Se for deg: du sitter ved bordet med din ene andre kollega og 9 barn. Ja, én annen kollega. Den siste er på pause skjønner du, for det er ingen andre tider iløpet av dagen det passer seg. Vi tar første pause første måltid, så tar en pause i utetiden og den siste pause ved andre måltid. Flere kan ikke ta pause i utetiden fordi utetiden er møtetid for andre avdelinger og vi må passe hverandres barn.

Så vi har igjen 2 voksne, 9 barn.

Så velter det ene barnet koppen sin med melk på gulvet. Eller et barn bæsjer i bleia si. Eller et barn begynner å slåss med sidemannen. Eller et barn begynner å gråte fordi det savner mamma.... Kanskje skjer to eller tre av disse tingene samtidig. Hvor mange voksne er det igjen til å sitte med de 9 barna da? 1.

1 voksen og 9 barn. Synes du det høres ut som et godt utgangspunkt for å ha tid til å mate et barn med smoothiebowl fordi det ikke liker brød?

De foreldrene som klager mest over de ansattes udugelighet er de samme foreldrene som blir fryktelig slitne etter f.eks. en barnebursdag. Veldig interessant at de samme foreldrene som blir så slitne av 2 små timer av en barnebursdag (der de bare har servert pølser fra kjøkkenet, tent på noen kakelys og ellers gått rundt og tatt bilder) klager voldsomt på hvor mye de har gjort, mens de ansatte i barnehagen liksom skal klare å gjennomføre et pedagogisk tilbud i 8 timer daglig og blir kalt udugelige når de forteller om sine begrensninger med at 9 barn trenger hjelp ved matbordet...

Men det er jo så mye enklere å klage enn å sette seg inn i andres liv at det er vel for mye å be om...

Anonymkode: 82032...ce3

Enig!

1 time siden, Sokkar skrev:

Men en pastasalat med store biter, så barnet kan plukkspise, blir ikke like mye gris som varm pasta med saus feks. Vanlig fruktbiter istedenfor smothie, som i en fruktsalat. Eventuelt en tynn smothie i en drikkekopp (kommer selvfølgelig til barnehagen i den drikkekoppen). 

Når barnet er så liten at moren forventer at barnet skal få hjelp både med å spise og skifte klær etterpå, så er det svært egoistisk. 

Ikke alle barnehager har tilrettelagt for at barna kan ha med alt mulig av varmmat. Det har med når og hvordan barnehagen ble laget. 

Enig!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man vet det serveres mat og tror det serveres noe man ikke spiser så tar man med noe selv.  

Anonymkode: b7a93...b8c

Nettopp. Men det er klart, du har rett - det er "bare" å ta med noe selv.

Og det kan variere fra enkelt, til litt upraktisk via kronglete til veldig vanskelig. Eks på det siste: Fotballaget ville at vi skulle sende med glutenfritt brød for en uke da de skulle på treningsleir til Spania. Problemet med glutenfritt brød er at det er uspiselig før det er et døgn gammelt.

Lære barnet sitt å spise brød derimot? enkelt

Anonymkode: 3df9a...bbf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Men det er klart, du har rett - det er "bare" å ta med noe selv.

Og det kan variere fra enkelt, til litt upraktisk via kronglete til veldig vanskelig. Eks på det siste: Fotballaget ville at vi skulle sende med glutenfritt brød for en uke da de skulle på treningsleir til Spania. Problemet med glutenfritt brød er at det er uspiselig før det er et døgn gammelt.

Lære barnet sitt å spise brød derimot? enkelt

Anonymkode: 3df9a...bbf

Du får lage problemer ut av det du vil, jeg gidder ikke det.  

Anonymkode: b7a93...b8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet i barnehage, og har selv et barnehagebarn. Denne tråden handler om et barn på 17 mnd, altså under 3 år. Denne tråden handler om barn som har utfordringer med å spise, altså stort sett under 3 år. Hvis du snakker om noe helt annet enn det tråden handler om, må du faktisk spesifisere det.

Matro skal på ingen måte opprettholdes. Lever du fortsatt på 60-tallet? Det er en barnehage. Som sagt, jeg har en ettåring i barnehage, og de ansatte som er en per tre barn, eller en per seks hvis noen tilfeldigvis må skifte en bleie under den korte tiden de spiser. De klarer likevel å sende hjem et rent barn, selv etter en potensielt grisete lunsj, OG de skryter av måltidene barnet får med. Så det er fullstendig mulig, og jeg vil faktisk påstå at man er ganske evneveik om man ikke klarer å passe på barn som spiser noe annet enn skiver. 

Anonymkode: 14af7...b42

Hvem skifter på barnet tror du? Gjør barnet det helt selv? Henter klær og skifter og legger det møkkete tøyet i en pose og henger det på plassen i garderoben? Eller tror du kanskje det er en ansatt som fikser dette?

Hva skjer når en ansatt bruker tiden sin på å skifte på en unge? Tror du de 2 andre barna har like godt oppsyn som ellers når barnet ditt blir skiftet på? Hva om alle 3 må skifte? Hva om et barn ikke vil skifte foedi det har på seg favorittskjørtet sitt? Da må man kanskje bruke litt tid på skiftingen da? Eller hva tror du? Skal man bare rive av klærne til det hylende barnet og skremme det ved å være voldsom, hardhendt og sint?

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnehagen bryter både bemanningsnormen OG smittevernsnormen så hadde jeg snakket med styrer, altså. Sånn skal det ikke være.

Jeg skryter faktisk uhemmet av barnehagen vår og personalet der. De er fantastiske! De er to voksne på 6 barn, eller tre på ni, og de holder seg til det.

De serverer varmmat hver dag utenom koronatid, og nå som foreldrene stiller med egen matpakke så skryter de av maten vi sender med og applauderer annen mat enn trauste skiver. De forstår heldigvis verdien i god og variert mat!

De evner faktisk også fullstendig forutsigbare situasjoner som at bleier må skiftes, klær må skiftes og søl under måltider, faktisk helt uten at det blir så krise at de krever foreldrene å ta med kjipest mulig mat for å gjøre det så enkelt som mulig for dem.

Imponerende nok klarer de faktisk å holde måltider med mattermoser og søl på tur i skogen 4-5 ganger i uken, med alle de utfordringer som følger med. Helt uten å klage! 

Anonymkode: 14af7...b42

Hvem tror du lager denne varmmaten? Kommer den flyvende inn vinduet, eller hva tror du? En ansatt kanskje? Altså er det en ansatt mindre sammen med barna mens denne varmmaten lages. Varmmat genererer også mye oppvask, hvem tror du tar den? Skybert? Nei, jeg skal fortelle deg en hemmelighet, det er en ansatt som må ta oppvasken...

Altså er det IKKE 3 ansatte på 9 barn gjennom dagen slik du tror. Og hva tror du skjer når en ansatt tar pause? 3 - 1 = ??. 2!!! Jøss, se det, da var de heller ikke 3. Hva tror du skjer når det skal holdes møter? Gjett én gang! Akkurat det samme jo! Har du sett! Eller tror du virkelig at det ikke holdes møter eller avvikles pauser i barnehagen til ditt barn? Foreldresamtaler, har du vært på det? Når var du der? Etter kl.07 og før kl.17.? I barnehagens åpningstid, ja?

Tenk deg litt om, så skjønner du det kanskje. 

---

Vet du hva jeg liker å gjøre på jobb? Sitte ned ved matbordet sammen med barna og snakke med de. Lese bok, synge rolig. Jeg går på jobb fordi jeg liker å være mest mulig sammen med de skjønne små skapningene, de er ganske kule. Jeg elsker å lære dem ting, fortelle historier og høre deres persepsjon av verden. 

Jeg liker ikke å bruke tiden min på å rydde, vaske og skifte unødvendig. Da føler jeg ikke at barna får den oppmerksomheten og den omsorgen de trenger. Veldig mange i barnehagen liker ikke å være sammen med barna, for dem er det bare en jobb de har for å tjene penger. Og vet du hva? Det er de som leverer ungene rene og nyskiftet hjem. Slik du liker TS. Men vit at det har konsekvenser å rydde og vaske mye. Det går ut over tiden vi har til andre ting, som barna.

Det er ikke nødvendigvis en motsetning der altså, men hvis barnehagen din etterspør enklere matpakker er det kanskje fordi de ønsker at barnet skal få i seg mat mens de leser bok til måltidet. For hvis ditt barn trenger mye hjelp så får vi ikke lest, det går ut over alle.

