AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #161 Skrevet 31. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overgangsstønad er rundt 20.000, også har man gjerne andre barnetillegg også, som bidrag, trygd, bostøtte(?) så det er ikke dårlig.. Jeg fikk bare OS fra barnet var 7-8 år, så jeg rakk ikke å begynne på skole engang. Idag angrer jeg på at jeg gikk med på å ha barnet 50/50 til det var 7 år, for nå sliter jeg både med å finne jobb og får ikke utdannet meg. Men jeg tenkte kun på barnets beste, og var blind for fremtiden🙄 Anonymkode: 9011a...8d9 Hvorfor gjør du ikke det? Et barn som er 10+ år klarer fint være alene noen timer på ettermiddag mens du er på skolen Anonymkode: e5bf0...3f7 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #162 Skrevet 31. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Forstår alt dette. Men synes fortsatt støtten da burde betales tilbake som alle andre studenter som også blir skattebetalende arbeidstaker etter studietiden. tidsklemme har vi alle, jeg sliter også med å rekke bhg og sfo. Får ikke lønnet fri av staten likevel. Jeg skulle også helst hatt fri hver gang ungene mine har fri, men må jobbe noen kvelder/helger/ferier likevel. Og selv med mann er det ikke bare-bare å få det til å gå opp, må få hjelp av besteforeldre når han reiser med jobb, jobber sent osv. Får ikke verken ekstra stipend eller støtte utover barnetrygd. Er helt for at folk tar utdannelse og kommer i jobb. Men man bør ikke stille så ulikt etterpå, en med gjeld og en gjeldsfri på statens regning, kun pga singeltilværelse. Anonymkode: 8f2bc...15b Ingen simpati til deg som tydeligvis ikke evner å forstå hvorfor denne støtten er nødvendig for aleneforsørgere. Jeg gir gladelig mine skattepenger til folk som trenger det, som er bl.a aleneforeldre. Anonymkode: 38e00...d29 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #163 Skrevet 31. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen simpati til deg som tydeligvis ikke evner å forstå hvorfor denne støtten er nødvendig for aleneforsørgere. Jeg gir gladelig mine skattepenger til folk som trenger det, som er bl.a aleneforeldre. Anonymkode: 38e00...d29 Og jeg sliter med å akseptere at mine skattepenger går til å lette andres hverdag så mye når jeg selv styrer så fælt for å få det til å gå opp, spesielt med tid. I de tyngste praksisperiodene jobber jeg 12 dager i strekk, dobbelt på fredagene. Får ikke betalt for praksis så må jobbe helgene som vanlig. Da synes jeg det er feil at andres subsidieres til å jobbe/studere 50% mens jeg sitter med stort studielån når jeg er ferdig. Anonymkode: 8f2bc...15b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #164 Skrevet 31. desember 2019 På 30.12.2019 den 11.27, AnonymBruker skrev: Jeg tjener svært lite ja. Jeg har et barn, men deler ansvar med faren. Så jeg har ikke krav på det. Jeg får redusert foreldrebetaling i barnehagen. Nå er barnet mitt lite, så jeg får heldigvis også kontantstøtte. Men hva med ekstra barnetrygd, småbarnstillegg etc.? Samt bostøtte fra husbanken. Anonymkode: 44373...5f8 Før fikk man ikke kontantstøtte om barnet gikk i barnehage. Ditt barn gjør tydeligvis det, men du skriver at du får heldigvis også kontantstøtte. Når endret de på de reglene og begynte å gi kontantstøtte for barnehageunger? Anonymkode: ae40f...c6f
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #165 Skrevet 31. desember 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før fikk man ikke kontantstøtte om barnet gikk i barnehage. Ditt barn gjør tydeligvis det, men du skriver at du får heldigvis også kontantstøtte. Når endret de på de reglene og begynte å gi kontantstøtte for barnehageunger? Anonymkode: ae40f...c6f Ifølge Google i 2018. 80 % barnehageplass = 20 % kontantstøtte, osv. Jeg får 3000 kr. Full kontantstøtte er på 7500 kr. Anonymkode: 44373...5f8
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #166 Skrevet 31. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og jeg sliter med å akseptere at mine skattepenger går til å lette andres hverdag så mye når jeg selv styrer så fælt for å få det til å gå opp, spesielt med tid. I de tyngste praksisperiodene jobber jeg 12 dager i strekk, dobbelt på fredagene. Får ikke betalt for praksis så må jobbe helgene som vanlig. Da synes jeg det er feil at andres subsidieres til å jobbe/studere 50% mens jeg sitter med stort studielån når jeg er ferdig. Anonymkode: 8f2bc...15b Det har du valgt helt selv, man velger ikke alltid å være aleneforeldre. Flott at de da får støtte så de klarer seg Anonymkode: 3d432...722 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #167 Skrevet 31. desember 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har du valgt helt selv, man velger ikke alltid å være aleneforeldre. Flott at de da får støtte så de klarer seg Anonymkode: 3d432...722 Hehe joa. Men de fleste aleneforeldre har også valgt selv å få barn og/eller sivilstatus. Samt å ikke jobbe fullt i disse tilfellene vi diskuterer her. Anonymkode: 8f2bc...15b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #168 Skrevet 31. desember 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe joa. Men de fleste aleneforeldre har også valgt selv å få barn og/eller sivilstatus. Samt å ikke jobbe fullt i disse tilfellene vi diskuterer her. Anonymkode: 8f2bc...15b Eh nei. Få litt mer kunnskap om det du snakker om før du skriver noe mer. Anonymkode: 38e00...d29 5
Gjest O.G. Skrevet 31. desember 2019 #169 Skrevet 31. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og jeg sliter med å akseptere at mine skattepenger går til å lette andres hverdag så mye når jeg selv styrer så fælt for å få det til å gå opp, spesielt med tid. I de tyngste praksisperiodene jobber jeg 12 dager i strekk, dobbelt på fredagene. Får ikke betalt for praksis så må jobbe helgene som vanlig. Da synes jeg det er feil at andres subsidieres til å jobbe/studere 50% mens jeg sitter med stort studielån når jeg er ferdig. Anonymkode: 8f2bc...15b Men kanskje du heller burde jobbe for at du får lærlingelønn i praksisperiodene enn å bruke tid og krefter på å uroe deg på at andre får OS?
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #170 Skrevet 31. desember 2019 40 minutter siden, O.G. skrev: Men kanskje du heller burde jobbe for at du får lærlingelønn i praksisperiodene enn å bruke tid og krefter på å uroe deg på at andre får OS? Det hadde vært supert med lønnet praksis ved høyskolestudie, men helt usannsynlig at det kommer til å skje. Det er ikke OS spesifikt som er problematisk for meg, men hvor mye penger staten deler ut, i mange tilfeller nokså ukritisk til personer som trenger det, og personer som burde gjøre mer selv. Det er ingen godt skjult hemmelighet at OS er en sovepute for mange aleneforeldre. Det handler ikke om at jeg selv vil ha OS, jeg er rett og slett ikke enig i prioriteringen fra statens side, og mener folk til mye større grad burde klare seg selv, fremfor å karre til seg mest mulig og stadig lure på «hva har jeg krav på?». Veldig mange (ikke alle såklart) kunne gjort mye mer for å bedre egen situasjon, og kunne jobbet mer/studert mer, bidratt mer til fellesskapet, og samtidig vært en god forelder. Vi er mange med tidsklemme og ønske om mer fritid. Anonymkode: 8f2bc...15b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #171 Skrevet 31. desember 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vært supert med lønnet praksis ved høyskolestudie, men helt usannsynlig at det kommer til å skje. Det er ikke OS spesifikt som er problematisk for meg, men hvor mye penger staten deler ut, i mange tilfeller nokså ukritisk til personer som trenger det, og personer som burde gjøre mer selv. Det er ingen godt skjult hemmelighet at OS er en sovepute for mange aleneforeldre. Det handler ikke om at jeg selv vil ha OS, jeg er rett og slett ikke enig i prioriteringen fra statens side, og mener folk til mye større grad burde klare seg selv, fremfor å karre til seg mest mulig og stadig lure på «hva har jeg krav på?». Veldig mange (ikke alle såklart) kunne gjort mye mer for å bedre egen situasjon, og kunne jobbet mer/studert mer, bidratt mer til fellesskapet, og samtidig vært en god forelder. Vi er mange med tidsklemme og ønske om mer fritid. Anonymkode: 8f2bc...15b Hvordan tenker du at OS er en hvilepute når man må studere/jobbe for å motta det? Det varer bare også i 3 år, så det er ikke snakk om at man er sponsa i huet og rævva i all æve Anonymkode: e5bf0...3f7 2
Fru Uperfekt Skrevet 31. desember 2019 #172 Skrevet 31. desember 2019 På 30.12.2019 den 11.16, AnonymBruker skrev: Leste om ei som har fått overgangsstønad for barnet sitt i tre år nå. Tre år! På denne tiden har hun ikke fått seg en jobb, men skal begynne å søke nå som stønaden har gått ut. Altså, hva er greia. Hvorfor får man så mye penger for å være enslig forsørger? Det er jo fullstendig mulig å jobbe, i hvert fall litt, selv om man er alene? Anonymkode: 44373...5f8 Slapp av, der er visse aktivitetskrav for å få stønaden. Før var det 10(!) År uten aktivitetskrav 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #173 Skrevet 31. desember 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Og jeg sliter med å akseptere at mine skattepenger går til å lette andres hverdag så mye når jeg selv styrer så fælt for å få det til å gå opp, spesielt med tid. I de tyngste praksisperiodene jobber jeg 12 dager i strekk, dobbelt på fredagene. Får ikke betalt for praksis så må jobbe helgene som vanlig. Da synes jeg det er feil at andres subsidieres til å jobbe/studere 50% mens jeg sitter med stort studielån når jeg er ferdig. Anonymkode: 8f2bc...15b Andres skattepenger har vært med på å gi deg gratis grunnskole, rimelig fastlege, greie veier og relativt ok offentlig kommunikasjon m.m. Slutt å klag. Anonymkode: ae017...5b0 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #174 Skrevet 31. desember 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt feil. Barnet har 3 dagers plass. Ts får og har rett på 40 % kontantstøtte. Anonymkode: 8acbc...f9b 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vært supert med lønnet praksis ved høyskolestudie, men helt usannsynlig at det kommer til å skje. Det er ikke OS spesifikt som er problematisk for meg, men hvor mye penger staten deler ut, i mange tilfeller nokså ukritisk til personer som trenger det, og personer som burde gjøre mer selv. Det er ingen godt skjult hemmelighet at OS er en sovepute for mange aleneforeldre. Det handler ikke om at jeg selv vil ha OS, jeg er rett og slett ikke enig i prioriteringen fra statens side, og mener folk til mye større grad burde klare seg selv, fremfor å karre til seg mest mulig og stadig lure på «hva har jeg krav på?». Veldig mange (ikke alle såklart) kunne gjort mye mer for å bedre egen situasjon, og kunne jobbet mer/studert mer, bidratt mer til fellesskapet, og samtidig vært en god forelder. Vi er mange med tidsklemme og ønske om mer fritid. Anonymkode: 8f2bc...15b Er det en stønad jeg er enig i, så er det nettopp tidsbegrenset os. Det beste for samfunnet er selvfølgelig å få disse mødrene i jobb så fort som mulig, og da å gi dem støtte i tre år, er noe jeg med glede vil betale skatt til. Siden du har det så vanskelig, burde du kanskje ventet med å få barn, til du var ferdig med utdannelsen? Er det noe jeg aldri gjør, så er det å misunne de som er dårligere stilt enn meg selv. Smålig!!! Anonymkode: 0066f...811 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #175 Skrevet 31. desember 2019 Du kan være arbeidssøker på o.s. Da er kravene det samme som alle andre som har dagpenger. Anonymkode: 61701...415
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #176 Skrevet 31. desember 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan tenker du at OS er en hvilepute når man må studere/jobbe for å motta det? Det varer bare også i 3 år, så det er ikke snakk om at man er sponsa i huet og rævva i all æve Anonymkode: e5bf0...3f7 I den forstand at man kun har 50 % aktivitetskrav. Hvem sin hverdag hadde ikke vært enkel med kun 50 % skole eller jobb? Og også det at man får utdanningen sponset mens andre har stort lån. 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det en stønad jeg er enig i, så er det nettopp tidsbegrenset os. Det beste for samfunnet er selvfølgelig å få disse mødrene i jobb så fort som mulig, og da å gi dem støtte i tre år, er noe jeg med glede vil betale skatt til. Siden du har det så vanskelig, burde du kanskje ventet med å få barn, til du var ferdig med utdannelsen? Er det noe jeg aldri gjør, så er det å misunne de som er dårligere stilt enn meg selv. Smålig!!! Anonymkode: 0066f...811 Slapp av, jeg har det ikke noe mer vanskelig enn mange andre mødre, men jeg jobber veldig mye og hardt, og vi kjenner vel alle på tidsklemme og logistikkvansker i hverdagen, og energi som ikke strekker til. Da er det ikke videre greit at andre jobber 50% og får et temmelig anstendig lønnshopp ved siden av, når jeg jobber godt over 100% med skole og jobb tilsammen. De burde ta opp lån om de vil studere, og ellers jobbe opp mot fullt som resten. At sjefer ikke liker at man må hente i bhg osv er noe vi alle må forholde oss til, ikke noe staten burde gi lønnet fri til. Anonymkode: 8f2bc...15b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #177 Skrevet 31. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Og jeg sliter med å akseptere at mine skattepenger går til å lette andres hverdag så mye når jeg selv styrer så fælt for å få det til å gå opp, spesielt med tid. I de tyngste praksisperiodene jobber jeg 12 dager i strekk, dobbelt på fredagene. Får ikke betalt for praksis så må jobbe helgene som vanlig. Da synes jeg det er feil at andres subsidieres til å jobbe/studere 50% mens jeg sitter med stort studielån når jeg er ferdig. Anonymkode: 8f2bc...15b Du sliter vel ikke med å akseptere det hvis du selv en gang får barn og kanskje blir alenemor regner jeg med. Anonymkode: bb52c...6bc 2
Gjest O.G. Skrevet 31. desember 2019 #178 Skrevet 31. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vært supert med lønnet praksis ved høyskolestudie, men helt usannsynlig at det kommer til å skje. Det er ikke OS spesifikt som er problematisk for meg, men hvor mye penger staten deler ut, i mange tilfeller nokså ukritisk til personer som trenger det, og personer som burde gjøre mer selv. Det er ingen godt skjult hemmelighet at OS er en sovepute for mange aleneforeldre. Det handler ikke om at jeg selv vil ha OS, jeg er rett og slett ikke enig i prioriteringen fra statens side, og mener folk til mye større grad burde klare seg selv, fremfor å karre til seg mest mulig og stadig lure på «hva har jeg krav på?». Veldig mange (ikke alle såklart) kunne gjort mye mer for å bedre egen situasjon, og kunne jobbet mer/studert mer, bidratt mer til fellesskapet, og samtidig vært en god forelder. Vi er mange med tidsklemme og ønske om mer fritid. Anonymkode: 8f2bc...15b OS var sovepute for mange aleneforeldre, pr i dag vet alle som kommer til NAV og søker om det at de kun får det i tre år og at hvis de ikke får gjort noe med sin situasjon i løpet av de årene, så sitter de i saksa.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #179 Skrevet 31. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sliter vel ikke med å akseptere det hvis du selv en gang får barn og kanskje blir alenemor regner jeg med. Anonymkode: bb52c...6bc Har to barn jeg, som jeg gjerne skulle hatt mer tid og energi til, men jeg må jobbe ved siden av 100% studier med praksis, så får ikke så mye tid jeg skulle ønske. Å jobbe 50 % hadde vært nydelig. 8 minutter siden, O.G. skrev: OS var sovepute for mange aleneforeldre, pr i dag vet alle som kommer til NAV og søker om det at de kun får det i tre år og at hvis de ikke får gjort noe med sin situasjon i løpet av de årene, så sitter de i saksa. Absolutt en forbedring med tidsavgrensning. Men tre år er likevel lenge å få såpass greit med støtte. Jeg vet i alle fall om mange som ikke akkurat skynder seg for å gjøre noe med livene sine, fordi det er behagelig med støtte og mer fritid enn folk flest. Anonymkode: 8f2bc...15b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2019 #180 Skrevet 31. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Har to barn jeg, som jeg gjerne skulle hatt mer tid og energi til, men jeg må jobbe ved siden av 100% studier med praksis, så får ikke så mye tid jeg skulle ønske. Å jobbe 50 % hadde vært nydelig. Absolutt en forbedring med tidsavgrensning. Men tre år er likevel lenge å få såpass greit med støtte. Jeg vet i alle fall om mange som ikke akkurat skynder seg for å gjøre noe med livene sine, fordi det er behagelig med støtte og mer fritid enn folk flest. Anonymkode: 8f2bc...15b Så jobb for mer støtte og fritid til ALLE istedetfor å være så kjip mot en vanskeligstilt gruppe. KG = Stedet hvor lav IQ og smålighet møtes. Anonymkode: ae017...5b0 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå