Gå til innhold

Overgangsstønad er jo helt absurd!

Fremhevede innlegg

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes man får for mye uten å gjøre stort. Burde ikke lønne seg å jobbe lite og daffe hjemme. Hvis man tar utdanning burde man ta studielån som alle andre må

Anonymkode: 8f2bc...15b

Tror ikke du helt vet hva du snakker om. 

Anonymkode: 38e00...d29

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis hu har fått stønad i 3 år så har hun enten jobbet minst 50% eller studert minst 50% i tillegg. En får ikke penger etter 1 år uten å være i 50% aktivitet 

Anonymkode: e0be6...157

Riktig, men du glemte noe vesentlig. Man kan få overgangsstønad bare man er registrert som arbeidssøker. 

Anonymkode: a1e95...f23

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lønner seg ABSOLUTT ikke å jobbe lite og daffe hjemme. Det skal godt gjøres å få lavere inntekt av å være i jobb, enn å få overgangsstønad i maks 3 år MED aktivitetsplikt. Dessuten kan enslige forsørgere/foreldre ha krav på visse rettigheter via Lånekassen også, men det er vel urettferdig det også... 

Anonymkode: 1ed0e...920

Subsidiert deltidsstilling da, kall det hva du vil. Skulle gjerne jobbet 50% mens nav dekket deler av inntektstapet. Eller studert uten studielån... er nok mye med aleneforeldertilværelsen som er tøft og slitsomt, men jeg står fullt ut for at de får for mye penger uten å jobbe for det. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Subsidiert deltidsstilling da, kall det hva du vil. Skulle gjerne jobbet 50% mens nav dekket deler av inntektstapet. Eller studert uten studielån... er nok mye med aleneforeldertilværelsen som er tøft og slitsomt, men jeg står fullt ut for at de får for mye penger uten å jobbe for det. 

Igjen, du har ikke peiling på hva du snakker om og nei, de får ikke mye igjen for pengene uten å jobbe for det. Faktisk så tjener Norge AS langt mer på at folk får utdannet seg og kommet seg i jobb når de har blitt aleneforsørgere enn at de går på sosialen, noe som hadde blitt tilfellet hvis vi ikke hadde hatt OS-ordningen.

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, du har ikke peiling på hva du snakker om og nei, de får ikke mye igjen for pengene uten å jobbe for det. Faktisk så tjener Norge AS langt mer på at folk får utdannet seg og kommet seg i jobb når de har blitt aleneforsørgere enn at de går på sosialen, noe som hadde blitt tilfellet hvis vi ikke hadde hatt OS-ordningen.

Norge as hadde vel tjent mer på om de tok studielån som alle andre studenter.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Du vet tydeligvis ikke hva det innebærer å være aleneforsørger. 

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så klart er det urettferdig at noen får OS og andre ikke. F.eks 2 kvinner med hver sin sønn på 6 og 9 år blir alene med omsorgen fordi barnefedrene dør. Kvinnen med 6 åringen får full OS i 3 år mens hun studerer, hun får dekket skolebøker, flytting til studiested og reiseutgifter i forbindelse med studier. Kvinnen med 9 åringen begynner også å studere, men hun får kun en ekstra barnetrygd, det er alt! Hun tar opp fullt studielån, jobber alt hun klarer ved siden av, men strever med å få endene til å møtes. Tenk for en forskjell! Det er snakk om nærmere 300.000 i året som moren til 6 åringen får. I tillegg vil jo mor til 9 åringen sitte igjen med et stort studielån etter endt utdannelse, mens mor til 6 åringen kanskje til og med har klart å legge til sides litt til egenkapital. 

Jeg har null problem med å skjønne at noen finner OS og reglene for stønaden som svært urettferdige. 

Anonymkode: 8acbc...f9b

Men ett sted må jo grensen gå, og da vil man alltid oppleve det urettferdig hvis man er rett over. En niåring må ikke leveres og hentes hver dag, og kan være alene hjemme noen timer. Det gir større frihet til å jobbe enn om man har en seksåring.

Anonymkode: fcf4d...7b2

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svært mange studenter uten barn har deltidsjobb ved siden av, fordi studielånet ikke er nok å leve av. Når man har barn har Mn en god del mer utgifter, både til bolig, som må være større enn en studenthybel, mat og utstyr til barnet, bhg/sfo/fritidsaktiviteter osv.  Det er også vanskeligere å få tid til en jobb ved siden av studier når man er forelder, fordi man også må ha tid til å ta seg av barna. 

Jeg hadde ikke klart å forsørge meg selv og et barn på bare studielån, hadde du? 

Anonymkode: 695e2...0eb

• Liker 4
Skrevet

Overgangsstønaden er ikke spesielt høy. Er man aleneforsørger og venter på barnehageplass er det overgangsstønad man har å leve av. I vårt tilfelle betyr det en del tusen i underskudd hver eneste måned. Jeg er vel en av få menn i denne situasjonen vil jeg tro.

Anonymkode: 5983e...f90

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svært mange studenter uten barn har deltidsjobb ved siden av, fordi studielånet ikke er nok å leve av. Når man har barn har Mn en god del mer utgifter, både til bolig, som må være større enn en studenthybel, mat og utstyr til barnet, bhg/sfo/fritidsaktiviteter osv.  Det er også vanskeligere å få tid til en jobb ved siden av studier når man er forelder, fordi man også må ha tid til å ta seg av barna. 

Jeg hadde ikke klart å forsørge meg selv og et barn på bare studielån, hadde du? 

Anonymkode: 695e2...0eb

Nei, men jeg er også voksen student med to barn og jobber ved siden av nettopp pga økonomi. Jeg er riktignok gift og har ikke en kr ekstra fra lånekassen pga ungene. Men synes jo dermed det virker feil at andre skal få tilsvarende utdanning uten lån å betale tilbake når de er ferdig, bare fordi de er alene.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg er også voksen student med to barn og jobber ved siden av nettopp pga økonomi. Jeg er riktignok gift og har ikke en kr ekstra fra lånekassen pga ungene. Men synes jo dermed det virker feil at andre skal få tilsvarende utdanning uten lån å betale tilbake når de er ferdig, bare fordi de er alene.

Uten støtte klarer de det ikke økonomisk. Grunnen til at støtten gis er at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Man får i resten av personens arbeidsliv en skattebetalende arbeidstager istedenfor en mottsger av sosialstøtte.

• Liker 6
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Riktig, men du glemte noe vesentlig. Man kan få overgangsstønad bare man er registrert som arbeidssøker. 

Anonymkode: a1e95...f23

Ja, men det er aktivitet. Sjeldent nav lar deg sitte hjemme å søke jobber over lengre tid uten oppmøte annet sted. 

Anonymkode: e0be6...157

• Liker 1
Skrevet

hva med ikke å være så gnien på andre sine vegne? 

her i landet har båre folkevalgte bestemt at alle har rett på tak over hodet, mat i magen og et nøkternt livsopphold. 

dette gjøres for store grupper gjennom folketrygden, eller etter individuell prøving som økonomisk sosialhjelp fra kommunale budsjetter. i tillegg kommer ekstra ordninger som bostøtte, transport støtte etc. 

Det er veldig mange som mottar ytelser fra folketrygden, som trenger supplerende sosialhjelp. 

Det er vel ikke så fett å være alene forsørger? 

Anonymkode: 86c8b...a81

• Liker 3
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener svært lite ja. Jeg har et barn, men deler ansvar med faren. Så jeg har ikke krav på det. Jeg får redusert foreldrebetaling i barnehagen. Nå er barnet mitt lite, så jeg får heldigvis også kontantstøtte. 

Men hva med ekstra barnetrygd, småbarnstillegg etc.? Samt bostøtte fra husbanken. 

Anonymkode: 44373...5f8

Må bare poengtere at du skal ikke få kontantstøtte om barnet går i barnehage, i så tilfelle har du glemt å gi beskjed til nav om barnehageplass og snylter på staten... Med mindre du skriver feil og mener en annen ytelse selvsagt :)

Anonymkode: 154f8...3fa

• Liker 1
Skrevet

Du har også mulighet til å ta studielån, da har du krav på forsørgerstipend. 

Anonymkode: 3169e...879

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må bare poengtere at du skal ikke få kontantstøtte om barnet går i barnehage, i så tilfelle har du glemt å gi beskjed til nav om barnehageplass og snylter på staten... Med mindre du skriver feil og mener en annen ytelse selvsagt :)

Man får kontantstøtte om barnet ikke har full plass :)

Anonymkode: 3169e...879

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt feil. Barnet har 3 dagers plass. Ts får og har rett på 40 % kontantstøtte.

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten støtte klarer de det ikke økonomisk. Grunnen til at støtten gis er at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Man får i resten av personens arbeidsliv en skattebetalende arbeidstager istedenfor en mottsger av sosialstøtte.

Forstår alt dette. Men synes fortsatt støtten da burde betales tilbake som alle andre studenter som også blir skattebetalende arbeidstaker etter studietiden. 

tidsklemme har vi alle, jeg sliter også med å rekke bhg og sfo. Får ikke lønnet fri av staten likevel. Jeg skulle også helst hatt fri hver gang ungene mine har fri, men må jobbe noen kvelder/helger/ferier likevel. Og selv med mann er det ikke bare-bare å få det til å gå opp, må få hjelp av besteforeldre når han reiser med jobb, jobber sent osv. Får ikke verken ekstra stipend eller støtte utover barnetrygd. Er helt for at folk tar utdannelse og kommer i jobb. Men man bør ikke stille så ulikt etterpå, en med gjeld og en gjeldsfri på statens regning, kun pga singeltilværelse. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt feil. Barnet har 3 dagers plass. Ts får og har rett på 40 % kontantstøtte.

Har rett på 20% kontantstøtte ved 60% plass, med mindre det er en av ekstremt få barnehager med bare 8 timers åpningstid. 

Men om barnet bare går 3 dager i uken i barnehagen ville jeg søkt om full plass og redusert betaling, det har du jo rett på med din inntekt. Da har du jo mulighet til å ta ekstra vakter ved sykdom og slik på jobb som du sier du ikke kan, og det vil vere bedre økonomisk for deg. 

Skrevet

Overgangsstønad er rundt 20.000, også har man gjerne andre barnetillegg også, som bidrag, trygd, bostøtte(?) så det er ikke dårlig.. Jeg fikk bare OS fra barnet var 7-8 år, så jeg rakk ikke å begynne på skole engang. Idag angrer jeg på at jeg gikk med på å ha barnet 50/50 til det var 7 år, for nå sliter jeg både med å finne jobb og får ikke utdannet meg. Men jeg tenkte kun på barnets beste, og var blind for fremtiden🙄

Anonymkode: 9011a...8d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...