AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #221 Skrevet 1. januar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som skal øve på leseforståelse her, så er vel strengt det deg. Når du tror folk bare får kastet penger etter seg, så sier det mye om hvor lite du vet. Ikke har du brukt tid på å sette deg inn hva du selv har krav på, for du tenker at man bare skal få kasta alt i hendene. Anonymkode: 3b722...7a7 Jeg har aldri sagt at jeg tror de får kastet penger etter seg. Jeg har sagt at hun har fortalt at hun ikke gjorde noe i tre år, og så nå skal hun søke jobb og utdanning for nå er støtten over. Anonymkode: 44373...5f8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #222 Skrevet 1. januar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri sagt at jeg tror de får kastet penger etter seg. Jeg har sagt at hun har fortalt at hun ikke gjorde noe i tre år, og så nå skal hun søke jobb og utdanning for nå er støtten over. Anonymkode: 44373...5f8 Men hadde du tatt deg 3 minutter til å lese på nav, hadde du funnet ut at det ikke stemmer. Så enten lyver hun og jobber/studerer mer enn hun sier, eller så har hun skjulte sykdommer hun ikke ønsker utbrodere om og derfor påstår hun at hun får pengene kastet etter seg Anonymkode: e5bf0...3f7 4
Gjest Tutte Skrevet 1. januar 2020 #223 Skrevet 1. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri sagt at jeg tror de får kastet penger etter seg. Jeg har sagt at hun har fortalt at hun ikke gjorde noe i tre år, og så nå skal hun søke jobb og utdanning for nå er støtten over. Anonymkode: 44373...5f8 Da er det i så fall tull. Ingen får overgangsstønad uten å gjøre noe etter at barnet er 1 år. Til og med ved å være jobbsøker så må man vel fylle ut en jobblogg hvor man har en plan videre og hvilke jobber man søker på.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #224 Skrevet 1. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror dere som mener jeg generelt kritiserer stønader må øve litt på leserforståelse. Jeg var kritisk til en stønad, fordi jeg ikke forstod det fulle bildet. Jeg visste ikke at det var et aktivitetskrav, mye fordi hun det gjelder skryter av å «ikke gjøre noenting i tre år». Står her at de kan være registrert jobbsøker da, og det har hun sikkert vært. Så da trenger hun ikke være i aktivitet uansett. Men jeg var i hovedsak kritisk fordi vi to har en helt lik situasjon, bare at jeg jobber og hun fester, og jeg har en barnefar som ser barnet en time i uka og hennes barn ikke har en far. Jeg skjønte derfor ikke hvorfor hun kunne få en sånn stønad, men ikke jeg. Det var for meg helt absurd. Så viste det seg at jeg likevel hadde krav på det samme, og da er det jo ikke like absurd, for da er jo den forskjellsbehandlingen jeg snakker om ikke-eksisterende. Å være kritisk til noen som sier de bare slapper av og får penger, er noe helt annet enn å være kritisk til stønader generelt. Anonymkode: 44373...5f8 Det er ingen her som sliter med leseforståelse så den hersketeknikken kan du spare deg for. Det er derimot du som bør slutte å fordømme og ikke minst kritisere folk for hva de får uten å ha satt deg inn i noe som helst av stønader o.l. Selvinnsikt og refleksjon over sine tanker to fine ting å lære seg. Anonymkode: 38e00...d29 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #225 Skrevet 1. januar 2020 Hjelpes, slutt nå å fordøm en 19 åring som hadde misforstått. Det er vel ikke det spor rart at hun stusset over at en enslig jente med barn fikk så mye penger uten å måtte jobbe. Husker selv jeg nesten gremtes over en venninne som fikk full OS. Hun hadde barna 60%, ene barnet gikk fulltid i barnehagen, andre barnet gikk på skole og SFO etterpå. Hun gjorde ingenting, fri hver dag. NAV stilte ingen krav til henne, så først når OS gikk ut begynte hun å se seg om etter jobb. Dette er 15 år siden, da var det null aktivitetskrav før minstemann fylte tre år!! I dag er hun svært fattig, og nå er barna snart myndige. Da vil hun virkelig slite- uten barnebidrag, uten barnetrygd, og hun vil skattes strengere. Så for henne ble OS en gedigen sovepute, det var vel det NAV kanskje så at det ble for ett fåtall. Hvertfall er kravene skjerpet nå. Men man kan nok ennå sno seg litt unna, som å kun være arbeidssøker uten å ta hvilken som helst jobb, eller å kun studere ett nettstudie på 50% eller lignende. Men, det vil så slå tilbake, man kan ende opp i fattigdomsfella for resten av livet. Anonymkode: 8acbc...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #226 Skrevet 1. januar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelpes, slutt nå å fordøm en 19 åring som hadde misforstått. Det er vel ikke det spor rart at hun stusset over at en enslig jente med barn fikk så mye penger uten å måtte jobbe. Husker selv jeg nesten gremtes over en venninne som fikk full OS. Hun hadde barna 60%, ene barnet gikk fulltid i barnehagen, andre barnet gikk på skole og SFO etterpå. Hun gjorde ingenting, fri hver dag. NAV stilte ingen krav til henne, så først når OS gikk ut begynte hun å se seg om etter jobb. Dette er 15 år siden, da var det null aktivitetskrav før minstemann fylte tre år!! I dag er hun svært fattig, og nå er barna snart myndige. Da vil hun virkelig slite- uten barnebidrag, uten barnetrygd, og hun vil skattes strengere. Så for henne ble OS en gedigen sovepute, det var vel det NAV kanskje så at det ble for ett fåtall. Hvertfall er kravene skjerpet nå. Men man kan nok ennå sno seg litt unna, som å kun være arbeidssøker uten å ta hvilken som helst jobb, eller å kun studere ett nettstudie på 50% eller lignende. Men, det vil så slå tilbake, man kan ende opp i fattigdomsfella for resten av livet. Anonymkode: 8acbc...f9b Denne venninna til trådstarteren er ikke definisjonen på alle som går på OS. De aller aller fleste ser ikke på det som verken en luksus eller hvilepute og bruket derfor tiden godt til å utdanne seg eller bli ferdig med utdanningen sin. Så ikke generaliser. Anonymkode: 38e00...d29 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #227 Skrevet 1. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Denne venninna til trådstarteren er ikke definisjonen på alle som går på OS. De aller aller fleste ser ikke på det som verken en luksus eller hvilepute og bruket derfor tiden godt til å utdanne seg eller bli ferdig med utdanningen sin. Så ikke generaliser. Anonymkode: 38e00...d29 Hvis du leser det jeg skrev en gang til så ser du at det var noe lignende jeg og skrev. Har selv fått OS og tok meg utdannelse. Generaliser ikke🙂 Anonymkode: 8acbc...f9b
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #228 Skrevet 1. januar 2020 Selv mistet jeg utdannelsen min da jeg fikk OS. NAV godkjente ikke utdanningen som aktivitetskrav. Den ble ikke regnet som nødvendig og hensiktsmessig siden jeg hadde fagbrev fra før. At dette var utdanning jeg hadde fått som omskolering da jeg av helsemessige årsaker ikke kunne fortsette med jobben jeg har fagbrev i, ble ikke tatt hensyn til. Studielån av lånekassen fikk jeg heller ikke, det hadde uansett ikke vært mulig å leve av med 2 barn. Endte med at jeg måtte slutte med skole og melde meg som arbeidssøker for å få OS slik at vi skulle klare oss. Heldigvis fikk jeg drømmejobben i løpet av denne tiden allikevel som jeg aldri hadde hatt hvis jeg tok utdanningen som var planlagt. Så det var nok en mening med det. Skal bare fram til at det er ganske provoserende når folk snakker som at OS er en støtte man får og bare kan gå å late seg. Det er strenge krav. Anonymkode: bb52c...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #229 Skrevet 2. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen her som sliter med leseforståelse så den hersketeknikken kan du spare deg for. Det er derimot du som bør slutte å fordømme og ikke minst kritisere folk for hva de får uten å ha satt deg inn i noe som helst av stønader o.l. Selvinnsikt og refleksjon over sine tanker to fine ting å lære seg. Anonymkode: 38e00...d29 Signerer denne! Anonymkode: 3b722...7a7
laviniabcn79 Skrevet 2. januar 2020 #230 Skrevet 2. januar 2020 På 30.12.2019 den 11.33, AnonymBruker skrev: Barnet er lite, så far kommer på samvær hos meg, men han har ingen overnattinger, er ikke alene med barnet osv. Det er jo jeg som har alt ansvar, men jeg er ikke alene om omsorgen, hvis du skjønner. Anonymkode: 44373...5f8 du vet at du kan søke on overgangsstønad selv eller?=?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå