Gå til innhold

Til dere som kritiserer vi som hamstrer...

Fremhevede innlegg

Skrevet
14 minutter siden, Peanut said:

Det her gjorde meg vondt å se: 6C722B66-D907-4A4B-A5F5-1F7E49C67CD1.thumb.jpeg.d5ff06388fb25b7a6adcde06407f3083.jpeg

Det her gjelder ikke bare eldre, men også andre som trenger spesifikk mat og medisiner. Laktoseredusert og laktosefri melk er mange steder utsolgt fordi de har lang holdbarhet. De som trenger det får ikke tak i det. Det er restriksjoner på Paracet og Otrivin, blant annet, fordi folk har hamstret. 
Jeg bruker hjernen når jeg skal tenke og hjernen når jeg skal handle. Kan vi bli flere? 

Da er vi hvertfall 3!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Sharingiscaring skrev:

Da er vi hvertfall 3.

❤️

• Liker 1
Skrevet

Kunne ønske folk tenkte litt lenger i sin egen nesetipp. Ikke bare når det gjelder handling av matvarer men også når det gjelder hvor man ferdes og oppholder seg.

Det er ikke greit å hamstre så mye matvarer at andre mennesker ikke får tak i varene som de også trenger. Det er ikke greit at en baby må bruke tøybleier noen dager fordi mange kjøpte 7 pakker bleier når du egentlig bare hadde behov for 2. Det er ikke ok at noen kjøper laktose fri melk pga holdbarhet når du ikke har behov for dette. 

Og det er heller ikke greit at det arrangeres leke grupper for barna som er hjemme pga skole/ bhg er stengt. Det er heller ikke greit at hundrevis av mennesker drar opp på fjellet og benytter ski/alpint anlegg. Og det er ikke greit at du arrangerer/ deltar på en fest med 50 andre når rådet er å begrense sosial kontakt om dagen. 

Med mindre du må ut, hold deg hjemme!

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig det? Deler du lønnsbonusen din med nabolaget ditt? Det er garantert noen som har behov for en slant ekstra...

Jeg har ingen gigantisk lager med mat, og jeg forventer på ingen måte at andre (privat personer) skal varte meg opp om vi faktisk går inn i en matmangelkrise. For en naiv tankegang å tro at folk flest blir mindre egoistiske når krisen oppstår...

Anonymkode: 9ab4a...d86

Det du kaller å varte opp kaller jeg å hjelpe, vise medmenneskelighet. Jeg håper du deler om en eldre dame om en mnd banker på døren din og spør? Hun kan være en av dem som ikke får nok av det nødvendigste fordi en haug egoister har hamstret. Kanskje fordi hun er skikkelig dårlig til bens og har vansker for å gå og ikke har familie som kan handle for henne. De fleste med normal empati hadde gitt selv om de selv ikke hadde så mye. Håper jeg. Fra min erfaring med kulturer og samfunn er det nesten uten unntak de som har lite selv som er mest villige til å dele. Det sier mye. 

Du sammenligner å dele lønnsbonusen med å dele mat med andre i en krisesituasjon?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det denne krisen viser er at vi overhode ikke er solidariske i Norge og det beste landet å bo i. Det er rett og slett flaut at friske mennesker hamstrer varer og sikkert må kaste mye mat, slik at eldre, uføre, syke personer ikke skal få mat. Når det er sagt synes jeg det skulle vært en plikt i alle butikker om å redusere de viktige matvarene med mer til maks 2-3 pr person.

Anonymkode: fc8b3...398

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det denne krisen viser er at vi overhode ikke er solidariske i Norge og det beste landet å bo i. Det er rett og slett flaut at friske mennesker hamstrer varer og sikkert må kaste mye mat, slik at eldre, uføre, syke personer ikke skal få mat. Når det er sagt synes jeg det skulle vært en plikt i alle butikker om å redusere de viktige matvarene med mer til maks 2-3 pr person.

Anonymkode: fc8b3...398

Det burde også være en plikt å bygge opp et lager når ting er normale. Ingen hadde tapt eller tatt skade av dette.

Anonymkode: 106c1...c49

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det akkurat vaslet at det fra neste uke vil hentes matsøppel/restavfall 2 ganger i uken isteden for 1 gang. Dette fordi de regner med mye matavfall fordi folk ikke får spist opp det de hamstrer. 

Det sier litt om situasjonen når et stort firma som tømmer søppel må hente restavfall dobbelt så ofte som vanlig. 

Anonymkode: 0dbd0...a45

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finn har allerede innført strengere regler vedr slik type salg som spiller på frykt, så de som forsøker seg på det vil ikke få solgt en skit.

Anonymkode: b84dd...38e

Bra.

Skrevet

Korona har virkelig bare vist meg hvor dårlige mennesker mange av nordmennene er.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, tussi84 skrev:

Kjenner jeg gruer meg til å dra i butikken senere i kveld. Er diabeteker og sliter med lavt bs om dagen. En av de beste tingene for meg å spise for å få opp blodsukkeret mitt igjen uten at det blir altfor høyt igjen er et par grove brødskiver med søtt pålegg. 

Har kun et kvart brød hjemme igjen nå. Og omtrent tomt for søtt pålegg. Sjokolade vil ikke hjelpe lenge å spise før bs stuper igjen, og jeg kan ikke spise middag hele dagen.  Men det er vel ikke noe brød evt knekkebrød igjen i butikken når jeg kommer meg dit..

Hvorfor ikke bestille fra Morgenlevering?? Så lenge man bestiller innen klokken 21 så får man varer dagen etter. De har masse godt brød, rundstykker, sjokolade, pålegg, aviser, blomster osv. 

Anonymkode: 857b2...eb1

AnonymBruker
Skrevet

Er hamstringen mer et byfenomen? 

Jeg bor på tykkeste bygda, det er bare en eneste liten butikk innen store avstander. Jeg var litt spent da jeg skulle ditt å handle i dag (siden det er veldig langt til neste butikk), heldigvis ikke tomt for noe som helst. 

AnonymBruker
Skrevet

Har nyfødte tvillinger og det var tomt for mme på butikken i dag :( Sjekket i går også og da var det tomt. Fikk beskjed om at de får levering til uken (kanskje). Håper det er nok det jeg har. Er heldigvis føre var og kjøpte 3-4 bokser. Men dette forsvinner fort med to små. Ja jeg kunne hamstret men er flere enn meg som trenger mme. 

Dere som har små bebiser bør ha forståelse for at vi er flere med behov for babymat. Hva skal jeg gi til ungene om det ikke blir leveranse? Greit at man hamstrer ekstra eller tømmer hyllene for hermetikk noe som ikke er en nødvendighet for de fleste, men babymat? Vet faktisk ikke om jeg skal bli sint, sjokkert, redd eller skuffet. 
Må muligens gi mindre mat til ungene enn så lenge så det ikke går tomt og vanne ut maten. Må kjøre rundt i morgen å håpe jeg finner noe. 

Slutt å vær så egoistiske. Jeg kan sulte men barna mine trenger mat....

Anonymkode: 65af8...9a9

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bor på tykkeste bygda, det er bare en eneste liten butikk innen store avstander. Jeg var litt spent da jeg skulle ditt å handle i dag (siden det er veldig langt til neste butikk), heldigvis ikke tomt for noe som helst. 

Takk for info kanskje vi må kjøre langt ut på bygda for og få tak i det vi trenger da det er så masse idiotiske mennesker som hamstrer her i oslo.

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Leveringstidene er økt og de er tom for ting i nettbutikken og. Sorry altså men vi som har små barn kan ikke vente på bleier og mat. 

Anonymkode: a6f78...037

I eldre tider fantes det ikke bleier, men de overlevde nå likevel.

Anonymkode: efa8e...d22

AnonymBruker
Skrevet

Så vanvittig korttenkt både trådstarter, andre hamstrere og karentenebrytere er. Samme ulla hele hurven.

Nei, dere begrenser ikke smitte ved å fylle butikkene med folk og hamstre i panikk med det samme beskjeden gikk ut. 

Tvert imot - dere skaper smittesituasjoner.

Hele poenget med lock-down er å unngå folkemengder og å ferdes der mange andre gjør det. Hvem andre korttenkte idioter løp rett til butikkene...?

Massevis av folk som hadde reist utenlands, og fikk beskjed om å gå i hjemmekarantene. ‘Måtte bare’ sørge for å hamstre opp mat først må vi skjønne... Hadde de gått rundt og potensielt smittet folk i dagevis alt gjorde det sikkert ikke noe at de tok en ekstra runde på butikken først, sammen med alle som pressa seg inn der for å panikkhandle :sarkasme:

Selv er jeg kroniker, og har vanligvis handlehjelp torsdager. Ikke ti ville hester kunne dratt med inn på noen matbutikk denne uka. Inn i smittesuppa med alt for masse mennesker, og egoistiske tullinger som ikke dro rett hjem i karantene. 

Blir ei mager helg, men helsa først. Får nok både melk og brød til uka, uten både den ene og den andre sorten idioter som fyller opp butikkene med folk.

Anonymkode: 518a6...c9a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har et bra lager med dopapir, og det har vi hele året. Fylte opp sist uke. Tørkepapir kjøpte jeg på Europris. Mel har jeg fortsatt etter julen. Var rikelig med brød der jeg var innom i dag for å handle frukt og helge digg. Er ikke alle familier som er to + to. Hadde med en lang handleliste i går, + jeg kjøpte inn noe ekstra til eldste gutten. 

Anonymkode: 52884...30d

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor også på bygda, var en del som var tomt her. Men ikke på langt nær så mye som innafor

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Flott. Regner med at du deler med andre ved behov? 

du deler kanskje lønna di til andre som trenger pengene også du?

Anonymkode: 47248...9cf

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har nyfødte tvillinger og det var tomt for mme på butikken i dag :( Sjekket i går også og da var det tomt. Fikk beskjed om at de får levering til uken (kanskje). Håper det er nok det jeg har. Er heldigvis føre var og kjøpte 3-4 bokser. Men dette forsvinner fort med to små. Ja jeg kunne hamstret men er flere enn meg som trenger mme. 

Dere som har små bebiser bør ha forståelse for at vi er flere med behov for babymat. Hva skal jeg gi til ungene om det ikke blir leveranse? Greit at man hamstrer ekstra eller tømmer hyllene for hermetikk noe som ikke er en nødvendighet for de fleste, men babymat? Vet faktisk ikke om jeg skal bli sint, sjokkert, redd eller skuffet. 
Må muligens gi mindre mat til ungene enn så lenge så det ikke går tomt og vanne ut maten. Må kjøre rundt i morgen å håpe jeg finner noe. 

Slutt å vær så egoistiske. Jeg kan sulte men barna mine trenger mat....

Anonymkode: 65af8...9a9

Uff jeg får helt vondt! Jeg er ikke i samme situasjon som deg men jeg har 2 småbarn som trenger bleier det var helt tomt i går heldig som vi var som hadde 2 pakker fra før av! Håper det blir mer bleier og baby mat og mme i hyllene fremmover! Det burde vært kvote eller begrensninger på bleier,baby mat mme osv grusomt at dette skal gå utover det mest dyrbare vi har! 

Skrevet
48 minutter siden, miss spjåk skrev:

Det du kaller å varte opp kaller jeg å hjelpe, vise medmenneskelighet. Jeg håper du deler om en eldre dame om en mnd banker på døren din og spør? Hun kan være en av dem som ikke får nok av det nødvendigste fordi en haug egoister har hamstret. Kanskje fordi hun er skikkelig dårlig til bens og har vansker for å gå og ikke har familie som kan handle for henne. De fleste med normal empati hadde gitt selv om de selv ikke hadde så mye. Håper jeg. Fra min erfaring med kulturer og samfunn er det nesten uten unntak de som har lite selv som er mest villige til å dele. Det sier mye. 

Du sammenligner å dele lønnsbonusen med å dele mat med andre i en krisesituasjon?

Jeg hadde med glede gitt et par doruller, eller gitt naboen litt mel eller litt sukker ved behov, fordi det var tomt i butikken.

• Liker 2
  • Opprett ny...