Guidet Kvinne Skrevet 13. mars 2020 #381 Skrevet 13. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det skal mye til. Om samfunnet en dag bryter sammen, er det jo nettopp det jeg har brukt tid og penger på å gjøre meg klar til. Dette er fritt å gjøre for alle og enhver. En taper ikke penger på det, da en stadig bruker av de eldste varene og fyller på med nye. Det er en investering, slik sett. Anonymkode: 106c1...c49 Hva med Frelsesarmeen som nå er helt tomme? Du gir vel litt til dem og de andre organisasjonene som deler ut mat regner jeg med? 1
Sharingiscaring Skrevet 13. mars 2020 #382 Skrevet 13. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ikke nå, nei. Vi har pr i dag 900 smittede. Du kan tenke deg hvirdan det ser ut i landet om de får rett i sine anslag med 2.2 millioner smittede... Anonymkode: 106c1...c49 Det vil alltid være mange i butikkene om folk er så idioter og hamstrer fordi de tar alt i butikken. derfår må flere lete etter varer derfår får de ikke vært mest mulig i hjemmet sitt som nå er anbefalt. men isteden bruke mesteparten av tiden i butikken fordi de må lete etter varer da det kan ta litt tid får butikken og få på plass varene i hyllene. når det er tomt i hylla! MERK DEG at Det er ikke tomt på lager men det tar selvsagt tid og få på plass varer i hyllen. det er ikke alle som KAN vente 2 timer eller 1 dag på og fks få skiftet bleie på ett spedbarn. Eller vente på og få medisinen sin. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #383 Skrevet 13. mars 2020 Akkurat nå, Guidet Kvinne skrev: Hva med Frelsesarmeen som nå er helt tomme? Du gir vel litt til dem og de andre organisasjonene som deler ut mat regner jeg med? Nei, har ingen planer om dette. Jeg har gjort dette for min egen del. Uansett er det ingen slike organisasjoner her, så da måtte jeg kjørt et godt stykke. Anonymkode: 106c1...c49
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #384 Skrevet 13. mars 2020 1 minutt siden, Sharingiscaring skrev: Det vil alltid være mange i butikkene om folk er så idioter og hamstrer fordi de tar alt i butikken. derfår må flere lete etter varer derfår får de ikke vært mest mulig i hjemmet sitt som nå er anbefalt. men isteden bruke mesteparten av tiden i butikken fordi de må lete etter varer da det kan ta litt tid får butikken og få på plass varene i hyllene. når det er tomt i hylla! MERK DEG at Det er ikke tomt på lager men det tar selvsagt tid og få på plass varer i hyllen. det er ikke alle som KAN vente 2 timer eller 1 dag på og fks få skiftet bleie på ett spedbarn. Eller vente på og få medisinen sin. Helt enig. Derfor må som sagt folk bygge lagre i "fredstid". Som jeg da har gjort. Det blir ikke hamstret av meg i disse dager. Anonymkode: 106c1...c49
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #385 Skrevet 13. mars 2020 Når Frelsesarmeen må få hjelp av det Nederlandske Forsvaret for å få tak i mat til vanskeligstilte etter nordmenns hamstring. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/hamstringen-odelegger-for-frelsesarmeens-matutdeling_-_-en-fortvilende-situasjon-1.14942341 Folk må ta seg sammen, skjerpe seg og ikke surre rundt som hodeløse høns. Merkes fort hvem som ikke evner å forholde seg noen lunde samlet og rolig i krisesituasjoner iallfall. Uansett hvilken unnskyldning du lager for deg selv for å kunne hamstre, er den ikke god nok! Tenk samfunn, ikke individ! Anonymkode: 4933b...a60 5
tussi84 Skrevet 13. mars 2020 #386 Skrevet 13. mars 2020 Siste jeg hørte nå var at det var en diabeteker som ikke fikk kjøpt insulinet han trenger på Apoteket i går fordi det var tomt etter at mange hadde kjøpt ekstra mye insulin. Dette var en med diabetes 1, og får ikke de med type 1 insulin så dør dem! Håper for all del at vedkommende ikke var nesten tom for insulin.. 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #387 Skrevet 13. mars 2020 28 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Flott. Regner med at du deler med andre ved behov? Så siden hun stiller beredt så skal hun dele ut maten sin til alle andre når de går tom? Så går jo hun også tom? Anonymkode: 9ab4a...d86 2
Honey Dew Skrevet 13. mars 2020 #388 Skrevet 13. mars 2020 6 timer siden, amit skrev: Skjul innhold Det er veldig fornuftig å hamstre. Det er klart at når Erna Solberg går ut og sier at det ikke er fare for varemangel, så kan man väre sikker på at det kommer til å bli varemangel. Man kan aldri väre sikker på at noe er sant för det er offisielt benektet. Alle bör hamstre så mye de kan mens det fortsatt er mulig å få tak i varer. Nei! Det er ikke alle som kan hamstre, eller føler trang til å hamstre. Slutt med denne egoistiske tankegangen. Jeg skammer meg over måten dere holder på. 3
