Gå til innhold

Til dere som kritiserer vi som hamstrer...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

så rart,..har ikke sett noen som har kjøpt mye av hverken baguetter eller gjær.
du tenker ikke på at hyllene blir tomme fordi hele norge skal handle mat for 1-3 uker nå eller.
så de bagettene og gjæren de har er vel nok for de ukene,.. men det mener du de ikke skal få ha?

Anonymkode: 47248...9cf

det er ekstremt lite interessant hva du personlig har sett. Det er et helt uomgjengelig faktum at folk hamstrer og hyllene er tomme for matvarer, og de som sitter her og kverulerer på det faktumet er rett og slett litt mindre intelligente. Sorry. Men sånn er det.

Anonymkode: 7d38c...33a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

... har dere tenkt på at vi da går mindre i butikken og unngår farlig smitte? Eller at vi unngår å smitte andre mer enn nødvendig? Dessuten tømmes hyllene raskt, og vi gidder ihvertfall ikke vente på påfyll når vi kan sikre oss varene nå. Det er bedre å hamstre og unngå de stadige besøkene og å utsette seg for smittefarlige folk!

Anonymkode: ca322...3e1

Det er forskjell på å kjøpe inn litt ekstra for å slippe å gå så ofte på butikken og det å rane hyllene for toalettpapir og kjøttdeig. Grunnen til at hyllene tømmes, er jo den hysteriske hamstringen til enkelte. Tenk på litt flere enn deg selv, så forstår du at hamstring ikke er ok.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Jytte skrev:

Har du tenkt på f.eks. småbarnsforeldre og barna deres. Bleier, brød, melk, havregryn og det meste er ribbet. De eldre og svakelige som må gå bomturer? 

Jeg har alltid så mye mat i skap og fryser at jeg klarer meg i minst en uke eller to, og kan også spise hva som helst, mens barn ofte er mer avhengige av å få det de er vante med. 

Hvorfor har du ikke et lite lager? Det burde alle ha uten å bli hysteriske. Jeg har ikke "et lager av alt", men nok til at det rekker ernæringsmessig. 

det verste er de som hamstrer morsmelkerstatning.

Så nå sitter det nybakte mødre som av forskjellige grunner ikke kan amme og får ikke mat til babyene sine.

Det er en egen plass i helvete for de som hamstrer mme. Og bleier. Og laktosefri melk når de ikke trenger det, bare fordi den er mer holdbar. Men mme er verst.

Mødre som ikke hjelper andre mødre. Det er bedritne folk altså.

• Liker 7
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

... har dere tenkt på at vi da går mindre i butikken og unngår farlig smitte? Eller at vi unngår å smitte andre mer enn nødvendig? Dessuten tømmes hyllene raskt, og vi gidder ihvertfall ikke vente på påfyll når vi kan sikre oss varene nå. Det er bedre å hamstre og unngå de stadige besøkene og å utsette seg for smittefarlige folk!

Nei, jeg har ingen forståelse for de som hamstrer.  Det er ikke kun dere som er i en vanskelig situasjon, det er vi alle nå.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Får håpe butikkene innfører noe av det samme som en i Danmark: er det antydning til hamstring så blir de bortvist fra butikken.

Anonymkode: 746ac...320

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Stavanger kommune postet nettopp følgende på facebook, og det avsnittet om den slitne sykepleieren bør vi alle legge oss på minne:

Javel? 20 grandiser, 4 store nugatti, 10 hurtigris og et tjukt lag med doruller som lokk over handlevogna? Har vi virkelig så mange barnerike familier her i Stavanger? Eller er det noen hamstere ute og går på to bein, selv om både statsministeren, forbrukerdirektøren, matvareleverandørene og mange andre dugnadsledere har bedt oss om å la være?

La gå at helgehandelen er litt større enn vanlig, men du deltar på ingen måte i dugnaden hvis du hamstrer. Du er med på å skape en usolidarisk bølge, drevet av ubegrunna frykt.

Og seint på ettermiddagen, når en sliten superhelt av en overtid-sykepleier stikker innom butikken på vei hjem etter jobb, finner hun ikke brød og melk til ungene, men kan velge mellom sylteagurk, pultost og øl med mango-smak.

Vi trenger deg også nå. I felleskapet og dugnaden. Hodet kaldt og hjertet varmt, vet du. Da er det pasta og saus nok til alle.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Takk til dere som sørget for at vi ikke fikk tak i bleier til ungene og dopapir til helga 🙄🤦‍♀️

Anonymkode: 75627...712

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

spiller vel ingen rolle om du er der 5 min eller 30 min om du blir hostet på i inngangsdøra eller av kassepersonalet, gjør det vel?

I butikken jeg var i la jeg ikke merke til noen som hostet. Jeg har ingen symptomer selv, så jeg hoster heller ikke...

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

så rart,..har ikke sett noen som har kjøpt mye av hverken baguetter eller gjær.
du tenker ikke på at hyllene blir tomme fordi hele norge skal handle mat for 1-3 uker nå eller.
så de bagettene og gjæren de har er vel nok for de ukene,.. men det mener du de ikke skal få ha?

Jeg synes det er merkelig at for eksempel det er tomt for bleier, selv om mange har karantene og at karantenereglene ble utvidet til å gjelde husstanden i stedet for bare den som har vært i utlandet. En bleiepakke varer gjerne i 3-5 dager, si fire dager i snitt. På en vanlig fredag ville det stått fremme nesten to paller med bleier fordelt utover. Og det er ikke et stort sted jeg bor, og heller ikke kun én butikk. Vi har ikke så mange i karantene her at folk trenger bleier for 1-2 måneder og gjør at alle som nå er tomme (og vanligvis hadde handlet en pakke eller to i dag) ikke får kjøpt. 

Og jeg har ofte ukehandlet, men aldri før sett noen ta esken med tomatsuppeposer og helle innholdet over i handlevogna si. 

Det er som priskrigen før jul for et par år siden. Jada, surkål til 1kr og 90 øre pakka er bra pris. Men trenger du virkelig 35 pakker? Det er mange som går helt av skaftet, og da mener jeg ikke de som handler til 2 ukers forbruk til seg og sin familie. Jeg mener de som mister gangsyn og kjøper en hel masse "tenk om, dersom" og tar med seg 10 bokser lapskaus i slengen. 

Det er jo også rart at frukt og grønt (med unntak av poteter), alkohol, vaskemidler og godteri er HELT normalt fulle. Det sier sitt, folk hamstrer mat og varer som har holdbarhet på mange måneder-år. Og altfor mye, fordi de er livredde for å gå tom, og tar null hensyn. 

Jeg tar det med ro på egne vegne, men synes synd på de med kresne barn, de som står uten en normal helgemengde med basisvarer og produkter som morsmelkerstatning. 

Eller mener du at to butikker skrapet for alt av kjøttvarer er normalt, i en kommune med ca 3500 mennesker og med maks 30 husstander i karantene? (jeg tror det er under 10, men tar i). 

Jeg er helt enig i at det er normalt at risikogruppen vil ha to ukers forbruk, men butikkene nå bører preg av at altfor mange har handlet til 4+ ukers forbruk - og litt til. 

Anonymkode: 3c693...047

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk til dere som sørget for at vi ikke fikk tak i bleier til ungene og dopapir til helga 🙄🤦‍♀️

Anonymkode: 75627...712

Nå skyldes vel strengt tatt dette dårlig planlegging fra deres side. Problemet er alle som skal "ha litt her, og litt der." Dere kunne vært føre var og hadde hele uken på dere før dere plutselig kom på at dere måtte avgårde i går. Ja, i går hamstret vi og mange andre, men nå som vi har sikret oss vil mange hamstrere ikke gå i butikken og dere andre som ikke har nok får ikke konkurranse med vareene nå. Men hvis man ikke greier å skaffe seg dopapir til helgen på en hel uke, så sover man rett og slett i timen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå skyldes vel strengt tatt dette dårlig planlegging fra deres side. Problemet er alle som skal "ha litt her, og litt der." Dere kunne vært føre var og hadde hele uken på dere før dere plutselig kom på at dere måtte avgårde i går. Ja, i går hamstret vi og mange andre, men nå som vi har sikret oss vil mange hamstrere ikke gå i butikken og dere andre som ikke har nok får ikke konkurranse med vareene nå. Men hvis man ikke greier å skaffe seg dopapir til helgen på en hel uke, så sover man rett og slett i timen.

nei. Bare nei.

Du kan argumentere til du er blå i trynet, men det finnes ingen gode grunner til å hamstre.

Det er bortforklaringer og egoistisk rasjonalisering alt sammen.

• Liker 6
Skrevet

Ikke rart en trenger 8 pakker dasspapir, når en skal trykke i seg 24 bokser med Spagetti ala Capri i helgen

• Liker 2
Gjest Familytree
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Argumentet ditt har to posisjoner: i den første er du syk og du ikke vil smitte andre, så er de andre smittet og du vil ikke utsette deg for viruset. Dette er unnskyldninger, maten skal fordeles likt til alle.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

javel, er det ikke det? synes det er et av de argumente som går igjen og igjen- "alle de idiotene som samler seg på butikken"
for er man på butikken blir man jo smittet,..så da lurer jeg jo på om det har noe å si for smittens del om man bare handler litt eller hamstrer.

De som hamstrer er tidlig i butikken,  oppholder seg der lenge, og står ofte tett i kø med andre som hamstrer. De ansatte i to av mine nærbutikker bekreftet at mengden mennesker innom tidligere på dagen var enorm. Jeg var der om kvelden og handlet normalt, minus det som det var tomt for (-potet, mel, gulrøtter) Vi var knapt mennesker i butikken. Jeg handler to ganger i uken til vanlig.

Anonymkode: 44f4a...565

Gjest Deltidsmamma
Skrevet

Jeg var i en butikk i dag og hun sa at hun syntes synd på de som ikke får lønn/trygd før den 19, så det er mange som gjerne skulle hatt men som ikke har penger før da.

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Har dere som hamstrer tenkt på de som kanskje ikke har noe mat,bleier,toalettpapir, medesiner i huset sitt? Det går helt fint og handle i butikken men og ta med seg alle toalettpapir og bleier og mat osv er og gå for langt! Det er aldri kult for noen og måtte sitte og vente på at varene skal komme tilbake i hyllene paga idioter som hamstrer! Norge har nok av mat,bleier toalettpapir osv men når folk hamstrer så kan det ta litt extra tid før produkter kommer tilbake i hyllen! Synes du da at det er greit at noen som fks har små baby må vente lengere på og få skifte på barnet sitt fordi noen idioter hamstret bleiene? Eller synes du det er greit at folk som trenger toalettpapir må vente extra lenge eller folk som har dårlig råd og som nesten ikke har mat må vente extra lenge på og få maten sin fordi DU og andre hamstrer? Jeg blir rett og slett kvalm! Og jeg håper det blir en kvote eller grense på hvor mye folk faktisk kan handle! Det er trist men slik må det nesten bli når folk ikke kan da forhånds regler og bidra på denne dugnaden og høre på beskjeder som blir gitt! Det er ingen VITS i og hamstre! Det frarådet og hamstre!

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er jo fulle varelager. Går ikke ut over noen. Det fylles jo på igjen dagen etter uansett. Vi hamstrer ihvertfall for å unngå å måtte oppsøke folk hele tiden. 

Det er ikke uendelig på varelageret heller. 

Så du og de andre som hamstrer skal få lov til å hamstre for å unngå å bli utsatt for smitte mer enn nødvendig. Men så sier du at "Det fylles jo på dagen etter uansett" - skal alle andre måtte gå på butikken enda oftere og utsette seg enda mer for smitte da, fordi det var utsolgt dagen før? Nei, det er egoistisk å hamstre når det strengt tatt ikke er nødvendig.

Men hvor sikker er dere på at folk faktisk har hamstret? Kanskje noen har handlet for 3 og 4 familier på en gang, og kanskje det er 50 andre personer som er blitt nødt til å gjøre det samme? 

Da er det INGEN av de som egentlig har hamstret og dere spyr ut eder og galle til ingen nytte bare fordi dere ANTAR at andre hamstrer............................... 

Altså.................................

Anonymkode: b84dd...38e

Hvorfor er butikkhyllene tomme da? Har det plutselig på magisk vis blitt mange flere mennesker i Norge, siden beholdningen ikke strekker til da eller?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere som ikke hamstrer som er de farligste, dere utsetter både dere selv og andre for mer smittefare fordi dere støtt og stadig må i butikken og handle mer grunnet dårlig planlegging. Ved å handle stort, så får vi ned den voldsomme frekvensen i butikkene, storhandelen foregår der og da og vi får spredt folkemengden. Det er dere som hele tiden skal avgårde i butikken som har størst sjanse til å få smitte og videreføre smitte. Det som er farlig er alle småhandlerne som hele tiden må besøke nye steder med mange mennesker. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er jo fulle varelager. Går ikke ut over noen. Det fylles jo på igjen dagen etter uansett. Vi hamstrer ihvertfall for å unngå å måtte oppsøke folk hele tiden. 

Mens de som ikke får varer, på grunn av sånne som deg, må innom butikken ofte for å sjekke om varene de skal ha er tilgjengelig. 

Anonymkode: c1271...6d8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hamstret. Noe hinsides. Har et eget rom med varer for 50-60000 kr. Absolutt alt en trenger, med mellom 50-100 artikler av hver ting. Tar forfra og fyller på bakfra.

Men dette er gjort over flere år. Nå om dagen i disse coronatider, handler jeg 10-20% over det jeg trenger for å fylle på enda litt, til en lang beleiring.

En må hamstre over tid, ikke starte nå. Da har man ikke peil.

Anonymkode: 106c1...c49

• Liker 4
  • Opprett ny...