Gå til innhold

Ciaras bokhjørne


Ciara

Anbefalte innlegg

Nå var Nemi søt altså! Syntes det var mistenkelig stille en stund her, så jeg gikk for å se etter pusene, og så lå de og sov på badet. De har nettopp spist et tonn våtfor, og da må det soves. Og så løftet jeg opp Nemi og holdt henne opp mot brystkassa, og så sov hun bare videre. Vanligvis liker hun å bli holdt en stund, men når det begynner å bli for lenge så spreller hun. Men nå var hun supertrøtt og bare lå i armene mine og sov søtt :hjerte::hjerte::hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Ciara!

Må tilbake til barnebøker som du skrev om litt tilbake i dagboken her. Når det er snakk om barnebøker MÅ jo Astrid Lindgren og Roald Dahl nevnes, med favorittene Mio min Mio, Ronja Røverdatter, Mathilda og Heksene. Jeg ble også lest mye for da jeg var liten, det var fast rituale før vi la oss. En tradisjon min mor hadde fra sin mor.

Ha en fin helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei Tommeline! :)

Du har helt rett, de barnebøkene du nevner er helt fantastiske, de også :) Og så gråter jeg fortsatt som en foss av Brødrene Løvehjerte :grine:

God helg til deg også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god lørdag!!

Bra at du fant ut av min noe kronglete tekst-link forklaring, Ciara - du klarte det jo!! :ler: (Hva får vi ikke til i et Bokhjørne?? ;) )

Jeg gikk å la meg veeeeldig sent i natt... eh... eh kaaaanskje fordi jeg ble sittende og dulle i et "visst" forum??.... :sjenert: så jeg sov til godt over klokken 11 ;) - så, når jeg våknet, ble jeg liggende i sengen i timesvis å lese (herlig!!) og nå sitter jeg og spiser en veldig sein frokost/lunsj foran PC'en!! ;)

Ja! - snølykter er tingen, hvis vi først skal ha snø, så er absolutt snølykter OG snøengler noen av de få fordelene jeg kan tenke på... hehe - vel, det er jo gøy å gå på ski også, hvis man er på "skikkelig" fjelltur (noe jeg ikke har vært på evigheter, men pleide å gjøre masse når jeg var yngre) Åhhh - å ake er gøy også... og lage snøborg, når jeg tenker meg om... *sukk* Vel kanskje snøeen er litt bedre enn jeg vil ha det til allikevel da!!" :ler:

Jeg håper også jeg kommer meg ut på ordentlig tur snart - takk for oppmuntringen, Ciara - det er hyggelig å høre ;)

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ciara!

Må tilbake til barnebøker som du skrev om litt tilbake i dagboken her. Når det er snakk om barnebøker MÅ jo Astrid Lindgren og Roald Dahl nevnes, med favorittene Mio min Mio, Ronja Røverdatter, Mathilda og Heksene. Jeg ble også lest mye for da jeg var liten, det var fast rituale før vi la oss. En tradisjon min mor hadde fra sin mor.

Ha en fin helg!  :klem:

Hei Tommeline! ;)

Jeg leste veldig mange bøker da jeg var liten, men kan ikke huske å ha lest;

Mio min Mio og Ronja Røverdatter. Men jeg husker de jo godt fra film. Tror jeg må lese dem nå!!

Ellers har jeg sett MANGE anbefalinger på å lese Den Lille Prinsen av Antoine de Saint-Exupéry - så jeg tenkte jeg skulle kjøpe den til en av mine nieser til jul i år :) Noen her som har lest den??

Selv var jeg en ivrig Nancy Drew leser da jeg var barn :ler: Og jeg var også veldig glad i heste-noveller :ler:

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:  Hei Tommeline! :)

Du har helt rett, de barnebøkene du nevner er helt fantastiske, de også :) Og så gråter jeg fortsatt som en foss av Brødrene Løvehjerte  :grine:

God helg til deg også! :)

Åhhh - Brødrene Løvehjerte må jeg lese også!! Har bare sett den på film også jeg.

Du, ciara - jeg så du anbefalte noen bøker av Maria Gripe tidligere, passer de for en 12-åring tror du? En jente? Jeg er på stadig jakt etter gode julegave-ideer!! ;)

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Den lille prinsen" er bare helt fantastisk :)

Roald Dahls bøker er jo vidunderlige. Jeg tror jeg har lest alle. I forrige uke "stjal" jeg min nevøs "Den store Roald Dahl boken", så jeg leser litt hver kveld. Det er koselig.

Astrid Lindgren ja. Jeg husker mange flotte bøker der i fra. Anne Cath Vestly også, for den sags skyld.

En av mine absolutte favoritter da jeg var yngre var "Den hemmelige hagen". Jeg husker ikke forfatteren, men jeg leste den for ikke så lenge siden, og den er skikkelig flott fortsatt.

En annen flott barn/ungdoms-bok er jo "Bibbi Bokkens magiske bibliotek" - Jostein Gaarder og Klaus Hagerup.

"Agnes Cecilia - en selsom historie" av Maria Gripe er jo en virkelig flott bok, og jeg ville anta at den passer for en 12-åring ja.

Endret av Bustetroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den lille prinsen" er bare helt fantastisk :)

"Agnes Cecilia - en selsom historie" av Maria Gripe er jo en virkelig flott bok, og jeg ville anta at den passer for en 12-åring ja.

Hei Bustetroll:)

Har jo hørt veldig mye bra om "Den Lille Prinsen", fantastisk, som du også sier nå - tror jeg kjøper den jeg! ;)

Skal se på "Agnes Cecilia - en selsom historie" av Maria Gripe, takk for tips!!

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anette og Bustetroll :)

Er helt enig med Bustetroll i at Den lille prinsen er veldig bra :) Og alt av Maria Gripe passer for en 12-åring, tror jeg. Jeg leste dem i hvert fall første gang da jeg var på den alderen. Den mest spennende av dem er kanskje Tordivelen flyr i skumringen, men den er ganske tykk, så det kommer litt an på hvor glad niesen din er i å lese.

Og ja, Anette, du MÅ lese Mio, min Mio og Brødrene Løvehjerte :) Har du ikke lest Skyggen over stenbenken, MÅ du lese den også :)

Er også helt enig i at Bibbi Bokkens magiske bibliotek er bra. Jostein Gaarder (og forsåvidt Klaus Hagerup også) er en veldig flink forfatter. Har dere lest Appelsinpiken? Den boka synes jeg har en veldig oppløftende tematikk, nemlig at det er helt utrolig flaks at akkurat DU eksisterer - sjansen er nemlig ikke så stor for at det skulle skjedd (man ville ikke eksistert dersom ens tipptipptipptipptippoldefar ikke hadde møtt ens tipp...oldemor etc). Ergo er alle mennesker som lever resultat av en lang rekke lykketreff. Søt filosofi :)

Ellers så var jeg også veldig glad i Den hemmelige hagen og bøkene om Nancy Drew, tror jeg har alle bøkene hjemme hos foreldrene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ciara ;)

Hmmm... jeg vet jammen ikke hvor alle de gamle bøkene mine er?? De ligger vel på loftet, tenker jeg.

"Tordivelen flyr i skumringen" :overrasket: :hår: Den husker jeg fra barnetimen på radio (som jeg alltid hørte på da jeg var liten) Den var nå utrolig skummel!! Jeg tror ikke jeg ville hørt den nå en gang!! haha :ler::ler:

"Appelsinpiken" har jeg faktisk på lydbok, men den har jeg ikke hørt ennå ;)

"Skyggen over stenbenken" har jeg heller ikke lest - hvem er det som har skrevet den da?

Anette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Maria Gripe som har skrevet Skyggen over stenbenken også :)

Maria Gripe: Skyggen over stenbenken

Dette er historien om Berta som bor i Stockholm (tror jeg det var) på begynnelsen av 1900-tallet. Husker ikke hvor gammel Berta er, men kanskje 14? Hun bor med flere søsken, foreldre og hushjelper, og familien har en veldig skikkelig tilværelse. Så søker familien etter ny hushjelp, og Carolin dukker opp. Hun er 16 år, og et veldig mystisk menneske. Hun har egne meninger og ideer, og Berta blir veldig fascinert av Carolin - faktisk blir hele familien helt betatt av henne. Men det er mye de ikke vet om Carolin - bl.a. at hun har en stor hemmelighet... Dette er en helt nydelig historie! Jeg er fortsatt veldig fascinert av mennesket Carolin. Historien fortsetter i Og de hvite skyggene i skogen og Skyggenes barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må du ;)

Nå skal jeg lese litt her, og snart skal vi se på film og proppe i oss Smash og Pringles ;) Vi har leid Mr and Mrs Smith - fant ut at det var genialt siden det betyr at jeg kan sikle på Brad, mens sambo kan sikle på Angelina ;) Skal bli deilig å sitte og bare la seg underholde etter en lang uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke jeg har hørt om "Appelsinpiken" engang, men det må jeg få forandret på.

Jeg meldte meg inn i en bokklubb på mandag. Så snart får jeg tre flotte bøker i posten. Jeg gleder meg.

Håper kvelden din blir fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten.

Har du hørt om eller lest bøker som heter "Aleksandriakvartetten"?

Jeg leste en serie på fire bøker en gang, og jeg mener det er det de skal hete, men jeg klarer ikke å finne dem igjen. Det er i allefall det vakreste jeg har lest noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror jeg fant bøkene du sikter til, Bustetroll. Kan det stemme at de er skrevet av Lawrence Durell, og heter Justine, Balthazar, Mountolive og Clea? Den engelske tittelen er visst "The Alexandria Quartet". Hjemmeside om forfatteren

her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...