Gå til innhold

Ciaras bokhjørne


Ciara

Anbefalte innlegg

Hei Ciara! :)

Høres ut som to ordentlig herlige katter du har!! Jeg er helt enig med deg at katter er mer enn "bare" dyr. Jeg har alltid vært kjempeglad i katter og pleide og "kidnappe" kattungene til naboen da jeg var liten og ikke hadde egen katt :roll:;) Men... naboen visste godt hvem tyven var, og kom og hentet dem ut på ettermiddagen (til min store fortvilelse) :ler:

Mine 2 katter er også innekatter, de er rasekatter av typen Britisk Korthår. Den ene har blå øyne og ser ut som en isbjørnunge eller sel (Det er Pi), og den andre (Alfa) er helt make til den hvite og sølv/gråsvarte stripete katten i Whiskas reklamen. Alfa er svært rolig og stille av seg, trives med mye folk rundt seg og liker å bli klappet på hodet, men blir illsint hvis du kommer borti halen hennes ;) Hun er kjempeglad i mat, og tigger ALLTID ved bordet (og jeg, som bare er et svakt og ettergivende menneske gir alltid etter, selvsagt ;) )

Pi har en ganske spesiell personlighet, hun er en tanke nevrotisk (ganske lik eieren i så måte ;) ), maten må feks. gis på en spesiell måte, ellers så løper hun som en gal vekk fra matfatet mens hun rister på kroppen (for å sjekke at hun ikke har fått noe mat på seg) Hun elsker å bli klappet og kost med, men MÅ alltid vaske seg etter at noen har tatt i henne. Hun knurrer som en hund hvis det kommer fremmende utenfor huset, og graver seg ned bak puter eller under lakenet mitt hvis de kommer inn i gangen og har høye skingrende stemmer :ler:

Ja, du har rett i at jeg er veldig glad i å lese engelske bøker - har lest VELDIG mye engelsk den siste tiden, synes det går helt greit (og da er det jo også så myyyye mer og velge mellom)

Helt enig at det er bare gøy å være uenige om bøker, bare kjedelig om alle hadde den samme oppfatningen, ikke sant?

Jeg er alltid oppe altfor lenge, jeg er et skikkelig nattmenneske, og elsker de sene timer.... er sjelden i seng før klokken 2, og når jeg først er i seng blir jeg vanligvis liggende og lese i evigheter *sukk* :roll:

Har kommet halvveis gjennom "My Sister's Keeper" og den er virkelig bra så langt!

Jeg har ikke lest "Hoggerne", men har hørt mye bra om den, så jeg får vel skrive den opp på den evigvoksende boklisten min ;)

Gleder meg til å høre anmeldelsen din, når du er ferdig!!

Ha en fin kveld!!

Mvh,

Anette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:vinke: Hei Anette! :)

Så heldig du er som har Britisk korthår! Jeg er veldig glad i den rasen også, skjønner du. Jeg synes de er helt nydelige, særlig har de fantastisk deilig pels! :) Skulle jeg hatt en brite, skulle jeg hatt en sølvtabby, for de er helt fantastiske, men de er jo generelt i så mange nydelige farger. Jeg har ikke sett så mange blåøyde briter, bare på bilder faktisk. Har Alfa gulbrune øyne (det finnes sikkert en mer dekkende beskrivelse :ler: )? De må uansett være nydelige :)

De høres jo ut som litt av noen personligheter også! Litt sære skal katter være ;) Er de innekatter, forresten? Nei, det er utrolig koselig med katt, altså! Skjønner godt at du "lånte" kattunger som barn. Nå er ikke Nemi helt kattunge lenger, og jeg klør fortsatt når jeg ser kattunger... Men jeg synes nesten to stykker får holde, vi bor jo i en ikke så veldig stor leilighet.

Hvor bor du, forresten? Bor du alene? Og jobber du? Her ble det mange spørsmål på en gang, men vi har jo ikke fått introdusert oss "ordentlig" før :)

Du leser fort! Det gjør forsåvidt jeg også. Ble litt nervøs i begynnelsen av dagboken for at alle skulle tro jeg ikke hadde noe sosialt liv, men de siste dagene har jo motbevist det ;) Selv om jeg bare har noen få sider igjen av Hoggerne, så kanskje jeg rekker å fortelle om den senere i kveld.

Når du har lest ferdig My Sister's Keeper må du gjerne skrive omtale, men ikke noe press, altså :)

Sånn, nå får jeg ta en studieøkt til her...

