Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
:overrasket:  :overrasket:  :sjarmor:  :grine2:

Ha en super uke, Ciara!! :) :)

Og alle andre bokdamer også, selvsagt! ;)

:klem:

Ha en fantastisk uke, Anette! Stooooor :klem: til deg! :)

Oj, det var meg i juli, ja. Takk for informasjonen, Hilde :)  Da velger jeg Skjærgårdsfolk og Skjærgårdsmesse av Sven Kjærup Bjørneboe. Dette er to bøker, men de er tynne og hører på en måte sammen. Tror det er ypperlig sommerlitteratur også.

En fin dag til alle :)

Disse gleder jeg meg også til. Det velges mye spennende bøker her i bokhjørnet, må jeg si! Virkelig en suksess for min del - nå får jeg lest masse bøker jeg ikke ville lest ellers.

Til de som ikke er klar over det - jeg undersøkte litt her og fant ut at Skjærgårdsfolk og Skjærgårdsmesse er utgitt i samme billigbok til kr 159! Genialt! Det er den serien som heter Aschehoug moderne, og jeg synes de har så stilig design. Men søk på ISBN 8203186424 i en hvilken som helst nettbokhandel, så har dere den :) Jeg gleder meg som alltid til å kjøpe bøker! :hoppe:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå har jeg ikke lest så mange dagbøker om dette - så det skal jeg ikke uttale meg om. Men, jeg ser ellers at det stadig blir skrevet mye tull om folk med psykiske problemer her inne. Dette vitner om både uvitenhet og masse fordommer. Mange kunne hatt godt av å vise litt mer ydmykhet for andres problemer, absolutt. Jeg tror mange med slike holdninger kan komme til å få deg en veldig trøkk om de møter motgang i livet, noe de fleste av oss jo gjør før eller senere. Om folk synes det er provoserende at noen av oss her inne er psykisk syke vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg...  Jeg orker i alle fall ikke la meg provosere hver gang jeg møter uvitenhet og ignoranse - jeg har bedre ting å bruke tiden min på ;)

Ps! Over til noe helt annet: Jeg må få anbefale en knallbra cd: GNARLS BARKLEY: St. Elsewhere. En fantastisk og funky cd ;) Perfekt for sommeren!! ;):hoppe:

Du har som vanlig helt rett, Anette - man burde ikke la seg provosere, jeg burde øve meg litt der ;) Det er bare så mange som har holdninger som jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i, som feks i denne situasjonen. Jeg som i blant innbiller meg at folk begynner å ha god forståelse for psykiske problemer - det står nok en del igjen fortsatt.

Skal sjekke ut cden! Takk for tips! :)

Likte danskene dine sånn passe, forresten ;) Jeg liker musikken og melodien, men stemmen hindret meg i å elske sangen, for å si det sånn. Det ble litt for pipete på en måte? Men morsomt å høre nye ting - takk! :)

Nostalgia!!

:hoppe: Yeh!!  :hoppe:

Er det musikk du også anbefaler, altså? ;)

Skrevet
Hei, her har jeg ikke vært før... og nå har jeg glemt hvordan jeg snublet over denne dagboken tidligere i dag... :sjenert:  (lot den stå oppe så jeg skulle huske å titte i den etter at barna var i seng).

Lest bare de første sidene, er det bøker på de 75 neste også? Og dere har startet en lesesirkel eller hva er det?

Jeg er veldig glad i å lese selv, derfor alltid på jakt etter nye bøker, men jeg ser at det ikke er så mange blant dine yndlingsbøker (side 2  ;) ) som jeg har lest, så det er litt vanskelig å gjøre seg opp en mening om du og jeg har lik smak. Og om jeg derfor bør følge anbefalingene dine, altså  :ler:

Får derfor pløye meg gjennom resten og se om du anmelder noe jeg har lest.

Jeg likte også En bønn for Owen Meany veldig godt i sin tid (lenge siden), men jeg er ikke overvettes begeistret for Kjærstads tre, og Maskeblomstfamilien er jeg ikke helt enig med meg selv på.

:ler:

... så altså, jeg kommer tilbake og leser mer :Nikke:

Favorittbøker: alt av Toni Morrison

Hei Klips!

Deg har jeg faktisk lagt merke til! Og det er et kompliment, jeg synes du skriver mye fornuftig her :tommel:

Det er bøker på hver eneste side her :) Vi har startet en lesesirkel som går ut på at vi leser en ny bok hver måned, og diskuterer den her når lesefristen har gått ut. Har tenkt å være flink til å holde signaturen min oppdatert, så kan du følge med. Det er bare å bli med hvis du har lyst! :)

...og jeg synes jo det høres veldig fornuftig ut å lese bøkene jeg anbefaler, da! ;) Men samtidig er det jo morsomt når man er uenig - det kan det jo bli interessante diskusjoner her.

Toni Morrison har jeg faktisk ikke lest noe av - hvilken anbefaler du og hvorfor? ;)

Men altså - hyggelig å se et nytt fjes!

:velkommen:

Skrevet

I dag har jeg vært på jobben. Blir litt frustrert av jobbing og eksamensskriving når det er fint vær ute. Jeg er akkurat like blek som alltid fordi jeg aldri kommer meg ut... Men min tid ute i solen kommer jo snart :)

Synes det er forferdelig å se på nyheter for tiden, men jeg må jo. Fugleinfluensa-mutasjoner-muligens, jordskjelv i Indonesia, nye amerikanske overgrep i Afghanistan og Irak (amerikanerne kan du få billig av meg), tenåringer som voldtas og drepes, og i det hele tatt: elendighet! Det blir litt mye å få alt sammen inn i stua, ærlig talt :redd:

Gjest gjest1
Skrevet (endret)
Til de som ikke er klar over det - jeg undersøkte litt her og fant ut at Skjærgårdsfolk og Skjærgårdsmesse er utgitt i samme billigbok til kr 159! Genialt! Det er den serien som heter Aschehoug moderne, og jeg synes de har så stilig design. Men søk på ISBN 8203186424 i en hvilken som helst nettbokhandel, så har dere den :) Jeg gleder meg som alltid til å kjøpe bøker! :hoppe:

Godt tips Ciara. Jeg iler til nettbokhandelen :)

Enig i deres betraktninger om tråder som omhandler psykiske problemer. De fleste mennesker kommer jo ut for både positive og negative perioder i sitt liv. Og jeg gjør som Nostalgia, prøver å overse de tankeløse kommentarene. Men noen ganger blir jeg utrolig irritert over enkeltes ufølsomhet. Og det er faktisk god terapi i det å skrive.

Når det gjelder nyhetsbildet, lukker jeg av og til øyne og ører. Og jeg skjermer barna. Det er ikke alt som egner seg for små hoder i disse tider. :sjenert:

Endret av kira
Skrevet
Æææææsj! Nå forsvant innlegget jeg skrev til Hilde!  :sur:

:) (blid igjen)

Men altså, TIL HILDE:

Gratulerer med bursdagen i går!!!!

:velkommen::smilyblomst:  :dagensrose:  :blomst:  :gratulerer:  :bursdag:  :hoppe:

Takk takk :bukke:

Synes det er forferdelig å se på nyheter for tiden, men jeg må jo. Fugleinfluensa-mutasjoner-muligens, jordskjelv i Indonesia, nye amerikanske overgrep i Afghanistan og Irak (amerikanerne kan du få billig av meg), tenåringer som voldtas og drepes, og i det hele tatt: elendighet! Det blir litt mye å få alt sammen inn i stua, ærlig talt :redd:

Ja, det blir voldsomt til tider, man blir nødt til å distansere seg litt fra det og ikke ta alt innover seg. Må tilstå at jeg skifter kanal innimellom -jeg vet at verden er full av elendighet, trenger ikke bilder av utsultede barn og blodige lik inn i stua for å skjønne det...

Skrevet

Hmmm, ser så langt ut som om du liker omtrent alt du leser?

Selv må jeg innrømme at jeg foretrekker bøker med kvinner i. Trenger ikke være rene jentebøker, men noen spennende damer må jeg nesten ha. Samme med filmer. For tiden foretrekker jeg også at de har barn :ler:

Liker godt frodige, fargerike bøker, om du skjønner hva jeg mener med det. Fosnes Hansen for eksempel :hjerter:

Toni Morrison snublet jeg over på trekking i Himalaya, i en butikk der man kjøpte/byttet til seg lesestoff til turen. Kjøpte "Jazz" og kunne knapt vente med å komme frem til overnattingsstedet hver dag, så jeg kunne få lest videre :ler:

Den aller beste er vel "Elskede", det var vel etter den hun fikk Nobelprisen. Den er rimelig sterk kost. "Paradis" er også en av mine favoritter, den satte i gang mange tanker i hodet. Dessverre er det så lenge siden jeg leste den at jeg ser ut til å ha glemt hva slags tanker... :sjenert:

Hvorfor liker jeg disse bøkene så godt? Fordi... uff, nå var det vanskelig å forklare, jeg som pleier å elske å snakke om bøker. Får komme tilbake når hodet sitter bedre på plass.

:vinke:

Skrevet

Tusen takk for den opplysningen!! puuuuuurrrrrfect!! ;):)

Du har som vanlig helt rett, Anette - man burde ikke la seg provosere, jeg burde øve meg litt der ;) Det er bare så mange som har holdninger som jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i, som feks i denne situasjonen. Jeg som i blant innbiller meg at folk begynner å ha god forståelse for psykiske problemer - det står nok en del igjen fortsatt.

Skal sjekke ut cden! Takk for tips! :)

Likte danskene dine sånn passe, forresten ;) Jeg liker musikken og melodien, men stemmen hindret meg i å elske sangen, for å si det sånn. Det ble litt for pipete på en måte? Men morsomt å høre nye ting - takk! :)

Er det musikk du også anbefaler, altså? ;)

Du, jeg blir nok også ganske irritert og frustrert også over slikt - men, jeg unngår og lese mange slike innlegg fordi jeg rett og slett ikke gidder å bruke tiden min på slikt, det var bare det jeg mente :) Jeg tror som deg at det står en god del igjen før det er "akseptabelt" å ha psykiske problemer, dessverre.

"Danskene mine", du? Hehe ;) Jeg synes hun har en helt fantastisk stemme, jeg da - får helt frrrrrrrysninger av å høre den sangen!! Hehe... men, vi har jo alle forskjellig smak :)

Toni Morrison har jeg faktisk ikke lest noe av - hvilken anbefaler du og hvorfor? ;)

Men altså - hyggelig å se et nytt fjes!

:velkommen:

Først og fremst - Hei og velkommen til Klips!! Så hyggelig at vi blir flere :)

Så... må jeg bare få anbefale Morrisons debutbok som jeg synes er utrolig flott! The bluest eye. En fantastisk varm og meget sterk skildring av en 11-år gammel jente fra et fattig strøk som pga. hva hun har sett og opplevd av diskriminering tror at alt i livet vil forandre seg til det bedre om hun bare får blå øyne, så hun ber hver kveld til Gud for å få sitt ønske oppfylt... En veldig sterk og gripende bok som jeg absolutt vil anbefale!

Ha en fin og flott og suuuuperduuuuper tirsdag, Ciara! ;)

Skrevet
Godt tips Ciara. Jeg iler til nettbokhandelen  :)

Enig i deres betraktninger om tråder som omhandler psykiske problemer. De fleste mennesker kommer jo ut for både positive og negative perioder i sitt liv. Og jeg gjør som Nostalgia, prøver å overse de tankeløse kommentarene. Men noen ganger blir jeg utrolig irritert over enkeltes ufølsomhet. Og det er faktisk god terapi i det å skrive.

Når det gjelder nyhetsbildet, lukker jeg av og til øyne og ører. Og jeg skjermer barna. Det er ikke alt som egner seg for små hoder i disse tider.  :sjenert:

Skjønner godt at du skjermer barna. Det er jo mange ting jeg reagerer på når jeg ser nyheter selv, tror ikke barna har godt av å se alt. Realitetsorientering er bra altså, men det får være grenser. Husker jeg hadde en periode da jeg var liten hvor jeg var redd for å dø, for at det skulle bli krig etc, og nyheter hadde ikke akkurat hjulpet på den tiden for å si det mildt.

Og jeg er 100% enig i at det er fint å skrive å få luftet tankene! :)

Takk takk  :bukke:

Ja, det blir voldsomt til tider, man blir nødt til å distansere seg litt fra det og ikke ta alt innover seg. Må tilstå at jeg skifter kanal innimellom -jeg vet at verden er full av elendighet, trenger ikke bilder av utsultede barn og blodige lik inn i stua for å skjønne det...

Nei, nettopp, vi skjønner tegninga. Selv om enkelte i den vestlige verden sikkert kan overdrive motsatt vei også, at man ignorerer alt som skjer av fæle ting, men der er ikke jeg (og sikkert ikke du heller :)) ennå...

Skrevet
Hmmm, ser så langt ut som om du liker omtrent alt du leser?

Selv må jeg innrømme at jeg foretrekker bøker med kvinner i. Trenger ikke være rene jentebøker, men noen spennende damer må jeg nesten ha. Samme med filmer. For tiden foretrekker jeg også at de har barn  :ler:

Liker godt frodige, fargerike bøker, om du skjønner hva jeg mener med det. Fosnes Hansen for eksempel :hjerter:

Toni Morrison snublet jeg over på trekking i Himalaya, i en butikk der man kjøpte/byttet til seg lesestoff til turen. Kjøpte "Jazz" og kunne knapt vente med å komme frem til overnattingsstedet hver dag, så jeg kunne få lest videre  :ler:

Den aller beste er vel "Elskede", det var vel etter den hun fikk Nobelprisen. Den er rimelig sterk kost. "Paradis" er også en av mine favoritter, den satte i gang mange tanker i hodet. Dessverre er det så lenge siden jeg leste den at jeg ser ut til å ha glemt hva slags tanker...  :sjenert:

Hvorfor liker jeg disse bøkene så godt? Fordi... uff, nå var det vanskelig å forklare, jeg som pleier å elske å snakke om bøker. Får komme tilbake når hodet sitter bedre på plass.

Hei igjen Klips! :)

Jeg tror utdannelsen og jobben min har gjort at jeg ser noe positivt i det meste jeg leser, ja. Jeg leser med et åpent sinn, og ser kvaliteter hos de fleste, det er derimot veldig få bøker jeg virkelig elsker og som gir meg fantastiske leseopplevelser.... :)

Bøker med kvinner kan jeg like godt (surprise! :ler:), bare det ikke blir for "kvinne verst" - dvs sytete og navlebeskuende. Men når det klaffer er det innertier! Og jeg tror de fleste liker å lese for å kjenne seg igjen, derfor er kanskje ikke bøker om å være forelder det som står høyest i kurs ennå ;) Hvor mange barn har du og hvor gamle er de, forresten? :)

Trekking i Himalaya, du! Det hadde vært noe :) Jeg er veldig glad i å reise også! Det blir en del turer i året, dog ikke alle til så fjerne strøk som Himalaya...

Og nå SKAL jeg lese Toni Morrison. Da skal jeg starte med Elskede. Kom forresten på at jeg har lest en helt fantastisk novelle av henne som heter Recitatif. Anbefales! :)

Skrevet
Tusen takk for den opplysningen!! puuuuuurrrrrfect!! ;)  :)

Du, jeg blir nok også ganske irritert og frustrert også over slikt - men, jeg unngår og lese mange slike innlegg fordi jeg rett og slett ikke gidder å bruke tiden min på slikt, det var bare det jeg mente :) Jeg tror som deg at det står en god del igjen før det er "akseptabelt" å ha psykiske problemer, dessverre.

"Danskene mine", du? Hehe ;) Jeg synes hun har en helt fantastisk stemme, jeg da - får helt frrrrrrrysninger av å høre den sangen!! Hehe... men, vi har jo alle forskjellig smak :)

Først og fremst - Hei og velkommen til Klips!! Så hyggelig at vi blir flere :)

Så... må jeg bare få anbefale Morrisons debutbok som jeg synes er utrolig flott! The bluest eye. En fantastisk varm og meget sterk skildring av en 11-år gammel jente fra et fattig strøk som pga. hva hun har sett og opplevd av diskriminering tror at alt i livet vil forandre seg til det bedre om hun bare får blå øyne, så hun ber hver kveld til Gud for å få sitt ønske oppfylt... En veldig sterk og gripende bok som jeg absolutt vil anbefale!

Ha en fin og flott og suuuuperduuuuper tirsdag, Ciara! ;)

Ok, nå tror jeg kanskje jeg har hørt for mye på Anthony and the Johnsons og Sigur Ros i det siste - jeg var helt sikker på at sangeren var en mann :ler:

Heldigvis har vi forskjellige smak, ja, jeg synes vi har hatt faretruende lik smak lenge nå ;)

Takk for anbefaling, jeg må virkelig lese Morrison nå, skjønner jeg. Kanskje blir det et sommerferieprosjekt? :)

Håper du har hatt en super dag, Anette, nyt det som er igjen av den!

Skrevet

I dag har jeg jobbet, og i kveld har jeg tatt livet med ro - kost med kattene og drukket hvitvin. Anbefales ;) I morgen skal jeg sove lenge. Jeg var skikkelig trøtt i dag tidlig, og forsov meg. Våknet med et rykk på den tiden jeg egentlig må gå hjemmefra for å rekke jobben. Heldigvis dusjet jeg i går kveld rett før jeg la meg, så jeg kunne hoppe omtrent rett i klærne, sminke meg litt, og gå på jobb. Ble bare et kvarter forsinket, og det sier jo ingen noe på, kommer jo så godt som aldri for sent. Men det er likevel en ubehagelig og stressende start på dagen, merket at jeg ikke hadde roet meg ned skikkelig før det hadde gått rundt en time av arbeidsdagen... Ergo har jeg god samvittighet når jeg bare sløver og koser meg i kveld! :) Nå skal jeg se om det er skrevet noen spennende innlegg her på KG siden sist.

:klem: til alle sammen!

Skrevet

Nalle skal ha masse kos her i dag, helst ligge klin inntil meg i sofaen. Vi hadde et langvarig og bråkete besøk her i dag, og det forvirret ham tydeligvis en del. Når det skjer ting han ikke er vant til søker han seg til sambo eller meg, og skal helst ligge på fanget hele tiden. Lille pysa mi :ler:

Gjest gjest1
Skrevet

Vi har hatt en skremmende lik dag, Ciara ;)

-sovnet av (skjer ytterst sjelden)

-kom 15 min for sent

-stress p.g.a avsovning (utenfor kroppen og ikke helt på plass)

-trett

-drikker vin og sløver :)

Men jeg har ingen katter å kose med :(

Skal legge meg tidlig i kveld med en krimbok av Helene Thursten. Jeg elsker å lese krim på sengen.

Ha en fin kveld, vi sees.

Skrevet

Så pussig! Vi deler vel sans for søvn og vin da! ;) Kos deg masse med krim. Er det en bra bok, forresten? ;) Jeg må jo spørre!

Skrevet

I natt hadde jeg en fæl drøm:

Jeg drømte at jeg satt på cafe med to kollegaer av meg. Plutselig stakk de to kollegaene av og kom tilbake en halv time senere. Da var den ene kollegaen utrolig full. Jeg sitter på cafeen med dem og synes hele situasjonen er merkelig. Så kommer sambo løpende mot meg over en gresslette og sier at en fyr har druknet, men kanskje han overlever? (:ler:). Jeg løper i full fart mot vannet som ligger en kilometer unna. Plutselig løper jeg ved siden av en fyr jeg ikke kjenner, men som tydeligvis kjenner meg og som er ute i samme ærend, dvs finne den druknede(?) mannen. Så kommer vi til vannet, og vi løper ut. Vi kan ikke se noen druknet mann i vannet. Så vi vasser og svømmer rundt og rundt for å finne ham. Til slutt ser vi ham flytende i vannet, og han er garantert død. Jeg svømmer bort til et svaberg og drar meg opp, for jeg orker ikke å se nærmere på liket. Fyren jeg svømte rundt med tar seg av resten. Så er jeg plutselig tilbake på cafeen med kollegaene mine, nå er begge fulle og ingen spør hvor jeg har vært.

Æsj, når jeg skriver det sånn høres det jo ikke noe ekkelt ut, men det var en skikkelig guffen drøm. Drømmetolkninger, anyone? ;)

Jeg tror virkelig ikke værgudene ønsker at jeg skal bli ferdig med eksamen, nå er det nydelig vær ute og klarer ikke å konsentrere meg... :sur:

Gjest gjest1
Skrevet

Det var jammen meg en rar drøm...ikke spør meg om hva den kan bety. :klø:

Sender over litt <<<<<<<konsentrasjonsvibber jeg.>>>>>>>>

Skrevet

Åh, konsentrasjonsvibber - akkurat det jeg trengte! ;) Takk, Heidi! :klem:

Gjest gjest1
Skrevet

Det var en rar drøm, selv om jeg ikke kan noe om drømmetolking :ler:

Men det er vel ikke alltid innholdet i drømmen som skremmer oss, men stemningen, tror jeg. Sånn er det ofte for meg. Innholdet kan være helt usannsynlig, likevel er jeg vettskremt når jeg våkner. Og sur hele dagen :forvirret: Eller motsatt. Drømmer er rart, tror hjernen jobber mye om natten. I perioder med stress har jeg ofte løst vanskelige oppgaver i søvne :sjenert:

Håper du har brukt dagen godt. Og nå kommer sommeren til pinse :sjarmor:

Skrevet

:vinke: Hei Kira! :)

Du har helt rett, det var mer stemningen enn det som faktisk skjedde i den drømmen... Sambo har vekket meg flere ganger fordi jeg har hatt mareritt. Når jeg har fortalt hva jeg har drømt har han syntes det har vært merkverdig at noe så lite skummelt kunne gjøre meg så engstelig :ler:

Har brukt dagen ganske godt, men jeg kan med fordel være enda mer effektiv i morgen... Det satser jeg på at jeg klarer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...