Guidet Kvinne Skrevet 13. mars 2020 #389 Skrevet 13. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så siden hun stiller beredt så skal hun dele ut maten sin til alle andre når de går tom? Så går jo hun også tom? Anonymkode: 9ab4a...d86 Hun/han går ikke tom. Man deler av eget overskudd når andre ikke har noe, det er en selvfølge i et samfunn. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #390 Skrevet 13. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva, dere har et alvorlig sykt barn, og blir helt tom for mat før hver ukeshandel? Så uansvarlig er det faktisk ikke lov å være. Dere som har barn med spesielle behov MÅ bruke hodet litt mer enn dette. Dere bør ALLTID ha et kriselager, og i det minste ligge litt i forkant. Denne situasjonen var varslet! Dere burde handlet senest på mandag. Snakk om å skylde på andre mennesker. Anonymkode: 857b2...eb1 Kriselager med melk, yoghurt og brød. Æsj sier jeg bare. Dette er varer med kort holdbarhet, de egner seg ikke for Kriselager. Anonymkode: 0dbd0...a45
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #391 Skrevet 13. mars 2020 denne debatten om hun som har bygget opp et lager over mange år, er en gedigen avsporing. Det er jo en helt annen greie - har jo ingenting med hamstring som går ut over andre å gjøre. Anonymkode: 7d38c...33a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #392 Skrevet 13. mars 2020 Det er da vel ingen som har noe imot at noen har et matlager hjemme..? Så lenge de har bygget dette opp over tid tidligere. Problemene oppstår av de som bidrar til å tømme hyllene i butikken nå, uten å trenge en brøkdel av det de handler! Anonymkode: 32a07...200 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #393 Skrevet 13. mars 2020 20 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Hun/han går ikke tom. Man deler av eget overskudd når andre ikke har noe, det er en selvfølge i et samfunn. Mener du virkelig det? Deler du lønnsbonusen din med nabolaget ditt? Det er garantert noen som har behov for en slant ekstra... Jeg har ingen gigantisk lager med mat, og jeg forventer på ingen måte at andre (privat personer) skal varte meg opp om vi faktisk går inn i en matmangelkrise. For en naiv tankegang å tro at folk flest blir mindre egoistiske når krisen oppstår... Anonymkode: 9ab4a...d86 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #394 Skrevet 13. mars 2020 1 hour ago, O.G. said: Jeg tror mange av de som hamstrer nå planlegger å selge varene videre for minst trippel av prisene i butikkene. Forhåpentligvis blir det straffbart nå under lockdown. Finn har allerede innført strengere regler vedr slik type salg som spiller på frykt, så de som forsøker seg på det vil ikke få solgt en skit. Anonymkode: b84dd...38e 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #395 Skrevet 13. mars 2020 1 time siden, tussi84 skrev: Siste jeg hørte nå var at det var en diabeteker som ikke fikk kjøpt insulinet han trenger på Apoteket i går fordi det var tomt etter at mange hadde kjøpt ekstra mye insulin. Dette var en med diabetes 1, og får ikke de med type 1 insulin så dør dem! Håper for all del at vedkommende ikke var nesten tom for insulin.. Ta det med ro, han fikk kjøpe insulin dagen etter, da hadde apoteket fullt opp igjen. Ting kan bli utsolgt, selv på et apotek og selv uten corona. Går man fast på en livsviktig medisin kan man ikke vente til man er helt tom med å hente ut nytt. Det er hverken apotekets eller andre diabetikeres feil at han ventet helt til det siste med å hente ut noe han er så avhengig av. Selv må jeg bestille medisinen jeg er avhengig av flere dager i forveien siden ingen apoteker har den inne til vanlig. Ingen må hente ut en fast medisin de siste 24 timene før man er tom. Anonymkode: b9ce4...59a 2
Gjest Peanut Skrevet 13. mars 2020 #396 Skrevet 13. mars 2020 Det her gjorde meg vondt å se: Det her gjelder ikke bare eldre, men også andre som trenger spesifikk mat og medisiner. Laktoseredusert og laktosefri melk er mange steder utsolgt fordi de har lang holdbarhet. De som trenger det får ikke tak i det. Det er restriksjoner på Paracet og Otrivin, blant annet, fordi folk har hamstret. Jeg bruker hjernen når jeg skal tenke og hjernen når jeg skal handle. Kan vi bli flere?
Honey Dew Skrevet 13. mars 2020 #397 Skrevet 13. mars 2020 2 minutter siden, Peanut skrev: Det her gjorde meg vondt å se: Det her gjelder ikke bare eldre, men også andre som trenger spesifikk mat og medisiner. Laktoseredusert og laktosefri melk er mange steder utsolgt fordi de har lang holdbarhet. De som trenger det får ikke tak i det. Det er restriksjoner på Paracet og Otrivin, blant annet, fordi folk har hamstret. Jeg bruker hjernen når jeg skal tenke og hjernen når jeg skal handle. Kan vi bli flere? Da er vi hvertfall 2. 2
Gjest Peanut Skrevet 13. mars 2020 #398 Skrevet 13. mars 2020 1 minutt siden, Honey Dew said: Da er vi hvertfall 2. ❤️
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #399 Skrevet 13. mars 2020 Det var i hvert fall helt tomt for feks. toalettpapir i alle butikkene jeg var innom i dag, hadde håpet de verste hamstrerne hadde gjort seg ferdig med handlingen sin for de neste 2-4 ukene, slik de skrev i går.. 😛 Anonymkode: 6f90d...286 2
Sharingiscaring Skrevet 13. mars 2020 #400 Skrevet 13. mars 2020 11 minutter siden, Honey Dew said: Da er vi hvertfall 2. Da er vi hvertfall 3.
Fremhevede innlegg