nostalgia Skrevet 21. mai 2006 #1521 Skrevet 21. mai 2006 Anette, nå har jeg lest ut Den tidsreisendes kvinne! Skal vi starte diskusjonen? Nå begynner jeg snart på masteroppgave, og jeg har allerede tenkt på muligheten at jeg skal skrive en fagbok løselig basert på oppgaven min når jeg har levert den. Det hadde jo vært moro å forsøke. ← Da poster jeg likesågodt en anmeldelse av Den tidsreisendes kvinne, og håper at Anette ikke har noe imot det Audrey Niffenegger: Den tidsreisendes kvinne Dette er historien om Clare og Henry. Henry reiser i tid, noe mange selvfølgelig ikke tror på. Dette betyr at Clare møter Henry første gang når hun er 6 år og Henry over 30 (mener jeg å huske), men hun møter ham når han er forskjellige aldre opp igjennom sin egen oppvekst. De skjønner fort at de er ment for hverandre, og siden Henry reiser i tid vet for eksempel Clare allerede som liten at de kommer til å gifte seg. Historien om Clare og Henry er nydelig, det er virkelig en fin kjærlighetshistorie - kjærligheten deres tåler selv alle problemene Henrys tidsreiser fører med seg. Både Henry og Clare er godt skildret, så jeg føler at de virker ekte for meg. Men selv om jeg liker dem, og liker kjærlighetshistorien dem i mellom, gjør hele konseptet med tidsreiser at romanen virker noe konstruert. Jeg skjønner aldri helt hvordan tidsreisene kan foregå, jeg skjønner ikke hvordan Henry kan møte seg selv som liten (hvis han møter seg selv, må det jo bety at han som tidsreisende er splittet i to personer, og hvis han er to personer ville han jo ikke behøve å forlate Clare i blant, et jeg kunne blitt værende i nåtiden, mens det andre ville reist. Dette skjønner jeg ikke!). I tillegg må jo romanen hele tiden forklare hvordan dette kan foregå, noe som gjør dialoger og fortellerstil noe konstruert, siden den er vinklet for å møte leserens innvendinger. Flere steder tar blant annet Clare leserens uforstående rolle, og det er jo merkelig siden hun burde skjønne alt om Henry etter så mange år. Disse tingene trekker romanen en del ned for meg. Men den har mange bra episoder, og kjærlighetshistorien er som sagt fin. Så dette er en litt blandet leseopplevelse for min del. Nå er jeg spent på å høre hva Anette synes! God kveld, folkens ← Hei og hopp!! Clara var da et nydelig navn synes jeg. Det har jeg aldri tenkt på før, selv om jeg har sett Åndenes hus. Åhhhh så spennende at du tenker på å skrive fagbok, Ciara - det synes jeg absolutt du skulle gjøre!! Og boken ja! Jeg er faktisk veldig enig i det meste du skriver, så det blir nok ikke så mye debatt denne gangen heller hehe Forholdet mellom Clare og Henry var nydelig skildret, og jeg synes faktisk at forfatteren hadde fått tidsreisene til å gli naturlig inn i historien, så der er vi kanskje litt uenige Men, jeg er enig med at det var forvirrende når han møter seg selv, det synes jeg ble for søkt, om man kan si det om en slik bok da hehe. Hvordan Clare beskriver det å vente på å få et barn osv. synes jeg er det absolutt beste med boken. Det synes jeg var fantastisk nydelig skrevet, helt poetisk til tider, det skilte seg ut fra resten av boken, for meg i alle fall. Alt i alt synes jeg det var en overraskende god bok, ikke en av de beste jeg har lest. Men MYE bedre enn jeg hadde forventet (jeg var særdeles skeptisk til at jeg kunne leve meg inn i en historie om en som reiste i rom og tid) hehe. Men det gjorde jeg altså, så all honnør til forfatteren for det Anbefales til alle som vil lese en litt annerledes kjærlighetshistorie Jeg lurer stadig på om boken for neste måned er valgt jeg... hehe Maser jeg fælt nå? Håper du får en superduperfantastisk uke, Ciara!! Ta godt vare på deg selv - og ikke stress for mye med lesingen da!! Husk å gå ut og kjøpe is og nyte solen av og til! Stooooooooor
Fakse Skrevet 22. mai 2006 #1522 Skrevet 22. mai 2006 Jeg lurer stadig på om boken for neste måned er valgt jeg... hehe Maser jeg fælt nå? ← Ja, jeg synes heller du skal følge med litt i stede for å mase sånn, for boka er valgt for lenge siden Det er min måned til å velge, og jeg fant ut her i påske-tider at jeg gjerne vil vi skal lese "Sommer i Baden-Baden" av Leonid Tsypkin. Språk er valgfritt. Hmm...burde kanskje skaffe den snart...
nostalgia Skrevet 22. mai 2006 #1523 Skrevet 22. mai 2006 Ja, jeg synes heller du skal følge med litt i stede for å mase sånn, for boka er valgt for lenge siden Det er min måned til å velge, og jeg fant ut her i påske-tider at jeg gjerne vil vi skal lese "Sommer i Baden-Baden" av Leonid Tsypkin. Språk er valgfritt. Hmm...burde kanskje skaffe den snart... ← Ja, tenkte jeg det ikke! Den opplysningen må ha sneket seg hus forbi du Takk, Fakse!
Ciara Skrevet 22. mai 2006 Forfatter #1524 Skrevet 22. mai 2006 Og boken ja! Jeg er faktisk veldig enig i det meste du skriver, så det blir nok ikke så mye debatt denne gangen heller hehe Forholdet mellom Clare og Henry var nydelig skildret, og jeg synes faktisk at forfatteren hadde fått tidsreisene til å gli naturlig inn i historien, så der er vi kanskje litt uenige Men, jeg er enig med at det var forvirrende når han møter seg selv, det synes jeg ble for søkt, om man kan si det om en slik bok da hehe. Hvordan Clare beskriver det å vente på å få et barn osv. synes jeg er det absolutt beste med boken. Det synes jeg var fantastisk nydelig skrevet, helt poetisk til tider, det skilte seg ut fra resten av boken, for meg i alle fall. Alt i alt synes jeg det var en overraskende god bok, ikke en av de beste jeg har lest. Men MYE bedre enn jeg hadde forventet (jeg var særdeles skeptisk til at jeg kunne leve meg inn i en historie om en som reiste i rom og tid) hehe. Men det gjorde jeg altså, så all honnør til forfatteren for det Anbefales til alle som vil lese en litt annerledes kjærlighetshistorie Håper du får en superduperfantastisk uke, Ciara!! Ta godt vare på deg selv - og ikke stress for mye med lesingen da!! Husk å gå ut og kjøpe is og nyte solen av og til! Stooooooooor ← Hei Anette! Den tidsreisendes kvinne - spoiler! Der er vi temmelig enige igjen, altså. Nei, jeg skjønner fortsatt ikke hvordan han kunne møte seg selv. Og jeg skjønner heller ikke hvordan han kunne møte Alba etter han var død. Kan han reise i tiden etter døden også? Og så forstod jeg ikke dette med lottogevinsten. Henry sier jo selv at han ikke er synsk, han reiser kun i tid. Så når han ser tallene som kommer til å gi neste lottogevinst, så er jo denne gevinsten egentlig gitt til noen andre i fremtiden, ikke sant? Men denne gevinsten stjeler jo de, og dermed klarer de jo faktisk å endre fremtiden selv om de selv sier det ikke er mulig... Jaja, det kan jo godt hende jeg misforstår dette her. Håper du får en fin uke du også! Hvordan er ryggen? Ja, jeg synes heller du skal følge med litt i stede for å mase sånn, for boka er valgt for lenge siden Det er min måned til å velge, og jeg fant ut her i påske-tider at jeg gjerne vil vi skal lese "Sommer i Baden-Baden" av Leonid Tsypkin. Språk er valgfritt. Hmm...burde kanskje skaffe den snart... ← Ja, den boka må jeg skaffe meg. Tror jeg kommer til å lese den på engelsk, siden den finnes i engelsk pocket. Gleder meg! Ja, tenkte jeg det ikke! Den opplysningen må ha sneket seg hus forbi du Takk, Fakse! ← Sånn kan det gå!
Ciara Skrevet 22. mai 2006 Forfatter #1525 Skrevet 22. mai 2006 Sitter hjemme og skriver i dag. Det går helt fint og er faktisk ganske interessant også. Men det er jo ikke til å legge skjul på at jeg gleder meg veldig til sommerferie fra universitetet om to uker. Skal bli deilig å lese mer ikke-pensum og slappe av Det blir en travel høst, så jeg må sørge for å få hvilt meg en del i sommer. Kattepusene er skikkelig sløve her for tiden, det er regnværet som forårsaker det, tror jeg. De sover hele dagen, bare avbrutt av et par raptuser. Nå ligger de som to slakt på senga (de elsker senga, så vi må bruke sengeteppe hver dag om vi ikke vil ha en haug hvite hår i den ) og gidder sjelden å løfte hodene sine og se hva jeg gjør. Men kos setter de alltid pris på, heldigvis. Det er sikkert absurd for mennesker som ikke har dyr, men jeg er bare så utrolig glad i dem! Alle de små faktene deres er utrolig søte, og jeg gleder meg til å komme hjem til dem når jeg har vært borte
nostalgia Skrevet 22. mai 2006 #1526 Skrevet 22. mai 2006 Den tidsreisendes kvinne - spoiler! Der er vi temmelig enige igjen, altså. Nei, jeg skjønner fortsatt ikke hvordan han kunne møte seg selv. Og jeg skjønner heller ikke hvordan han kunne møte Alba etter han var død. Kan han reise i tiden etter døden også? Og så forstod jeg ikke dette med lottogevinsten. Henry sier jo selv at han ikke er synsk, han reiser kun i tid. Så når han ser tallene som kommer til å gi neste lottogevinst, så er jo denne gevinsten egentlig gitt til noen andre i fremtiden, ikke sant? Men denne gevinsten stjeler jo de, og dermed klarer de jo faktisk å endre fremtiden selv om de selv sier det ikke er mulig... Jaja, det kan jo godt hende jeg misforstår dette her. Håper du får en fin uke du også! Hvordan er ryggen? Hehe, ja vi er visst det! Huff, det har jeg faktisk ikke tenkt på! Det med lottogevinsten - men det har du jo selvsagt helt rett i!! Det kan da ikke være "mulig"?! :klø: Det med at han møter Alba i fremtiden etter han er død ser jeg som mer mulig da, ut i fra rammene fra historien. De reisene har han jo tatt før han døde, men hun vil jo ikke oppleve dem før hun kommer til den datoen som han den gang reiste til. Slik tenker jeg at det er ment i alle fall? Ryggen er bedre nå heldigvis Jeg har vært på tur i regnet i dag, og da er livet godt, vet du! En god start på uken for meg i alle fall Mine katter har vært helt tullete i dag også! Løpt rundt og revet ned ting og bare tullet. Vann fra vannskålen fløy overalt! De tuller ofte, men det er sjelden at de søler eller ødelegger ting slik. De er som oftest ganske forsiktige, men i dag herjet de vilt! Måtte bare le av dem da, de er jo så vanvittig søte Jeg forstår godt hvor glad du er i kattene dine, men det vet du jo godt
Ciara Skrevet 22. mai 2006 Forfatter #1527 Skrevet 22. mai 2006 Hehe, ja vi er visst det! Huff, det har jeg faktisk ikke tenkt på! Det med lottogevinsten - men det har du jo selvsagt helt rett i!! Det kan da ikke være "mulig"?! :klø: Det med at han møter Alba i fremtiden etter han er død ser jeg som mer mulig da, ut i fra rammene fra historien. De reisene har han jo tatt før han døde, men hun vil jo ikke oppleve dem før hun kommer til den datoen som han den gang reiste til. Slik tenker jeg at det er ment i alle fall? Ryggen er bedre nå heldigvis Jeg har vært på tur i regnet i dag, og da er livet godt, vet du! En god start på uken for meg i alle fall Mine katter har vært helt tullete i dag også! Løpt rundt og revet ned ting og bare tullet. Vann fra vannskålen fløy overalt! De tuller ofte, men det er sjelden at de søler eller ødelegger ting slik. De er som oftest ganske forsiktige, men i dag herjet de vilt! Måtte bare le av dem da, de er jo så vanvittig søte Jeg forstår godt hvor glad du er i kattene dine, men det vet du jo godt ← Aha- da skjønner jeg at han møter Alba bedre. Det er søren meg ikke lett dette her Så bra at ryggen er bedre og at du har gått tur i regnet! Det hørtes veldig fint ut - både med tur og regn - det må jo være en super kombinasjon for deg som er regnmenneske? Ja, noen ganger får kattene sånne sprø raptuser som de du nevner. Måtte le av vannet fra vannskålen I går satt Nemi på stuebordet, og jeg kunne se på øynene hennes at hun var helt gal akkurat da. Så begynte hun å dytte ned fjernkontroller og alt hun kunne finne Og ja, jeg vet godt at du skjønner hvordan jeg har det, jeg har faktisk også en stoooor mistanke om at du er minst like kattesprø som meg!
Gjest Anneli Skrevet 22. mai 2006 #1528 Skrevet 22. mai 2006 Hei Ciara og alle bokdamer! Har forvillet meg inn hit etter et lite tips fra Nostalgia, - og jeg må jo si at det virker veldig koselig her! Jeg er glad i å lese bøker :lese: , men har i grunnen ingen favortittsjanger eller favorittforfatter. Variasjon er å foretrekke. For å si litt om hva jeg liker kan jeg jo nevne noen gode bøker jeg har lest den siste tiden: Norwegian Wood av Haruki Murakami, Moon Palace av Paul Auster og Vindens Skygge av Carlos Ruiz Zafón. Likte dem alle veldig godt. Er nå i gang med en krimbok; De forsvunne hendene av Robert Wilson. I bokhyllen står blant annet Doppler og venter, men jeg kan alltids føye Sommer i Baden-Baden til listen min også - hvis dere vil ha meg med i bokringen vel og merke! Anneli
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2006 #1529 Skrevet 23. mai 2006 Jeg skjønner også godt hvor utrolig glad man kan bli i disse små pelsdottene. Sofus tok seg en innedag i dag han også.
Ciara Skrevet 23. mai 2006 Forfatter #1530 Skrevet 23. mai 2006 Hei Ciara og alle bokdamer! Har forvillet meg inn hit etter et lite tips fra Nostalgia, - og jeg må jo si at det virker veldig koselig her! Jeg er glad i å lese bøker :lese: , men har i grunnen ingen favortittsjanger eller favorittforfatter. Variasjon er å foretrekke. For å si litt om hva jeg liker kan jeg jo nevne noen gode bøker jeg har lest den siste tiden: Norwegian Wood av Haruki Murakami, Moon Palace av Paul Auster og Vindens Skygge av Carlos Ruiz Zafón. Likte dem alle veldig godt. Er nå i gang med en krimbok; De forsvunne hendene av Robert Wilson. I bokhyllen står blant annet Doppler og venter, men jeg kan alltids føye Sommer i Baden-Baden til listen min også - hvis dere vil ha meg med i bokringen vel og merke! Anneli ← Hei Anneli! Du må gjerne bli med oss her, kan du skjønne! Jo flere vi er sammen osv Helt enig med deg i at variasjon er bra - jeg har noen favoritter, men er åpen for det meste likevel. Det eneste jeg ikke har taket på er sci-fi/fantasy, men det kan jo være at det er mye uoppdaget innen den sjangeren også Norwegian Wood er jo nydelig, Moon Palace VIL jeg lese - takk for tipset! - og Vindens skygge likte jeg også. Nå gleder meg veldig til Kafka på stranden kommer i pocket! Men altså, hyggelig å se deg her, og bli gjerne med i leseringen vår Jeg skjønner også godt hvor utrolig glad man kan bli i disse små pelsdottene. Sofus tok seg en innedag i dag han også. ← Ja, du har jo noen beskrivelser av Sofus som gjør at man skjønner rimelig kjapt at du er fryktelig glad i ham da, veldig koselig å lese I dag har kattene raptusdag her, sikkert fordi de var så rolige i går. Da må man ta igjen for den tapte moroa! Heldigvis gjør de ikke fryktelig mye ugagn, det er mest at de løper rundt etter hverandre eller dytter ned småting fra stuebordet (og jeg har lært meg å ikke ha knuselige ting der). Søte er de
Ciara Skrevet 23. mai 2006 Forfatter #1531 Skrevet 23. mai 2006 Har stadig eksamensoppgaver å skrive på, men jeg har gitt meg selv en halvtime her nå Bare ikke jeg kjører meg helt fast her. Men oppgaven er faktisk interessant, dette er bare den kompliserte fasen av oppgaveskrivingen, hvor man jakter på oppgavens form og oppbygning. Men dette går fint
nostalgia Skrevet 23. mai 2006 #1532 Skrevet 23. mai 2006 (endret) Så hyggelig at du blir med, Anneli!! :) Tror du kommer til å trives godt her inne, det gjør i alle fall jeg!! Du er så arbeidsom og flink, Ciara! Jeg blir helt imponert over deg! Jeg hadde ikke vært særlig flink på å jobbe så fokusert hjemme som du gjør tror jeg, jeg er fryktelig distre av meg, altså Blir alltid imponert over folk som klarer å strukturere dagen sin så godt Det er godt du tar deg noen KG-pauser innimellom... Og HUSK å unne deg litt is nå da!! Kattene dine høres så supersøte ut, jeg kan se dem før meg der de fyker av gårde!! Mine er helt stille i dag Sover ut, tenker jeg. Alfa har blitt utrolig kosete etter at hun begynte å føle seg hjemme igjen her inne. Nå skal hun bare være med meg hele tiden. Og om natten ligger hun tett ved siden av hodeputen helt stille og bare ser på meg. Og jeg smelter heeeeeeeeeelt selvsagt, veldig søt er hun Ha en superduper dag!! PS! Var det du som likte Ryan Adams? Om det var det, vil du anbefale en cd? Endret 23. mai 2006 av nostalgia
Daria Skrevet 23. mai 2006 #1533 Skrevet 23. mai 2006 I dag har jeg kastet masse bøker Trodde det skulle bli vanskelig, men det å kvitte seg med støvete bøker som ikke har vært utlånt på over 30 år, er igrunnen bare en lettelse...
Gjest Anneli Skrevet 23. mai 2006 #1534 Skrevet 23. mai 2006 Hei Anneli! Du må gjerne bli med oss her, kan du skjønne! Jo flere vi er sammen osv Så hyggelig at du blir med, Anneli!! :) Tror du kommer til å trives godt her inne, det gjør i alle fall jeg!! Tusen takk! - Så søte dere er.
Ciara Skrevet 23. mai 2006 Forfatter #1535 Skrevet 23. mai 2006 Så hyggelig at du blir med, Anneli!! :) Tror du kommer til å trives godt her inne, det gjør i alle fall jeg!! Du er så arbeidsom og flink, Ciara! Jeg blir helt imponert over deg! Jeg hadde ikke vært særlig flink på å jobbe så fokusert hjemme som du gjør tror jeg, jeg er fryktelig distre av meg, altså Blir alltid imponert over folk som klarer å strukturere dagen sin så godt Det er godt du tar deg noen KG-pauser innimellom... Og HUSK å unne deg litt is nå da!! Kattene dine høres så supersøte ut, jeg kan se dem før meg der de fyker av gårde!! Mine er helt stille i dag Sover ut, tenker jeg. Alfa har blitt utrolig kosete etter at hun begynte å føle seg hjemme igjen her inne. Nå skal hun bare være med meg hele tiden. Og om natten ligger hun tett ved siden av hodeputen helt stille og bare ser på meg. Og jeg smelter heeeeeeeeeelt selvsagt, veldig søt er hun Ha en superduper dag!! PS! Var det du som likte Ryan Adams? Om det var det, vil du anbefale en cd? ← Jeg skal nok fint klare å spise is! Men da må det nesten slutte å regne først, is og regnvær hører liksom ikke helt sammen Alfa høres jo utrolig sjarmerende ut, skjønner godt at du smelter. Nalle vil også helst ligge ved siden av hodeputen om natten, han er så søt atte. Så heldige vi er som har så skjønne kattepuser! Jeg liker Ryan Adams veldig godt, min absolutte favoritt er Love is Hell pt. 1 - der er det så mange vakre sanger, inkludert en nydelig coverversjon av Wonderwall. Der får Adams virkelig fram hvor hjerteskjærende den sangen egentlig her. Han gjør sangen bedre enn Oasis, faktisk!
Ciara Skrevet 23. mai 2006 Forfatter #1536 Skrevet 23. mai 2006 I dag har jeg kastet masse bøker Trodde det skulle bli vanskelig, men det å kvitte seg med støvete bøker som ikke har vært utlånt på over 30 år, er igrunnen bare en lettelse... ← Kaste bøker er jo egentlig en synd (uvant ord for meg å bruke), men i dette tilfellet skjønner jeg det godt. Vi må også rense opp i bokhandelen ganske ofte fordi upopulære bøker hoper seg opp. Deilig å få ryddet, så skjønner deg godt! Men det var ikke sånn at mange bøker flyttet hjem til deg, altså? Tusen takk! - Så søte dere er. ← Ja, i blant, så
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2006 #1537 Skrevet 23. mai 2006 Hei! Jeg skal nå legge meg. Har vært/er syk med bihulebetennelse. Hadde ingen anelse om hvor store smerter en slik betennelse kan gi Jeg benytter ogå anledningen til å ønske Anneli velkommen; men advarsel: jeg er den slemme her inne God natt, Ciara. Vi sees vel, vi
Daria Skrevet 24. mai 2006 #1539 Skrevet 24. mai 2006 Men det var ikke sånn at mange bøker flyttet hjem til deg, altså? ← Det skjer vel det også... Alt som kasseres, legges ut på loppesalg, og kjøpe bøker er jo gøy...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå