AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #61 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det vet jo ikke du? Jeg kjenner henne. Hun bor i samme by som meg, og hun har skrytt over at hun ikke trenger å gjøre noe før ungen er tre.. Anonymkode: 44373...5f8 Det stemmer ikke. Det er ganske strenge regler for OS... Anonymkode: 3b722...7a7 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #62 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er mye stigmatisering og nedlatende ord ang enkeltgrupper i Norge, dette gjelder også enslige forsørgere, det blir en tilleggsbelastning de ikke skal ha, jeg ber derfor moderater hger inne overvåke slike inlegg, det bør dere gjøre med alle inlegg som stigmatiserer enkeltgrupper. Det handler om psykisk helse og forebyggende arbeid, også til en sunnere tankegang som gavner framtid og god psykisk helse. Anonymkode: 46932...2a2 Signerer! Anonymkode: 3b722...7a7 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #63 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må bestille time på nav. Du må finne ut av det selv og ta tak i eget liv. OS har aktivitetsplikt, så venninnen din misbruker ikke stønaden. Blås i venninnen din, hun fortjener bedre enn å bli hengt ut på denne måten, bestill deg time på nav, søk bhg plass og konsentrer deg om ditt eget liv. Anonymkode: 3b722...7a7 Hun henger jo ut seg selv når hun skryter av det på byen.. Jeg bare gjentar ting hun har sagt selv.. Jeg har ikke råd til mer barnehageplass. Vet du hvor dyrt det er? Jeg må jobbe, men får ikke mer enn 2-3 vakter i uka, ungen er i barnehagen de dagene og jeg får kontantstøtte for de dagene jeg ikke har jobb. Skal bestille time hos nav. Anonymkode: 44373...5f8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #64 Skrevet 30. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye stigmatisering og nedlatende ord ang enkeltgrupper i Norge, dette gjelder også enslige forsørgere, det blir en tilleggsbelastning de ikke skal ha, jeg ber derfor moderater hger inne overvåke slike inlegg, det bør dere gjøre med alle inlegg som stigmatiserer enkeltgrupper. Det handler om psykisk helse og forebyggende arbeid, også til en sunnere tankegang som gavner framtid og god psykisk helse. Anonymkode: 46932...2a2 Stigmatiserer jeg enkeltgrupper når jeg som helt lik, stiller spørsmål om hvorfor man får masse penger i stønad? I så fall får dere bare slette tråden, for det var ikke meningen. Jeg tenker også at de som får sånn stønad får slutte å skryte over at de ikke gjør noe som helst, for det gjør jo at man blir litt forvirret over hvordan det egentlig henger sammen. Anonymkode: 44373...5f8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #65 Skrevet 30. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vet jo ikke du? Jeg kjenner henne. Hun bor i samme by som meg, og hun har skrytt over at hun ikke trenger å gjøre noe før ungen er tre.. Anonymkode: 44373...5f8 Det er ikke sant. Hun må være i 50 % aktivitet for å motta penger etter det første året, mener jeg på. Anonymkode: e0be6...157 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #66 Skrevet 30. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun henger jo ut seg selv når hun skryter av det på byen.. Jeg bare gjentar ting hun har sagt selv.. Jeg har ikke råd til mer barnehageplass. Vet du hvor dyrt det er? Jeg må jobbe, men får ikke mer enn 2-3 vakter i uka, ungen er i barnehagen de dagene og jeg får kontantstøtte for de dagene jeg ikke har jobb. Skal bestille time hos nav. Anonymkode: 44373...5f8 Då får nesten hele barnehageplassen dekket. Det er du som ikke har søkt. I min tid betalte jeg rundt 1000 kr for full plass og denne ordningen finnes enda. 64% får du dekket med så lav inntekt og du er alene om omsorgen. Anonymkode: e0be6...157 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #67 Skrevet 30. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun henger jo ut seg selv når hun skryter av det på byen.. Jeg bare gjentar ting hun har sagt selv.. Jeg har ikke råd til mer barnehageplass. Vet du hvor dyrt det er? Jeg må jobbe, men får ikke mer enn 2-3 vakter i uka, ungen er i barnehagen de dagene og jeg får kontantstøtte for de dagene jeg ikke har jobb. Skal bestille time hos nav. Anonymkode: 44373...5f8 Du har krav på foreldreredusert betaling når du tjener så lite. Dette får du hos kommunen hvis du undersøker litt. Da kan du få regningen ned i ganske lite. Jeg hadde det i flere år når jeg studerte. Mitt barn er ti år, så jeg er fullstendig klar over hva ting koster. I motsetning til deg undersøkte jeg alle mine muligheter og tok kontakt med veileder på nav med en gang jeg ble alene... Anonymkode: 3b722...7a7 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #68 Skrevet 30. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stigmatiserer jeg enkeltgrupper når jeg som helt lik, stiller spørsmål om hvorfor man får masse penger i stønad? I så fall får dere bare slette tråden, for det var ikke meningen. Jeg tenker også at de som får sånn stønad får slutte å skryte over at de ikke gjør noe som helst, for det gjør jo at man blir litt forvirret over hvordan det egentlig henger sammen. Anonymkode: 44373...5f8 Det er ikke mye penger nei. Slutt å si det.. det er godt under fattigdomsgrensa når man har ansvaret for et barn alene... Anonymkode: 3b722...7a7 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #69 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Då får nesten hele barnehageplassen dekket. Det er du som ikke har søkt. I min tid betalte jeg rundt 1000 kr for full plass og denne ordningen finnes enda. 64% får du dekket med så lav inntekt og du er alene om omsorgen. Anonymkode: e0be6...157 Jeg visste ikke at det gjaldt når faren har foreldrerett. Jeg synes det er forvirrende med alle de forskjellige begrepene. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke mye penger nei. Slutt å si det.. det er godt under fattigdomsgrensa når man har ansvaret for et barn alene... Anonymkode: 3b722...7a7 Vel, det er nøyaktig det samme jeg tjener, og jeg har ansvaret for et barn alene. Så jeg synes naturlig nok det er mye penger, når det er alt jeg får. Hadde jeg fått samme beløp, så hadde jeg jo hatt dobbelt så mye å leve for. Da skjønner du vel at jeg synes det er mye penger? Du tjener kanskje mye mer, så for deg er det snakk om småpenger. Æsj, denne tråden ble bare tull. Jeg melder meg ut. Dere kan bare stenge den. Anonymkode: 44373...5f8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #70 Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg visste ikke at det gjaldt når faren har foreldrerett. Jeg synes det er forvirrende med alle de forskjellige begrepene. Vel, det er nøyaktig det samme jeg tjener, og jeg har ansvaret for et barn alene. Så jeg synes naturlig nok det er mye penger, når det er alt jeg får. Hadde jeg fått samme beløp, så hadde jeg jo hatt dobbelt så mye å leve for. Da skjønner du vel at jeg synes det er mye penger? Du tjener kanskje mye mer, så for deg er det snakk om småpenger. Æsj, denne tråden ble bare tull. Jeg melder meg ut. Dere kan bare stenge den. Anonymkode: 44373...5f8 Du får ikke dobbelt så mye penger. Overgangsstønaden blir avkortet mot inntekten din. Anonymkode: 2e5ec...bda 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #71 Skrevet 30. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stigmatiserer jeg enkeltgrupper når jeg som helt lik, stiller spørsmål om hvorfor man får masse penger i stønad? I så fall får dere bare slette tråden, for det var ikke meningen. Jeg tenker også at de som får sånn stønad får slutte å skryte over at de ikke gjør noe som helst, for det gjør jo at man blir litt forvirret over hvordan det egentlig henger sammen. Anonymkode: 44373...5f8 Ja, du er med på å skape fordommer, og er helt enig med deg, slike tråder bør slettes. Jeg fortalte deg hvordan det hang sammen, det er stønad i en krevende livssituasjon, det er ment forebyggende men har også plikter/villkår som stilles. Jeg har ikke erfart at noen enslige har skrytt, derimot har en del av de vært fortvilet. For ytterlige informasjon kan jo du gå inn på NAV sine nettsider for og "forstå hvordan alt henger sammen" du kan jo otgså prøve og forestille deg hvordan det er å være alene med et spedbarn, kanskje du også hadde trengt litt hjelp i en overgangsfase? Anonymkode: 46932...2a2 5
Skriblerinna Skrevet 30. desember 2019 #72 Skrevet 30. desember 2019 Du får mye pepper her, syns jeg. Det er ikke så lett å orientere seg i hva man har rettigheter til å få osv. Men det er ditt ansvar. Nav kommer ikke løpende etter deg med penger, du må sette deg inn i regelverk og søke selv. Du har altså også rett til overgangsstønad. Den får man mot at man er i aktivitet, altså enten jobb eller studier. Jeg anbefaler deg å søke studie til høsten og bruk de tre årene med overgangsstønad på å ta en bachelor som på sikt gir deg jobb og økonomisk trygghet. Det vil gjøre livet enklere for deg senere. Kontakt nav med en gang på nyåret og få ordentlige svar på hva du kan søke. Lykke til! 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #73 Skrevet 30. desember 2019 Mener nå at det stiller kriterier ved å få overgangsstønad. Jeg fikk i 3 år selv, men valgte å studere. Ble utdannet førskolelærer og kom fort i jobb rett etter utdannelsen. Anonymkode: 18dc6...4d1 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #74 Skrevet 30. desember 2019 1 minutt siden, Skriblerinna skrev: Du får mye pepper her, syns jeg. Det er ikke så lett å orientere seg i hva man har rettigheter til å få osv. Men det er ditt ansvar. Nav kommer ikke løpende etter deg med penger, du må sette deg inn i regelverk og søke selv. Du har altså også rett til overgangsstønad. Den får man mot at man er i aktivitet, altså enten jobb eller studier. Jeg anbefaler deg å søke studie til høsten og bruk de tre årene med overgangsstønad på å ta en bachelor som på sikt gir deg jobb og økonomisk trygghet. Det vil gjøre livet enklere for deg senere. Kontakt nav med en gang på nyåret og få ordentlige svar på hva du kan søke. Lykke til! Det er ikke pepper, det er formulert som om enslige forsørgere får kastet penger etter seg. det er ikke tilfelle. Jeg kan gudie deg i alle økonomiske rettighetr du har krav på, dersom du gir meg noe overfladisk info, generellt: overgangsønad ( les : nav ) bidrag til utdannelse stønad til barnetlsyn bostøtte søke legater? Anonymkode: 46932...2a2 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #75 Skrevet 30. desember 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke en fulltidsjobb, for det får jeg ikke. Kjempevanskelig å finne det som 19-åring.. Alle jobber som er aktuelle trenger bare helg eller kveldsarbeid.. Jobber i butikk nå, men får bare enkelte dagvakter. Anonymkode: 44373...5f8 Ah, så du vil bare ha penger gratis fordi du klarte å pule på deg en unge mens du selv er et barn du? Anonymkode: 4ca5c...7cd 1
Skriblerinna Skrevet 30. desember 2019 #76 Skrevet 30. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke pepper, det er formulert som om enslige forsørgere får kastet penger etter seg. det er ikke tilfelle. Nei, det er ikke tilfelle. Men generelt syns jeg man kan ha forståelse for at mennesker som sitter i en vanskelig situasjon selv (slik som Ts, som er ung, uerfaren, helt alene med et barn med svært lav inntekt), kanskje behøver at man møter dem med mer vennlighet enn krass kritikk og irettesettelse. Nå har hun fått vite at det ikke henger slik sammen som hun trodde, og da trenger ikke folk å legge sten til byrden ved å være slemme med henne. 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #77 Skrevet 30. desember 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste ikke at det gjaldt når faren har foreldrerett. Jeg synes det er forvirrende med alle de forskjellige begrepene. Vel, det er nøyaktig det samme jeg tjener, og jeg har ansvaret for et barn alene. Så jeg synes naturlig nok det er mye penger, når det er alt jeg får. Hadde jeg fått samme beløp, så hadde jeg jo hatt dobbelt så mye å leve for. Da skjønner du vel at jeg synes det er mye penger? Du tjener kanskje mye mer, så for deg er det snakk om småpenger. Æsj, denne tråden ble bare tull. Jeg melder meg ut. Dere kan bare stenge den. Anonymkode: 44373...5f8 Å starte denne tråden er sannsynligvis det lureste du har gjort i år, om det var det som skulle til for at du skulle bli klar over at du også kan ha rett til overgangsstønad. Og så kan du ta tak i ditt eget liv og sette deg inn i dine egne rettigheter og muligheter, i stedet for å klage over urettferdigheten i at andre får en stønad du ikke engang har giddet å sette deg inn i betingelsene for. Anonymkode: f15e9...8a1 7
Skriblerinna Skrevet 30. desember 2019 #78 Skrevet 30. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ah, så du vil bare ha penger gratis fordi du klarte å pule på deg en unge mens du selv er et barn du? Anonymkode: 4ca5c...7cd Nettopp slike svar jeg mener er unødvendig pepper... 3
Peter007 Skrevet 30. desember 2019 #79 Skrevet 30. desember 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun tok et nettkurs, vet jeg. Telles det som utdanning? Jeg vet at hun ikke har gjort stort annet, så de kan ikke være alt for strenge på det regelverket? Ser at overgangsstønad er på 224.000 i året. Det er det samme jeg har i jobben min. Det er ikke mye, men det er jo fortsatt endel hvis man får det over tre hele år. I hvert fall sammen med andre stønader man kan få. Så bra at det stilles krav i hvert fall, men hun sier selv at hun skal «finne ut hva hun skal gjøre med livet» nå, og at hun verken har jobb eller utdanning. Anonymkode: 44373...5f8 Overgangsstønad omtrent som ved uføretrygd et minimumsbeløp. Det kommer tillegg for barn, barnebidrag osv. Barnebidrag kan være lite og svært høyt avhenger av fars inntekt. Studiestøtte som stipend osv kan komme på samt bostøtte. Det kan bli ei grei pakke noen år. Klarer en leve med dette har en så klarer seg. Men over tid er inntekt det som er lønnsomt for å komme seg videre selv om det finnes Goldfish people som svømmer godt gjennom livet med dette. Det er strammere nå enn tidligere. Jeg ser helt klart de som reagerer på det som oppfattes som urett. Spesielt om en har utdannet seg og kostet dette før en får barn selv. Da faller en fort utenfor retten til overgangsstønad. Videre at overgangsstønad kun går til den som barnet bor hos vanligvis mor. En far som har samvær har samme behovet stønader om det økonomiske ikke er på plass. Ordningen at alt går til den som barnet bor fører også til mindre samvær på den økonomiske situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #80 Skrevet 30. desember 2019 6 minutter siden, Skriblerinna skrev: Nettopp slike svar jeg mener er unødvendig pepper... Men så ufattelig sant. Anonymkode: 4ca5c...7cd 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå