Gå til innhold

Termin januar/februar 2021


Kaiaermeg

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Netteflette skrev:

Jeg tok UL på Volvat på Majorstuen før jul, men neste gang tror jeg at jeg skal dra på jordmorklinikken i Oslo! Hun ene på Volvat var så ufølsom og viste ingen hensyn når skjermen viste MA så dit skal jeg hvertfall ikke igjen 🙈 Var de flinke på jordmorklinikken syns du?😊


Ja, jeg synes det var veldig hyggelig å være på Jordmorklinikken hvertfall. Trygg på det de gjør, flinke til å svare på alt man lurer på. Hun jeg var hos viste veldig forståelse for at jeg var litt bekymret siden dette er min tredje graviditet i år, og hun viste entusiasme når hun kunne fortelle meg at alt så bra ut.  
Jeg var på Volvat i Moss når jeg hadde SA, var veldig fornøyd der også, hun jeg var hos der var utrolig flink til å hjelpe meg med å sortere tanker og fordøye det. Hun tok seg god tid til å prate med meg, og jeg følte meg godt ivaretatt. 

Grunnen til at jeg dro til Jordmorklinikken denne gangen er fordi det er veldig lettvint for meg når jeg er på jobb, og fordi jeg har hørt veldig mye positivt om de. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, the1andonly skrev:

noen av dere som skal ha nr 2 som har lik/ulik symptomer? jeg spydde og var sykemeldt på denne tida forrige gang. denne gangen kjenner jeg ingenting og spotter. det gjorde jeg ikke sist. har null tro på at alt er ok. kan man dra på privat ul før uke 12 og da få en bekreftelse på at det er noe. eller kan man likegodt miste etter tidlig ultralyd? endrer sjansene seg for vellykket om hjertet slår? vet ikke hvorfor jeg er så skeptisk. jeg tror ikke på det i det hele tatt..

For min del var det bare likt de første 2-3 ukene. Forrige gang var jeg bare trøtt i starten og fikk litt vondter i ryggen og sidene av magen i mnd 8-9. Nå har jeg hatt vondt i ryggen i flere uker allerede og begynte å kjenne bekkenet i uke 9. Også vært enda mer trøtt, hatt vonde pupper og vært småkvalm. Alt dette er nytt og ulikt forrige gang.

Ifølge nhi.no står det at risiko for spontanabort er ca 2% om man har sett friskt foster i uke 8. Så jeg ville absolutt dratt på TUL ved slik bekymring. Om du går til fastlegen og forteller om bekymringer og spotting får du helt sikkert henvisning til gynekologisk på offentlig sykehus, da er det gratis 👌🏻 Men kan jo være litt ventetid, så om du ikke får time i uke 8-9 så kan du jo prøve privat. 

Endret av linni.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2020 den 13.04, Kaiaermeg skrev:

Jeg har så vanvittig delte følelser rundt når vi skal fortelle folk rundt oss om graviditeten! 😥

Forrige gang fikk de på jobben min vite det i uke 12, og så begynte vi å dele det med familie fra uke 15. Men det var ingen flere utover dette som visste det før etter OUL i uke 20. Utfordringen sist gang var at når vi delte det med nærmeste familie fra uke 15, så sa vi at vi ikke ønsket at flere skulle vite det før etter OUL. Vi ville føle oss helt trygge på at alt gikk som det skulle, mye pga. vanskelige følelser pga. tidligere MA/SA. Men, kort tid etter at vi fortalte svigers om det, fikk vi beskjed fra svigermor om at hun hadde fortalt det videre til min manns tante, som overhode ikke er nær familie - vi ser de maks 1 gang i året. Vi ble begge veldig skuffet og såret, og sa tydelig i fra at det ikke var greit for oss. Svigermor maset også jevnlig om når hun fikk dele nyheten videre.

På bakgrunn av dette har jeg veldig lite lyst til å fortelle svigermor om graviditeten før etter OUL, rett og slett fordi jeg (og mannen) ikke stoler på at hun klarer å holde det for seg selv. Mannen støtter meg i disse tankene. 

SAMTIDIG, sprekker jeg snart og har så lyst å dele det med feks min svigerinne og bestevenninne, vertfall rundt uke 12. Men jeg føler at det blir så fælt å forskjellsbehandle så mye - svigerinne får potensielt vite det i uke 12, mens svigermor ikke får vite det før 8 uker senere?

Noen andre som er i lignende situasjon, evt har tanker om det? 😅

Det er straffen for å bable, da får man ikke vite hemmeligheter. Helt greit syntes jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, the1andonly skrev:

noen av dere som skal ha nr 2 som har lik/ulik symptomer? jeg spydde og var sykemeldt på denne tida forrige gang. denne gangen kjenner jeg ingenting og spotter. det gjorde jeg ikke sist. har null tro på at alt er ok. kan man dra på privat ul før uke 12 og da få en bekreftelse på at det er noe. eller kan man likegodt miste etter tidlig ultralyd? endrer sjansene seg for vellykket om hjertet slår? vet ikke hvorfor jeg er så skeptisk. jeg tror ikke på det i det hele tatt..

Samme greia her egentlig. Forrige gang var jeg sykemeldt på dette tidspunkt og kastet opp alt omentrent. Men denne gangen er mye mindre kvalm og jeg klarer å spise bort kvalmen. Er også bekymret for om alt er bra. Men jeg prøver å ta det med ro og kose meg til det motsatte eventuelt er bevist 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som virkelig plages av varmen om dagen? Jeg gikk gravid sommeren 2018 også, da det var så innmari varmt fra juni og ut august, og jeg husker det som skikkelig vondt. Nå kjenner jeg på litt av de samme plagene, men jeg er jo mye kortere på vei nå enn jeg var den sommeren. Sitter stort sett i skyggen med ei flaske vann og har plassert ett-åringen min i plaskebassenget sitt, da går det litt greit. Helt enormt trøtt, så jeg koser meg ikke så veldig om dagen 🙄 vil jo egentlig ikke klage så mye over det da, veit jo at mange kanskje ikke blir gravide i det hele tatt, men akkurat nå har jeg det ikke så veldig bra 🙈😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marisana skrev:

Flere som virkelig plages av varmen om dagen? Jeg gikk gravid sommeren 2018 også, da det var så innmari varmt fra juni og ut august, og jeg husker det som skikkelig vondt. Nå kjenner jeg på litt av de samme plagene, men jeg er jo mye kortere på vei nå enn jeg var den sommeren. Sitter stort sett i skyggen med ei flaske vann og har plassert ett-åringen min i plaskebassenget sitt, da går det litt greit. Helt enormt trøtt, så jeg koser meg ikke så veldig om dagen 🙄 vil jo egentlig ikke klage så mye over det da, veit jo at mange kanskje ikke blir gravide i det hele tatt, men akkurat nå har jeg det ikke så veldig bra 🙈😅

Vi må jo få lov til å klage litt over plager i graviditen ❤️ Det vil alltid være noen som ikke får oppleve å bli gravid dessverre.. Vi er nok alle sammen uendelig glade for å være gravide uansett om vi klager litt (eller mye) over enkelte symptomer og plager 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det med alle sammen ? 🥰 

nå har jeg passert uke 9, formen er fortsatt litt dårlig. Kvalmen er det som sliter mest på, men ellers i grei form. 
lurer på en ting, til dere som har barn fra før. Var dere mye kvalme og hvilken kjønn var det ? Står på nettet at de som opplever mye kvalme som regel bærer på en jente. Men jeg har både en gutt og en jente fra før, fantes ikke kvalm med noen av dem 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har passert uke 9 nå, 9+3! 😄 Føler tiden går sykt sakte, men tror det er fordi formen er så dårlig. Kjedelig å høre at formen din er likedan :( Er kvalmen som er verst her også, fra jeg står opp til jeg legger meg. Mataversjon, trøtt og sliten av å være kvalm hele tiden. 0 energi 😂

Jeg var like kvalm forrige gang, da fikk jeg jente. Svangerskapet er prikk likt som med henne, bortsett fra at jeg forrige gang hadde blødninger. Antar derfor at det blir jente denne gangen også 😂

Usikker på om man kan si kjønn ut ifra symptomer... jeg har bare en jentefølelse, evt et håp 😂

@Mommywife

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaiaermeg skrev:

Jeg også har passert uke 9 nå, 9+3! 😄 Føler tiden går sykt sakte, men tror det er fordi formen er så dårlig. Kjedelig å høre at formen din er likedan :( Er kvalmen som er verst her også, fra jeg står opp til jeg legger meg. Mataversjon, trøtt og sliten av å være kvalm hele tiden. 0 energi 😂

Jeg var like kvalm forrige gang, da fikk jeg jente. Svangerskapet er prikk likt som med henne, bortsett fra at jeg forrige gang hadde blødninger. Antar derfor at det blir jente denne gangen også 😂

Usikker på om man kan si kjønn ut ifra symptomer... jeg har bare en jentefølelse, evt et håp 😂

@Mommywife

Uff kjedelig at formen din også er dårlig. Vi får håpe det gir seg snart ☺️🙏🏼 
jeg er så usikker fordi venninna mi var kvalm nesten hele svangerskapet men hun fikk en gutt, så aner ikke om hva jeg skal tro.

har ingen formening om hva det kan være, men tror kanskje det er jente denne gangen også ☺️ Spiller selvfølgelig ingen rolle, så lenge den er frisk men alltid spennende det der 🙏🏼 Hvilken uke er oul igjen, er det i uke 16?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håper virkelig det for oss begge @Mommywife! 🥰

Hmm, vi får se! Viktigste er at mini er frisk ja ❤️ nei, OUL er mellom uke 18-20 mener jeg på. Jeg har 18+0 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaiaermeg skrev:

Ja, håper virkelig det for oss begge @Mommywife! 🥰

Hmm, vi får se! Viktigste er at mini er frisk ja ❤️ nei, OUL er mellom uke 18-20 mener jeg på. Jeg har 18+0 🥰

Har du fått innkalling til OUL allerede? Flott at du skal i uke 18 da! Min jordmor søkte fødeplass for meg på tirsdag, håper jeg får rask innkalling jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går inn i ny uke i morgen 🥰 Da er jeg 8+0 

Har ikke bestilt legetime enda, eller time hos jordmor. Burde kanskje bestille snart, men tenkte bestille nærmere uke 12 så vi får tatt alt av blodprøver samtidig 😊 Når har dere bestilt første svangerskapskontroll? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen og gratulerer, @Klougart 🥰

@vegasus Jeg er uke 10+2 i dag. Første time hos jordmor ble delt i to, med telefonsamtale forrige uke som min samboer var med på, og nå på tirsdag tok vi alt av blodprøver osv 😊 Bestilte timen leenge før det, bare for å ha det gjort. Lurt at jordmor får bestilt fødeplass tidlig har jeg lest!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, hurrabasten skrev:

Velkommen og gratulerer, @Klougart 🥰

@vegasus Jeg er uke 10+2 i dag. Første time hos jordmor ble delt i to, med telefonsamtale forrige uke som min samboer var med på, og nå på tirsdag tok vi alt av blodprøver osv 😊 Bestilte timen leenge før det, bare for å ha det gjort. Lurt at jordmor får bestilt fødeplass tidlig har jeg lest!

Tar du alle kontroller hos jordmor? 😊 Tenkte ta første hos fastlege, og så resten hos jordmor. Men burde kanskje ta kontakt med helsestasjonen uansett 🤷🏼‍♀️ 

Mye å sette seg inn i som førstegangsgravid 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå 7+3, og har så si ikke vært noe kvalm. Men er ekstremt trøtt og sliten for tiden. Har 1 barn fra før, og jobber i barnehage. Så er høyt tempo hele tiden. Nå har jeg fått plager med bekkenet 😫 det låser seg skikkelig. Hatt 2 timer hos kiropraktor denne uka, og skal fortsette noen uker tipper jeg. Har hatt ryggplager i årevis, og noe bekkenlåsning selv når jeg ikke var gravid, men nå bare låser det seg hele tia... litt kjedelig, men håper ikke det blir skikkelig ille etterhvert.. noen andre som har fått bekkenplager tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, vegasus skrev:

Tar du alle kontroller hos jordmor? 😊 Tenkte ta første hos fastlege, og så resten hos jordmor. Men burde kanskje ta kontakt med helsestasjonen uansett 🤷🏼‍♀️ 

Mye å sette seg inn i som førstegangsgravid 🙈 

Ja, jeg er veldig fornøyd med min jordmor, og jeg kjenner ikke fastlegen min (er relativt ny i byen jeg bor), så jeg tenker det er greit for meg å bare forholde meg til jordmor😊 Har også vært på tidlig ultralyd på privat klinikk hos en gynekolog, og da fikk jeg snakket lenge med henne om alt mulig, så jeg føler meg godt ivaretatt over alt🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 8 uker i dag og er i ganske dårlig form 😕 kvalm til og fra hele dagen og veldig sliten. Kan ikke huske at det var så ikke sist selv om jeg var litt småkvalm. Da fikk jeg jente. 

Det blir en del barne-TV på datteren min om dagen, er helt skutt når jeg er ferdig på jobb..  samboer tar selvsagt mer enn sin del, men hun er ganske mammajente, så er ikke helt enkelt å sove på sofaen i samme rom som henne mens hun skal leke på gulvet med pappaen (og jeg vil helst være i samme rom som henne når vi først er sammen selv om det kanskje ikke merkes så veldig at jeg er der :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2020 den 17.45, hurrabasten skrev:

Har du fått innkalling til OUL allerede? Flott at du skal i uke 18 da! Min jordmor søkte fødeplass for meg på tirsdag, håper jeg får rask innkalling jeg også!

Ja, jordmor sendte søknad når jeg var hos henne første gang i uke 7 :) Ja, veldig glad det er så "tidlig", hadde ikke før i uke 20 sist gang 😂

 

Velkommen og gratulerer @Klougart! 🥰

 

21 timer siden, Maleneaia skrev:

Jeg er 8 uker i dag og er i ganske dårlig form 😕 kvalm til og fra hele dagen og veldig sliten. Kan ikke huske at det var så ikke sist selv om jeg var litt småkvalm. Da fikk jeg jente. 

Det blir en del barne-TV på datteren min om dagen, er helt skutt når jeg er ferdig på jobb..  samboer tar selvsagt mer enn sin del, men hun er ganske mammajente, så er ikke helt enkelt å sove på sofaen i samme rom som henne mens hun skal leke på gulvet med pappaen (og jeg vil helst være i samme rom som henne når vi først er sammen selv om det kanskje ikke merkes så veldig at jeg er der :P)

Åh, føler med deg! Har ei mammajente selv, og er ganske dårlig fra morgen til kveld. Merker at hun merker at jeg ikke klarer å henge like godt med, og noen ganger bare må ligge i fosterstilling på sofaen... Pappaen er kjempeflink, og jeg også vil ho gjerne være i samme rom for å føle at jeg er sammen med henne! Håper formen blir bedre på oss begge snart, jeg kjenner vertfall at det er litt tungt å ikke kunne ver samme gamle mamma for jenta mi 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2020 den 15.53, ch2 skrev:

Jeg er nå 7+3, og har så si ikke vært noe kvalm. Men er ekstremt trøtt og sliten for tiden. Har 1 barn fra før, og jobber i barnehage. Så er høyt tempo hele tiden. Nå har jeg fått plager med bekkenet 😫 det låser seg skikkelig. Hatt 2 timer hos kiropraktor denne uka, og skal fortsette noen uker tipper jeg. Har hatt ryggplager i årevis, og noe bekkenlåsning selv når jeg ikke var gravid, men nå bare låser det seg hele tia... litt kjedelig, men håper ikke det blir skikkelig ille etterhvert.. noen andre som har fått bekkenplager tidlig?

Jeg er 11+0 i dag og er fortsatt mye trøtt og sliten 🙈 Håper det gir seg veldig snart.
Jeg har en del vondt i ryggen og har kjent på bekkenet i et par uker selv. Hadde ingen eller veldig lite plager med bekkenet forrige gang, men hadde litt vondt i korsryggen og litt isjas stråling nedover ene beinet på slutten forrige gang. Har kjent på dette allerede denne gangen 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...