:lese:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Ciara! :)

Alfa er faktisk en sølvtabby (det skulle jeg jo bare skrevet før, men jeg prøvde heller å beskrive fargene... hehe) Ja, hun har gul/oransje/brune øyne som er veldig markerte av en svart "linje" rundt øynene.

De er innekatter, ja.

Jeg bor i Bergen, alene (med 2 katter vel og merke ;) så ikke HELT alene) Jeg jobber ikke pga. sykdom (så jeg har mye tid til å lese) Jeg er 32 år. Hva med deg da? :) Ser jo at du studerer, men har ikke fått med meg hva du studerer?

Klart jeg skal skrive en omtale av "My Sister's Keeper" når jeg er ferdig, no problems! ;)

Har ikke fått lest noe i dag, har bare sløvet rundt og vært kjeeeempetrøtt, men kanskje jeg får lest litt i kveld.

Har fått 2 nye bøker i posten i dag, "Case Histories" av Kate Atkinson og "Love and Devotion" av Erica James, så min "uleste-bøker" stabel vokser stadig, og jeg fryder meg som et barn HVER gang jeg ser på den... hehe ;)

Ha en fin kveld!

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa høres nydelig ut! :)

Bergen er en kjempefin by. Har ikke vært der så mange ganger som jeg kunne ønske, men kommer nok tilbake en gang. Leit å høre at du er syk - jeg håper du har det fint likevel og at det ikke er veldig alvorlig... :)

Selv bor jeg i Oslo, studerer og jobber. Jeg jobber deltid i bokhandel mens jeg går på master i allmenn litteraturvitenskap. Jeg er 24 år.

Skal si du får bøker! Den stabelen din må jo være enorm ;)

Jeg fikk lest ferdig Hoggerne nettopp:

Roy Jacobsen: Hoggerne

Dette var en utrolig positiv leseropplevelse. Som jeg har nevnt tidligere, er jeg nemlig generelt ikke særlig begeistret for Jacobsen, men det kan kanskje endre seg etter denne boka. Den handler om Timmo fra Suomussalmi, som nekter å forlate fødebyen når alle innbyggerne blir bedt om å evakuere pga krigen med russerne i 1939. Timmo er den lokale idioten, og den eneste som blir igjen i byen. Der prøver han å få skikk på livet sitt og husene som er igjen. Etterhvert kommer russerne til byen. De blir nødt til å forholde seg til Timmo siden han er vedhogger og den som kan redde dem fra sprengkulda. En nydelig historie, og en kort bok. Språket i boka er også flott. Denne boka vil jeg anbefale - den kan også bli en utmerket julegave! :)

Nå skal jeg snart gå og legge meg, jeg er stuptrøtt her...

Natta!

:Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Ciara... :)

Master i allmenn litteraturvitenskap & jobb i bokhandel? Høres ut som en drømmetilværelse for meg... ;)

Trives du med studiene? Har du lenge igjen?

Jeg er utdannet Dekoratør og Webdesigner, men jeg har veldig lyst til å komme meg tilbake på skolebenken og ta mer utdannelse med tiden... Den store drømmen er å ta Grafisk Design... men, men - det blir nok med drømmen, enn så lenge iallefall ;)

Bokstabelen er ENORM, ja - and I LOVE it!! :sjarmor:

"Hoggerne" høres veldig bra ut, så den må jeg visst skrive opp på den eeeevig-laaaange "skal-kjøpe" listen min!! :lese: ;)

Nei, jeg får vel begynne å tenke på og komme meg til køys...

Ha en riktig god natt!!

Anette ;)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin avatar du har fått! Har den plakaten her hjemme, faktisk :) Også passet den jo veldig fint til deg da! :)

Jeg trives veldig godt med studiene mine, men akkurat nå er jeg i en fase hvor alt skjer på en gang, sånn at jeg nesten ikke har hodet over vannet, føles det som. I dag tidlig drømte jeg om å flykte til en palmeøy eller noe, men det får man vel ingen master av :ler: Jeg har et år igjen, og det føles faktisk veldig kort. Har studert så lenge nå at et år bare er en dråpe i havet ;)

Dekoratør og webdesigner - wow! Det høres utrolig gøy ut! Jeg har ingen peiling på design, annet enn at jeg elsker interiørblader og å ommøblere litt hjemme ;) Det er ikke så mange som er både dekoratør og webdesigner, er det? Det er jo moro da, du kan jo dekorere både fysiske steder og nettsteder :) Grafisk design høres også veldig moro ut - hvem vet, kanskje du får tatt utdannelsen en gang?

Selv synes jeg det er moro å studere, så jeg håper på å ta noen emner nå og da selv etter at jeg formelt sett er ferdig med utdannelsen. Ser allerede nå at det er noen emner på Blindern man kan ta som høres utrolig moro ut :sjenert: Det er noe med å lære nye ting, synes jeg. Kanskje det er derfor jeg er så glad i å lese også. Man lærer jo tross alt om miljøer og tider man aldri har opplevd selv. Så vil gjerne lære masse mer. Selv om jeg snart har en ganske lang utdannelse, er det jo stadig enormt mye jeg ikke kan. Det er så mye man skulle lært mer om... Idehistorie, sosialantropologi, sosiologi, språk, mer litteraturfag etc. Puh! :kgblunk:

I kveld skal jeg ut og spise :) Det gleder jeg meg veldig til. Det blir liksom en ordentlig pause fra all lesingen - og dermed blir det mer motiverende å jobbe ordentlig i dag. Men det blir nok noen KG-avbrekk innimellom :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for kompliment av avataren min! ;) Jeg kunne godt tenkt meg den plakaten selv også! :)

Jeg drømmer ofte om å rømme av sted (med en stor stabel bøker vel og merke) til en stille og rolig palmeøy også... eller ett eller annet sted jeg bare kan hvile ut... :) men det drømmer vel de fleste om når ting blir litt vel kaotisk i dagliglivet ;)

"Det er noe med å lære nye ting, synes jeg. Kanskje det er derfor jeg er så glad i å lese også. Man lærer jo tross alt om miljøer og tider man aldri har opplevd selv. Så vil gjerne lære masse mer. "

Helt enig! Sånn føler jeg det også! Det er både spennende, lærerikt og befriende og kunne "gå inn i" andres liv og tanker gjennom bøker. Det er vel også derfor jeg fortsetter å lese...

Skulle svært gjerne tatt mer utdannelse jeg også, ja - håper jeg får gjort det med tiden (får satse på det) :)

Håper du hadde en riktig hyggelig middag ute og at det ble et godt avbrekk fra studiene og de vanlige rutinene! :)

God natt!

Anette :)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en veldig fin kveld ute i går, det trengte jeg. Spiste god mat og skravlet masse. Det er deilig å komme seg ut blant mennesker å få nye impulser når man sitter mye inne foran en dataskjerm! :)

I dag har jeg lyst på masse snop :ler: Jeg skal prøve å overbevise samboeren min om at vårruller er et fantastisk godt middagsforslag, og så har jeg lyst på smågodt. Eller, alt mulig godt, egentlig. Rart hvordan det er, har hatt lyst på godteri fra jeg sto opp i dag :sjenert:

I dag har Nalle og Nemi den store rampedagen, virker det som. De skal slåss og leke med hverandre hele tiden. De elsker å slåss, litt skikkelig herjing er det som skal til noen ganger. Så da ligger de på gulvet og bryter med hverandre, sleiker litt innimellom, før de begynner å jage hverandre rundt. Og plutselig er det som om noen har skrudd av bryteren, for da sovner de plutselig :ler: Rare dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst på katt! Katt er vel det eneste dyret jeg virkelig liker. Her jeg bor nå, er det upraktisk å ha katt, men har hatt flere nydelige katter tidligere.

Har lest i dagboken din med jevne mellomrom, men ikke skrevet i det siste. Mye stress og mas i ny jobb, og har fått lest veldig lite. Holder fortsatt på med M. Faber og innimellom leser jeg en del faglitteratur for å holde meg oppdatert.

Ønsker deg og andre her inne en god fredag, jeg kommer sterkere tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei Lilypie :)

Det er en glede å ha katt. Jeg gikk lenge og ønsket meg katt før jeg fikk dem. Jeg følte meg rett og slett verpesjuk! :ler:

Så spennende med ny jobb! Kan jeg spørre hva du jobber med? Er det drømmejobben? Det er uansett slitsomt å være ny, mye som skal læres og mange mennesker å bli kjent man skal bli kjent. Men uansett moro da :)

God fredag alle sammen! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ny jobb, men på samme arbeidsplass som jeg har jobbet de siste årene. Har rykket opp og fått en jobb på mellomledernivå (jeg er utdannet sykepleier). Så arbeidsoppgavene nå er helt annerledes, og det er mye mere ansvar. Tror det er drømmejobben, ja. Iallefall for en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! :)

Jeg har alltid beundret sykepleiere. Det må være en utrolig tøff jobb å ha, både fysisk og psykisk? Men det høres deilig ut å vite at man har peiling på hva man skal gjøre hvis mennesker rundt en blir akutt syke f.eks. Jeg har litt angst for det faktisk, vurderer å ta et kurs i førstehjelp etterhvert.

Stilt opp mot sånne utrolig nyttige yrker som sykepleier, lege etc, virker plutselig en litteraturutdannelsen håpløst upraktisk, men jeg satser på at det er noen som har bruk for meg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tøff jobb, ja. Man må lære seg strategier for å legge fra seg jobben når arbeidsdagen er slutt, hvis ikke kan man fort bli utbrent.

Min nye stilling er ikke så fysisk krevende, men heller mentalt.

Det viktigste er at man tar en utdannelse som man trives med. Jeg valgte utifra interesse og det tror jeg også du har gjort.

Noen planer for hva du vil bruke utdannelsen din til? Har du noe spesialfelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne tenke meg å jobbe med litteratur hvor som helst bort sett fra bokhandel og skole. Men forlag, foreninger etc er drømmejobben. Allerhelst ville jeg vært hovedkonsulent i et av de største forlagene, men det kan jeg bare drømme om ;) Det er mange med litteraturfag, så dersom jeg får en relevant heltidsjobb når jeg er ferdig som ikke er ekstremt dårlig betalt, blir jeg kjempefornøyd. Så kan jeg jo vurdere mulighetene for bedre jobb etterhvert :) Uansett er det et fag jeg elsker, så om jobbene ikke spesielt godt betalt, så gjør ikke det noe så lenge jeg får drive med noe jeg liker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I dag har jeg lyst på masse snop  Jeg skal prøve å overbevise samboeren min om at vårruller er et fantastisk godt middagsforslag, og så har jeg lyst på smågodt. Eller, alt mulig godt, egentlig. Rart hvordan det er, har hatt lyst på godteri fra jeg sto opp i dag"

MMMmmm jeg også!! Har kjøpt inn en stor helnøtt (favorittsjokoladen) og en pose chips til helgen ;) Så i kveld blir det nok å slange seg på sofaen og spise usunt, ja ;) Men, men - det er jo helg?

Vårruller høres kjempegodt ut!! Det har jeg ikke spist på år og dag faktisk... så nå fikk jeg VELDIG lyst på det :ler: , men jeg vet ikke hva jeg skal ha til middag ennå... vi får se senere :)

Fant et bilde av en katt som ligner veldig på Alfa, hvis du vil se det: http://www.freewebs.com/polarpoints/ourboys.htm

Den katten som heter "Jose" er omtrent helt make (men, Alfa er en hunnkatt altså)

Det var MYE vanskligere å finne en blue colorpoint som Pi, men dette er ganske likt: http://www.britishshorthaircats.ca/photo_gallery.html

(Nederste bilde til venstre, katten heter "Quilley")

Jeg skulle jo selvsagt hatt bilder online av mine egne katter (det må jeg få fikset), men jeg har ikke noe godt digitalt kamera (går bare og utsetter å kjøpe ett, fordi jeg klarer ikke velge, det er jo sååå mange!!) :roll::ler:

Har du noen bilder på nett av Nalle & Nemi? (veldig kule navn forresten) ;) Det hadde vært veldig gøy å se dem!! :)

Ha en fin fredag og en riktig god helg!!

Anette ;)

P.S!! Her har regnet pøst ned i bøtter og spann i hele dag. Skikkelig høst, og jeg elsker det!! Ingenting er bedre enn å gå en lang tur i øse-pøse vær og så komme inn og kose seg med en god bok mens regnet slår mot vinduet!! (Ja, jeg er en ekte bergenser!!) ;) Hvordan er det på Østlandet?

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MMMmmm jeg også!! Har kjøpt inn en stor helnøtt (favorittsjokoladen) og en pose chips til helgen  ;)  Så i kveld blir det nok å slange seg på sofaen og spise usunt, ja  ;) Men, men - det er jo helg?

Vårruller høres kjempegodt ut!! Det har jeg ikke spist på år og dag faktisk... så nå fikk jeg VELDIG lyst på det  :ler: , men jeg vet ikke hva jeg skal ha til middag ennå... vi får se senere :)

Hehe! Her er det kjøpt inn Stratos med nøtter og Pringles, nå blir det snart helg i heimen, ja :ler:

Gode Gud, så skjønne kattene var. Helt nydelige! :):):)

Jeg har ingen bilder av Nalle og Nemi som ligger på nettet, men vent så finner jeg sikkert noen som ligner litt - men de er sikkert ikke like søte da ;)

Ok, fant en side med greie bilder, men det er ikke lov å kopiere bilder derfra, og man kan bare linke til hovedsiden. Men hvis du går på Birmanett, kan du gå inn på Raseinfo i menyen til venstre, så kan du velge fargevarianter. Nalle er bruntabby og Nemi er lilla, så da ser du i hvert fall sånn ca hvordan de ser ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en ny jobb, men på samme arbeidsplass som jeg har jobbet de siste årene. Har rykket opp og fått en jobb på mellomledernivå (jeg er utdannet sykepleier). Så arbeidsoppgavene nå er helt annerledes, og det er mye mere ansvar. Tror det er drømmejobben, ja. Iallefall for en stund :)

Hei Lilypie!

Jeg har også veldig stor respekt og beundring for sykepleieryrket, det må være en utrolig krevende, men også en veldig givende jobb. Det må være godt å vite at man gjør en forskjell for andre hver eneste dag i yrket sitt!

Jeg har vært innlagt på sykehus en del ganger selv og jeg har bare møtt utrolig snille og omsorgsfulle sykepleiersker, uten unntak!! Jeg tror dere må være en egen rase (halvt engel, halvt menneske, kanskje?) ;)

Anette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S!! Her har regnet pøst ned i bøtter og spann i hele dag. Skikkelig høst, og jeg elsker det!! Ingenting er bedre enn å gå en lang tur i øse-pøse vær og så komme inn og kose seg med en god bok mens regnet slår mot vinduet!! (Ja, jeg er en ekte bergenser!!)  ;) Hvordan er det på Østlandet?

Jeg liker også høst :) Liker ikke så godt å gå ute i regn, da ;) Men jeg har et ganske tullete forhold til løv og kastanjer :ler: Det er så kult å gå i en eller annen park og sparke til oransje og røde blader. Gikk i en park for noen dager siden, og da så jeg en mor med to små sønner som hadde løvkrig. Jeg hadde mest lyst til å være med :ler::sjenert: Og jeg må alltid plukke kastanjer, det er så deilig å ha dem i jakkelomma og ta på dem innimellom. Får en barnlig lykkefølelse av det. Nå høres jeg sikkert helt gal ut :ler:

Det har ikke regnet her i dag (men så godt som alle de andre dagene denne uka, tror jeg), det har faktisk vært helt perfekt høstvær :)

Og helt enig med deg, det er veldig deilig å kose seg inn med bok og kakao eller te når det blåser og regner ute :) Det er kos, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awwwww så utrolig skjønne de var!! :) Kan godt forstå hvorfor du valgte dem!!

"Hehe! Her er det kjøpt inn Stratos med nøtter og Pringles, nå blir det snart helg i heimen, ja"

o0o0oh!! Stratos med nøtter har kommet tilbake i butikkene ja!! Det hadde jeg helt glemt... så det på en reklame for noen dager siden, men har ikke fått kjøpt det ennå ;) Husker jeg alltid kjøpte det når de hadde det før i tiden - bra at de har begynt å produsere det igjen ;)

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg liker også høst  Liker ikke så godt å gå ute i regn, da  Men jeg har et ganske tullete forhold til løv og kastanjer  Det er så kult å gå i en eller annen park og sparke til oransje og røde blader. Gikk i en park for noen dager siden, og da så jeg en mor med to små sønner som hadde løvkrig. Jeg hadde mest lyst til å være med  Og jeg må alltid plukke kastanjer, det er så deilig å ha dem i jakkelomma og ta på dem innimellom. Får en barnlig lykkefølelse av det. Nå høres jeg sikkert helt gal ut"

Hehe... du høres ikke gal ut i det hele tatt - jeg er akkurat sånn også!! (hmmm... kanskje det sier mer om meg?? :ler: )

Jeg har faktisk aldri plukket kastanjer!! Vi har liksom ikke så mange kastanjetrær her hvor jeg bor... gikk ellers og plukket opp all slags ting om høsten da jeg var liten, presset blader osv. Jo, det er herlig med høst!! :)

Anette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...