Gå til innhold

Ciaras bokhjørne


Ciara

Anbefalte innlegg

Jeg glemte noe!

Fikk K.D. Lang CD'en i posten i går, og liker den veldig godt så langt! Skal høre mer mens jeg leser nå :)

Også skal jeg ta med et vers av sangen Stolen Car av Beth Orton, for å overbevise alle om at hun er fantastisk. Håper jeg ikke bryter noen KG-regler nå, dersom jeg ikke har misforstått kan jeg sitere bare jeg ikke siterer hele sangen, så dette må jo være lov ;)

You walked into my house last night

I couldn't help but notice

A light that was long gone still burning strong

You were sitting, your fingers like fuses

Your eyes were cinnamon

Vakkert, ikke sant? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Ciara! ;)

"Estelle Ellis: At Home With Books", høres veldig bra ut (jeg har allerede ført den opp på listen min :ler: ) Tror jeg venter litt med "Fiat", siden du ikke ble helt overbevist av den... men jeg må si at episoden hvor Fred skal jakte på ender i Frognerparken høres veldig bra ut... hehe - Jeg er også veldig glad i litt absurd humor ;)

Verset fra "Beth Orton", er veldig bra skrevet, yes!! Men, når det gjelder henne har du allerede overbevist meg (jeg var solgt etter å ha hørt noen "samples" på nettet) Så hun bestiller jeg en CD av neste gang jeg skal kjøpe noe! ;)

Fint at du liker K.d Lang's CD - Den er nydelig!! Jeg har hørt kjempemasse på den, og liker alle sangene, tror jeg? men er nok spesielt glad i disse: "Simple", "A Case of You", "Hallelujah", "Fallen", "Bird on a wire" og "Love is Everything"... vel - det var jo nesten alle det!! :ler:

Ha en fin kveld!!

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!! (fra en nattesvart og stille Bergen) ;)

Her sitter jeg og surfer på nettet og leiter etter gode sitater (jeg elsker sitater!!), og plutselig kom jeg over noen "book-quotes", og jeg tenkte at de må jeg jo selvsagt poste i Ciara's bokhjørne - hvor ellers?? ;)

"Never judge a book by its movie." (heeeelt sant!! :ler: )

~J. W. Eagan~

"Life-transforming ideas have always come to me through books."

~Bell Hooks~

"Books are the quietest and most constant of friends; they are the most accessible and wisest of counsellors, and the most patient of teachers."

~Charles W. Eliot~

"Just the knowledge that a good book is awaiting one at the end of a long day makes that day happier."

~Kathleen Norris~

"When I am attacked by gloomy thoughts, nothing helps me so much as running to my books. They quickly absorb me and banish the clouds from my mind."

~Michel de Montaigne~

"Be as careful of the books you read, as of the company you keep; for your habits and character will be as much influenced by the former as by the latter."

~Paxton Hood~

"A truly great book should be read in youth, again in maturity and once more in old age, as a fine building should be seen by morning light, at noon and by moonlight." ;)

~Robertson Davies~

"When I read a book I seem to read it with my eyes only, but now and then I come across a passage, perhaps only a phrase, which has a meaning for me, and it becomes part of me." (jeg elsker slike øyeblikk!!... ;) )

~W. Somerset Maugham~

"There is no mistaking a real book when one meets it. It is like falling in love."

~Christopher Morley~

"Books...are like lobster shells, we surround ourselves with 'em, then we grow out of 'em and leave 'em behind, as evidence of our earlier stages of development."

~Dorothy L. Sayers~

"This is not a novel to be tossed aside lightly. It should be thrown with great force."

~Dorothy Parker~

"Where is human nature so weak as in the bookstore?" :Nikke::ler:

~Henry Ward Beecher~

Sånn, det var et utvalg av de jeg fant i alle fall, de jeg likte best... ;)

Nå skal jeg gå og legge meg (og lese) ;)

Nattinatt!!

Anette ;)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Ciara ;)

Jeg har prøvd å finne Margaret Atwood's: Røverbruden, som du anbefalte - men jeg finner den ikke på engelsk... husker du hva den heter på engelsk?

Håper du har en fin dag!

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går leste jeg ut en ny bok:

Merete Morken Andersen: Hav av tid

Denne boken har sikkert mange av dere lest. Den handler om en 16 år gammel jente som begår selvmord. Selvmordet gjør at foreldrene hennes, Judith og Johan, som har gått fra hverandre for lenge siden, må snakke sammen igjen. Det er en spennende stil Andersen har, synes jeg, første del er det Johan som forteller om livet med Judith og livet etterpå, neste del kommer samme periode fortalt av Judith. Og deres oppfatninger er jo ganske forskjellige. Til slutt møtes de og får snakket ut om bruddet og datteren. Jeg likte boken godt, den skildrer følelser veldig godt og originalt, men noen ganger synes jeg boken er på nippet til å bli litt for sentimental. Men altså, den anbefales denne også :)

Hei igjen... :)

satt og "bladde" litt bakover i dagboken din da jeg kom over denne anmeldelsen. Leste "Hav av tid" for noen år siden, og jeg synes også den var veldig bra...

Det er sjelden dette hender, men det er en ting ved den boken som faktisk har forandret noe i livet mitt - hver ENESTE gang jeg åpner oppvaskemaskinen etter den er ferdig og kjenner varmen som strømmer opp mot meg, tenker jeg på moren som kom ned om morgen og åpnet vaskemaskinen... og jeg synes alltid det er trist - å tenke på at hun, Ebba (var det det hun het?) satt den på før hun døde, og så etter hun var død, åpnet moren den og kjente varmen - synes det er en utrolig fin metafor, på en måte - vanskelig å forklare helt hva jeg mener (Do I make any sense at all? ;)), men, men... I allefall - det har blitt hos meg, og jeg tenker alltid på det, den dag i dag :) Derfor har jeg et veldig spesielt forhold til den boken!! ;)

Her er en liten anmeldelse jeg skrev for et par uker siden som jeg har glemt (!!) :ler: å poste her:

”Journey to the south: a Calabrian homecoming” av Annie Hawes

”Journey to the south: a Calabrian homecoming” er den tredje boken hvor Annie Hawes forteller om sitt opphold i Italia. Hvis du ikke allerede har lest de foregående bøkene: ”Extra Virgin” og ”Ripe for the Picking” anbefaler jeg dem på det varmeste, men denne boken kan også leses separat. I de to første bøkene forteller Annie om livet sitt i Liguria, mens i denne tredje boken reiser hun til Calabria i sør Italia, sammen med kjæresten og deler av hans familie som opprinnelig kommer derfra. I Calabria blir vi kjent med mange ganske eksentriske slektninger. Annie Hawes evne til å absorbere omgivelsene og få fantastiske historier ut av det hun opplever er enorm. Hun beskriver fantastiske måltider som får tennene til å løpe i vann, og er en mester på å skildre forskjellige stemninger og steder. Dette er en varm, lun og utrolig morsom bok. Som alltid når jeg leser hennes bøker får jeg lyst til å pakke sakene mine og reise til Italia med det samme!

;)

P.S!! Hvis noen får lyst til å lese disse bøkene, anbefaler jeg på det sterkeste å lese dem på engelsk - jeg leste den første boken "Extra Virgin" på norsk, og jeg var svært skuffet over oversettelsen...

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei Anette! :)

For noen fine sitater! :) Likte best Charles Eliot sitt - der var det mye sant, synes jeg. Sitter i stua nå, og veldig ofte løfter jeg blikket og ser på bøkene mine og blir glad. Jeg har hyller fulle av timelange flotte opplevelser! Må nesten smile litt til bokryggene mine :)

Røverbruden heter The Robber Bride på engelsk, og jeg tror ikke den skulle være så vanskelig å få tak i. Kanskje jeg skal skrive en omtale av den siden du er interessert i boka?

Margaret Atwood: Røverbruden

Margaret Atwood er en av de beste forfatterne jeg vet om, enten det er science fiction eller "vanlige" romaner hun skriver. Hun har en helt egen følsomhet å beskrive karakterene sine med, de blir så nære og virkelige. Røverbruden handler om tre venninner, Tony, Roz og Charis, som alle har hatt et vanskelig forhold til en kvinne som heter Zenia. Zenia har på forskjellige måter endret livene til alle tre. Når Zenia dør, tror venninnene at Zenia endelig har forsvunnet fra livene deres - helt til Zenia på mystisk vis dukker opp igjen. Tony, Roz og Charis blir nødt til å forholde seg til Zenia på nytt. Venninnene er tre helt forskjellige mennesker hvis livshistorie vi blir fortalt. Det er mye vond lesing, synes jeg, men så ufattelig bra!

Hav av tid hadde mange vonde øyeblikk, blant annet dette med vaskemaskinen. Jeg husker også episoden med støvlene veldig godt... Huff. Man får bare håpe at en ikke blir nødt til å oppleve noe lignende noengang. Dersom du likte denne boka, vil du nok like Mandel, boken hun kom med i år, godt også. Siden jeg er så godt i gang, kan jeg jo skrive en anmeldelse av den også... :)

Merete Morken Andersen: Mandel

Dette er historien om Agnes, Molly og Aksel. Agnes og Molly er bestevenninner og har kjent hverandre siden de var barn. Som tenåring fikk Agnes en muskelsykdom som gjør at hun er avhengig av hjelp og rullestol. Agnes kommer seg derfor ikke mye ut på egen hånd. Molly er kunstner og opplever mye. Agnes lever derfor mye gjennom Molly. Så blir Molly kjæreste med pleieren til Agnes, Aksel. Dette synes Agnes er svært vanskelig, for også hun er betatt av Aksel. Dette er en sterk og foruroligende skildring av et intenst venninneforhold. Jeg ble veldig fascinert av Agnes! Jeg likte denne boken bedre enn Hav av tid - anbefales!

Jeg forstår at jeg må lese Annie Hawes :) Har bøkene på jobben tror jeg, skal sjekke :)

Denne helgen er sambo borte. Det er litt deilig - dvs det er deilig å være alene, det er ikke deilig at han er borte. Litt forskjell :) I kveld kommer en veldig god venn av meg, og vi skal lage middag og drikke vin og kose oss skikkelig :)

Så nå bør jeg nesten støvsuge litt her. Det ser absolutt ikke verst ut her, men liker å ha alt i orden når jeg får besøk :)

God helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Ciara...

Takk for den engelske tittelen på "Røverbruden", jeg skal nok finne den, ja!

Spennende anmeldelser du har skrevet, nå har jeg veeeeldig lyst å lese begge disse bøkene (spesielt "Mandel" hørtes veldig interessant ut!, jeg kan ikke forstå at jeg ikke har fått med meg at hun har gitt ut bok i år? ja-ja... ;)

Det er bare å føre dem opp på listen... :ler:

Jeg ble ferdig med "The Dogs of Babel" i dag, så her kommer en liten anmeldelse...

”The Dogs of Babel” Carolyn Parkhurst

Boken begynner med at Paul Iverson’s kone Lexy faller ned fra et epletre i bakhagen og dør. Det eneste vitne til denne tragiske hendelsen er hunden deres, Lorelei. Paul blir helt nummen av sorg, og etter som dagene går begynner han å legge merke til uvanlige ting i huset, spor som kan tyde på at dette kanskje ikke var en ulykke. Hadde Lexy tatt sitt eget liv? Paul blir helt besatt av dette spørsmålet, og av det fakta at det bare er en som kan gi ham svaret på dette, hunden Lorelei. Paul som til dagelig jobber med lingvistikk blir også besatt av tanken på at han muligens kan trene hunden opp til å snakke, slik at hun kan løse denne gåten for ham. Dette fører Paul og Lorelei ut på en merkelig og til tider ganske så bisarr reise. Denne historien forteller om hvor langt man kan gå i sin fortvilelse etter å ha mistet den man elsker. Den forteller om rå depresjon og en dyp emosjonell krise, men det er også en dypt rørende kjærlighetshistorie som blir brettet ut for oss etter som Paul tenker tilbake på livet med sin nokså komplekse kone Lexy...

*jeg anbefaler veldig*

Håper du får en riktig så koselig kveld sammen med vennen din!!

Anette

;)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, i dag er jeg litt fyllesyk ;) Vi klarte å holde det gående til klokka var fire i natt, så jeg stod opp for ikke så lenge siden. Det var veeeeldig koselig da :) Skravla gikk, for å si det sånn ! :) Skal ut og møte en venninne i kveld, så mye tyder på at jeg kommer til å være sliten i morgen. Nå orker jeg ikke så mange timer i kveld, da.

Dogs of Babel hørtes veldig bra ut! :)

Skal prøve å få gjort litt fornuftige ting nå, har en oppvask som må tas og må gjøre litt skoleting også... :grine:

Har du noen planer for kvelden da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere hadde en riktig hyggelig kveld i går ;)

Nei, jeg har ingen særlige planer for kvelden - kommer til å lage en god middag og se på tv tenker jeg... :roll:

Håper du får en hyggelig kveld på byen!! :)

Anette

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Det er merkelig det der med å gå ut. Som oftest er jeg hjemme på lørdagskveldene, og da tenker jeg litt på hvor moro det hadde vært å gå skikkelig ut på byen. Og de gangene man gjør akkurat det, blir man slått av hvor koselig det er å være hjemme, egentlig ;) Masse ståk og mas og fulle folk - lørdag er virkelig ikke dagen å være ute på. Men koselig å møte venninnen min, da :) Drakk ikke særlig mye heller, så er uthvilt og i fin form i dag - i motsetning til i går ;)

Nå skal jeg holde meg inne en del framover. Må prioritere skole, har ikke særlig god råd, og har egentlig gjort så mye i det siste at det skal bli deilig å ta livet litt med ro også :)

I kveld kommer sambo hjem igjen, og det blir koselig :) Nå har jeg fått være alene en stund, så da er det deilig å ha noen å prate med igjen :ler: Men Nalle og Nemi har fungert fint som samtalepartnere som vanlig, de... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du har hatt en kjekk helg! Selv om dagen derpå var litt tung... (hadde en slik dag i går jeg og...).

Ha en fin mandagskveld! :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Tommeline! :) Ja, var en litt tøff helg, men veldig hyggelig :)

I dag er jeg litt oppgitt. Skikkelig råtten mandag. Har jobbet, og hadde som vanlig altfor mye å gjøre, og det gir jo alle blanke i. Her skal man jobbe til man stuper... Hjemme har det blitt rotete igjen fordi sambo har kommet hjem, og det nytter ikke å få inn i hodet hans at han godt kan vaske opp etter sin egen middag (han spiste alene fordi jeg var ute), men det har han nemlig ikke tid til. Han jobber ikke ved siden av studiene. Skal liksom jeg gjøre det når jeg er ferdig med en lang arbeidsdag da, eller? I stedet for å få lest? Nei, herlighet altså. Synes jeg møter krav på alle kanter. Og ingen synes de krever mye i seg selv, men når alle krever en del samtidig, blir det kjempemye til sammen. I stad drømte jeg om å være særbo, arbeidsledig og ferdig med studier...

:sinna::frustrert::kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lister meg inn til en litt amper Ciara for å si hei... ;) *

Håper du får en MEGET bedre dag i morgen!! ;)

Her er et lite dikt fra meg til deg,

så blir du kanskje i litt bedre humør? ;)

Drageslør

hun sitter i vinduskarmen

kledd i skyggen

slik hun har satt

så mange ganger før

du løper barbeint over marken

mens natten er skjør

og silkemørk

hvite bånd flommer

fra dine lommer

tusen strimler

streifer svakt

du er nattens drage

du er viljen som vinner

så husk å feste dem

varsomt

kun ett bånd om gangen

for snart

flyter hun over

myk og konturløs

ingen begynnelse

og ingen slutt...

Anette ;)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huff, skjønner godt at du blir frustrert jeg. Ikke la han slippe unna med å la oppvasken stå igjen til deg, det tar tross alt ikke mange minuttene å gjøre det selv. Om man klarer å lage mat klarer man å vaske opp, og i motsatt fall så bør man kanskje spise på nærmeste fastfoodsjappe i stede...

:klem: til deg, håper du får en bedre dag i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige hilsener og kjempefint dikt! :) Det satte jeg pris på - trengte litt oppmuntring. Går litt bedre i dag :)

Hvordan har dere det da? :)

I dag har jeg jobbet, og må jobbe hele kvelden med skoleting til i morgen. Driver og utsetter litt - men venter på at middagen skal bli ferdig, og før middag er ikke hjernen min noe tess likevel.

Kjøpte meg tre bøker i dag - Uglybugly av Ramslie, Nedenom og hjem av Bukowski og Geisha av Golden. Så nå gleder jeg meg til å få masse tid til å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg tre bøker i dag - Uglybugly av Ramslie, Nedenom og hjem av Bukowski og Geisha av Golden. Så nå gleder jeg meg til å få masse tid til å lese :)

o0o0o0oo - har ikke lest noen av disse selv, ennå - jeg gleder meg til anmeldelsene begynner å tikke inn... hehe ;)

Så godt at du føler deg litt bedre i dag da - det var fint å høre!! :)

Jeg har hatt en helt okay dag, sullet rundt og ryddet litt - fikk besøk i ettermiddag, og så spiste jeg middag med mine foreldre; Raspeballer og salt kjøtt (nam-nam!!) :ler: Fant en uåpnet CD fra en CD-klubb jeg har vært med i for noen år siden :overrasket: , jeg mener, pakningen var ikke åpnet engang!! :ler: og den var fra 2003!! (meg i et nøtteskall - huff!! :ler: )

"The Best of Nick Cave & The Bad Seed" :overrasket: Joda... jeg liker Nick Cave, men jeg kan ikke huske å ha bestilt denne... hmmm

*laster CD inn på PC nå*

Hyggelig at du likte diktet mitt, Ciara - Takk!! :)

Anette ;)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...