Gå til innhold

Ciaras bokhjørne


Ciara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei folkens! :)

Alexandria-kvartetten har jeg hørt om, men ikke lest. Har veldig lyst til å lese disse bøkene også... :sjenert: Sjekket opp disse bøkene nå, og de er ikke tilgjengelige på norsk, men det er jo en utmerket grunn til å få lest mer på engelsk! :)

Leste ut en bok i går kveld:

Ian McEwan: Lørdag

Denne boken handler om en dag i Henry Perownes liv i London. Den starter med at Perowne våkner og ser ut av vinduet. Der ser han et brennende fly gå ned mot London, og blir stående helt paralysert og følge med. Han er redd for en ny hendelse som 11 september, en ny trussel mot den vestlige verden. Perowne er nevrokirurg og en vellykket mann på mange måter. Han har en kone han fortsatt elsker og begjærer etter 25 år, to talentfulle barn, stort hus, god karriere. Men denne lørdagen blir spesiell for Perowne etter at noe dramatisk inntreffer... Ian McEwan er så utrolig flink! Dette var en tankevekkende opplevelse for meg. McEwan er god på å lage en nærmest thriller-aktig spenning i bøkene sine - anbefales alle! :)

Så Mr and Mrs Smith i går, og det er kanskje ikke tidenes beste film, men den passet utrolig godt for oss i går. Vi satt og lo av effektene og bare lot oss underholde. Deilig :)

Nå skal jeg lese (og surfe... :sjenert: ) noen timer, og så skal vi på middag til foreldrene mine. Blir koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Ian McEwan's "Lørdag" høres bra ut! Jeg er ganske sikker på at jeg har kjøpt den (etter å ha glemt å avbestille fra en bokklubb ;) ), men jeg vet ikke helt hvor den er... :sjenert:

Jeg leste også ut en bok i går, så her kommer en liten anmeldelse fra meg også!

”Passing for Normal - a memoir of compulsion” av Amy Wilensky

Da Amy Wilensky var 8 år gammel, begynte hun å utvikle rykninger i nakken, noe hun ikke kunne kontrollere, hun bare ”måtte” gjøre dette for å få ro i kroppen. Dette utviklet seg videre opp igjennom årene, med sterkere rykninger og andre ukontrollerte bevegelser (tics) og klikking med tennene, samt bisarre ritualer hun også bare ”måtte” utføre. Det var først som 24-åring hun fikk diagnosen: Tourettes Syndrom og OCD (Tvangsnevrose). I denne boken forteller hun om hvordan det var å alltid være den som skilte seg ut. Hvorfor var hun annerledes enn alle andre?

Dette er et nært og personlig portrett vi får av hvordan det er å leve med lidelser som har brakt med seg så altfor mye unødvendig skam og isolasjon opp igjennom årene. Det er sterkt å lese hvor åpen Amy er om det som er vanskelig. Dette er mye mer enn en sykdomshistorie. Dette er historien til en flott og ressurssterk kvinne, fortalt med ektehet, humor og varme. Dette er en bok som utfordrer leseren til å tenke over hva som ligger i begrepet ”normalt” - og det tror jeg de fleste av oss har godt av å gjøre... Jeg anbefaler denne boken på det varmeste!

Jeg har hatt en rolig dag. Var også på Søndagsmiddag hos mine foreldre (som ikke er så langt å gå, da jeg leier en leilighet i huset deres ;) ) Min bror og hans familie var også der. Og vi hadde det riktig så hyggelig med god mat og mye underholdning fra barna :ler: Den yngste til min bror (5 år) ble riktig så oppgitt da vi satt rundt bordet og spiste middag og jeg flere ganger kalte henne for "Lille Prinsesse", noe som selvsagt fikk meg til å tulle mer med henne ved å si det flere ganger :ler: Hva ellers er tanter til for, hmmm? ;) Hun sukket oppgitt, hoppet ned av stolen sin, krøp over og under bord og stoler for å komme bort til der hvor jeg satt. Så stilte hun seg opp ved siden av stolen min, og sendte meg et "sint" blikk og sa; "Du kaller meg ikke det EN gang til, for da kommer jeg og banker deg!!", det siste understreket hun sterkt ved å slå knytteneven hardt inn i den andre hånden sin før hun snudde på hælene og trampet tilbake til stolen sin... :ler::ler: Hva kan man si til slikt?? ;)

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så mye som har blitt skrevet sagt siden jeg sist var inne i dagboken til Ciara. Må prøve å henge her oftere

:)

Har lest lite (mye faglitteratur), men hørt mye musikk. Siden jeg ser at det er flere rødvinsmelankolikere her inne vil jeg anbefale underskjønne Antony and The Johnson. Vakrere, tristere musikk har knapt blitt laget. Han har reddet meg i mange tunge stunder det siste året. Jeg er hard som stål, men setter jeg på Antony og er i rett stemning så ender jeg opp stortutende. Musikken kan ikke beskrives, men MÅ høres.

Lilypie (som har søvnproblemer....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Antony and The Johnson" - har aldri hørt om han en gang jeg? ;) Men jeg skal jammen sjekke ham ut nå!! (Jeg er alltid glad for tips både når det gjelder musikk for "rødvinsmelankolikere" og bøker!! ;) )

Du sier at du leser mye faglitteratur, kan jeg spørre hva du studerer? :)

Håper du får sove snart da Lilypie... :)

God Natt!!

Anette ;)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alexandria-kvartetten har jeg hørt om, men ikke lest. Har veldig lyst til å lese disse bøkene også...  :sjenert:  Sjekket opp disse bøkene nå, og de er ikke tilgjengelige på norsk, men det er jo en utmerket grunn til å få lest mer på engelsk! :)

Leste ut en bok i går kveld:

På "mitt" bibliotek finnes de på norsk. Men kanskje ikke om du vil kjøpe og eie dem? Jeg er alt for dårlig til å låne bøker på biblioteket, men tenkte at jeg kanskje skulle gjøre det denne gangen, siden det vel er litt drøyt å impulskjøpe en serie på fire bøker uten å ha lest noe av forfatteren fra før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Antony and The Johnson" - har aldri hørt om han en gang jeg? ;) Men jeg skal jammen sjekke ham ut nå!! (Jeg er alltid glad for tips både når det gjelder musikk for "rødvinsmelankolikere" og bøker!!  ;) )

Du sier at du leser mye faglitteratur, kan jeg spørre hva du studerer? :)

Håper du får sove snart da Lilypie... :)

God Natt!!

Anette ;)

Jeg er ferdig studert, men har begynt i en ny jobb som krever oppdateringer.

Si fra hva du synes om Antony når du har fått hørt litt, da! Tror det er slik musikk man enten elsker eller hater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! ;)

Jeg fant The Alexandria Quartet av Lawrence Durrell på mao.no til bare kr. 136,- Den er på nesten 900 sider, så jeg går ut i fra at alle 4 bøkene er samlet i denne? Synes det var ganske rimelig - så jeg tror jeg satser på den. NB! Den er på engelsk!

Si fra hva du synes om Antony når du har fått hørt litt, da! Tror det er slik musikk man enten elsker eller hater.

Jeg hørte noen få "snutter" fra Antony i går, og det falt ikke helt i smak - MEN, det er så vanskelig å si ut i fra sånne små snutter med musikk - det kan jo godt være jeg liker ham allikevel om jeg hører hele sanger? Er det noe spesielt album du vil anbefale?

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: han har gitt ut bare to og det første som heter bare Antony and The Johnsons er vel det som er mest tilgjengelig.

Det er musikk som vokser og vokser, men jeg vet at mange har problemer med å like den veldig spesielle stemmen.

Ciara: Kupper vi dagboken din nå, eller er det greit at vi er her inne når du ikke "er hjemme"? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette: han har gitt ut bare to og det første som heter bare Antony and The Johnsons er vel det som er mest tilgjengelig.

