AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #81 Skrevet 30. desember 2019 3 minutter siden, Peter007 skrev: En far som har samvær har samme behovet stønader om det økonomiske ikke er på plass. Ordningen at alt går til den som barnet bor fører også til mindre samvær på den økonomiske situasjonen. Den foreldren som har samvær kan jobbe ræva av seg all den tiden den ikke har barnet, dersom den ønsker mer penger. At man skal få penger for å være helgeforelder er jo helt høl i hue! Jeg har mine barn 100%, jeg kan ikke jobbe noe ekstra, jeg har aldri fri, jeg kan ikke ta ekstravakter og jobber med ugunstig arbeidstid. Jeg er bundet til hjemmet utenom skoletid. Barna er så klart hjemme alene i noen timer mens jeg er på jobb, men de kan ikke være alene stort mer enn 3-4 timer. Anonymkode: 2e5ec...bda 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #82 Skrevet 30. desember 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke dobbelt så mye penger. Overgangsstønaden blir avkortet mot inntekten din. Anonymkode: 2e5ec...bda Men likevel lønner det seg å jobbe ved siden av.. For hver krone du tjener blir kun 40 øre redusert av stønaden så man sitter med 60 øre ekstra for hver krone man jobber for selv. Innen forbi en inntektsgrense. Jeg leverte lønnslipp på 19 utbetalt og fikk 5000 i overgangsstønad. Anonymkode: e0be6...157
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #83 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men likevel lønner det seg å jobbe ved siden av.. For hver krone du tjener blir kun 40 øre redusert av stønaden så man sitter med 60 øre ekstra for hver krone man jobber for selv. Innen forbi en inntektsgrense. Jeg leverte lønnslipp på 19 utbetalt og fikk 5000 i overgangsstønad. Anonymkode: e0be6...157 Selvfølgelig lønner det seg å jobbe ved siden av! Men det hørtes ut som hun trodde hun fikk full overgangsstønad i tillegg til den lønna hun hadde fra før, og det stemmer ikke. Anonymkode: 2e5ec...bda 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #84 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig lønner det seg å jobbe ved siden av! Men det hørtes ut som hun trodde hun fikk full overgangsstønad i tillegg til den lønna hun hadde fra før, og det stemmer ikke. Anonymkode: 2e5ec...bda Ja, men hun her er i stand til å tro at å jobbe er med på å ødelegge ytelsen så derfor jeg kommenterte Anonymkode: e0be6...157 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #85 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, men hun her er i stand til å tro at å jobbe er med på å ødelegge ytelsen så derfor jeg kommenterte Anonymkode: e0be6...157 😂 Det er sant! Anonymkode: 2e5ec...bda
Gjest Tutte Skrevet 30. desember 2019 #86 Skrevet 30. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Leste om ei som har fått overgangsstønad for barnet sitt i tre år nå. Tre år! På denne tiden har hun ikke fått seg en jobb, men skal begynne å søke nå som stønaden har gått ut. Altså, hva er greia. Hvorfor får man så mye penger for å være enslig forsørger? Det er jo fullstendig mulig å jobbe, i hvert fall litt, selv om man er alene? Anonymkode: 44373...5f8 For å få overgangsstønad så kreves det at man er i 50% aktivitet. Enten 50% jobb, arbeidssøker eller hensiktsmessig utdanning. Så det kan ikke stemme at hun ikke har gjort noen ting.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #87 Skrevet 30. desember 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du er med på å skape fordommer, og er helt enig med deg, slike tråder bør slettes. Jeg fortalte deg hvordan det hang sammen, det er stønad i en krevende livssituasjon, det er ment forebyggende men har også plikter/villkår som stilles. Jeg har ikke erfart at noen enslige har skrytt, derimot har en del av de vært fortvilet. For ytterlige informasjon kan jo du gå inn på NAV sine nettsider for og "forstå hvordan alt henger sammen" du kan jo otgså prøve og forestille deg hvordan det er å være alene med et spedbarn, kanskje du også hadde trengt litt hjelp i en overgangsfase? Anonymkode: 46932...2a2 Hallo! Jeg er alene med et spedbarn..... Eller, hun er ett, så hun er kanskje ikke et spedbarn. Les tråden før du dømmer meg. Du har kanskje ikke opplevd at noen skryter, men når jeg hører «haha, jeg har ikke gjort en dritt jeg de siste tre årene», så oppfatter jeg det som skryt... Derfor laget jeg en tråd hvor jeg sa at dette hørtes jo helt sinnsykt ut. Så forteller folk meg at det stilles krav til disse pengene, og da er det jo en helt annen situasjon! Da lyver hun åpenbart om hvor lite hun gjør.. Det kan jo ikke akkurat jeg noe for.. Jeg synes bare det virket vilt at vi som er i samme situasjon med barn, skal ha helt forskjellige vilkår fordi faren til mitt barn på papiret har foreldreansvar. Blir helt satt ut av hvordan folk skal angripe meg og si at jeg ikke gjør noenting, bare fordi jeg stiller spørsmål til en ordning som for meg virket absurd og diskriminerende. Men så er den visst ikke sånn da, og det er bra. Men dere kunne kanskje sagt det på en litt finere måte..! Anonymkode: 44373...5f8 3
Gjest theTitanic Skrevet 30. desember 2019 #88 Skrevet 30. desember 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt utrolig å lese. Fatter ikke tankegangen. Kun fordi man ikke klarer å ta tak i eget liv, så skal ingen andre ha noe heller. Anonymkode: 3b722...7a7 Du forstår ironi, ikke sant...?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #89 Skrevet 30. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig lønner det seg å jobbe ved siden av! Men det hørtes ut som hun trodde hun fikk full overgangsstønad i tillegg til den lønna hun hadde fra før, og det stemmer ikke. Anonymkode: 2e5ec...bda Med overgangsstønad ville jeg fått ca. 145.000 kr i tillegg til lønna mi. Det er jo ganske voldsomme greier, synes jeg. Fra 230.000 til 375.000 i året. Anonymkode: 44373...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #90 Skrevet 30. desember 2019 24 minutter siden, Skriblerinna skrev: Nei, det er ikke tilfelle. Men generelt syns jeg man kan ha forståelse for at mennesker som sitter i en vanskelig situasjon selv (slik som Ts, som er ung, uerfaren, helt alene med et barn med svært lav inntekt), kanskje behøver at man møter dem med mer vennlighet enn krass kritikk og irettesettelse. Nå har hun fått vite at det ikke henger slik sammen som hun trodde, og da trenger ikke folk å legge sten til byrden ved å være slemme med henne. De får stønader i en periode, men som selvhjelp, det varer over få år og det stilles krav. Det var ikke slemt ment, med riktig inofrmasjon fra inlegg nr 1 så forstår man "sak" bedre enn et inlegg som kan misforstås. Anonymkode: 46932...2a2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #91 Skrevet 30. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hallo! Jeg er alene med et spedbarn..... Eller, hun er ett, så hun er kanskje ikke et spedbarn. Les tråden før du dømmer meg. Du har kanskje ikke opplevd at noen skryter, men når jeg hører «haha, jeg har ikke gjort en dritt jeg de siste tre årene», så oppfatter jeg det som skryt... Derfor laget jeg en tråd hvor jeg sa at dette hørtes jo helt sinnsykt ut. Så forteller folk meg at det stilles krav til disse pengene, og da er det jo en helt annen situasjon! Da lyver hun åpenbart om hvor lite hun gjør.. Det kan jo ikke akkurat jeg noe for.. Jeg synes bare det virket vilt at vi som er i samme situasjon med barn, skal ha helt forskjellige vilkår fordi faren til mitt barn på papiret har foreldreansvar. Blir helt satt ut av hvordan folk skal angripe meg og si at jeg ikke gjør noenting, bare fordi jeg stiller spørsmål til en ordning som for meg virket absurd og diskriminerende. Men så er den visst ikke sånn da, og det er bra. Men dere kunne kanskje sagt det på en litt finere måte..! Anonymkode: 44373...5f8 Det var ikke angrep, det ar svar til inlegg nr 1, det er mye stigma rundt om for enslige forsørgere, og siden det er også ment forebyggende, og jeg vet at det er mange som sliter så mener jeg det kan virke fordommsfullt, de som skryter av det, har gjerne ikke opplevd dagen der stønader tar slutt, eller de tar lett på det? Anonymkode: 46932...2a2 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #92 Skrevet 30. desember 2019 12 minutter siden, Tutte skrev: For å få overgangsstønad så kreves det at man er i 50% aktivitet. Enten 50% jobb, arbeidssøker eller hensiktsmessig utdanning. Så det kan ikke stemme at hun ikke har gjort noen ting. Signerer, Anonymkode: 46932...2a2 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #93 Skrevet 30. desember 2019 40 minutter siden, Skriblerinna skrev: Du får mye pepper her, syns jeg. Det er ikke så lett å orientere seg i hva man har rettigheter til å få osv. Men det er ditt ansvar. Nav kommer ikke løpende etter deg med penger, du må sette deg inn i regelverk og søke selv. Du har altså også rett til overgangsstønad. Den får man mot at man er i aktivitet, altså enten jobb eller studier. Jeg anbefaler deg å søke studie til høsten og bruk de tre årene med overgangsstønad på å ta en bachelor som på sikt gir deg jobb og økonomisk trygghet. Det vil gjøre livet enklere for deg senere. Kontakt nav med en gang på nyåret og få ordentlige svar på hva du kan søke. Lykke til! 27 minutter siden, Skriblerinna skrev: Nei, det er ikke tilfelle. Men generelt syns jeg man kan ha forståelse for at mennesker som sitter i en vanskelig situasjon selv (slik som Ts, som er ung, uerfaren, helt alene med et barn med svært lav inntekt), kanskje behøver at man møter dem med mer vennlighet enn krass kritikk og irettesettelse. Nå har hun fått vite at det ikke henger slik sammen som hun trodde, og da trenger ikke folk å legge sten til byrden ved å være slemme med henne. Takk. Jeg mente ikke å formulere det som at enslige blir kastet penger etter. Jeg ble bare satt ut over noe jeg hadde hørt, og kunne ikke skjønne at det var sånn det var. Det virket veldig urettferdig, og absurd at det i det hele tatt gikk an. Jeg skal høre med nav når de åpner etter ferien. Anonymkode: 44373...5f8 2
Skriblerinna Skrevet 30. desember 2019 #94 Skrevet 30. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk. Jeg mente ikke å formulere det som at enslige blir kastet penger etter. Jeg ble bare satt ut over noe jeg hadde hørt, og kunne ikke skjønne at det var sånn det var. Det virket veldig urettferdig, og absurd at det i det hele tatt gikk an. Jeg skal høre med nav når de åpner etter ferien. Anonymkode: 44373...5f8 Bra! Du får nok hjelp, skal du se 1
youcancallmejune Skrevet 30. desember 2019 #95 Skrevet 30. desember 2019 Det fødes så få barn i dette landet at de godt kunne fått det dobbelte. Kanskje det ville fått flere til å beholde barnet i stedet for å ta abort. Barnetrygden kunne også godt vært doblet. 2
Gjest O.G. Skrevet 30. desember 2019 #96 Skrevet 30. desember 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Leste om ei som har fått overgangsstønad for barnet sitt i tre år nå. Tre år! På denne tiden har hun ikke fått seg en jobb, men skal begynne å søke nå som stønaden har gått ut. Altså, hva er greia. Hvorfor får man så mye penger for å være enslig forsørger? Det er jo fullstendig mulig å jobbe, i hvert fall litt, selv om man er alene? Anonymkode: 44373...5f8 Så det leste du om da ja. Endret 30. desember 2019 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #97 Skrevet 30. desember 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk. Jeg mente ikke å formulere det som at enslige blir kastet penger etter. Jeg ble bare satt ut over noe jeg hadde hørt, og kunne ikke skjønne at det var sånn det var. Det virket veldig urettferdig, og absurd at det i det hele tatt gikk an. Jeg skal høre med nav når de åpner etter ferien. Anonymkode: 44373...5f8 Fort gjort at tng kan misforstås på nett, hadde jeg visst dette når jeg leste inlegg nr 1 hadde jeg ikke svart slig jeg gjorde, på generellt basis så synes jeg enslige forsørgwre får mye pes, og vil være en motvekt til de fordommene. Ingern som ente å være slem mot deg som person. Anonymkode: 46932...2a2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #98 Skrevet 30. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fort gjort at tng kan misforstås på nett, hadde jeg visst dette når jeg leste inlegg nr 1 hadde jeg ikke svart slig jeg gjorde, på generellt basis så synes jeg enslige forsørgwre får mye pes, og vil være en motvekt til de fordommene. Ingern som ente å være slem mot deg som person. Anonymkode: 46932...2a2 Takk. Jeg burde nok skrevet mer i førsteinnlegget. Jeg var bare redd det ville bli for langt og er ikke så god til å formulere meg. Anonymkode: 44373...5f8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #99 Skrevet 30. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk. Jeg burde nok skrevet mer i førsteinnlegget. Jeg var bare redd det ville bli for langt og er ikke så god til å formulere meg. Anonymkode: 44373...5f8 Anonymkode: 46932...2a2
Peter007 Skrevet 30. desember 2019 #100 Skrevet 30. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den foreldren som har samvær kan jobbe ræva av seg all den tiden den ikke har barnet, dersom den ønsker mer penger. At man skal få penger for å være helgeforelder er jo helt høl i hue! Jeg har mine barn 100%, jeg kan ikke jobbe noe ekstra, jeg har aldri fri, jeg kan ikke ta ekstravakter og jobber med ugunstig arbeidstid. Jeg er bundet til hjemmet utenom skoletid. Barna er så klart hjemme alene i noen timer mens jeg er på jobb, men de kan ikke være alene stort mer enn 3-4 timer. Anonymkode: 2e5ec...bda Nå må du lese hva jeg skrev!!!! Hvis det økonomiske ikke er på plass...skrev jeg. Det er faktisk iķke alle med samvær som kan jobbe ræva av seg som du sier de skal. Har de iķke evnene av forskjellige årsaker som DEG selv er de tapt. Dessuten om evner skulle være tilstede ønsker flere mer enn bare annen hver helg samvær. 40 % samvær som nærmest er lovpålagt å få om samværsforelder funger normalt. Dette er ca.10 overnattinger i mnd. Hvorfor kan ikke bostedsforelder jobbe de 10 DØGNENE!!! i stedet for å motta hehe stønaden. I tilfeller som dette må overgangsstønad deles på tre med 1/3 til den som har samvær og 2/3 til den som har bosted. Jeg mener at du skyter deg selv i foten med ditt innlegg !!! Overgangsstønaden er på vei bort om de politiske krefter når frem på området. Norge er et av få land i Europa som har dette. Stønader vil i fremtiden bli mer behovsprøvd og iķke en halvveis automatisert ordning som i dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå