Gå til innhold

Til dere som kritiserer vi som hamstrer...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I eldre tider fantes det ikke bleier, men de overlevde nå likevel.

Anonymkode: efa8e...d22

Toskesvar. Unnskyld meg, men hvordan i h.. er dette et svar på en frustrasjon over at folk helt uten grunn hamstrer det som for alle idag - i motsetning til "eldre tider" - er en nødvendighet. I steinalderen hadde de ingenting, derfor er det greitt at noen få hamstrer absolutt alt, for vi andre kan klare oss uten liksom. 

Seriøst - ta dere sammen.

Anonymkode: 7d38c...33a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, tussi84 said:

Jeg hadde med glede gitt et par doruller, eller gitt naboen litt mel eller litt sukker ved behov, fordi det var tomt i butikken.

Helt enig!

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Toskesvar. Unnskyld meg, men hvordan i h.. er dette et svar på en frustrasjon over at folk helt uten grunn hamstrer det som for alle idag - i motsetning til "eldre tider" - er en nødvendighet. I steinalderen hadde de ingenting, derfor er det greitt at noen få hamstrer absolutt alt, for vi andre kan klare oss uten liksom. 

Seriøst - ta dere sammen.

Helt enig! Om hamstrere mener det er ok og hamstre fordi mann liksom klarer seg uten det så trenger de jo ikke akk og hamstre heller da!?:-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ukeshandlet (som jeg gjør hver uke) for min familie på 5, samt mine foreldre som begge er i risikogruppen. Kjøpte bare det som stod på handlelappen, ikke noe hermetikk eller særlig mye toalettpapir... Men det var jaggu nok av sure kjerringer som skulle småkjefte på meg fordi jeg «hamstret».....

Jeg er prinsipielt i mot hamstring, og synes det er usolidarisk. Men at folk skal gå rundt og være dritsure på andre - uten at man vet hvor mange man handler for - det kan man spare seg for.

Anonymkode: 867ee...219

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

du deler kanskje lønna di til andre som trenger pengene også du?

Anonymkode: 47248...9cf

Om det var du som var uten mat drikke bleier toalettpapir så regner jeg med at du tar det helt fint og ikke spør andre om hjelp? Siden du ikke ønsker og dele med andre?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ukeshandlet (som jeg gjør hver uke) for min familie på 5, samt mine foreldre som begge er i risikogruppen. Kjøpte bare det som stod på handlelappen, ikke noe hermetikk eller særlig mye toalettpapir... Men det var jaggu nok av sure kjerringer som skulle småkjefte på meg fordi jeg «hamstret».....

Jeg er prinsipielt i mot hamstring, og synes det er usolidarisk. Men at folk skal gå rundt og være dritsure på andre - uten at man vet hvor mange man handler for - det kan man spare seg for.

Anonymkode: 867ee...219

hvorfor skal man spare seg for det? 

Det er jo enormt viktig å si fra og ta denne samtalen, for å vise dem det gjelder at hamstring er helt uakseptabel oppførsel. Vær sur, vær oppgitt, vær sint - og si fra om det!

Dyng dem ned i skam. Det er det eneste som hjelper.

• Liker 3
Skrevet

Folk tar dette som en slags ferie og renner på butikksentere med ungene pga de kjeder seg....

Skrevet

I dag var jeg i butikken og tok min vanlige helgehandel. På mandag skal jeg igjen i butikken for min vanlige ukehandel. Det første som møtte meg når jeg kom til butikken var en ansatt som sto med bøtte og kluter, hadde hansker på seg, og vasket for harde livet hver eneste handlevogn som ble satt på plass. Foran meg i kø i dag var ei dame som hadde så mye at det nesten rant over handlevogna. Bak meg i køen kom det to med hver sin lille handlekurv, og de var ikke fulle. Folk må slutte å hamstre. Det jeg handla i dag var én pakke toalettpapir med fire ruller, en pakke våtmopp, en stor flaske taffelvann, en sjokolade, potetgull, en boks hakkede tomater, en pakke knekkebrød og en liten pakke melange. Prisen ble 364,71 kr. Da har jeg for helga, og litt lengre. Våtmopp holder ti ganger. Fire ruller toalettpapir holder lenge til bare meg. Det samme gjør alt det andre.

Det beste er å prøve og leve så normalt som mulig, selv om alt står på hodet. Det gjelder også når det kommer til å handle husholdningsvarer. At noen absolutt må tømme butikkhyllene i ren panikk innebærer at det ikke blir nok til alle andre. Det sier seg selv. Skal alle butikk-kjedene måtte "hamstre" fra sine leverandører fordi folk ikke er flinke nok til å ta hensyn til at de ikke er de eneste som har behov for å handle? Ja, for det kan faktisk gå tomt i alle varelager også! Da må man jo begynne med rasjonering, og det er jo ikke krig i Norge? Eller er det kanskje matkrig? 

Alle vet hvordan de skal ta hensyn til hverandre. Hvis du, TS, ikke forstår det så kan du bare holde deg hjemme og be andre handle for deg, for noen dager om gangen. 

Folk skal ta hensyn til hverandre. De som hamstrer tar ingen hensyn, også fordi de kan bli gående tett inntil hverandre, og ikke er villige til å forstå. 

Jeg som har epilepsi, helt avhengig av medisiner for å kunne fungere i hverdagen, kan ikke hamstre medisiner. Jeg får ikke lov å ta ut for mer enn 12 uker om gangen. Dette blir registrert hos apoteket, og legen ser på resepten når det er hentet. Det er ikke hvem som helst som har gyldig resept på ditt og datt, men det er mange andre enn meg som har epilepsi. Ingen av oss, eller andre med blå resept, har lov å jukse! Når mange skal ha samme medisin kan man også oppleve leverings-problematikk, og det gjør det ikke enklere hvis du ikke er flink å hente tidsnok. Men som sagt, ingen hamstring, og registrering hos apotek og lege. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Siden folk hamstrer så mye unødvendig, kan jo ikke folk handle helt vanlige dagligdagse ting lengre.

Anonymkode: 254ae...86f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, tussi84 skrev:

Siste jeg hørte nå var at det var en diabeteker som ikke fikk kjøpt insulinet han trenger på Apoteket i går fordi det var tomt etter at mange hadde kjøpt ekstra mye insulin. Dette var en med diabetes 1, og får ikke de med type 1 insulin  så dør dem! 

Håper for all del at vedkommende ikke var nesten tom for insulin..

Da fikk du også med deg at insulinen har har resept på var på lager i Oslo (4 timer unna), og ville være i apoteket dagen etter?

Det er ikke insulinmangel i Norge per i dag, og apotekene er ikke villige til å gi deg mer enn for 3 mnd forbruk. Kanskje du får 1 eske ekstra, men det er alt. Poenget er, som det har vært i flere år, at du må bestille insulin på apoteket før du har begynt på siste penn eller ampulle.

TV2 blåste opp saken til mer enn den var, og apoteket vil sannsynligvis ble snakket ganske hardt til av Legemiddelverket dersom de har levert ut for 2x3 mnd forbruk eller enda mer.

Anonymkode: 7e439...6ad

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, O.G. said:

Folk tar dette som en slags ferie og renner på butikksentere med ungene pga de kjeder seg....

Her er det enten bare meg eller min mann som går inn for og handle mens barna er hjemme med meg eller mannen eller eventuellt venter vi i bilen! Vi trenger ikke og gå inn i butikken alle sammen.

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

hvorfor skal man spare seg for det? 

Det er jo enormt viktig å si fra og ta denne samtalen, for å vise dem det gjelder at hamstring er helt uakseptabel oppførsel. Vær sur, vær oppgitt, vær sint - og si fra om det!

Dyng dem ned i skam. Det er det eneste som hjelper.

Om jeg ikke har bleier til barna mine og ser at en annen har hamstra 10 pakker i vogna i butikken kommer jeg til og spørre høflig om og få 1 eller 2 pakker om vedkommende er frekk og arrogant og ikke gidder og gi meg det kommer jeg rett og slett til og bli fly forbanna og ta de 2 pakkene uansett jeg blir så provosert over folk som hamstrer! Spesdiellt når det går utover det mest dyrbare en har!

• Liker 4
Skrevet
24 minutter siden, tussi84 said:

Skammelig at folk ikke evner å tenke på andre i disse tider. De som normalt handler 1-3 pakker  bleier handlet jo 7-8 isteden, og samme gjorde sikkert 50 andre minst. Det er ikke riktig at noen ikke skal få tak i varene de vil ha/trenger for andre skal være grådige.

Håper du får kjøpt det du trenger til barna på en butikk.

Tusen takk ja vi får alle håpe og be om at alt ordner seg jeg blir bare så provosert over folk som ikke kan tenke litt på andre en seg selv! Og som må hamstre de burde skamme seg! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kolonial.no?  Eller som en annen her sier. Hvis du har et barn som er så avhengig av en viss type mat så venter du vel ikke med å ha disse tingene i hus?  Koronasnakket har vel vært en stund eller.

Anonymkode: 70801...e79

Kolonial.no leverer ikke akkurat over hele landet, så dropp storbyarrogansen... For noen dager siden kunne man IKKE forutse at folk ville hamstre som idioter. Det skjedde i løpet av EN arbeidsdag, der jeg var på jobb og kom til tom butikk.. Altså i går..

Anonymkode: 5180e...f4c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er jo fulle varelager. Går ikke ut over noen. Det fylles jo på igjen dagen etter uansett. Vi hamstrer ihvertfall for å unngå å måtte oppsøke folk hele tiden. 

Anonymkode: ca322...3e1

Jeg skal spare meg for noen kraftsalver nå, men hva med dem som er fri for mat i helga? Det er flere av oss som har jobbet non stop uten pause i dag og i går, for at vi har håndtert hysteriske kunder som kun tenker på seg selv, hamstrer, og gir seg pokker i om andre blir fri for medisiner og diverse. Reglene om 3 måneders forbruk gjelder hele året, men likevel blir vi ihjelkjeftet av sure folk som er livredd for å bli fri for ikke-livsnødvendige medisiner. Da er det lite artig å komme på en ferdigplukka butikk når middag og toalettpapiret skal handles inn. Det er langt fra alle butikker som får varelevering hver dag, så jo det går ut over noen!

Burde sikkert hatt mer mat hjemme, men fryseren min røk for 2 dager siden, og alt er ødelagt.. så ja. Vis litt forbanna hensyn! Mye mangelsituasjon kunne man unngått om man ikke hamstrer!

Anonymkode: 71081...9cb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Her jeg bor er det akkurat vaslet at det fra neste uke vil hentes matsøppel/restavfall 2 ganger i uken isteden for 1 gang. Dette fordi de regner med mye matavfall fordi folk ikke får spist opp det de hamstrer. 

Det sier litt om situasjonen når et stort firma som tømmer søppel må hente restavfall dobbelt så ofte som vanlig. 

Anonymkode: 0dbd0...a45

Det er nok heller fordi alle som vanligvis spiser ute og på jobb nå plutselig lager dobbelt og tredobbelt mer mat hjemme hver dag. Slik blir det restavfall av. Jeg ser selv at søppelbøtta er tommere de ukene jeg er mer ute enn hjemme. Helt logisk.

Anonymkode: b84dd...38e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var akkurat på meny og kassadama fortalte om helt sinnsyke tilstander i går. Hun sa hun har jobbet ifm jul, påske osv mange ganger, men aldri opplevd lignende. 

Anonymkode: 4100f...9ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Sharingiscaring skrev:

Ja takk for info men når jeg ser hvor egoistiske enkelte er så velger jeg og prøve og se i morgen om det er noe der om ikke så får vi vente til uka vi har heldighvis nok bleier ut helga.. Hadde folk sluttet og hamstre så hadde jeg ikke trengt og reise rundt for og finne bleier..

Skjønner det er både frustrende og forvilende med to små babyer i hus ❤️

Men om du har til helga, hva med å bestille fra nettapotek? Vil tro de fleste har både bleier og mme (husker ikke om du trengte det), og varene sendes som postpakke. Er som sagt kroniker selv, og bruker den løsningen til så mangt, de fører mange andre varer enn kun medisiner.

Jeg har brukt det som før het komplett apotek, men nå heter farmasiet.no, og apotek1.no. Regner med de fleste apotekkjeder kan tilby tilsvarende :) 

Anonymkode: 518a6...c9a

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner det er både frustrende og forvilende med to små babyer i hus ❤️

Men om du har til helga, hva med å bestille fra nettapotek? Vil tro de fleste har både bleier og mme (husker ikke om du trengte det), og varene sendes som postpakke. Er som sagt kroniker selv, og bruker den løsningen til så mangt, de fører mange andre varer enn kun medisiner.

Jeg har brukt det som før het komplett apotek, men nå heter farmasiet.no, og apotek1.no. Regner med de fleste apotekkjeder kan tilby tilsvarende :) 

Anonymkode: 518a6...c9a

Takk for råd!:-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns i utgangspunktet ikke noe om hamstring, men så har det seg sånn at hamstring fra en kant fører til hamstring hos alle andre.

Jeg og samboer er avhengi av laktosefritt for eksempel, og vanligvis pleier laktosefriavdelinga å være det som forsvinner sist til vanlig. Nå er alt vekk pga dere hamstere pga laktosefritt har lang holdbarhet.
Jeg er glad vi er smarte til vanlig å kjøper dopapir på 10kr marked på spar, å da kjøper vi gjerne 3 stk i slengen så har vi for ei beite. Å vi var også smarte nok til å hamstre inn noe laktosefritt før det ble helt tomt. 

Men dere som kjøper 3 handlevogner med bare bleier og morsmelk?! Hva er greia??

Anonymkode: 01f9e...f99

• Liker 5
  • Opprett ny...