Få huet ut av rævva. Å kalle meg evneveik fordi jeg bryr meg om barna vil jeg ha meg frabedt. Jeg har ikke innført restriksjoner på maten i min barnehage, for det har ikke vært nødvendig for å jobbe tett med barna slik jeg ønsker, men at folk her ikke forstår at vi kan ha gode grunner til å etterspørre visse ting er ganske frustrerende. Man er ikke nødvendigvis lat, man er faktisk bare opptatt av barnets og barnegruppens beste.

Anonymkode: 82032...ce3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvem skifter på barnet tror du? Gjør barnet det helt selv? Henter klær og skifter og legger det møkkete tøyet i en pose og henger det på plassen i garderoben? Eller tror du kanskje det er en ansatt som fikser dette?

Barnet kommer stort sett hjem i samme klær som hun blir levert i. En og annen gang med litt fettflekker på buksa, men ingenting som krever bytte av tøy. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva skjer når en ansatt bruker tiden sin på å skifte på en unge? Tror du de 2 andre barna har like godt oppsyn som ellers når barnet ditt blir skiftet på? Hva om alle 3 må skifte? Hva om et barn ikke vil skifte foedi det har på seg favorittskjørtet sitt? Da må man kanskje bruke litt tid på skiftingen da? Eller hva tror du? Skal man bare rive av klærne til det hylende barnet og skremme det ved å være voldsom, hardhendt og sint?

Nei. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvem tror du lager denne varmmaten? Kommer den flyvende inn vinduet, eller hva tror du? En ansatt kanskje? Altså er det en ansatt mindre sammen med barna mens denne varmmaten lages. Varmmat genererer også mye oppvask, hvem tror du tar den? Skybert? Nei, jeg skal fortelle deg en hemmelighet, det er en ansatt som må ta oppvasken...

Nå lager vi foreldrene varmmaten og sender med i mattermos, men sånn utenom koronatid er det én voksen som kokkelerer maten til alle barna. Da selvfølgelig ikke en voksen som hører til den avdelingen som krever flere ansatte per barn. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså er det IKKE 3 ansatte på 9 barn gjennom dagen slik du tror. Og hva tror du skjer når en ansatt tar pause? 3 - 1 = ??. 2!!! Jøss, se det, da var de heller ikke 3. Hva tror du skjer når det skal holdes møter? Gjett én gang! Akkurat det samme jo! Har du sett! Eller tror du virkelig at det ikke holdes møter eller avvikles pauser i barnehagen til ditt barn? Foreldresamtaler, har du vært på det? Når var du der? Etter kl.07 og før kl.17.? I barnehagens åpningstid, ja?

Du er jammen hissig. Jeg har vært på foreldresamtaler, foreldremøter og SU-møter i barnehagen, alle i 18-19-tiden. 

Møter er et punkt jeg faktisk reagerer på selv. I barnehagen vår har de det på torsdager, da har de inne et par vikarer samt samler to grupper når personalet til den ene gruppen har møte. Jeg synes barnet mitt er litt for liten til å samles med de store, så hun er hjemme på torsdager. Men det er selvfølgelig ikke et alternativ for alle. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenk deg litt om, så skjønner du det kanskje. 

---

Vet du hva jeg liker å gjøre på jobb? Sitte ned ved matbordet sammen med barna og snakke med de. Lese bok, synge rolig. Jeg går på jobb fordi jeg liker å være mest mulig sammen med de skjønne små skapningene, de er ganske kule. Jeg elsker å lære dem ting, fortelle historier og høre deres persepsjon av verden. 

Utrolig nok klarer de voksne mitt barn sin barnehage gjøre dette, samtidig som de lar barna ha det de ønsker i matboksen. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke å bruke tiden min på å rydde, vaske og skifte unødvendig. Da føler jeg ikke at barna får den oppmerksomheten og den omsorgen de trenger. Veldig mange i barnehagen liker ikke å være sammen med barna, for dem er det bare en jobb de har for å tjene penger. Og vet du hva? Det er de som leverer ungene rene og nyskiftet hjem. Slik du liker TS. Men vit at det har konsekvenser å rydde og vaske mye. Det går ut over tiden vi har til andre ting, som barna.

Det er ikke nødvendigvis en motsetning der altså, men hvis barnehagen din etterspør enklere matpakker er det kanskje fordi de ønsker at barnet skal få i seg mat mens de leser bok til måltidet. For hvis ditt barn trenger mye hjelp så får vi ikke lest, det går ut over alle.

Jeg er helt for å samarbeide med barnehagen, og dersom barnehagen ønsker enklere matpakker, så bør man sørge for det. Men det betyr jo ikke at man på død og liv må ta med brødskiver. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Få huet ut av rævva. Å kalle meg evneveik fordi jeg bryr meg om barna vil jeg ha meg frabedt. Jeg har ikke innført restriksjoner på maten i min barnehage, for det har ikke vært nødvendig for å jobbe tett med barna slik jeg ønsker, men at folk her ikke forstår at vi kan ha gode grunner til å etterspørre visse ting er ganske frustrerende. Man er ikke nødvendigvis lat, man er faktisk bare opptatt av barnets og barnegruppens beste.

Anonymkode: 82032...ce3

Jeg kaller ikke deg evneveik, og jeg beklager om du tok det sånn. Jeg bare mener at man fint kan la barna spise noe annet enn brødskiver til lunsj, uten at det går på bekostning av barnas ve og vel. 

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får lage problemer ut av det du vil, jeg gidder ikke det.  

Anonymkode: b7a93...b8c

du er veldig heldig som ikke opplever problemer rundt dette. Det er veldig bra.

Men hva er problemet ditt med å innse at det andre opplever noe annet? Veldig usympatisk.

Anonymkode: 3df9a...bbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet kommer stort sett hjem i samme klær som hun blir levert i. En og annen gang med litt fettflekker på buksa, men ingenting som krever bytte av tøy. 

Nei. 

Nå lager vi foreldrene varmmaten og sender med i mattermos, men sånn utenom koronatid er det én voksen som kokkelerer maten til alle barna. Da selvfølgelig ikke en voksen som hører til den avdelingen som krever flere ansatte per barn. 

Du er jammen hissig. Jeg har vært på foreldresamtaler, foreldremøter og SU-møter i barnehagen, alle i 18-19-tiden. 

Møter er et punkt jeg faktisk reagerer på selv. I barnehagen vår har de det på torsdager, da har de inne et par vikarer samt samler to grupper når personalet til den ene gruppen har møte. Jeg synes barnet mitt er litt for liten til å samles med de store, så hun er hjemme på torsdager. Men det er selvfølgelig ikke et alternativ for alle. 

Utrolig nok klarer de voksne mitt barn sin barnehage gjøre dette, samtidig som de lar barna ha det de ønsker i matboksen. 

Jeg er helt for å samarbeide med barnehagen, og dersom barnehagen ønsker enklere matpakker, så bør man sørge for det. Men det betyr jo ikke at man på død og liv må ta med brødskiver. 

Jeg kaller ikke deg evneveik, og jeg beklager om du tok det sånn. Jeg bare mener at man fint kan la barna spise noe annet enn brødskiver til lunsj, uten at det går på bekostning av barnas ve og vel. 

Anonymkode: 14af7...b42

Ingen avdelinger er mer enn 3 voksne på 9 barn der jeg jobber, så hvor denne voksne du snakker om kommer fra aner ikke jeg.

Vikar? Hva er det? Det har vi ikke der jeg jobber med mindre 50% av de ansatte er syke...

Det er ganske tydelig at barnehagen du har barnet ditt i har et helt annet budsjett enn den jeg jobber i. Vi har ikke flere voksne, vi har ikke vikarer.

Ja jeg er hissig, men det er fordi det er så mange foreldre som ikke forstår hvorfor vi ikke alltid kan oppfylle ønskene deres. Jeg er hissig fordi jeg føler klagingen i denne tråden på kroppen. Det er ikke bare deg, men flere her som ikke forstår hvorfor vi jobber som vi gjør. Det er for å gjøre dagen til barna deres best mulig.

Jeg kunne godt sitert flere folk, men nå siterte jeg bare deg fordi du skrev konkrete ting jeg kunne svare på for å få frem poenget, så det virker kanskje ekstra hissig mot deg pga det. Men det har altså med tråden som helhet og ikke bare deg å gjøre.

Anonymkode: 82032...ce3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen avdelinger er mer enn 3 voksne på 9 barn der jeg jobber, så hvor denne voksne du snakker om kommer fra aner ikke jeg.

Vikar? Hva er det? Det har vi ikke der jeg jobber med mindre 50% av de ansatte er syke...

Det er ganske tydelig at barnehagen du har barnet ditt i har et helt annet budsjett enn den jeg jobber i. Vi har ikke flere voksne, vi har ikke vikarer.

Ja jeg er hissig, men det er fordi det er så mange foreldre som ikke forstår hvorfor vi ikke alltid kan oppfylle ønskene deres. Jeg er hissig fordi jeg føler klagingen i denne tråden på kroppen. Det er ikke bare deg, men flere her som ikke forstår hvorfor vi jobber som vi gjør. Det er for å gjøre dagen til barna deres best mulig.

Jeg kunne godt sitert flere folk, men nå siterte jeg bare deg fordi du skrev konkrete ting jeg kunne svare på for å få frem poenget, så det virker kanskje ekstra hissig mot deg pga det. Men det har altså med tråden som helhet og ikke bare deg å gjøre.

Anonymkode: 82032...ce3

Ja, det er en liten, privat barnehage, og vi har valgt den nettopp på grunn av gode skussmål fra venner og i lokalsamfunnet. Jeg ville aldri sendt barnet mitt til en barnehage hvor jeg ikke følte hun ble godt ivaretatt.

Har ingenting imot at du siterer meg, jeg har tross alt vært svært aktiv i denne tråden. 

Anonymkode: 14af7...b42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiai, 12 sider uten at vi vet hvorfor de ansatte helst vil ha brødmat i matpakken.

Kanskje har Ts overtolket meldingene fra de ansatte? Kanskje har de helt konkrete og legitime forklaringer på hvorfor de vil ha med brødmat? Men da synes jeg egentlig de burde ha fortalt hvorfor samtidig som de ga beskjed om at de ønsket brødmat i matpakken. 
 

Før corona har vi hatt med frokostblanding som frokost til vår gutt for variasjon. Har aldri fått noen tilbakemelding på at dette skal være noe problem. Men om det blir veldig gris, om det fører til mye ekstraarbeid, eller om det er upraktisk grunnet tur el så må jo man få beskjed om dette. 
 

At barnet må lære å spise brød el er vel kanskje ikke barnehagens oppgave å lære? Enig i at dette er praktisk, men synes det blir litt på siden av diskusjonen.

Og til deg som har et barn som har cøliaki: Mitt barn har også cøliaki, og enig i at dette er upraktisk. Men dette er jo mye videre enn at han ikke spiser brød. Han kan jo heller ikke få vanlig knekkebrød, pasta, pizza, boller, frokostblanding - så det blir selvsagt veldig utfordrende å gi han som gjest noe mat. Kan ikke helt sammenlignes med en som spiser brød. Er dessuten veldig få på 17 mnd som går på besøk til andre barn. 
 

Noen virker å bli litt fornærmet over manglende brødspising. Synes ikke Ts er noe nedlatende mot oss brødfolk, så synes folk er litt harde mot hun. 

Anonymkode: 1bb06...9b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skifter på barnet tror du? Gjør barnet det helt selv? Henter klær og skifter og legger det møkkete tøyet i en pose og henger det på plassen i garderoben? Eller tror du kanskje det er en ansatt som fikser dette?

Hva skjer når en ansatt bruker tiden sin på å skifte på en unge? Tror du de 2 andre barna har like godt oppsyn som ellers når barnet ditt blir skiftet på? Hva om alle 3 må skifte? Hva om et barn ikke vil skifte foedi det har på seg favorittskjørtet sitt? Da må man kanskje bruke litt tid på skiftingen da? Eller hva tror du? Skal man bare rive av klærne til det hylende barnet og skremme det ved å være voldsom, hardhendt og sint?

 

Hvem tror du lager denne varmmaten? Kommer den flyvende inn vinduet, eller hva tror du? En ansatt kanskje? Altså er det en ansatt mindre sammen med barna mens denne varmmaten lages. Varmmat genererer også mye oppvask, hvem tror du tar den? Skybert? Nei, jeg skal fortelle deg en hemmelighet, det er en ansatt som må ta oppvasken...

Altså er det IKKE 3 ansatte på 9 barn gjennom dagen slik du tror. Og hva tror du skjer når en ansatt tar pause? 3 - 1 = ??. 2!!! Jøss, se det, da var de heller ikke 3. Hva tror du skjer når det skal holdes møter? Gjett én gang! Akkurat det samme jo! Har du sett! Eller tror du virkelig at det ikke holdes møter eller avvikles pauser i barnehagen til ditt barn? Foreldresamtaler, har du vært på det? Når var du der? Etter kl.07 og før kl.17.? I barnehagens åpningstid, ja?

Tenk deg litt om, så skjønner du det kanskje. 

---

Vet du hva jeg liker å gjøre på jobb? Sitte ned ved matbordet sammen med barna og snakke med de. Lese bok, synge rolig. Jeg går på jobb fordi jeg liker å være mest mulig sammen med de skjønne små skapningene, de er ganske kule. Jeg elsker å lære dem ting, fortelle historier og høre deres persepsjon av verden. 

Jeg liker ikke å bruke tiden min på å rydde, vaske og skifte unødvendig. Da føler jeg ikke at barna får den oppmerksomheten og den omsorgen de trenger. Veldig mange i barnehagen liker ikke å være sammen med barna, for dem er det bare en jobb de har for å tjene penger. Og vet du hva? Det er de som leverer ungene rene og nyskiftet hjem. Slik du liker TS. Men vit at det har konsekvenser å rydde og vaske mye. Det går ut over tiden vi har til andre ting, som barna.

Det er ikke nødvendigvis en motsetning der altså, men hvis barnehagen din etterspør enklere matpakker er det kanskje fordi de ønsker at barnet skal få i seg mat mens de leser bok til måltidet. For hvis ditt barn trenger mye hjelp så får vi ikke lest, det går ut over alle.

Få huet ut av rævva. Å kalle meg evneveik fordi jeg bryr meg om barna vil jeg ha meg frabedt. Jeg har ikke innført restriksjoner på maten i min barnehage, for det har ikke vært nødvendig for å jobbe tett med barna slik jeg ønsker, men at folk her ikke forstår at vi kan ha gode grunner til å etterspørre visse ting er ganske frustrerende. Man er ikke nødvendigvis lat, man er faktisk bare opptatt av barnets og barnegruppens beste.

Anonymkode: 82032...ce3

Helt enig! En ting du glemte å nevne som også er logisk, men som ikke alle forstår: Tidligvakta som begynner 06.45 går hjem 14.15, er det pedagogen som er tidligvakt går hun hjem enda 45 min. tidligere pga. ubunden tid. Så fra 13.30 til barnehagen stenger er vi kun 2 voksne. Hvor mange barn tror du har blitt hentet når tidligvakta går? Ingen..

Klokka 15.30 går mellomvakta. Da pleier det IKKE å kun være 3 barn igjen, som regel fra 5-7. Hvor mange voksne er igjen til å passe, si hadet, bytte bleier og lese for disse 5-7 barna? 1 ja...

Anonymkode: 4968d...ada

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! En ting du glemte å nevne som også er logisk, men som ikke alle forstår: Tidligvakta som begynner 06.45 går hjem 14.15, er det pedagogen som er tidligvakt går hun hjem enda 45 min. tidligere pga. ubunden tid. Så fra 13.30 til barnehagen stenger er vi kun 2 voksne. Hvor mange barn tror du har blitt hentet når tidligvakta går? Ingen..

Klokka 15.30 går mellomvakta. Da pleier det IKKE å kun være 3 barn igjen, som regel fra 5-7. Hvor mange voksne er igjen til å passe, si hadet, bytte bleier og lese for disse 5-7 barna? 1 ja...

Anonymkode: 4968d...ada

Til tross for kreative matbokser, gjør jeg i hvert fall min del her. Leverer 09:30, for det er siste leveringstidspunkt, og henter 14:30, for det er det tidligste de ansatte ønsker at vi henter. 

Anonymkode: 14af7...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...