Gå til innhold

Ciaras bokhjørne


Ciara

Anbefalte innlegg

Sånn, nå har jeg skaffet meg dagbok også.

Her har jeg tenkt å skrive om det som skjer i livet mitt, i tillegg til at det vil handle om bøker (noe som egentlig er to sider av samme sak, siden jeg er så opptatt av bøker! :)). Så jeg blir veldig glad om noen har bokanbefalinger til meg! :)

Endret av Ciara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

Lenge siden sist.

Det er travle dager på Blindern, og jeg jobber ved siden av, så da blir det ikke mye tid til overs! Men det er egentlig greit å ha nok å gjøre, blir rastløs ellers. Men i år begynte eksamensnervene å melde seg allerede i september, og det er uvanlig tidlig. Men jeg tror nok det skal gå greit som vanlig, selv om det aldri føles sånn :ler:

Har lest veldig mye i det siste. Det er så rart, et øyeblikk tror jeg at jeg har lest alle de fantastiske bøkene som finnes, og så dukker det opp et lass nye bøker som må leses. Utrolig så mye spennende som finnes! Å lese er det beste jeg vet, nesten :) Sånn etter sambo og puser, så klart :ler:

Akkurat nå driver Storepus og pirker borti datamusa, han skal alltid involvere seg i det jeg driver med. Vesla ligger i vinduskarmen og kommer med lyder støtt og stadig - hun er en veldig pratsom liten pus. Det er veldig gøy. Hun prater når vi koser, når hun leker, når hun vil leke, når hun vil ha annen mat, når hun er fornøyd med maten - you name it! :ler: Det er ikke mjauing heller, men en sånn liten kurring. Hvis noen husker brummelydene som Marge i Simpson lager i blant, så høres det ganske likt ut som Vesla :ler:

Har lyst til å lage eplekake i dag, men får se om jeg orker. Sambo ville blitt veldig glad da :) Og så kom han hjem med blomster til meg i går, så har enda mer lyst til å skjemme ham bort enn vanlig :hjerte:

Nei, jeg får komme meg tilbake til bøkene her... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplekake underveis! :hoppe: Veldig stolt her nå, altså. Sambo kommer hjem hvert øyeblikk. Tror han blir overrasket nå, det er sjelden jeg baker! Så når han kommer hjem skal vi spise pizza, og når vi ikke er stappmette lenger blir det eplekake med krem mens vi ser på tv, tenker. Perfekt fredagskveld :)

Også har jeg lyst til å rekke å lese litt. Skal begynne på "Bort med dagen da Jón ble født!" av Jon Øystein Flink. Den er jeg spent på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dagboktittelen endret :) Denne tittelen sier litt mer om hva dette kommer til å bli. Tanken er at jeg bruke dette stedet både til å fortelle litt om hva som skjer i livet mitt og om bøker jeg har lest. Dersom noen har anbefalinger, må dere gjerne poste dem her også :)

Jon Øystein Flink: Bort med den dagen da Jón ble født

Leste denne boken i går. Jeg syntes den var veldig spesiell, men også finurlig og tankevekkende. I begynnelsen av boka trodde jeg det var null handling og system og bare tullball, men etterhvert fant jeg ut at den var ganske avansert og gjennomtenkt. MEN, jeg er glad denne boken ikke varte i fire hundre sider, for å si det sånn.

I dag har jeg jobbet. Det var slitsomt, men greit. Så nå skal jeg spise middag og tonnevis med godteri med god samvittighet :sjarmor: Har tenkt å lese litt i kveld også, vet ikke helt hva ennå... Men det er mange uleste bøker i hylla, så det skal nok ikke bli noe problem å velge!

Blir litt paff over folk noen ganger. Stod i kassa på jobb i dag, og en dame presterte å dra opp mobilen akkurat i det jeg slår inn varene hennes. Og så sier jeg hva summen ble, og da skal hun skrive meldingen ferdig før hun betaler. Utrolig hensynsfullt ettersom det stod kunder bak henne og ventet. Så sier jeg at hun nok bør betale med en gang, og da blir HUN sur på MEG! Ufattelig...

Jaja. Nå skal jeg late meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en koselig kveld i går. Spiste middag, eplekake og leste bok. Sambo leste også, synes det er så koselig når vi ligger og leser begge to. Særlig siden kattene absolutt skal være der vi er, sånn at vi har en katt hver på fanget :)

Sov lenge i dag. Først våknet jeg halv seks med et sjokk og trodde jeg hadde forsovet meg, helt til jeg innså at det er søndag og jeg kunne sove så lenge jeg ville :ler: Så nå har vi spist lang frokost med baguetter, egg, juice, kaffe og godt pålegg. Nå skal jeg surfe litt før vi rusler oss en tur ute. Etter det må vi vel lese pensum igjen :roll:

Leste ut en ny bok i går:

Gert Nygårdshaug: Nullpluss

Nygårdshaug er en av mine norske favoritter, så jeg ble glad da jeg så at denne boka var i salg igjen i pocket. Den handler (sykt nok) om en mann som bestemmer seg for å spise opp seg selv. Helt absurd! Men i kjent Nygårdshaug-stil ble det veldig spennende. Og Nygårdshaug er alltid så flink til å ta med info om andre vitenskaper, alt fra arkeologi til fysikk osv, så det er veldig lærerikt og tankevekkende! Jeg vil anbefale alle å lese Nygårdshaug, og da kanskje særlig bøkene Mengele Zoo og Himmelblomsttreets muligheter. De er helt fantastiske! :)

Nå skal kattene ha kos her :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på Blindern hele dagen, så nå er jeg rett og slett sliten i hodet. Så kom jeg hjem, tok oppvasken, støvsugde og lagde mat. Nå skal jeg surfe litt her på Kvinneguiden, føler jeg har fortjent det :sjarmor: Må lese litt til etterpå, da...

Nå har jeg bare lyst til å holde munn og være i fred, egentlig. Har ikke vært så pratsom i dag - men jeg er jo ingen skravlebøtte vanligvis, heller. Eller, jeg er en skravlebøtte når jeg er sammen med folk jeg kjenner godt, ellers ikke. Det er kanskje mange som kjenner seg igjen i det, men jeg føler ofte at andre er mye flinkere til smalltalk enn jeg er. Noen ganger aner jeg virkelig ikke hva jeg skal si - som til noen jeg studerer med som jeg ikke har spesielt mye til felles med utover at vi studerer sammen - og da lar jeg rett og slett være å si så mye. Synes det er helt greit at det er stille også.

Er det noen man kan være stille med, så er det dyr :) Kattene mine er virkelig en så utrolig stor glede for meg, de er så fantastiske! De gir meg tonnevis med omsorg, og dersom jeg ikke er flink nok til å gi oppmerksomhet kommer de og setter meg på plass ;) Det er pussig, men de er jo barna mine. Vet det er mange som synes det er tøysete, men det blir bare sånn. Så prater jeg med dem hele tiden, sier hei når jeg ser dem osv. Og mange ganger når jeg snakker til dem ser de på meg og glipper med øynene som de gjør når de er glade, og da føler jeg at de snakker tilbake :)

Har tenkt å lese litt skjønnlitteratur i kveld også, forresten. Holder på med Merete Morken Andersen: Hav av tid, og jeg liker den godt så langt. Tror jeg skal lage meg kakao med krem også. Føler for å skjemme bort meg selv litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke:

Så kjekt med en dagbok med bokanbefalinger :rosasmil:

Leser du en bok om dagen? Eller er det bare akkurat nå?

Ha en fin dag! :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei Tommeline! :) Så hyggelig å få hilsen i dagboken! :)

Du må bare poste anbefalinger hvis du har noen! :)

Jeg leser ikke vanligvis en bok om dagen, men i det siste har jeg lest veldig mye :sjenert: Det er ganske typisk, har veldig mye jeg må lese av faglitteratur, så nå er jeg litt stressa og sliten, og da gjør jeg ofte det lureste som finnes, nemlig å lese ALT annet enn det jeg må ;) Men vanligvis har jeg ikke tid, skal jo jobbe litt, være sosial, pleie sambo og katter og holde leiligheten i orden også ;) Men jeg elsker å lese, det er min favoritthobby! Så jeg ser lite på TV, koser meg heller med en bok med en av kattene på fanget. Det er så koselig :hjerte:

I dag har jeg en rolig dag, som dere kanskje skjønner. Skal rusle ned til Oslo City nå, tenkte jeg, og kjøpte bursdaggave til bestevennen min. Så skal den overleveres i kveld, så da må vi feire ham litt :) Gleder meg veldig til det! Kanskje kommer pappa innom etter jobb en tur også, det hadde vært koselig. Også må jeg lese litt nyttig, skrive på oppgaver etc. Så jeg skal nok få dagen til å gå ;)

I går leste jeg ut en ny bok:

Merete Morken Andersen: Hav av tid

Denne boken har sikkert mange av dere lest. Den handler om en 16 år gammel jente som begår selvmord. Selvmordet gjør at foreldrene hennes, Judith og Johan, som har gått fra hverandre for lenge siden, må snakke sammen igjen. Det er en spennende stil Andersen har, synes jeg, første del er det Johan som forteller om livet med Judith og livet etterpå, neste del kommer samme periode fortalt av Judith. Og deres oppfatninger er jo ganske forskjellige. Til slutt møtes de og får snakket ut om bruddet og datteren. Jeg likte boken godt, den skildrer følelser veldig godt og originalt, men noen ganger synes jeg boken er på nippet til å bli litt for sentimental. Men altså, den anbefales denne også :)

Og nå kommer snart ingen til å tro jeg har noe liv her, for jeg leste nemlig en bok til siden sist... :ler: Hadde så lite igjen av Hav av tid da jeg begynte å lese i går. Hadde holdt på med den noen dager, så tok meg en halvtime å lese de siste sidene i går. Og da hadde jeg lyst til å lese mer!

Så da kastet jeg meg over

Sjón: Dine øyne så meg

Dette er en veldig bra bok! Jeg kjente ikke til forfatteren i det hele tatt, men hadde fått med meg at han mottok Nordisk Råds Litteraturpris nå sist, så da ble jeg nysgjerrig. Så hadde jeg igjen penger på et gavekort, og kjøpte meg denne. Det er en kjærlighetshistorie fra andre verdenskrig, men er utrolig lite tradisjonell. Romanen hopper fra historie til historie og har gjerne også historier i historien, så det blir veldig interessant. Veldig fin historie om en tjenestepike på et gjestgiveri som får som ansvar å pleie et vrak av en mann som kommer fra krigen.

Nå vil kattene ha kos her, og så får jeg komme meg til sentrum etterpå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... har jo lest masse bra bøker oppgjennom, og noen dårlige selvsagt :ler:

To anbefalinger fra meg, er jo godt mulig du har lest dem siden du leser så mye:

Sirkusdirektørens datter av Jostein Gaarder

Handler om en ung mann som driver og skriver manusforslag til andre forfattere. Han har en livlig fantasi, og i boken er det utdrag fra det han skriver, og det er noen helt fantastiske historier.

Leopardens øye av Henning Mankell

Handler om en mann som reiser til Afrika, med eneste mål at han skal besøke en misjonsstasjon. Han ender opp med å bli i Afrika og driver en farm. En utrolig beskrivelse av Afrika og raseskille, samtidig som han ser tilbake på en litt traurig oppvekst i sverige.

Veldig kort oppsummert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg skrev et innlegg her nå, så jeg ble jeg logget ut av en eller annen grunn, så her kommer det på nytt...

Takk, Tommeline! :) Har ikke lest noen av disse to. Faren min har Leopardens øye hjemme, så da får jeg lett tak i den :) Jeg er veldig glad i Jostein Gaarder, og har lest omtrent alt annet enn Sirkusdirektørens datter, så jeg er bombesikker på at jeg kommer til å like den. Så da har jeg to nye bøker på leselista - takk! :)

Humøret er ganske dårlig i dag. Er litt oppgitt over sambo for tiden. Vi er stressa med studier begge to, og reagerer veldig forskjellig på det. Jeg har flink pike-syndromet og skal klare alt selv om jeg har masse å gjøre. Han derimot, er stressa og bestemmer seg for at det eneste han rekker for tiden er å lese. Så husarbeid, handling mm, det rekker han rett og slett ikke. Og hvem må gjøre det da? Det er jo meg, og da får jeg enda mer å gjøre enn jeg hadde fra før. Jeg har sagt det til ham mange ganger, men han er for stressa til å ta det innover seg. Han er rett og slett ganske ego for tiden. Jaja, han blir vel seg selv igjen snart. Får håpe jeg ikke er helt utslitt da :roll:

Skal bli bra kveld i kveld, da. Noen venninner av meg kommer også skal vi drikke masse rødvin og spise snop :ler: Det tror jeg er akkurat det jeg trenger i dag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hvor deilig det er å sitte og skravle med venninner og drikke vin i blant :) Terapi, er det! :ler: Følte meg som et mye roligere mennesker etter at de hadde gått.

I dag tidlig lå jeg og sambo og skravlet og leste i senga leeenge også. Det var deilig, fikk skikkelig kjærestefølelse igjen :) Deilig med sånne lange helgemorgener :)

I dag skal jeg ut på byen med en venninne. Vi pleier å ta det veldig rolig, da. Orker ikke så mye mas på byen, men jeg liker veldig godt å komme meg ut og drikke noen glass vin eller øl. Og mer skravling gjør jo ikke noe ;)

Kattene er supersøte i dag, de skal bare kose hele tiden. Tok på meg en svart genser i dag, og det var ikke veldig smart. Kattene mine er hvite, så etter et par koserunder var hele genseren min hvit også. Vi har et stort forbruk av klesruller her i huset!

Nå skal jeg bare jobbe litt til med oppgave før jeg skal lese noen kapitler i Frelseren av Jo Nesbø. Jeg liker bøkene hans veldig godt, det er deilig å lese noe lett i blant. Også er de faktisk ganske morsomme på en litt harry måte :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sliten i dag. Var ute på byen ganske lenge i går. Og da ble jeg egentlig minnet på hvorfor jeg ikke går ut så ofte, byen er jo DET kjøttmarkedet, jo! :ler: Det er ganske moro å sitte og betrakte folk når klokka nærmer seg stengetid, da lyser desperasjonen enda mer enn vanlig og sjekkereplikkene blir mer og mer patetiske. Neste helg tar jeg det med ro! Men det var selvfølgelig veldig koselig å møte venninnen min, skravlet som en foss i går også ;)

Nå har jeg jobbet en del timer med oppgaver, og må bare fortsette. Har et stort tidspress her, så jeg må nesten bare skjerpe meg og holde ut hvis jeg skal rekke alt. Litt kjedelig da, for jeg elsker sånne late søndager hvor det ikke skjer noenting annet enn et sløvt program på TV, kanskje leiefilm eller bok, men som student er jo sånt luksus i perioder.

Måtte le i stad, Storepus veltet vannglasset mitt med vilje. Han vet så utrolig godt at han ikke får lov til å røre vannglass (da han var liten måtte jeg passe på ham kjempegodt fordi han støtt og stadig ville ta en slurk av vannglass som stod på bordet), men han klarer ikke å dy seg. Også var han sånn passe leken og fandenivoldsk, så han satte seg på bordet, rakte fram en nølende pote og begynte å dytte forsiktig på vannglasset til det ramlet utenfor bordet. Jeg kom selvfølgelig akkurat for sent til å stoppe ham. Så ser han meg, og da piler han skyldbevisst inn på badet og legger seg og prøver å se så søt ut som mulig. Sleipe katt! Men han er så nusselig at det blir mest komisk, egentlig...

Nå roper bøkene! :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er flink! :hoppe: Har klart å gjøre to store oppgaver jeg satte meg som mål å få gjennomført i dag, så nå ble jeg i så godt humør fordi jeg har klart det, at jeg faktisk skal gjøre enda mer! Føles bra å komme inn i det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så hjelper det jo også masse på motivasjonen at sambo og jeg skal rusle og kjøpe oss take away-pizza etterpå og drikke rødvin til :) Det er sikkert et eller annet morsomt på tv også. Hørte rykter om at sambo skal se fotballkamp, og det får jeg vel holde ut selv om jeg ikke synes det er så gøy. Jeg kan for eksempel lese videre i Frelseren av Nesbø til kampen er ferdig. Nå begynner nemlig boka å bli veldig spennende her, og det føles bra å kunne belønne seg selv for iherdig innsats med god mat, vin og spennende bok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har hatt en fin helg! :smilbla:

Tenker at Frelseren skal stå på ønskelisten min til jul i år. Bøker er glimrende gaver, både å gi og å få.

Ha en fin søndagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tommeline :vinke: Så hyggelig at du stikker innom! :) Hatt en fin helg, du også?

Er helt enig i at bøker er fantastiske gaver! Også er de ganske lette å bytte, så om man får noe man ikke liker, så er det ikke noe problem å skaffe seg en bok man har siklet lenge på :)

Frelseren var veldig bra:

Jo Nesbø: Frelseren

Dette er en veldig spennende krim med Harry Hole i hovedrollen som vanlig. For mange år siden ble en jente voldtatt på en sommerleir for Frelsesarmeen, nå blir en frelsesarmesoldat drept. Harry Hole møter leiemordere, narkomane og ekstreme kristne, i tillegg til at mye spennende skjer i politifolkenes privatliv... Her er det mye å glede seg til! Jeg synes Nesbø er veldig dyktig, han klarer å holde mange små historier i gang samtidig, uten å rote det hele til. Også er jo boka herlig harry-humoristisk som de andre. Det er jo også et pluss at Harry Hole etter min mening er en ganske så sexy politimann ;) Nei, løp og kjøp, folkens!

I dag har jeg jobbet, må tjene litt penger også... Nå skal jeg skrive litt til på en oppgave før jeg slapper av med Tufte :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå står middagen i ovnen, i dag er det fisk :) Føler meg så sunn når jeg spiser fisk. Også skal vi ha dessert, blåbær med vaniljesaus. Å, nå er jeg sulten! :forvirret:

Må jobbe med oppgave som vanlig i dag. Det er så kjedelig... så jeg gruer meg til å gjøre det og utsetter det leeeengst mulig :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tralala, dette er en bra dag! :) Var spennende på Blindern, har fått lest mye, og nå har jeg nettopp proppet i meg blåbær med vaniljesaus igjen. Nå skal jeg støvsuge, og så skal jeg lese frivillig-litteratur. Det skal bli bra :) Og i morgen kan jeg sove til jeg våkner av meg selv. Jeg bør riktignok ikke sove altfor lenge da, for jeg må jo få studert en del.

Nå fikk jeg veldig lyst til å bake skillingsboller. Hm, det tror jeg at jeg skal gjøre snart. I morgen kanskje, eller til helgen? :wow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Titter innom. Ser vi har hatt den samme gleden av å ha lest Hvite Hester av Alice Hoffman. Det var min første store leseropplevelse som 15-16 åring (er 36 idag). Nydelig og veldig sanselig bok. Jeg pleier å anbefale denne boken til alle unge jenter jeg møter.

Nå leser jeg Rosenrød og Liljehvit av Michael Faber. Det er en skikkelig murstein, jeg har lest ca 100 sider og er sånn passe fornøyd så langt. Men boken har fine detaljskildringer og jeg ELSKER å høre nøyaktig hva de har på seg, hva de spiser osv.

Ha en fin kveld, jeg titter nok innnom igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lilypie :vinke: Så koselig med besøk! :hoppe:

Det var morsomt å lese at du likte Hvite hester, for da minnet du meg på denne boken. Jeg syntes den var så utrolig bra! Jeg leste den vel første gang da jeg var rundt 14, og den gjorde et uutslettelig inntrykk. Særlig er det jo dette spesielle forholdet til broren som sitter igjen. Hoffman beskrev det forholdet så godt, som noe som er galt og vakkert på samme tid. Med en gang noen nevner denne tittelen for meg, får jeg et ørkenbilde på netthinnen, jeg forbinder boken sånn med ørken og varme. Takk for at du minnet meg på Hvite hester igjen! :) Tror jeg må lese den om igjen snart. Forøvrig synes jeg Hoffman generelt er veldig flink, selv om jeg har inntrykk av at hun ikke er så anerkjent i akademiske kretser... Men hva gjør vel det? ;)

Rosenrød og Liljehvit har jeg vært spent på, så det hadde vært fint om du kunne si hva du synes når du er ferdig :)

Ha en god kveld du også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...