AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #481 Skrevet 14. mars 2020 Man bør skille på hamstring og ukeshandling. Vi kjøper rundt 7-10 brød og 7-10 liter melk om gangen. Har tre gutter og vi spiser omtrent så mye per uke, men vet ikke om jeg våger å gjennomføre en normal ukeshandel nå. Verre med de som bygger opp lageret med varer de egentlig ikke kommer til å spise med mindre de ikke får tak i mat på ett år. Hamstring nå er ikke greit, men den lynsjestemningen til enkelte er heller ikke ok. Anonymkode: 194c1...e3f 3
Hemoglobin Skrevet 14. mars 2020 #482 Skrevet 14. mars 2020 Hvis det nå blir gitt klarsignal til å hamstre, vil alle gjøre det. Det vil definitivt føre til mangel på varer. Derfor er det på ingen måte greit at noen hamstrer, for da vil plutselig alle følge etter. Det er tomt for enkelte varer allerede nå. Hvis like mange hamstrer når, hyllene er fulle igjen, som i starten, vil det bli tomt igjen. Og sånn fortsetter det. Det er helt greit å handle for 1-2 uker av gangen, og det gjør at det ikke blir tomt i hyllene. Dere som hamstrer skjuler dere bak elendige argumenter som at nå slipper dere å gå så ofte i butikken. Tull og vas. De fleste hamstrer fordi de er livredde for at det skal bli tomt for mat i hyllene. Det blir ikke tomt for mat i hyllene om dere oppfører dere! 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #483 Skrevet 14. mars 2020 Selvsagt har jeg og dama hamstret. Men ikke nå men for 2 uker siden da vi skjønte at dette blir kaos. Vet AKKURAT hvordan nordmenn er. Alle får panikk samtidig. 2 helligdager i jula så tar dem helt av og hamstrer og veldig irriterende for oss 2 uten barn *heldigvis * tenk dere selv nå som det er på måte 2 mnd med "helligdager" ja da løper Ola potet desperate rundt samtidig og smitter. Jeg og dama ser da på nettflix eller går turer i skogen og griller å koser oss. Kom ikke å si noe annet en at dem fleste er medlem i pingvinmarsjen. Hadde for øvrig hele butikken for oss selv for 2 uker siden.. har mat for 4-5 mnd. Planlagt ganske bra da familier gribber til seg på "helligdager" Anonymkode: 8f86a...a5d 3
MarianneE Skrevet 14. mars 2020 #484 Skrevet 14. mars 2020 Var innom Norli i går og hamstret to bøker i frykt for å gå tom for lesestoff... 4
Hemoglobin Skrevet 14. mars 2020 #485 Skrevet 14. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt har jeg og dama hamstret. Men ikke nå men for 2 uker siden da vi skjønte at dette blir kaos. Vet AKKURAT hvordan nordmenn er. Alle får panikk samtidig. 2 helligdager i jula så tar dem helt av og hamstrer og veldig irriterende for oss 2 uten barn *heldigvis * tenk dere selv nå som det er på måte 2 mnd med "helligdager" ja da løper Ola potet desperate rundt samtidig og smitter. Jeg og dama ser da på nettflix eller går turer i skogen og griller å koser oss. Kom ikke å si noe annet en at dem fleste er medlem i pingvinmarsjen. Hadde for øvrig hele butikken for oss selv for 2 uker siden.. har mat for 4-5 mnd. Planlagt ganske bra da familier gribber til seg på "helligdager" Anonymkode: 8f86a...a5d Hvis alle tenker som deg, så hadde det vært tomt i butikkene. Dersom det kommer til det punktet at det begynner å bli tomt for mat, så settes det garantert inn restriksjoner. Det blir rasjonering. Da vil det ikke være fritt fram på butikkene. Det er en grunn til at dagligvarekjeden er ansett som samfunnskritisk. Begynner vi å hamstre, blir det fritt. Da sitter mange med matvarer i flere måneder, mens enkelte andre kun har mat i noen uker. Dersom alle tenker på hverandre, vil alle ha mat i måneder, i stedet for at noen har i lang, lang tid, mens i andre har i kortere perioder. Slapp av. Butikkene stenger ikke. Det skal langt, langt mer til enn dette. Jeg er 100% sikker på at alt av passasjertrafikk vil stoppe før levering av mat stopper. 1
The Kitten Skrevet 14. mars 2020 #486 Skrevet 14. mars 2020 4 timer siden, blasfeminist skrev: Jeg trodde det ikke var lov å selge mere enn én pakke paracet og ibux av gangen pr. kunde? Før kunne de vise skjønn og selge 2 pakker Paracet på apotek, men man har aldri kunnet kjøpe 25 pakker. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #487 Skrevet 14. mars 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hamstring nå er ikke greit, men den lynsjestemningen til enkelte er heller ikke ok. Anonymkode: 194c1...e3f Lynsjestemning er helt på sin plass. Faktisk lynsjing derimot er ikke greitt. Men jeg synes det er viktig å formidle til disse egoistene hvor dårlig det er de holder på med, og jeg gidder ikke pakke det inn for at de ikke skal bli lei seg. De bør kjenne på hvor ubehagelig det er med reaksjonene de møter - det er det eneste som når inn tror jeg. Anonymkode: 7d38c...33a 3
Tarmegenbolle Skrevet 14. mars 2020 #488 Skrevet 14. mars 2020 Har vært på hamstrehandel i dag i fire forskjellige butikker. Hyllene var omtrent like fulle i dag som ellers.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #490 Skrevet 14. mars 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: hvorfor skal man spare seg for det? Det er jo enormt viktig å si fra og ta denne samtalen, for å vise dem det gjelder at hamstring er helt uakseptabel oppførsel. Vær sur, vær oppgitt, vær sint - og si fra om det! Dyng dem ned i skam. Det er det eneste som hjelper. Anonymkode: 7d38c...33a Så jeg som IKKE hamstret, men kjøpte det vi trenger for en vanlig uke - til både min familie på 5 og til mine foreldre i risikogruppen, skal bli kjeftet på? Så vanlig ukeshandel er hamstring? Poenget mitt er - ja, hamstring er uakseptabelt. Det støtter jeg 100 % Men hvordan vet man om noen hamstrer? Jeg kjøpte ikke 5 pakker mel og en hel haug med hermetikk. Jeg kjøpte faktisk ikke mye av noe! Men likevel ble jeg anklagd for hamstring. Det ble forøvrig alle som gikk med handlevogn, det er jo heeeeelt bak mål. Anonymkode: 867ee...219 3
Tarmegenbolle Skrevet 14. mars 2020 #492 Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, tussi84 skrev: Er dette ok syns dere? Ja.
tussi84 Skrevet 14. mars 2020 #493 Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, Tarmegenbolle skrev: Ja. Så folk som trenger disse varene akkurat idag, spiller ingen rolle? 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #494 Skrevet 14. mars 2020 1 minutt siden, tussi84 skrev: Er dette ok syns dere? Ja. Butikkene får varepåfyll etterhvert så da får du være tidligere ute neste gang. Ser forøvrig at det er både burgerbrød og nanbrød/tacolefser på bildet som folk fint kan spise av . Anonymkode: a5363...ef8 1
Tarmegenbolle Skrevet 14. mars 2020 #495 Skrevet 14. mars 2020 Akkurat nå, tussi84 skrev: Så folk som trenger disse varene akkurat idag, spiller ingen rolle? I butikkene gjelder første mann til mølla, det er noe vi alle vet.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #496 Skrevet 14. mars 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Man bør skille på hamstring og ukeshandling. Vi kjøper rundt 7-10 brød og 7-10 liter melk om gangen. Har tre gutter og vi spiser omtrent så mye per uke, men vet ikke om jeg våger å gjennomføre en normal ukeshandel nå. Verre med de som bygger opp lageret med varer de egentlig ikke kommer til å spise med mindre de ikke får tak i mat på ett år. Hamstring nå er ikke greit, men den lynsjestemningen til enkelte er heller ikke ok. Anonymkode: 194c1...e3f Slik har jeg det også, fikk kjeft av andre kunder, der jeg ukeshandlet til min familie på 5.. Og mine foreldre (siden de er i risikogruppen) 🙄 Anonymkode: 867ee...219 2
Rant Skrevet 14. mars 2020 #497 Skrevet 14. mars 2020 Dere er jo årsaken til tomme hyller. Helt idiotisk spør du meg. Butikkene stenger ikke, og dere kan fortsette med normal ukeshandeling uten å egoistisk grabbe til dere alt av varer. Hamsterne er blottet for nestekjærlighet. Egoister hele gjengen. Scenario: En kronisk syk person risikerer å gå ut for å handle, blir møtt med tomme hyller, og må derfor utsette seg for smitte flere dager på rad i søken på varer. 5
Agatha Spinatha Skrevet 14. mars 2020 #498 Skrevet 14. mars 2020 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt har jeg og dama hamstret. Men ikke nå men for 2 uker siden da vi skjønte at dette blir kaos. Vet AKKURAT hvordan nordmenn er. Alle får panikk samtidig. 2 helligdager i jula så tar dem helt av og hamstrer og veldig irriterende for oss 2 uten barn *heldigvis * tenk dere selv nå som det er på måte 2 mnd med "helligdager" ja da løper Ola potet desperate rundt samtidig og smitter. Jeg og dama ser da på nettflix eller går turer i skogen og griller å koser oss. Kom ikke å si noe annet en at dem fleste er medlem i pingvinmarsjen. Hadde for øvrig hele butikken for oss selv for 2 uker siden.. har mat for 4-5 mnd. Planlagt ganske bra da familier gribber til seg på "helligdager" Anonymkode: 8f86a...a5d Vi har gjort som dere. Kjøpt inn varer over tid da vi er klar hvordan Ola og Kari Dunk oppfører seg når realitetene kommer og banker på døren. Hvor mye smitte har ikke florert når de hysteriske folkene går amok?? Endret 14. mars 2020 av Agatha Spinatha
tussi84 Skrevet 14. mars 2020 #499 Skrevet 14. mars 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Butikkene får varepåfyll etterhvert så da får du være tidligere ute neste gang. Ser forøvrig at det er både burgerbrød og nanbrød/tacolefser på bildet som folk fint kan spise av . Anonymkode: a5363...ef8 Vi har fotresten det vi trenger, men jeg tenker på andre. De får varepåfyll ja, men alle har kanskje ikke råd til å handle akkurat den dagen de får inn varer. Det sitter folk der ute nå som ikke får tak i bleier eller do papir fordi mange folk har handlet mye av den samme tingen. Det sitter også folk der ute som får inn trygda si til uka, og kanskje ikke har råd til å handle mer enn det mest nødvendige. Det er ikke greit at noen ikke har toalett papir til å tørke seg med! Norske folk er egoister.. I kriser skal vi være soldariske og ikke tenke kun på oss selv. Endret 14. mars 2020 av tussi84
Tarmegenbolle Skrevet 14. mars 2020 #500 Skrevet 14. mars 2020 7 minutter siden, tussi84 skrev: Vi har fotresten det vi trenger, men jeg tenker på andre. De får varepåfyll ja, men alle har kanskje ikke råd til å handle akkurat den dagen de får inn varer. Det sitter folk der ute nå som ikke får tak i bleier eller do papir fordi mange folk har handlet mye av den samme tingen. Det sitter også folk der ute som får inn trygda si til uka, og kanskje ikke har råd til å handle mer enn det mest nødvendige. Det er ikke greit at noen ikke har toalett papir til å tørke seg med! Norske folk er egoister.. I kriser skal vi være soldariske og ikke tenke kun på oss selv. Om man ikke handler noe den ene dagen forsvinner jo ikke pengene til den andre dagen, med mindre man aktivt sørger for akkurat dét selv.
Fremhevede innlegg