Det er musikk som vokser og vokser, men jeg vet at mange har problemer med å like den veldig spesielle stemmen.

Ciara: Kupper vi dagboken din nå, eller er det greit at vi er her inne når du ikke "er hjemme"? ;)

Hehe@ vi har "kuppet" dagboken til Ciara, stakkar :ler: (Men, jeg er sikker på at det går greit??) *Kanskje jeg burde få min egen dagbok... :ler: *

Jeg hørte "snutter" fra den siste CD'en hans i så fall - skal sjekke ut den første og da!! :)

Har du hørt Damien Rice's "O" - Den anbefaler jeg veldig! Elsker den CD'en, går aldri lei av å høre på den!! ;) Han har knallgod stemme, pluss Lisa Hannigan, som synger på en del av sangene hans, hun har en utrolig fin stemme også (håper hun kommer til å gi ut en egen CD snart)... HER kan du sjekke ut noen "snutter" hvis du er interessert?? ;)

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn et dikt til Ciara, som "betaling" siden vi "låner" dagboken din, mens du er ute og studerer eller jobber ;)

Håper det faller i smak... ;)

Blå katt

jeg maler katten

og katten maler til meg

med pensel og vann

raske strøk og en sikker hånd

katten har hastverk

vil ikke sitte stille

blå katt i vinduskarmen

lekne spor

over våte ark

jeg maler katten

og katten maler til meg

før hun klorer litt

på papiret

vil vel signere

på sin egen måte

skulle bare mangle

det skal ikke stå på meg

:ler:

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for linken, Nostalgia. Har hørt litt på Damien Rice før, men har ingen CD. Skal se om jeg får lastet ned noen låter, selv om det ikke er lov... :sjenert:

Fint at du betaler leie til Ciara! Du skriver veldig godt og ikke minst variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, begge to! ;)

Jeg anbefaler disse sangene:

- Delicate

- Volcano

- The Blower's Daughter

- Cannonball

- I Remember

- Eskimo

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, begge to! ;)

Jeg anbefaler disse sangene:

- Delicate

- Volcano

- The Blower's Daughter

- Cannonball

- I Remember

- Eskimo

Anette ;)

Aime er også veldig god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:vinke: Hei til Fakse, Anette, Bustetroll og Lilypie!

Bare koselig at dere er her når jeg er borte! Da er det jo masse spennende for meg å lese når jeg kommer :)

Det jeg mente var at Alexandria-kvartetten er utsolgt fra forlaget på norsk, og derfor må skaffes på engelsk om de skal kjøpes. Er veldig glad i å kjøpe bøker i stedet for å låne - det koster riktignok penger, men for meg er det investering! Bøker kan man ikke ha for mye av ;)

Hvordan gikk det med Rosenrød og Liljehvit, Lilypie? :)

Passing for Normal hørtes veldig lærerik ut. Det er interessant å lære om hvordan andre har det, ikke alltid så lett å sette seg inn i hvordan det må være å ha slike sykdommer. Du leser veldig mye spennende, Anette - takk for anmeldelse :) Nå er listen min med ett mye lenger...

Og litt av en niese du har! :ler: Jeg er ikke særlig vant til barn, så vet ikke alltid helt hvordan jeg skal takle dem. Blir forhåpentligvis annerledes når jeg får barn selv ;) Sånn som det er nå behandler jeg alle barn som om de var voksne (fordi barn er for forskjellige til at jeg klarer å forstå hvordan hver enkelt bør takles og hvilket nivå de ligger på), og kan føle meg håpløst sosialt uintelligent med dem. Har noen små slektninger i familien som jeg er veldig glad i, og som er veldig glad i meg, så jeg bommer vel ikke totalt alltid ;)

Skal høre på Anthony and the Johnson, jeg også. Ble fryktelig nysgjerrig når du skrev at det passet for rødvinsmelankolikere, Lilypie, for det er jeg... Moro. Og Damien Rice står på lista forlengst, skal kjøpe CDen når jeg får råd :)

Tusen takk for et som vanlig nydelig dikt, Anette :) Så heldig jeg er som har egen dagboks-dikter! :):smilyblomst:

Siden jeg er veldig glad i lister... Hva er deres fem bok-favoritter gjennom tidene? Nå spør jeg nok veldig vanskelig, merker at jeg har problemer med å svare på mitt eget spørsmål :klø:

Et forsøk:

1. Coetzee: Vanære

2. Eco: Rosens navn

3. Atwood: Katteøyet

4. Nygårdshaug: Himmelblomsttreets muligheter

5. Rhys: Wide Sargasso Sea

Og allerede nå kommer jeg på mange som burde vært med :sur:

Nå venter jeg spent på deres topp fem ;)

Morsomt at det blir mye musikkprat her også. Har en teori som går på at folk som er glad i litteratur også har god smak når det gjelder musikk. Hittil har jeg absolutt fått hypotesen min bekreftet ;)

Kanskje vi skal ta en musikk topp fem også?

Også veldig vanskelig... :klø:

1. U2: Achtung Baby

2. David Bowie: Ziggy Stardust

3. Jeff Buckley: Grace

4. Sinéad O'Connor: Gospel Oak

5. Midnight Choir: Amsterdam Stranded

Nå skal jeg lage kakao, det er det virkelig ideelt vær til nå. Skal prøve å motstå fristelsen til å løpe på butikken etter pepperkaker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ciara :vinke:

Godt at vi får "henge ut" i dagboken din når du er på jobb/skole osv :ler: Jeg stortrives her (tror jeg har flyttet litt inn... :ler: )

Kakao høres så godt ut - nå fikk jeg veldig lyst på det også... definitivt kakao-vær her også :ler:

Hmmm... Topp 5 bøker og CD'er akkurat nå? Det blir vanskelig å velge, men la meg prøve ;)

TOPP 5 BØKER:

I Know This Much Is True ~ Wally Lamb

The Dogs of Babel ~ Carolyn Parkhurst

White Oleander ~ Janet Fitch

Doppler ~ Erlend Loe

Brødrene Henriksen ~ Cecilie Enger (en stund siden jeg leste denne, men jeg likte den veldig godt, så jeg tar den med... ;) )

TOPP 5 CD'er:

Van Morrison ~ Hymns to the Silence

Jeff Buckley ~ Grace

Damien Rice ~ O

K.D Lang ~ Hymns of the 49th Parallel

Anne Grete Preuss ~ Mosaikk 16 biter

Åhhh... men det er så mange flere, i begge kategorier!! :ler:

Skriver opp "Midnight Choir: Amsterdam Stranded" på CD listen min jeg - har alltid ønsket å kjøpe en CD av dem, men det har liksom blitt med tanken :)

Anette ;)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh - du skrev "gjennom tidene", jeg trodde du skrev NÅ... ahhh ok - i så fall MÅ jeg ha favorittboken min med:

A Prayer for Owen Meany ~ John Irving ;)

...og en av mine absolutt favoritt CDer er:

Nanci Griffith ~ Other voices, Other rooms

:ler:

(så... da ble det visst Topp 6??) :ler:

Anette ;)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ciara! Rosenrød og Liljehvit er parkert for en stund. Halvveis ut i boken falt jeg litt av, begynte å kjede meg litt, men har planer om å fullføre den.

Er enig med deg at musikk og litteratursmak henger sammen. Elsker slike lister, men det er fryktelig vanskelig å lage de. Klarer ikke å rangere, så setter de i tilfeldig rekkefølge.

BØKER

* Paul Auster - New York- trilogien

* Karl Ove knausgård - En tid for alt

* Erik Fosnes Hansen - Beretninger om beskyttelse

* Jonathan Franzen - Korrigeringer

* Knut Hamsun - Markens grøde

MUSIKK

* Antony and The Johnsons - Antony and The Johnsons

* Radiohead - OK computer

* Pixies - Doolittle

* Madrugada - Industrial Silence

* Dalbello - Womanfoursays

+++ en haug med andre.

Ha en fin kakaokveld

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...