Gå til innhold

Ciaras bokhjørne


Ciara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg glemte også Owen Meany. Unnskyld, Owen. Hvordan kunne jeg?!

:ler: Akkurat DET tenkte jeg også!! Følte at jeg "sviktet" han (Ser for meg lille Owen, med store triste øyne... *sukk*) :ler:

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Det er vanskelig å skulle plukke ut så få. Det finnes jo så mange flotte bøker, og så mye vidunderlig musikk. Men jeg kan prøve.

Bøker:

* Franz Kafka - "Brevet til faren"

* Jan Kjærstad - "Tegn til kjærlighet"

* William Shakespear - "Macbeth" (Er jo skuespill da, men så utrolig flott).

* Carlos Ruiz Zafón - "Vindens Skygge"

* Lawrence Durrell - "Alexandria-kvartetten"

Egentlig burde også "Ringenes Herre" og "The hitchhiker`s guide to the galaxy"

vært med. Jeg forguder de bøkene. Men de er jo enda fler også :)

Må også innrømme at innimellom gir Edgar Allan Poe meg mer gjennom diktene sine enn noen bok noensinne vil være i stand til.

Musikk:

* Leonard Cohen - "Various Positions"

* Smiths, The - "The World Won`t listen"

* Kent - "B-Sidor"

* Tom McRae - "Tom McRae"

* Doors, The - "An American Prayer"

Pixies, Kate Bush, Jeff Buckley, Lisa Ekdal og Patti Smith skulle også ha vært med. Så vel som Janis Joplin. Og enda mange fler. Men da hadde jeg jo aldri blitt ferdig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra noen her minte meg på Appelsinpiken av J.Gaarder. Den må jeg skrive på ønskelisten min, har lenge tenkt på å lese den!

5-på-topp-liste er jammen ikke lett... :sjenert: Tror jeg tenker litt før jeg presenterer min liste.

Har nettop lest ferdig "Pyramiden" av Henning Mankell. Det er en samling av kortere fortellinger om Kurt Wallander fra før den første romanen om ham. Litt forskjellig hva jeg syns om de ulike fortellingene, men syns generelt Mankell skriver spennende krim. Liker også godt personen Wallander. Romanene kan bli litt detaljerte, så egentlig var det veldig ok med de kortere fortellingene.

Nå har jeg begynt på "Paradisets barn" av Marianne Fredriksen (eller var det Fredrikson?). Har begynt før uten å komme gjennom, så vi prøver på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Det ble vanskelig, skjønner jeg? ;) Mye spennende bøker og musikk dere nevner - en del av det kjenner jeg til. Jeg liker bla. også Jan Kjærstad, Shakespeare, Erik Fosnes Hansen (men her likte jeg Salme ved reisens slutt bedre enn Beretninger om beskyttelse) og Kafka :)

Leste ut en ny bok i går:

Charles Bukowski: Nedenom og hjem

Dette er en oppvekstroman om Henry Chinaski - Bukowskis alter-ego. Henry vokser opp i USA etter depresjonen. Han har en tøff barndom - en kjærlighetsløs far og mange mobbere. Trass i alt alvoret er det også mange morsomme episoder, f.eks. når Henry oppdager jenter og finner på rampestreker. Bra bok! :)

Nå skal jeg gjøre husarbeid her... Moro :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Ciara! ;)

"Charles Bukowski: Nedenom og hjem", høres bra ut, jeg får vel legge den til på listen min :ler:

Lykke til med husarbeidet! - Jeg skal se på tv og så bake pizza :sjarmor: litt senere!

ha en fin kveld!!

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble pizzaen? Hørtes godt ut. Tror kanskje det blir frossenpizza her i dag ;)

I dag har det vært mye lesing, er skikkelig lei. Skal bli utrolig deilig når jeg er ferdig med studiene før jul :) Da må jeg jobbe masse, men kan da kan jeg i det minste slappe av om kveldene uten å ha dårlig samvittighet...

Pusene er superkosete i dag. Nalle er så søt, da han var liten likte han ikke at jeg borret nesa ned i pelsen hans, men nå skjønner han at det er kos - så nå begynner han å male når jeg gjør det. Han lukter så utrolig godt! Det gjør Nemi også, men Nalle lukter liksom enda bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble pizzaen? Hørtes godt ut. Tror kanskje det blir frossenpizza her i dag ;)

Pusene er superkosete i dag. Nalle er så søt, da han var liten likte han ikke at jeg borret nesa ned i pelsen hans, men nå skjønner han at det er kos - så nå begynner han å male når jeg gjør det. Han lukter så utrolig godt! Det gjør Nemi også, men Nalle lukter liksom enda bedre ;)

Hei Ciara!

Du, det ble ikke noe pizza allikevel :tristbla: "glemte" hele middagen, og så var klokken plutselig blitt nesten 12!! :ler: Så det ble grovbrødskiver med bacon og egg på til kvelds i stedet, og det var godt det ;)

Jeg skal faktisk ha frossenpizza også i dag - får besøk i kveld, så da gidder jeg ikke styre med å lage "ordentlig" middag. Hun som kommer på besøk skal få kaker og kaffe ;)

Pi lukter utrolig godt også, så jeg skjønner godt hva du mener!! hehe - akkurat under øret, på tinningen liksom, der er det kjempegod katte-lukt og bak i nakken også!! :ler:

Tror du vi er litt sprø når det gjelder katter eller, Ciara?? :ler:

OK - du har en teori om at folk som liker god litteratur også liker god musikk, ikke sant? Vel, det er jeg helt enig i, MEN jeg vil legge til at de mest sannsynelig OGSÅ liker katter og alt som er søtt... Det er nå mine tanker da (jeg blir alltid mistenksom når noen sier de ikke liker katter, eller de ikke liker sjokolade :overrasket: ) :ler: Er jeg helt ute på viddene nå eller?? ;)

Ha en fin dag, Ciara!!

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte middag til 12! Jøss, det har jeg faktisk aldri gjort ;) Vi får kose oss med frossenpizzaen vår i dag, da :)

Lukter Pi bedre enn Alfa? Nalle lukter best på hodet, ja, særlig mot ørene. Jeg har snust meg over hele katten, så dette vet jeg :ler: Og det høres garantert ut som galskap, men det lukter virkelig helt utrolig godt! Bra du forstår meg :)

Og jeg er helt enig med deg når det gjelder folk som liker katter :ler: De er gjerne ålreite! Noen ganger får jeg besøk av folk som er superskeptiske til kattene mine (hallo, tror de de vil bli spist opp eller noe? :ler: ), og da blir jeg skeptisk også. Katter, og dyr generelt, merker så godt også om noen er nervøse, så det blir ofte en litt rar stemning hvis det kommer inn et menneske som ikke vet hvordan h*n skal reagere dem, for da MÅ jo selvfølgelig Nalle og Nemi undersøke hvem dette mennesket er. Når en venn av meg kommer på besøk, derimot, så snuser de, leker og koser litt, og så legger de seg og sover. Da er liksom mennesket ferdig godkjent, og trenger ikke å undersøkes så mye ;) Har ledd mye av kattene mine, for det er akkurat som om de reagerer på "fremmedlegemer" i leiligheten. Menneskene skal snuses og sleikes på, og ting jeg kjøper må også godkjennes. Aviser må skrapes på med potene før det er greit. Det samme må bøker, pappesker og alt annet som kommer inn :ler:

Ha det koselig med besøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bustetroll Innlegget er lagt til I går, 19:34 

  Jeg er LIVREDD katter...

Men de er søte da. På et par hundre meters avstand.

Fakse Innlegget er lagt til I går, 17:15 

  Jeg liker ikke katter spesielt godt 

:ler: OK - så teorien min stemmer kanskje IKKE så godt som Ciara sin... ;)

Men, kanskje sjokolade-teorien vil holde? Liker dere det da? *håper* :ler:

Ciara:

Ja, Pi lukter faktisk bedre enn Alfa, jeg vet ikke hvorfor - Alfa lukter ikke dårlig altså!! Hun lukter bare vanlig katt liksom :) Mens Pi lukter slik som kattunger gjør, forstår du hva jeg mener? :ler:

Det var veldig hyggelig med besøk i dag, vi la ville planer om å emigrere til Italia og åpne hotell der... *drømme drømme* :ler:

Akk ja, frossenpizza ble det også, Grandiosa Taco med ekstra Jarlsberg, det var ganske godt faktisk... :)

Kjøpte meg 9 bøker i dag!! Mesterparten er julepresanger, men måtte kjøpe litt til meg selv også da, selvsagt! (som om jeg trenger det... ) :ler:

Ellers var jeg ute på tur i dag, og klarte å falle i trappene opp til huset :overrasket: og skrape opp knærene mine!! *synes synd på meg selv litt* ;) Men - det gikk fint altså, jeg er like hel! :ler: Fikk meg bare en liten støkk... ;)

Håper du/dere har hatt en vidunderlig fin dag!!

Anette ;)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler:  OK - så teorien min stemmer kanskje IKKE så godt som Ciara sin...  ;)

Men, kanskje sjokolade-teorien vil holde? Liker dere det da? *håper*  :ler:

Hehe, ja jeg liker i alle fall sjokolade. Og god rødvin. Og god musikk. Så helt ute og kjøre kan jeg jo umulig være :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke katter spesielt godt ;)

Jeg er LIVREDD katter...

:sjenert:

Men de er søte da. På et par hundre meters avstand.

Ja, da er det ikke annet å gjøre enn å avslutte vennskapet her og nå ;)

Nei, seriøst, jeg har sans for mennesker som er glade i bøker, film, musikk, rødvin, katter, sjokolade - kanskje jeg rett og slett har sans for livsnytere? ;) Og ikke bare sånne dekadente, late livsnytere, men sånne mer aktive med nysgjerrighet og humor? Ok - der har jeg den - jeg liker nysgjerrige og humoristiske livsnytere, uavhengig om de liker katter eller ikke ;)

Men kan jeg bare spørre Bustetroll - jeg har møtt andre som er redd for katter, også, og alltid lurt på hva de er redd for. Er det rett og slett en udefinerbar redsel generelt, eller en redsel for at de skal gjøre deg noe? Kanskje samme type redsel som jeg har for edderkopper? Hadde vært interessant å vite :)

Og Anette, hvis dere åpner hotell i Italia, så skal jeg være med, bare så det er sagt. Jeg kan stå utenfor og tråkke druer om sommeren, for eksempel. Ellers så er det sikkert noen gjester som vil like å bli lest nattahistorier for :ler:

Nalle lukter bedre enn Nemi, så skjønner hva du mener, Anette :) Hadde aldri trodd før at jeg skulle klare å lukte forskjell på katter. Trodde ikke engang jeg skulle klare å høre forskjell på mjauingen deres, jeg. Men det gjør jeg altså :)

Håper du ikke har altfor vondt i knærne, Anette :) Det er ekkelt å falle, man skvetter så fælt. Lenge siden jeg falt nå, men sist jeg falt klarte jeg å tryne midt på Jernbanetorget på sommeren, så det var masse mennesker som så det. Og jeg får jo totalt latterkrampe når jeg tryner fordi jeg ser så godt for meg hvor dumt det må ha sett ut, så da så jeg sikkert ikke noe lurere ut... Jaja, jeg underholdt mange da :ironi:

Og NI bøker! Du store! Hvilke kjøpte du til deg selv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Anette, hvis dere åpner hotell i Italia, så skal jeg være med, bare så det er sagt. Jeg kan stå utenfor og tråkke druer om sommeren, for eksempel. Ellers så er det sikkert noen gjester som vil like å bli lest nattahistorier for  :ler:

Håper du ikke har altfor vondt i knærne, Anette :) Det er ekkelt å falle, man skvetter så fælt. Lenge siden jeg falt nå, men sist jeg falt klarte jeg å tryne midt på Jernbanetorget på sommeren, så det var masse mennesker som så det. Og jeg får jo totalt latterkrampe når jeg tryner fordi jeg ser så godt for meg hvor dumt det må ha sett ut, så da så jeg sikkert ikke noe lurere ut... Jaja, jeg underholdt mange da  :ironi:

Og NI bøker! Du store! Hvilke kjøpte du til deg selv? :)

:ler: Du skal definitivt få være med til Italia, Ciara!! *Herved bestemt* ;)

Neida, jeg har ikke noe særlig vondt i knærene mine, de er litt røde og oppskrapet, men det går bare fint! jeg fikk bare litt sjokk og det hjalp stort å "syte" litt her inne og til noen venner, da ble jeg bedre med en gang ser du... hehe - det er rart med det? ;)

:ler: @ deg som får latterkrampe når du faller... men jeg skjønner jo hva du mener - har hatt det slik en del ganger selv - om ikke det gjør altfor vondt da ;)

Det ble faktisk 10 bøker til slutt :sjenert:

Jeg kjøpte følgende bøker til meg selv:

Dark Nights of the Soul ~ Thomas Moore

Joanne Harris ~ Five Quarters of the Orange

Joanne Harris ~ Chocolat

David Sedaris ~ Naked

Lawrence Durrell ~ The Alexandria Quartet

Paul Auster ~ Oracle Night

Huff... det betyr jo at jeg kjøpte flere bøker til meg selv enn til julegaver?? :overrasket: Nå, det var da ikke meningen!! :ler:

Jeg prøver å finne en god bok til en dame i slutten av 50-årene som er veldig interessert i meditasjon osv. Har du noe du kan anbefale? Jeg vil ikke kjøpe direkte meditasjonsbøker, for jeg aner ikke hva hun har selv, men tror hun har en god del av det. Har sett litt på denne, og lurer på om den kan være interessant? Hva tror du? Selger dere av den på butikken? Har du sett i den? Er det event. noe annet du vil anbefale? *Ble mange spørsmål dette :ler: *

Håper du/dere får en fabelaktig dag i morgen!!

Ha det riktig godt!!

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men kan jeg bare spørre Bustetroll - jeg har møtt andre som er redd for katter, også, og alltid lurt på hva de er redd for. Er det rett og slett en udefinerbar redsel generelt, eller en redsel for at de skal gjøre deg noe? Kanskje samme type redsel som jeg har for edderkopper? Hadde vært interessant å vite :)

Edderkoppfobi??!! Du store!! :overrasket: Vi begynner å bli skremmende like, Ciara :ler: Jeg har VELDIG Edderkoppfobi nemlig!! :overrasket:;)

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God Morgen!! ;)

Jeg har "endelig" lest ferdig boken min i natt, og her kommer en liten anmeldelse:

” Turtle Moon” av Alice Hoffman

Lucy Rosen har nylig flyttet til Verity, Florida sammen med sønnen Keith. Keith tilpasser seg svært dårlig, og lengter hjem til faren og det gamle livet sitt i New York. En kvinne blir funnet myrdet i det samme leilighetskomplekset som Lucy og Keith bor i, i begynnelsen av Mai - en måned som er beryktet for at svært spesielle ting kan skje i Verity. Samtidig som dette skjer forsvinner også babyen til den myrdede kvinnen, og Keith. Er han innblandet i dette? Lucy begynner sin egen jakt for å finne både Keith og svarene på hva som egentlig skjedde med nabokvinnen hennes, for å eventuelt kunne renvaske Keith om politiet finner han først. Jeg synes i begynnelsen det var litt vanskelig å ”komme inn” i denne historien, synes den var litt overdådig skrevet, og jeg hadde vanskeligheter med å holde interessen oppe, til tross for at det er mye som skjer hele tiden. Men etter hvert ble jeg ”tatt” av historien allikevel og jeg synes den har mange fine kvaliteter. Hoffman er en mester på personlige beskrivelser og på å finne fram til den rette følelsen av magi...

(Jeg anbefaler denne boken sånn passe, har du aldri lest Hoffman før, vil jeg anbefale at du først leser: Illumination Night, Practical Magic eller Here on Earth før du leser denne... de er alle knall-gode og umulige å legge fra seg) ;)

Har ellers begynt på en ny bok, enda en selvbiografi:

A Million Little Pieces ~ James Frey

Har bare lest rundt 40 sider, men den virker veldig lovende så langt, den har også fått svært gode anmeldelser, så jeg gleder meg til å fortsette den... ;)

Synes det er på tide med et lite dikt fra meg igjen, så her kommer det et bitte-lite Katte-Haiku:

Kattepoter

tidlig morgensol

skrapende kattepoter

huset våkner opp

Ha en riktig god og magisk dag alle sammen!!

Anette ;)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag! :)

Kristin Flood er kjent, hun er veldig populær. Tror bøkene hennes passer for veldig mange, og ikke bare de mest alternative leserne. Så dette er nok et godt valg! :) Ellers er det en annen bok som er veldig populær: Stress av Andries Kroese, som handler om stress og oppmerksomhetsmeditasjon. Det følger også med en avspennings-/meditasjons-CD med denne boken.

Spennende bøker du kjøpte :) Morsomt hvis alle her leser Alexandria-kvartetten til slutt :)

Jeg HATER edderkopper! Heldigvis er det aldri noen her i leiligheten, men på hytteturer etc har jeg helt angst. De er så utrolig ekle. Samboeren min synes selvfølgelig det er helt tåpelig "fordi edderkopper ikke er farlige", men det vet jo jeg også at de ikke er. Men de er så ekle, så derfor kan ikke jeg og en edderkopp være i samme rom ;) Sambo insisterer da på at edderkoppen skal bæres ut, mens jeg insisterer på at den skal knuses... ;)

Katte-haikuet ditt var nydelig! :) Også så treffende, da! Nalle drev nemlig å skrapte på soveromsdøra for å få oss til å stå opp i dag tidlig. Og når vi endelig åpnet døra, så skulle det koses noe helt ekstremt mye - han er en skikkelig kosegris :) Håper han (og Nemi selvfølgelig) lever like lenge som meg ;)

Hadde en morsomt opplevelse med Nalle i går. Han fikk for første gang øye på seg selv i speilet. Vi har holdt han opp foran speil før, men han har ikke reagert i det hele tatt, tror ikke han har sett at det er en katt i speilet. Men i går gjorde han plutselig det, og da begynte han å skjelve av skrekk! Jaja, det er ikke hver dag man ser en annen stor og kjekk hannkatt i sitt eget hjem! :ler:

Jeg liker Alice Hoffman veldig godt - Lilypie og jeg diskuterte boka Hvite hester på en av de første sidene i dagboka - det er en helt fantastisk bok! :)

Nei, nå må jeg gjøre litt nytte for meg her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! ;)

Ja, jeg har ikke hørt om Kristin Flood før, synes bare boken "så" spennende ut - men, jeg skal sjekke ut den du anbefalte også, er det denne? - takk for tips!! ;)

Jeg er hysterisk redd for edderkopper også, men jeg bor rett ved siden av en skog, og over en steinkjeller, så jeg får OFTE disse ekle kypene inn til meg, spesielt på soverommet!! :overrasket: Og jeg HATER det!! :frustrert::sur:

Heldigvis kommer det ikke så mange inn nå på vinteren, men jeg er nå alltid på utkikk for å være på den sikre siden. For noen dager siden så jeg tre sorte lisser (fra noen støvletter som jeg hadde sparket av meg der) som kom fram bak en kommode, og det så ut som DEN kjempe-edderkoppen!! Og jeg hylte til!! (ikke noe i veien med fantasien her i gården nei :ler: ) Men, så oppdaget jeg altså til min store lettelse at det bare var lisser... ;)

Spennende bøker du kjøpte  Morsomt hvis alle her leser Alexandria-kvartetten til slutt

Ja, ikke sant? Da kan vi ha en stor diskusjon, sånn ala lesesirkel osv :ler:

Katte-haikuet ditt var nydelig!  Også så treffende, da!

Tusen takk!! (bukker & neier) Så hyggelig at du liker... ;)

Pi har gått berserk med en sterk rosa tusj inne hos mine foreldre :overrasket: så da hun kom inn til meg tidligere i dag, var hun full av rosa tusj på magen... *sukk* :ler:

Jeg har fått meg fire puter med sånne dusker i hver ende i sofaen min, og hun ble helt vill i blikket da hun så dem - krøp sammen og bøkset på dem, som om det var mus eller fugler hun hadde sett... *sukk* har på følelsen at de putene ikke kommer til å vare særlig lenge... :ler:

Alfa er for det meste inne hos mine foreldre, fordi Pi blir rasende hvis hun kommer inn i min leilighet (vi har felles yttergang, så de kan vandre mellom leilighetene som de vil stort sett) Pi anser nok meg og min leilighet for hennes eiendom, for selv når dørene står åpen mellom begge leilighetene stopper Alfa på dørterkelsen, og nekter å gå over!! Hvis jeg sitter inne i stuen så "roper" hun på meg, men nekter og komme inn når jeg roper på henne?? Merkelige katter... :overrasket: Inne hos mine foreldre går de veldig godt overens, der er de liksom helt likestilte... :forvirret:

Jeg liker Alice Hoffman veldig godt - Lilypie og jeg diskuterte boka Hvite hester på en av de første sidene i dagboka - det er en helt fantastisk bok!

AHHHHHHHHHHH!! Enda en bok til listen min!! :ler: (tror jeg skal poste listen min her en dag, så får du deg nok en god latter :ler: )

Men, seriøst, jeg liker veldig godt Hoffman også, men var ikke helt superfornøyd med "Turtle Moon" - men, den kom seg etter hvert!!

I dag skal jeg spise årets første Pinnekjøtt-middag!! Jippiiiiiiiiiiiiiiiii!! Kan nesten ikke vente!! ;)

Ha en riktig fin kveld!!

Anette;)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...