AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #121 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du får da ikke dobbelt med penger. OS blir sterkt redusert mot inntekten din hvis du fortsetter å jobbe, eller du mottar kun OS hvis du skal studere fulltid. Nå lå du ærlig talt sette deg inn i hvordan dette henger sammen, her har du kokt sammen noe på egen hånd. Nav.no er stedet du finner informasjon. Anonymkode: 3b722...7a7 Ikke en dobling, men vesentlig økning. Vil gå fra 230.000 til 375.000 kr, med OS og reduksjon. Anonymkode: 44373...5f8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #122 Skrevet 30. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke en dobling, men vesentlig økning. Vil gå fra 230.000 til 375.000 kr, med OS og reduksjon. Anonymkode: 44373...5f8 Nav behovsprøver stønaden mot din lønn. Men, når du allerede vet så mye, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke har søkt tidligere? Jeg vil anbefale deg å studere fulltid og ta en vakt her og der. Slik at du får en sikker og god inntekt. Søk kommunen om foreldreredusert betaling, stønad til barnetilsyn hos nav, utvidet barnetrygd, søk bostøtte osv. Mye kan gjøres via nett... Anonymkode: 3b722...7a7
Loff77 Skrevet 30. desember 2019 #123 Skrevet 30. desember 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Stigmatiserer jeg enkeltgrupper når jeg som helt lik, stiller spørsmål om hvorfor man får masse penger i stønad? I så fall får dere bare slette tråden, for det var ikke meningen. Jeg tenker også at de som får sånn stønad får slutte å skryte over at de ikke gjør noe som helst, for det gjør jo at man blir litt forvirret over hvordan det egentlig henger sammen. Anonymkode: 44373...5f8 Er vel alltids noen som klarer å utnytte systemet, men i stedet for å være missunnelig så kan man ta ansvar for seg selv. De fleste av oss har aldri mottatt 1 kr fra NAV og har klart oss selv. Det er jo faktisk normalen, men får ikke akkurat inntrykk av det her inne. Det vanlige blant ungdommen nå er ; har krav på, hva kan jeg få, hva kan NAV gjøre for meg Før var det; gjør din plikt, krev din rett 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #124 Skrevet 30. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ung, og har ikke hatt muligheten til å ta utdanning enda fordi jeg ble gravid. Men takk som trykker meg lengre ned i søla Jeg bare sier at det er ganske sinnsykt at man kan FÅ 224.000 kr av staten i tre år dersom man er alene om omsorgen, mens jeg som i prinsippet også må klare meg helt selv Med barnet ikke får det. Du sier det er en aktivitetsplikt, men hun har jo ikke vært i aktivitet annet enn nettkurset. Er det virkelig nok? Anonymkode: 44373...5f8 Jeg mottok OS frem til mai i år. Hvert halvår måtte jeg dokumentere at jeg var fulltidsstudent og at jeg hadde bestått minst 50% av planlagte blokker. Enter vet ikke TS så mye som hun tror hun vet, eller så mottar ikke personen OS. Anonymkode: e6973...3d5 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #125 Skrevet 30. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nav behovsprøver stønaden mot din lønn. Men, når du allerede vet så mye, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke har søkt tidligere? Jeg vil anbefale deg å studere fulltid og ta en vakt her og der. Slik at du får en sikker og god inntekt. Søk kommunen om foreldreredusert betaling, stønad til barnetilsyn hos nav, utvidet barnetrygd, søk bostøtte osv. Mye kan gjøres via nett... Anonymkode: 3b722...7a7 Jeg har søkt det opp etter at folk har informert meg om det i denne tråden. Jeg har «educated myself» som en her i tråden ba meg gjøre. Ifølge en nettside jeg fant ville de redusere stønaden med 45.000 eller noe sånt når man tjente like mye som meg, og det tilsvarte til sammen 375.000 med min lønn. Jeg har ikke søkt tidligere fordi jeg ikke visste at det gjaldt alle mødre som var alene. Barnet mitt har jo en far, han bare har ikke barnet hos seg. Det var jo derfor jeg synes denne stønaden var absurd og urettferdig, fordi det betydde at vi fikk en enorm forskjellsbehandling bare fordi mitt barn på papiret har en far. Men så var det ikke sånn, og jeg tok feil. Anonymkode: 44373...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #126 Skrevet 30. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har søkt det opp etter at folk har informert meg om det i denne tråden. Jeg har «educated myself» som en her i tråden ba meg gjøre. Ifølge en nettside jeg fant ville de redusere stønaden med 45.000 eller noe sånt når man tjente like mye som meg, og det tilsvarte til sammen 375.000 med min lønn. Jeg har ikke søkt tidligere fordi jeg ikke visste at det gjaldt alle mødre som var alene. Barnet mitt har jo en far, han bare har ikke barnet hos seg. Det var jo derfor jeg synes denne stønaden var absurd og urettferdig, fordi det betydde at vi fikk en enorm forskjellsbehandling bare fordi mitt barn på papiret har en far. Men så var det ikke sånn, og jeg tok feil. Anonymkode: 44373...5f8 Mitt barn har også en far på papiret, som ditt barn har! Bare at mitt barn har en far som aldri vil treffe sitt barn som ditt barns far gjør, ditt barn er heldig i så måte.. Lykke til.. Anonymkode: 29391...84b 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #127 Skrevet 30. desember 2019 Forøvrig, INGEN er heldig eller blir rike, som ender opp som 100 prosent aleneforsørger for sitt barn, alt har gått galt da! Og barn trenger sine fedre! Anonymkode: 29391...84b 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #128 Skrevet 30. desember 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt barn har også en far på papiret, som ditt barn har! Bare at mitt barn har en far som aldri vil treffe sitt barn som ditt barns far gjør, ditt barn er heldig i så måte.. Lykke til.. Anonymkode: 29391...84b 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forøvrig, INGEN er heldig eller blir rike, som ender opp som 100 prosent aleneforsørger for sitt barn, alt har gått galt da! Og barn trenger sine fedre! Anonymkode: 29391...84b Jeg har aldri sagt at noen blir rike, at enslige foreldre er heldige eller at barn ikke trenger sin far. Jeg stilte spørsmål til hvordan det kunne være så stor forskjellsbehandling når realitetene egentlig var de samme. Jeg tok imidlertid feil, for det var visst ingen slik forskjellsbehandling. Jeg vet at barn trenger sin far, og mitt barn får treffe sin far når han vil. Det er helt opp til han.. Anonymkode: 44373...5f8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #129 Skrevet 30. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har aldri sagt at noen blir rike, at enslige foreldre er heldige eller at barn ikke trenger sin far. Jeg stilte spørsmål til hvordan det kunne være så stor forskjellsbehandling når realitetene egentlig var de samme. Jeg tok imidlertid feil, for det var visst ingen slik forskjellsbehandling. Jeg vet at barn trenger sin far, og mitt barn får treffe sin far når han vil. Det er helt opp til han.. Anonymkode: 44373...5f8 Hvilken forskjellsbehandling snakker du om her egentlig?! Om ditt barns far ikke har samvær med sitt barn kan du jo søke om akkurat samme stønads ordninger som alle andre av oss som er aleneforsørger?!? Anonymkode: 29391...84b 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #130 Skrevet 30. desember 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri sagt at noen blir rike, at enslige foreldre er heldige eller at barn ikke trenger sin far. Jeg stilte spørsmål til hvordan det kunne være så stor forskjellsbehandling når realitetene egentlig var de samme. Jeg tok imidlertid feil, for det var visst ingen slik forskjellsbehandling. Jeg vet at barn trenger sin far, og mitt barn får treffe sin far når han vil. Det er helt opp til han.. Anonymkode: 44373...5f8 Det er ingen som blir forskjellsbehandlet!!!! Anonymkode: 38e00...d29 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #131 Skrevet 30. desember 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken forskjellsbehandling snakker du om her egentlig?! Om ditt barns far ikke har samvær med sitt barn kan du jo søke om akkurat samme stønads ordninger som alle andre av oss som er aleneforsørger?!? Anonymkode: 29391...84b Ja, det er jo akkurat det jeg sier!! Jeg tok feil. Herregud. Anonymkode: 44373...5f8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #132 Skrevet 30. desember 2019 Kjære Ts🙂 Jeg har nå lest gjennom hele tråden. Mange virker å misforstå deg med vilje. Jeg forstår veldig godt at du reagerer på at en venninne i samme situasjon som deg får det pengene du selv må jobbe for. Heldigvis har du nå fått vite at du selv også har krav på overgangsstønad. For det har du, uten tvil! Overgangsstønaden er en god økonomisk støtte for aleneforeldre. Jeg har selv fått OS i 4 år mens jeg utdannet meg. Veldig takknemlig for mulighetene jeg fikk. Samtidig så forstår jeg de som opplever OS som dypt urettferdig. F. eks kan man få full OS om man har minst 60% samvær, mens det som har 50% samvær får ingenting. Du er kun 19 år, forstår godt at du ikke er helt inni alle begreper som brukes, som samværsforeldre, foreldreansvar osv. Antakelig ikke det dine jevnaldrene prates så mye om. Det er masse nytt å sette seg inn i. Men ta deg en tur på Nav så fort det åpner, les deg enda litt mer opp så du stiller godt forbredt. Heldigvis er ikke søknadsfristen for høyere utdannelse før 15. april (ca.), så da har du litt tid til å finne ut hva du vil/kan gjøre til høsten. Ønsker deg alt godt. Klem Anonymkode: 8acbc...f9b 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #133 Skrevet 30. desember 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjære Ts🙂 Jeg har nå lest gjennom hele tråden. Mange virker å misforstå deg med vilje. Jeg forstår veldig godt at du reagerer på at en venninne i samme situasjon som deg får det pengene du selv må jobbe for. Heldigvis har du nå fått vite at du selv også har krav på overgangsstønad. For det har du, uten tvil! Overgangsstønaden er en god økonomisk støtte for aleneforeldre. Jeg har selv fått OS i 4 år mens jeg utdannet meg. Veldig takknemlig for mulighetene jeg fikk. Samtidig så forstår jeg de som opplever OS som dypt urettferdig. F. eks kan man få full OS om man har minst 60% samvær, mens det som har 50% samvær får ingenting. Du er kun 19 år, forstår godt at du ikke er helt inni alle begreper som brukes, som samværsforeldre, foreldreansvar osv. Antakelig ikke det dine jevnaldrene prates så mye om. Det er masse nytt å sette seg inn i. Men ta deg en tur på Nav så fort det åpner, les deg enda litt mer opp så du stiller godt forbredt. Heldigvis er ikke søknadsfristen for høyere utdannelse før 15. april (ca.), så da har du litt tid til å finne ut hva du vil/kan gjøre til høsten. Ønsker deg alt godt. Klem Anonymkode: 8acbc...f9b Tusen takk for et fint svar. Ja, jeg skal gå innom nav når de åpner. Har allerede lest litt om det, og skal lese mer. Håper livet kan bli litt lysere med dette. Anonymkode: 44373...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #134 Skrevet 30. desember 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for et fint svar. Ja, jeg skal gå innom nav når de åpner. Har allerede lest litt om det, og skal lese mer. Håper livet kan bli litt lysere med dette. Anonymkode: 44373...5f8 Det er i alle fall ikke forskjellsbehandling. Det er ditt ansvar å sjekke hva du selv har krav på når du blir alene med et barn. Nå er du kun 19 og dette vil gi mer mening når du får noen år til på baken, men jobb med å slutte å bry deg med, irritere deg over og blande deg inn i hvordan andre lever sitt, og hva slag avgjørelser de tar. Du kan kun kontrollere ditt eget liv og hva du velger å gjøre med det. Du vil få det mye lettere. Anonymkode: 3b722...7a7 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #135 Skrevet 30. desember 2019 Altså. Overgangsstønad kan man få i inntil 3 år. Etter første året i permisjon, er det aktivitetsplikt. Du sier hun har tatt nettstudier. Da har han vært i aktivitet. Jeg aner ikke hvor mange studiepoeng hun har fått fra det, men det er vel heller ikke poenget. Dersom den personen som mottar overgangsstønad har annen inntekt, kan OS bli avkortet i forhold til denne. Småbarnstillegget får man bare dersom man har full overgangsstønad. Man får UTVIDET barnetrygd, dvs en ekstra barnetrygd per måned. Man kan få støtte til tilsyn for barnet (feks bhg eller sfo). Man blir IKKE rik av overgangsstønad og det er som sagt for en relativt kort periode om man tenker at man har forsørgeransvar for barnet sitt til fylte 18 år (19 dersom barnet går på VGs). »Før i tiden» kunne man få overgangsstønad i mange år (husker ikke nøyaktig, men vet et tilfelle over 10 år), UTEN aktivitetsplikt. Dvs at man i praksis kunne være hjemme selv om barnet gikk i bhg eller på skole og ikke gjøre noe.. Det finnes mange ulike grunner til at mennesker kan trenge litt ekstra hjelp i en periode av livet sitt - enten det er overgangsstønad, sykepenger, aap, sosialhjelp eller andre ting. Det hjelper lite å være muggen over at andre befinner seg i en situasjon hvor de trenger hjelp. Alle får feie for egen dør, spør du meg. Kanskje reflektere hvorfor disse stønadene står støtt i velferdsstaten vår og heller gjøre det man kan for å bedre sin egen situasjon - istedenfor å klage på andres situasjon. Anonymkode: 1ed0e...920 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #136 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså. Overgangsstønad kan man få i inntil 3 år. Etter første året i permisjon, er det aktivitetsplikt. Du sier hun har tatt nettstudier. Da har han vært i aktivitet. Jeg aner ikke hvor mange studiepoeng hun har fått fra det, men det er vel heller ikke poenget. Dersom den personen som mottar overgangsstønad har annen inntekt, kan OS bli avkortet i forhold til denne. Småbarnstillegget får man bare dersom man har full overgangsstønad. Man får UTVIDET barnetrygd, dvs en ekstra barnetrygd per måned. Man kan få støtte til tilsyn for barnet (feks bhg eller sfo). Man blir IKKE rik av overgangsstønad og det er som sagt for en relativt kort periode om man tenker at man har forsørgeransvar for barnet sitt til fylte 18 år (19 dersom barnet går på VGs). »Før i tiden» kunne man få overgangsstønad i mange år (husker ikke nøyaktig, men vet et tilfelle over 10 år), UTEN aktivitetsplikt. Dvs at man i praksis kunne være hjemme selv om barnet gikk i bhg eller på skole og ikke gjøre noe.. Det finnes mange ulike grunner til at mennesker kan trenge litt ekstra hjelp i en periode av livet sitt - enten det er overgangsstønad, sykepenger, aap, sosialhjelp eller andre ting. Det hjelper lite å være muggen over at andre befinner seg i en situasjon hvor de trenger hjelp. Alle får feie for egen dør, spør du meg. Kanskje reflektere hvorfor disse stønadene står støtt i velferdsstaten vår og heller gjøre det man kan for å bedre sin egen situasjon - istedenfor å klage på andres situasjon. Anonymkode: 1ed0e...920 👏👏👏 Anonymkode: 3b722...7a7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #137 Skrevet 30. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er i alle fall ikke forskjellsbehandling. Det er ditt ansvar å sjekke hva du selv har krav på når du blir alene med et barn. Nå er du kun 19 og dette vil gi mer mening når du får noen år til på baken, men jobb med å slutte å bry deg med, irritere deg over og blande deg inn i hvordan andre lever sitt, og hva slag avgjørelser de tar. Du kan kun kontrollere ditt eget liv og hva du velger å gjøre med det. Du vil få det mye lettere. Anonymkode: 3b722...7a7 Så klart er det urettferdig at noen får OS og andre ikke. F.eks 2 kvinner med hver sin sønn på 6 og 9 år blir alene med omsorgen fordi barnefedrene dør. Kvinnen med 6 åringen får full OS i 3 år mens hun studerer, hun får dekket skolebøker, flytting til studiested og reiseutgifter i forbindelse med studier. Kvinnen med 9 åringen begynner også å studere, men hun får kun en ekstra barnetrygd, det er alt! Hun tar opp fullt studielån, jobber alt hun klarer ved siden av, men strever med å få endene til å møtes. Tenk for en forskjell! Det er snakk om nærmere 300.000 i året som moren til 6 åringen får. I tillegg vil jo mor til 9 åringen sitte igjen med et stort studielån etter endt utdannelse, mens mor til 6 åringen kanskje til og med har klart å legge til sides litt til egenkapital. Jeg har null problem med å skjønne at noen finner OS og reglene for stønaden som svært urettferdige. Anonymkode: 8acbc...f9b
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #138 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så klart er det urettferdig at noen får OS og andre ikke. F.eks 2 kvinner med hver sin sønn på 6 og 9 år blir alene med omsorgen fordi barnefedrene dør. Kvinnen med 6 åringen får full OS i 3 år mens hun studerer, hun får dekket skolebøker, flytting til studiested og reiseutgifter i forbindelse med studier. Kvinnen med 9 åringen begynner også å studere, men hun får kun en ekstra barnetrygd, det er alt! Hun tar opp fullt studielån, jobber alt hun klarer ved siden av, men strever med å få endene til å møtes. Tenk for en forskjell! Det er snakk om nærmere 300.000 i året som moren til 6 åringen får. I tillegg vil jo mor til 9 åringen sitte igjen med et stort studielån etter endt utdannelse, mens mor til 6 åringen kanskje til og med har klart å legge til sides litt til egenkapital. Jeg har null problem med å skjønne at noen finner OS og reglene for stønaden som svært urettferdige. Anonymkode: 8acbc...f9b Men, det er ikke tilfelle i denne saken, så dette gir ingen mening. Her er barnet så vidt 1 år. Det er en ganske stor forskjell å studere når barnet er 9 år enn 1,5 år. Så nei, det er ikke urettferdig. En venninne av meg har aleneansvar for et barn, hun ble alene med barnet når barnet fylte ti år. Mor jobbet deltid, studerte deltid, mottok stipend og utvidet barnetrygd samt barnebidrag - klarte seg utmerket! Det blir hva man gjør det til! Men, å sitte og klage over at noen får overgangsstønad når man selv ikke har satt seg inn i hva man har rett på i egen situasjon er ikke forskjellsbehandling. Get a grip! Anonymkode: 3b722...7a7 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #139 Skrevet 31. desember 2019 Synes man får for mye uten å gjøre stort. Burde ikke lønne seg å jobbe lite og daffe hjemme. Hvis man tar utdanning burde man ta studielån som alle andre må Anonymkode: 8f2bc...15b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #140 Skrevet 31. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes man får for mye uten å gjøre stort. Burde ikke lønne seg å jobbe lite og daffe hjemme. Hvis man tar utdanning burde man ta studielån som alle andre må Anonymkode: 8f2bc...15b Det lønner seg ABSOLUTT ikke å jobbe lite og daffe hjemme. Det skal godt gjøres å få lavere inntekt av å være i jobb, enn å få overgangsstønad i maks 3 år MED aktivitetsplikt. Dessuten kan enslige forsørgere/foreldre ha krav på visse rettigheter via Lånekassen også, men det er vel urettferdig det også... Anonymkode: 1ed0e...920 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå