Gå til innhold

Overgangsstønad er jo helt absurd!

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Educate yourself? Det er 224.000 kr. Det er det samme jeg tjener i året. Det er ganske vanlig lønn for oss som ikke har utdanning og ikke får fulltidsstilling. 

Anonymkode: 44373...5f8

I hvilken fulltidsjobb tjener man 224 000?

Anonymkode: 8c396...9d5

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ, er det så mye? Jeg leste at det var 2,25 ganger grunnbeløpet (som er på rett under 100.000). 

I 2009 lå overgangsstønad på rundt 9000 før skatt,da hadde jeg det. Det jeg finner fra i sommer nå er at den var da på 18.166 kroner før skatt. Så får en f. Eks dobbel barnetrygd som er over 2000, småbarnstillegg som var på 300 tror jeg i min tid, aner ikke nå og bidrag. Bidrag varierer jo, men jeg hadde f. Eks 4000 som jeg fremdeles mottar i dag 

Anonymkode: e0be6...157

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ung, og har ikke hatt muligheten til å ta utdanning enda fordi jeg ble gravid. Men takk som trykker meg lengre ned i søla :) Jeg bare sier at det er ganske sinnsykt at man kan FÅ 224.000 kr av staten i tre år dersom man er alene om omsorgen, mens jeg som i prinsippet også må klare meg helt selv Med barnet ikke får det. 

Du sier det er en aktivitetsplikt, men hun har jo ikke vært i aktivitet annet enn nettkurset. Er det virkelig nok?

Hva mener du med i prinisipet er alene med barnet?

Anonymkode: 2e5ec...bda

• Liker 3
Skrevet

Og hva er 100 000 ganger 2;25 delt på 12?

Anonymkode: fcf4d...7b2

Ikke så gode mattekunnskaper. Ser nå at det er 18.000. Jeg bare så på nav sine sider at det var litt over 8000 i måneden. Betaler man 10.000 kr i skatt da?

Skrevet

Jeg tjener svært lite ja. Jeg har et barn, men deler ansvar med faren. Så jeg har ikke krav på det. Jeg får redusert foreldrebetaling i barnehagen. Nå er barnet mitt lite, så jeg får heldigvis også kontantstøtte. 

Men hva med ekstra barnetrygd, småbarnstillegg etc.? Samt bostøtte fra husbanken. 

Småbarnstillegg har man kun en begrenset periode og det er noen får hundrelapper. Bostøtte får man kun hvis samlet inntekt et under så så mye. Overgangsstønad og barnetrygd er regnet som inntekt. Hvis du har delt ansvar med far har du mulighet til å studere 50% av tiden og skaffe deg bedre inntekt. Det er kun du som kan ta tak i ditt eget liv. Hva hjelper deg det at hun du kjenner som er aleneforsørger for et barn skal bo på gata fordi du er irritert over at hun får overgangsstønad i en periode? Skjerp deg...virkelig. Du får det mye bedre med deg selv hvis du fokuserer på eget liv. Jeg fikk OS da jeg ble alene med mitt barn. Gjorde ferdig utdanningen min. Begynte å jobbe 100%, tok master ved siden av jobb på deltid og var 100% alene med mitt barn - null avlastning. Du har fri halve tiden.. ta tak i ditt eget liv. Det vil alltid være folk som har mer enn det du har. Livet er urettferdig, sånn er det. 

Anonymkode: 3b722...7a7

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du sier det er en aktivitetsplikt, men hun har jo ikke vært i aktivitet annet enn nettkurset. Er det virkelig nok?

Ja, om hun har studert nettbasert på en høyskole eller et universitet og hatt halv progresjon, altså minst 15 STP i semestret, så tilsvarer det 50% av fulltid. 

• Liker 7
Skrevet

Hva mener du med i prinisipet er alene med barnet?

Barnet er lite, så far kommer på samvær hos meg, men han har ingen overnattinger, er ikke alene med barnet osv. Det er jo jeg som har alt ansvar, men jeg er ikke alene om omsorgen, hvis du skjønner. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Educate yourself? Det er 224.000 kr. Det er det samme jeg tjener i året. Det er ganske vanlig lønn for oss som ikke har utdanning og ikke får fulltidsstilling. 

Nå er jo stønaden ment som hjelp til selvhjelp. Om ikke enslige forsørgere utdanner seg og kommer seg i fulltidsjobb må vi forsørge dem over statsbudsjettet til de er 67 år.

Jobber er forresten ikke noe man får, men noe man kvalifiserer seg til.

Anonymkode: 9ec9e...cfe

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ung, og har ikke hatt muligheten til å ta utdanning enda fordi jeg ble gravid. Men takk som trykker meg lengre ned i søla :) Jeg bare sier at det er ganske sinnsykt at man kan FÅ 224.000 kr av staten i tre år dersom man er alene om omsorgen, mens jeg som i prinsippet også må klare meg helt selv Med barnet ikke får det. 

Jeg antar at nav har kontroll på hennes aktivitet. 

• Liker 9
Skrevet

Barnet er lite, så far kommer på samvær hos meg, men han har ingen overnattinger, er ikke alene med barnet osv. Det er jo jeg som har alt ansvar, men jeg er ikke alene om omsorgen, hvis du skjønner. 

Nei, det skjønner jeg ikke. Dersom du er alenemor  og barnet er under 8 år så er det jo bare å søke. 

• Liker 9
Skrevet

Småbarnstillegg har man kun en begrenset periode og det er noen får hundrelapper. Bostøtte får man kun hvis samlet inntekt et under så så mye. Overgangsstønad og barnetrygd er regnet som inntekt. Hvis du har delt ansvar med far har du mulighet til å studere 50% av tiden og skaffe deg bedre inntekt. Det er kun du som kan ta tak i ditt eget liv. Hva hjelper deg det at hun du kjenner som er aleneforsørger for et barn skal bo på gata fordi du er irritert over at hun får overgangsstønad i en periode? Skjerp deg...virkelig. Du får det mye bedre med deg selv hvis du fokuserer på eget liv. Jeg fikk OS da jeg ble alene med mitt barn. Gjorde ferdig utdanningen min. Begynte å jobbe 100%, tok master ved siden av jobb på deltid og var 100% alene med mitt barn - null avlastning. Du har fri halve tiden.. ta tak i ditt eget liv. Det vil alltid være folk som har mer enn det du har. Livet er urettferdig, sånn er det. 

Det er 600 kroner. Det har mye å si. I hvert fall for oss som tjener lite penger.

Ja, men der ser du! Du får OS, og har muligheten til å ta en master. Jeg må spinke og spare og har såvidt råd til å overleve. Det er kjempeurettferdig at du fikk overgangsstønad, ja.

Gjest theTitanic
Skrevet

Jammen mye missunnelse her...  Egentlig menes det at det DERE ikke får, burde ingen annen få heller. Den som er dårligere stilt eller har gjort dårlige valg, blitt syk eller annet kan takke seg selv og bruke hver dag til å tenke på hvor teite de er og at de fortjener noe. Så kan de bygge seg en gapahuk i skogen eller noe.. 🙄

Skrevet

Nå er jo stønaden ment som hjelp til selvhjelp. Om ikke enslige forsørgere utdanner seg og kommer seg i fulltidsjobb må vi forsørge dem over statsbudsjettet til de er 67 år.

Jobber er forresten ikke noe man får, men noe man kvalifiserer seg til.

Men hvorfor kan ikke jeg, som også er alene med barn få det så jeg kan komme ut i fulltidsjobb? Hvorfor gjelder ikke dette for alle som er alene med barn? Det er jo drittøft for meg også... 

• Liker 2
Skrevet

Hvis far ikke samvær hos seg så er du aleneforsørger jo. I hvertfall hvis dere heller ikke er sammen. Da kan du ha rett på samme ytelse. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så må du forhandle om samværsrett og hvilke rettigheter du har. Det faller ikke i hendene på en. Det er kun du som kan ta tak i ditt liv. 

• Liker 6
Skrevet

Det er 600 kroner. Det har mye å si. I hvert fall for oss som tjener lite penger.

Ja, men der ser du! Du får OS, og har muligheten til å ta en master. Jeg må spinke og spare og har såvidt råd til å overleve. Det er kjempeurettferdig at du fikk overgangsstønad, ja.

Du sier at du har det samme som de som får overgangsstønad. Da er det vel bare såvidt de overlever også, hvorfor er du så misunnelig? Og hvis far ikke har overnattingssamvær, hvorfor søker du ikke?

Anonymkode: fcf4d...7b2

• Liker 8
Skrevet

Men hvorfor kan ikke jeg, som også er alene med barn få det så jeg kan komme ut i fulltidsjobb? Hvorfor gjelder ikke dette for alle som er alene med barn? Det er jo drittøft for meg også... 

Er du alene med barn kvalifiserer du til stønad, med mindre du ikke rent faktisk er alene eller har skuslet bort rettigheter.

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor har ikke du søkt om overgangsstønad når du er alene med ett barn? Far har jo langt i fra 50%samvær med barnet. 

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, ashera skrev:

Ja, om hun har studert nettbasert på en høyskole eller et universitet og hatt halv progresjon, altså minst 15 STP i semestret, så tilsvarer det 50% av fulltid. 

Det var innenfor skjønnhet. Tror ikke de har det på høyskole eller universitet. 

Skrevet

Har man aleneomsorg for barn så kan man få det. Er du ikke alene om omsorgen, at dere har delt omsorg 50/50, så har du ikke krav på det. Få barnet i bhg, du har krav på redusert foreldrebetaling når du tjener så lite og det er ofte gratis kjernetid. Ta studie på deltid og jobb det du kan. Man får ingenting i hendene. Du må ta tak i eget liv. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...