Gå til innhold

Ciaras bokhjørne


Ciara

Anbefalte innlegg

Nei, hun er nok ikke så anerkjent i såkalte akademiske kretser. Jeg synes hun har et sanselig og godt språk. Vel er ikke alle bøkene gode, hun har en tendens til å gjenta seg selv, og de siste bøkene er vel så som så. Hvite Hester var vel en av hennes første og jeg tenker på tørr varme og sitrontrær når jeg minnes denne boken.

Enig med deg at forholdet til broren er vakkert beskrevet, særlig med tanke på at bror og søster innleder et seksuelt kjærlighetsforhold. På en merkelig måte kan man man forsvare den handlingen...

En annen bok med et tabubelagt tema som jeg likte veldig godt, er Karl Ove Knausgård - Ute av verden. Her innleder hovedpersonen Henrik Vankel på 26 år et forhold til en 13 år gammel jente. Knausgård skrev denne boken da han var i slutten av tjueårene, det krever sin mann å skrive en bok med et slikt tema. Men boken er fantastisk, Knausgård er min norske favoritt, hans siste bok En tid for alt er vel den siste boken jeg har lest som virkelig har berørt meg.

Topp med et bokhjørne!! Håper mange stikker innom med litteraturtips og betraktninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der er du igjen, jo! :)

Jeg er veldig fascinert av Knausgård selv. Han har et ufattelig godt språk, og beskriver Henriks følelser utrolig godt. Så godt, at jeg forstod hans forelskelse i Miriam helt uten problemer. Og det er jo snedig, at leseren tar Henriks parti - eller i hvert fall ikke fordømmer ham - selv om han gjor noe som helt klart bør fordømmes... Jeg syntes både Ute av verden og En tid for alt var helt fantastiske, og gleder meg til nummer tre som visstnok skulle komme om ikke så altfor lenge :)

Apropos omdiskutert tematikk - har du lest Elskeren av Marguerite Duras?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig dag! Nå har jeg sovet lenge og sitter med kaffekoppen foran pcen. Sløv start på dagen, men jeg har vært så flink i det siste, så jeg følte at jeg fortjente det :) Skal snart begynne å gjøre litt nyttige ting, må støvsuge leiligheten og skrive mer på oppgaver.

I morges leste jeg ut en ny bok:

Xinran: Himmelgraven

Dette er en nydelig liten bok som jeg vil anbefale alle. Det er Kina i 1950-årene, og Shu Wen har akkurat giftet seg med Kejun. Paret er leger, og Kejun blir innkalt for å dra til Tibet. De trenger en lege der i forbindelse med alle urolighetene. Etter at Kejun har vært borte en tid, får Shu Wen brev om at han har omkommet. Hun tror ikke på brevet, og bestemmer seg for å reise til Tibet for å lete etter Kejun. Dette er en utrolig fin bok som er basert på en sann historie. De som ikke har lest Xinrans forrige bok, Stemmer i natten: Kinesiske kvinner forteller, burde virkelig lese den også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir inspirert av å lese bokanmeldelsene dine. Tror jeg må ta meg en tur på biblioteket.

Har bestemt meg for å komme meg gjennom An-Magritt før jeg begynner på ny bok, men det tar litt tid... :sjenert:

Ha en fin kveld! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei Tommeline! :)

An-Magritt, er ikke det Falkberget? Er den kjedelig siden det tar tid? Eller har du for mye å gjøre til å lese? Må innrømme at jeg ikke har lest noe av Falkberget selv...

Det er lett å la seg inspirere. Jeg både studerer litteratur og jobber i bokhandel, så jeg omgås veldig mange litteraturinteresserte for å si det sånn, så jeg får høre om nye bra bøker hele tiden, så leselista blir bare lenger og lenger ;) Jeg kan ha en liste på fem bøker som må leses, og innen jeg har rukket å lese dem, har lista blitt mye lenger. Så det tar aldri slutt, og takk og pris for det :)

Nå er det egentlig helg, men må jobbe så mye i helga at det ikke føles sånn. Skal bli utrolig deilig å få ferie etter jul! :) Da skal jeg og sambo til Asia og slappe av et par uker. Det er deilig med en sånn gulrot å se fram til når hverdagen er anstrengende. Både sambo og jeg er stressa med studier, så de to ukene over jul skal bli noen skikkelig bra kjæresteuker :hjerte:

Vi skal jo gifte oss etterhvert, driver og tenker på hvor vi burde dra på bryllupsreise. Det er ganske mange paradisiske reisemål jeg ikke tror vi får råd til, men vi skal nok finne på noe koselig likevel :) Jeg har så langt bare sagt at jeg vil ha et sted hvor jeg kan bade mye og drikke paraplydrinker, så det er jo ganske åpent ;)

God helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ciara! :)

Hvis du ikke har lest dem, anbefaler jeg på det varmeste "I know this much is true" og "She's come undone" av Wally Lamb - To fantastiske, men ganske forskjellige bøker.

Vennlig hilsen

Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke: Hei Tommeline! :)

An-Magritt, er ikke det Falkberget? Er den kjedelig siden det tar tid? Eller har du for mye å gjøre til å lese? Må innrømme at jeg ikke har lest noe av Falkberget selv...

Jo, det er Falkberget. Liker egentlig godt historiske romaner, men denne er litt tung syns jeg. Den er skrevet på gammeldags språk, og all dialog er på dialekt, dvs litt Alvdalsk (el.), litt svensk, litt tysk... Og så er det en del beskrivelser fra smeltemiljøet (kobbergruver) som jeg ikke helt klarer å se for meg. Og da har det blitt til at jeg har lest andre bøker innimellom.

Litt sært, men jeg tenker at jeg vil lese noen klassikere innimellom, selv om det kanskje er litt tyngre enn en del andre bøker.

Ha en fin helg! :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ciara! :)

Hvis du ikke har lest dem, anbefaler jeg på det varmeste "I know this much is true" og "She's come undone" av Wally Lamb - To fantastiske, men ganske forskjellige bøker.

Vennlig hilsen

Anette

Nå er ikke jeg Ciara, men kan du si litt mere om disse bøkene? Jeg er veldig glad i ord, og titlene på disse bøkene pirret meg.

Ciara :vinke: Ja, jeg har lest Elskeren av Duras. Ikke min favorittbok, men helt grei. Husker jeg likte filmen bedre (det skjer sjelden at filmen er bedre enn boken. Men når det gjelder Kundera -Tilværelsens uutholdelige letthet synes jeg film og bok er jevngode).

Ser du også liker Knausgård. DET ER ALTFOR FÅ SOM LESER HAM!!! Jeg har kampanje blant venner og kjente, men mursteinene og det faktum at han er norsk skremmer nok mange.

Ha en fin fredag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei Nostalgia! :) Hyggelig med besøk!

Takk for anbefaling. Hva slags bøker er det? Er det dine all-time favoritter siden du anbefaler dem? :) Har uansett skrevet dem opp på lista mi! :)

Tommeline: Du bekrefter egentlig mine fordommer mot Falkberget. Har alltid syntes han har hørtes så kjedelig ut... :sjenert: Men samtidig er jeg helt enig med deg, det er moro å ha lest en del klassikere. Prøver å lese noen innimellom selv. Det er ikke alle klassikere jeg liker da. Husker vi leste Oskar Braaten på skolen, og jeg hatet den boken ;) Også har jeg som sagt fordommer mot Falkberget, mens også mot forfattere som Fønhus. Før eller senere må jeg jo lese dem for å se om det er noe jeg har gått glipp av! :)

Nå er det snart kyllingtaco her :sikle: Det er veldig godt med et par kalde øl til, altså. Også har jeg kjøpt potetgull :kul: Fant ut at siden det ikke blir noen typisk lørdagskos i morgen, så får vi ta det i dag. Også skal vi vel se litt på TV og kose oss med kattene, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei Nostalgia! :) Hyggelig med besøk!

Takk for anbefaling. Hva slags bøker er det? Er det dine all-time favoritter siden du anbefaler dem? :) Har uansett skrevet dem opp på lista mi! :)

Hei!

Jo, jeg kan godt skrive litt om bøkene jeg :)

De er nok på all-time favoritt listen min, ja - men der er det en del andre også :)

"I Know This Much Is True" Wally Lamb

Denne boken er først og fremst en murstein av en bok på nesten 900 sider, men det gjør ikke noe - for når du først har kommet i gang med å lese og begynt å bli kjent med karakterene, kan du knapt legge den fra deg!!

Boken handler om to eneggede tvillingbrødre, Domenick (fortellerstemmen) og Thomas hans schizofrene bror. Boken forteller historien om oppveksten deres, om hvordan sykdommen sakte tar over livet til Thomas og om hvordan dette påvirker hele livet til Domenic både på godt og vondt, om hvordan han må konfrontere sin egen frykt og sårbarhet... Den forteller om en ganske dysfunksjonell familie, en voldelig stefar, om mange tragiske hendelser... om menneskelig drama og livets mange utfordringer...

Den er skrevet på en nydelig og intens måte som gjør at leseren stadig vil ha mer og mer - Jeg synes det var fryktelig trist og måtte forlate dette universet og disse menneskene når boken var slutt... Anbefales på det varmeste!!

"She's Come Undone" Wally Lamb

Denne boken forteller historien om en ganske ustabil jente, Dolores Price, fra hun er fire år til hun er førti. Hun vokser opp i en ødelagt familie, blir voldtatt som 13-åring, noe som gjør at hun trekker seg tilbake fra verden og prøver å spise seg vekk fra virkeligheten. Den forteller historien om en livredd ung, overvektig jente som prøver å finne sin plass i verden, ved å begynne på college, noe hun ikke takler. Hun ender opp på en psykiatrisk institusjon, og vi får følge hennes vanskelige vei tilbake til livet... Dette er en svært sterk og emosjonell bok, men den er også ganske så humoristisk til tider... Jeg, som leser, blir sittende og ønske SÅ sterkt at Dolores skal klare og komme seg gjennom livets vanskeligheter. Personlig er det er ganske mye i hennes opplevelser og følelser som jeg kan kjenne meg selv igjen i, noe som gjør historien enda bedre. Synes det er fantastisk at denne historien er skrevet av en mann... She's Come Undone, tar leseren med på en spennende, frustrerende, varm og emosjonell reise, en reise som jeg anbefaler alle og være med på...

Dette er kun to av mine all-time favorittbøker. Jeg kan ellers anbefale (fra den samme listen) disse bøkene på det aller varmeste:

A Prayer for Owen Meany av John Irving (tror nok det er min absolutte favorittbok:)

White Oleander av Janet Fitch

The Secret Life of Bees av Sue Monk Kidd

Practical Magic og Illumination Night av Alice Hoffman

What Looks Like Crazy on an Ordinary Day av Pearl Cleage

Extra Virgin, Ripe for the Picking og A Journey South av Annie Hawes

Where The Heart Is av Billie Letts

Ut og Stjæle hester av Per Petterson

Gleden er gratis av Kjell Arild Pollestad

Doppler og L av Erlend Loe

Nesten alt av tidlig Lars Saabye Christensen (er ikke så veldig begeistret for de siste bøkene hans)

Vennlig hilsen

Anette (Nostalgia)

:)

P.S!! Kjempefint at du har opprettet et bokhjørne Ciara - her skal jeg titte innom ofte for å se etter gode bokanbefalinger... :)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei Lilypie! :)

Så ikke innlegget ditt i går, det kom vel inn mens jeg holdt på å skrive mitt, tenker jeg. Det var ikke meningen å overse deg i hvert fall! :)

Jeg visste ikke engang at Elskeren var filmet, jeg... Hørtes interessant ut. Den er ikke min favorittbok heller, men interessant pga det kontroversielle innholdet. Likte den ganske godt, den har noen scener og stemninger som sitter i fortsatt.

Jeg tror vi får starte en Knausgård-kampanje, har snakket om ham mye til venner av meg, og fått en del til å like ham. Det er jeg veldig fornøyd med :cool: Han fortjener virkelig et større publikum! :)

:vinke: Hei Nostalgia! :)

Tusen takk for lange og informative omtaler! :) Jeg skal se etter disse bøkene, de hørtes veldig bra ut. Skal undersøke litt, og si fra når jeg har funnet dem :) Kjempesnilt av deg å fortelle så mye! Det virker som om det er sterke historier som gjør inntrykk!

Ellers liker jeg også veldig godt En bønn for Owen Meany, Ut og stjæle hester og Practical Magic og L :) Jeg er også veldig glad i Lars Saabye Christensen, men jeg er også veldig fan av de sene bøkene hans. Spesielt synes jeg Maskeblomstfamilien er en helt genial bok. Den siste, Modellen, er også utrolig bra, synes jeg. De andre bøkene du nevner har jeg ikke lest, men de står nå på lista mi, de også. Har hørt flere skryte av Secret Life of Bees, Doppler og Extra Virgin, så disse gleder jeg meg til. White Oleander, What Looks Like Crazy on an Ordinary Day, Where the Heart Is og Gleden er gratis vet jeg ikke noe om, men jeg skal søke dem opp på nettet og lese hva de handler om :)

Utrolig bra at du kom med anbefalinger og at du liker bokhjørnet mitt, Nostalgia. Det var det jeg håpet - at vi litteraturinteresserte kunne skravle litt her :)

I dag har jeg vært på Bok i Sentrum, veldig spennende. Masse interessante foredrag og forfattere, og det er mer i morgen også, men i morgen tror jeg nok ikke jeg får tid til å gå. Dumt, men har i hvert fall sett litt...

Nå har vi nettopp spist middag her. Vi spiste reker, og jeg fikk litt sommerfølelse, selv om jeg bare trengte å se ut for at denne skulle forsvinne... Veldig godt med sjømat igjen i hvert fall. Nå skal vi leie en eller annen sløv film og være utrolig hjernedøde et par timer :ler: Det har jeg faktisk sett veldig fram til! Når jeg har gjort mye nyttig og brukt hjernen mye, synes jeg det er ufattelig deilig å sløve med en komedie eller noe i den duren. Man kan ikke bare gjøre fornuftige og smarte ting hele tiden!

Ha en fortsatt flott lørdag, folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig glad i Lars Saabye Christensen, men jeg er også veldig fan av de sene bøkene hans. Spesielt synes jeg Maskeblomstfamilien er en helt genial bok. Den siste, Modellen, er også utrolig bra, synes jeg.

Hei igjen Ciara :)

Jeg synes ikke "Maskeblomstfamilien" var så bra... altså - den var veldig bra skrevet, glimrende gjennomført i beste Saabye Christensen ånd osv. Men, jeg likte ikke stemningen i den, den ga meg så lite, synes jeg... Kanskje jeg hadde altfor store forventninger til den, jeg vet ikke?... Har ikke lest "Modellen" ennå, men kommer nok til å lese den snart! ;)

*litt misunnelig på deg som har vært på "Bok i Sentrum" i dag*, så du noen spennende forfattere eller? ;)

Men, men - jeg har til gjengjeld fått hele 8 (!!) nye bøker i posten i dag, så jeg har litt å kose meg med i dagene som kommer... ;)

Skal begynne på "Talk Before Sleep" av Elizabeth Berg i kveld (errrr... i natt, mener jeg) - håper den er bra! Noen som har lest den?

Hva er dine favorittbøker, da? (humm... kanskje jeg finner det ut hvis jeg leser bakover i tråden forresten? Jeg skal sjekke! ;)

Ha en riktig god natt!

Vennlig hilsen

Anette (Nostalgia)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale alle å lese Nygårdshaug, og da kanskje særlig bøkene Mengele Zoo og Himmelblomsttreets muligheter. De er helt fantastiske! :)

Nå skal kattene ha kos her :hjerte:

Hei igjen!

Nå har jeg lest gjennom mesteparten av tråden, og (selvfølgelig) funnet noen bøker jeg må sjekke opp! Jeg har faktisk aldri hørt om Nygårdshaug engang, så nå gleder jeg meg til å bli kjent med hans forfatterskap!! Mengele Zoo og Himmelblomsttreets muligheter er allerede skrevet opp på min allerede altfor laaaange "Bokhandleliste"!! :)

Jeg ser at du har to katter, og da MÅ jeg jo bare nevne at det har jeg også!! ;)

Alfa og Pi - to søte hunnkatter med masse personlighet og sjarm...

=^..^=

God natt, igjen...

Anette :)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke: Hei Nostalgia! :)

Det er morsomt at vi er uenige om Maskeblomstfamilien. Jeg syntes den var fantastisk fordi jeg liker den mørke stemningen i boken, og jeg synes Christensen er utrolig dyktig til å fortelle mye, uten å fortelle for mye. Boken er full av antydninger og muligheter som man må tolke selv. Det synes jeg er veldig spennende :) Si fra når du har lest Modellen da, blir spennende å se om du liker den bedre!

Oi! Så mange bøker i posten! Er du medlem av bokklubb eller handler du på nettet? Det er uansett alltid gøy med en bunke bøker som venter :) Talk Before Sleep har jeg ikke hørt om. Har ikke hørt om forfatteren heller, men morsomt å lære fler :)

Mine favorittbøker? Nå spør du vanskelig! ;) Jeg har faktisk ikke laget en liste her ennå, og det er jo ikke bra siden dette liksom skal være et bokhjørne... Så her følger en liste over noen av mine favoritter (i vilkårlig rekkefølge):

Margaret Atwood: Katteøyet

Margaret Atwood: Røverbruden

J.M. Coetzee: Vanære

Umberto Eco: Rosens navn

Bror Hagemann: De blyges hus

Jan Kjærstad: Forføreren, Erobreren, Oppdageren

Knausgård: Ute av verden

Knausgård: En tid for alt

Jette Kaarsbøl: Den lukkede bok

Milan Kundera: Tilværelsens uutholdelige letthet

Haruki Murakami: Norwegian Wood

Torborg Nedreaas: Av måneskinn gror det ingenting

Gert Nygårdshaug: Mengele Zoo

Gert Nygårdshaug: Himmelblomsttreets muligheter

Gert Nygårdshaug: Afrodites basseng

Jean Rhys: Wide Sargasso Sea

Xinran: Stemmer i natten

Selma Lønning Aarø: Vill ni åka mera?

og mange, mange fler :)

Det hadde vært veldig morsomt om du leste Nygårdshaug, alltid spennende å høre hva andre synes!

Katter er virkelig noe av det søteste som finnes, vi er heldige som har to katter :hjerte: De lyser opp tilværelsen hver dag. Er man sur og lei, kan man ikke være så veldig sur og lei lenger når de kommer og skal ha kos. De er alltid så glade for å se en. Nei, de er barna mine, og jeg oppfører meg jo ganske tussete rundt dem. Snakker med dem hele tiden f.eks :)

Før jeg går tilbake til skolebøkene tenkte jeg at jeg skulle fortelle om min første KG-drøm :ler: Hadde den i natt:

Jeg drømte at jeg drev og surfet her på Kvinneguiden, og postet en del innlegg. Og plutselig fikk jeg det for meg at jeg skulle oppgi kontonummeret mitt i denne tråden slik at folk kunne sette inn penger på min konto (jeg er ikke vanligvis så opptatt av penger, æresord! :ler: ). Så jeg skriver et innlegg med mitt kontonummer. Etter at jeg har postet dette innlegget får jeg total angst fordi jeg er redd for at noen skal kunne finne min identitet ut i fra kontonummeret. Og det ville jo være veldig pinlig om noen jeg kjenner fant ut at jeg drev og tagg penger på nettet. Jeg blir helt fra meg, og logger meg på igjen for å få slettet dette innlegget med kontonummeret, men av en eller annen grunn går det ikke. Jeg prøver mange ganger før jeg lykkes. Så sjekker jeg kontoen min, og finner ut at jeg har fått en innbetaling på 600 kr fra en bruker. Jeg får jo veldig dårlig samvittighet og kontakter denne personen for å få betalt pengene tilbake. Men hun vil ikke ha pengene sine, og trøster meg med at hun er søsteren til LaToya Jackson (men altså ikke Janet :ler: ), så hun har økonomi til det. Og så våknet jeg.

De som er flinke til å tyde drømmer kan gjerne prøve seg, for dette får jeg ikke noe ut av ;)

Tilbake til bøkene. Og nå gleder jeg meg til å bruke et ikon jeg nettopp oppdaget:

:lese:

Det passet jo bra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ciara!

Jøye meg! - det var litt av en drøm! Tror jeg hadde fått litt panikk hvis jeg hadde drømt det samme selv... hehe

Jeg skal ikke prøve meg på noen tolkning, der er jeg nok helt blank ;)

Jeg har nesten ikke lest noen av bøkene du har på favoritt-listen din (!!), men "Den Lukkede Bok" leste jeg for noen uker siden, og jeg kan nok ikke si at jeg var så veldig begeistret for den heller... Det vil si, jeg likte den fra midten av boken og ut... synes begynnelsen var veldig tung og uengasjerende. Jeg hadde veldig store forventninger til den boken, og ble nok litt skuffet ;)

Så nå er vi visst uenige om to bøker allerede!

Jeg er forresten enig med deg i at Saaby Christensen skriver veldig spennende, med antydninger og masse muligheter for egne tolkninger. Men, allikevel - det var noe med "Maskeblomstfamilien" jeg bare ikke likte ;) Gleder meg til å lese "Modellen", men det blir nok ikke før den kommer i pocket-utgave *sukk* Hvis ikke jeg får den til Jul da? Det kan jo godt hende... Skal i allefall komme tilbake her og si hva jeg synes om den, når den er lest! :)

Jeg skal ta en kopi av favoritt-listen din, og sjekke ut bøkene på nett... alltid spennende med nye anbefalinger!!

Jeg er for øyeblikket ikke med i noen bokklubb, men kjøper masse bøker (litt for mange egentlig) på nettet - grei ordning det synes jeg :)

"Talk Before Sleep" av Elizabeth Berg var utrolig god, jeg klarte knapt å legge den fra meg!

Her er "leseranmeldelsen" jeg skrev til mao.no, hvis du er interresert i å lese den altså :)

Talk Before Sleep” er en historie om to kvinners sterke og intime vennskap. Gjennom mange år har de vært åpne og delt hemmeligheter med hverandre, i full oppriktighet, da de har visst at de kunne stole på hverandre og føle seg helt trygg i hverandres nærvær. Da den ene kvinnen, Ruth, får kreft og må innse at hun ikke har lenge igjen å leve, blir det viktig for dem å snakke om de aller viktigste tingene i livet. Vi kommer så tett inn på disse to kvinnene, og også andre kvinner rundt dem… Dette er en nydelig fortalt historie, intens, humoristisk, hjerteskjærende og oppriktig. Jeg leste denne boken i ett stort jafs og kan absolutt anbefale den på det aller varmeste!! Dette er den første boken jeg har lest av Elizabeth Berg - det kommer ikke til å bli den siste...

Har nå forøvrig begynt på en ny bok, "My Sister's Keeper" av Jodi Picoult, og den virker veldig lovende så langt, men jeg har bare lest et par kapittler til nå - kommer nok til å ligge oppe leeeenge å lese i natt, akk ja ;)

Det er veldig koselig med katter, ja!! De er så søte og fulle av personlighet... Hva heter dine?

Vennlig hilsen

Anette (nostalgia)

:lese:

^ passer veldig bra denne ja... hihi ;)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

For en koselig dagbok!

Det er spennende bokanbefalinger dere kommer med.

Selv er jeg veldig glad i John Irving, og Owen Meany er nok en favoritt. Eller kanskje Garps bok?

Av gode leseopplevelser i det siste, må jeg nevne Bill Brysons " En kort historie om nesten alt". Populærvitenskap på sitt ypperste!

Jeg har kommet meg ti sider inn i Faldbakkens nye krim, jeg er spent på om den er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv er jeg veldig glad i John Irving, og Owen Meany er nok en favoritt. Eller kanskje Garps bok?

Av gode leseopplevelser i det siste, må jeg nevne Bill Brysons " En kort historie om nesten alt". Populærvitenskap på sitt ypperste!

Jeg er veldig glad i John Irvings bøker også, med "En Bønn for Owen Meany" som en KLAR favoritt ;) Men, "Garp's bok" er jo veldig bra også! Begynner å bli en god stund siden jeg leste den nå... kanskje på tide med en ny gjennomlesning? ;)

"Siderhusreglene" likte jeg også svært godt... hmmm liker i grunnen det meste han skriver, men spesielt de tidlige bøkene hans.

Bill Brysons "En kort historie om nesten alt" har jeg ikke hørt om engang, men den skal jeg sjekke ut!

Nei, nå får jeg gå og legge meg og lese :lese: "litt" ;)

God Natt!!

Anette :)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei Anette og LoisLane! :)

Jeg synes det er gøy å være uenig om bøker. Vi er jo forskjellige, så man kan ikke like det samme. Og så er det spennende å høre hvilke sider ved en bok dere vektlegger som gjør at vurderingen vår er forskjellig. Det er et interessant "problem" for å si det sånn :)

Så bra at Talk before Sleep falt i smak, Anette :) Den hørtes bra ut, jeg skal skrive opp den også! Moro :) Leser du mye på engelsk, forresten? Det ser absolutt sånn ut. Jeg burde vært flinkere til det selv, men jeg leser raskere på norsk og føler alltid at jeg har så mange bøker jeg må rekke over ;) Men jeg skal skjerpe meg snart.

Takk for anbefalingen av En kort historie om nesten alt, LoisLane, den har jeg hatt lyst til å lese lenge. Kjenner mange som liker Brysons bøker, og denne virker jo både morsom og lærerik - ingen dum kombinasjon!

Jeg likte også Garps bok av Irving. Jeg liker det han skriver, men jeg synes mye kan bli litt for likt. Jeg har f.eks. store problemer med å huske hva som skjedde i Garps bok og hva som skjedde i En bønn for Owen Meany. Det er mange episoder jeg ikke husker hvor hører hjemme. Derfor er han ikke helt øverst på favorittlista, men det er absolutt koselig å lese bøkene hans :)

Selv har jeg Hoggerne av Roy Jacobsen klar her nå, så den skal jeg begynne på med en gang jeg får tid. Har hørt den skal være veldig bra, men har ikke superforventninger fordi jeg ikke klarte å lese ferdig Seierherrene. Jeg syntes den var så kjedelig... Merkelig, for de fleste jeg kjenner syntes den var helt fantastisk ;) Men hvis Hoggerne er superbra, så kan jeg jo prøve Seierherrene en gang til. Liker egentlig ikke å gi opp bøker... Holder forresten egentlig på med Pianolærerinnen av Elfriede Jelinek, men synes den er ganske kjedelig så langt. Håper ikke det blir et nytt gi-opp-prosjekt.

Når det gjelder katter, så har jeg en hannkatt som heter Nalle og en hunnkatt som heter Nemi. Det er litt morsomt at hun heter Nemi, for hun er helt hvit ;) Og selvfølgelig er de verdens søteste katter, men det synes vel du om dine også? Jeg likte forresten veldig godt navnene deres :)

Etterpå skal sambo spille fotball. Det føles litt slemt å tenke det, men det skal egentlig bli deilig å ha leiligheten for seg selv litt. Vi har tilbragt veldig mye tid sammen i det siste, og det er selvfølgelig veldig, veldig koselig, men det er også fint å være alene litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er oppe sent, forresten! ;) Jeg legger meg alltid tidlig fordi jeg er stuptrøtt om kveldene... Men moro da, for da har det skjedd ting her innen jeg står opp :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg lyst til å fortelle litt om kattene mine :)

:hjerte: Nalle :hjerte: er en to år gammel hannkatt. Han har mye mer personlighet enn størrelsen skulle tilsi ;) Han er ekstremt kosete (skal helst kose hele tiden), pratsom og leken. Også har han mange rare vaner. Han pleide å sove med oss i senga helt til han begynte å skrape veldig overalt her om natten, da måtte vi stenge ham ute om natten for å få sove. Men jeg savner ham egentlig her inne, for når han først sov pleide han å ligge så pent og stille ved siden av hodet mitt, bare avbrutt av en vask av matmor innimellom ;) Nalle prater når det er noe han vil. Vi har en hylle i leiligheten som han ikke når opp til selv, men som han elsker å ligge på. Dersom han vil opp, setter han seg under hylla og kommer med et lite pip. Så løfter vi ham opp og lar ham ligge der til vi hører et lite pip som betyr at han vil ned igjen :ler: Nalle elsker hodebunnsmassasje (helt sant!) og å bli klødd ordentlig, gjerne på magen. Mest ekstatisk blir han dersom vi børster ham under haka. Da begynner han å smatte og ser helt salig ut.

:hjerte: Nemi :hjerte: er en liten hunnkatt på drøye syv måneder. Hun har en helt annen personlighet enn Nalle. Hun er også superkosete, og her nytter det virkelig ikke å være opptatt når kosetrangen gjør seg gjeldende... da må vi slippe alt vi driver med å kose leeenge. Hun har en så liten kropp, men høres ut som en gressklipper når hun maler likevel ;) Når vi koser, skal hun på død og liv gjengjelde kosen med å sleike oss på hånden, noe som er litt vanskelig for henne siden hånden klapper og beveger seg ;) Nemi er også et matvrak av dimensjoner, selv om hun er liten av størrelse. Når hun får mat hun elsker spiser hun helt til magen buler og bena dirrer! Så går hun og legger seg og sover en stund, helt til hun våkner og vil ha kos ;) I tillegg er Nemi en ordentlig ramp som elsker å gjøre ting hun vet hun ikke får lov til, som å klore på sofaen, hoppe opp på kjøkkenbenken etc. Når vi oppdager henne, piler hun ned med en gang, så hun vet det ikke er lov, men det er tydeligvis alt for fristende til at hun klarer å la være!

Begge er rasekatter av typen Hellig Birma, og innekatter. De går altså ikke ut, men de får være ute under oppsyn når vi er på hytta. Det synes de er moro, men de piler fort inn igjen dersom de hører en lyd de ikke kjenner igjen :ler: Kort sagt, jeg er kjempeglad i kattene mine. De er ikke bare dyr, de er store personligheter som gir meg masse :hjerte: Det høres sikkert latterlig ut for mennesker som ikke har husdyr, men sånn er det altså. Når jeg kommer hjem sliten fra jobb eller studier er det ingenting som er bedre enn å kunne borre nesa ned i kattepels og høre dem male (og kysse sambo skikkelig, da :sjarmor:) :hjerte::hjerte::hjerte:

Har lest mye fag i dag, men har også rukket å lese halvparten av Hoggerne. Den er virkelig utrolig bra hittil! Håper det holder seg, da blir det moro å skrive en omtale av den etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...