Gå til innhold

Overgangsstønad er jo helt absurd!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du har jo selv valgt å studere nå..? Hvorfor studerte du ikke FØR du fikk barna..? Du kritiserer jo alenemødrene for akkurat samme valgene du tar :fnise: 

Jeg er også mye alene med 3 barn (mannen min er på jobb 14 dager i strekk), allikevel kan jeg ikke sammenlignes med en alenemor! Tro meg, jeg har prøvd begge deler, og du aner virkelig ikke hva du snakker om 😉 

Anonymkode: c4457...50f

Nei ikke kritiserer, men synliggjør at de også har/har hatt et valg, siden så mange var opptatt av at jeg hadde tatt et valg mtp studier og barn. Jeg er fullt klar over at jeg har valgt å studere sent, og tar konsekvensen av det hver dag. Men det blir for dumt når fremstillingen i denne tråden er at aleneforeldrene liksom ikke har noen valg i livene sine... 

Anonymkode: 8f2bc...15b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg sliter med å akseptere at mine skattepenger går til å lette andres hverdag så mye når jeg selv styrer så fælt for å få det til å gå opp, spesielt med tid. I de tyngste praksisperiodene jobber jeg 12 dager i strekk, dobbelt på fredagene. Får ikke betalt for praksis så må jobbe helgene som vanlig. Da synes jeg det er feil at andres subsidieres til å jobbe/studere 50% mens jeg sitter med stort studielån når jeg er ferdig.

Du får vel også stipend av staten- 50.000 per studieår? Må du virkelig ta lån i tillegg når du både jobber ved siden av, har en samboer og får stipend?

Anonymkode: 8acbc...f9b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei ikke kritiserer, men synliggjør at de også har/har hatt et valg, siden så mange var opptatt av at jeg hadde tatt et valg mtp studier og barn. Jeg er fullt klar over at jeg har valgt å studere sent, og tar konsekvensen av det hver dag. Men det blir for dumt når fremstillingen i denne tråden er at aleneforeldrene liksom ikke har noen valg i livene sine... 

Bitter much🙄

Pga overgangsstønad fikk jeg fullført bachelorgraden min. Det hadde jeg ikke hatt sjans til uten OS. 

Det ville da ført til lavtlønnsjobb, og jeg måtte fortsatt å motta div stønader i ytterligere flere år. Betalt inn mindre skatt. Hatt krav på å få slettet renter fra Lånekassen. Totalt sett har staten absolutt tjent på å gi meg OS. 

har også prøvd livet som alenemor og livet med 2 stk. Du aner IKKE hva du snakker om... 

Anonymkode: e5bf0...3f7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at hun ikke har gjort noe annet? Kjenner du henne? I hovedinnlegget skriver du at du «leste om ei som har fått overgangsstønad for barnet sitt i 3 år nå» 

Du har lest om personen, men prøver å fremstille det som om du kjenner personen..si meg, prøver du å lage en tråd for sverte alenemødre Ts? Er det det som er intensjonen din? Hvorfor ikke bare kalle en spade for en spade da..? 

Hun skriver blogg, men jeg kjenner henne i tillegg personlig. I bloggen skrev hun at hun etter OS var over ikke hadde noen inntekt, så hun skulle finne ut av hva hun skulle gjøre som jobbsøker eller starte et studie.

Anonymkode: 44373...5f8

AnonymBruker
Skrevet

Dette ville jeg absolutt sjekket opp i så du ikke går på en smell, for det er feil måte å gjøre det på. Dessverre mange inkompetente mennesker på telefonen til nav, og kjenner selv flere som har måtte betale tilbake selv om nav sa på telefon at alt var gjort riktig. 

Det går på åpningstidene til barnehagen, så om de har åpent 9 timer i stede for 8 så blir en 60% plass 27 timer og du har dermed bare krav på 20% kontantstøtte. Dette utgjør en del 1000 i tilbakebetaling, og det er slikt de plutselig finner ut at de skal sjekke opp i. Uavhengig av om de sjekker eller ei, så skal jo du følge reglene og ikke jukse til deg mer penger enn du skal, og nei du jukset ikke med vilje men nå vet du bedre så da blir det regelrett snylting på staten. 

Les på NAV Foreldrepenger sin facebookside, der står det meget enkelt forklart. De på telefon gir mye feilinformasjon og misforstår lett, så igjen, er timene det går på og ikke prosenten. Med mindre barnehagen din har åpent bare 8 timer så har du ikke rett på så mye kontantstøtte. 

Anonymkode: 154f8...3fa

FA138AF0-7FD7-4E0D-8C62-83361A4AF2A6.thumb.jpeg.699ebc95dab36a506c88909d11183acd.jpeg

Jeg har skriftlig bekreftelse fra NAV om at 60% barnehageplass er 24 timer i barnehage, så hvis det er feil er det deres egen feil. Barnehagene opererer bare med prosent, ikke antall timer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FA138AF0-7FD7-4E0D-8C62-83361A4AF2A6.thumb.jpeg.699ebc95dab36a506c88909d11183acd.jpeg

Jeg har skriftlig bekreftelse fra NAV om at 60% barnehageplass er 24 timer i barnehage, så hvis det er feil er det deres egen feil. Barnehagene opererer bare med prosent, ikke antall timer. 

Nå siterer jeg meg selv, men her er et utklipp fra NAV Foreldrepenger på Facebook: 

590BD8F1-9674-4A8A-A1A0-B2DF5F1D3A40.thumb.png.792afa56f39a215a8442a77b20782cae.png

Det står «Har du fulltids eller deltidsplass? Hvis deltid hvor mange timer i uken?» 

Det står ikke «Hvor mange timer er barnehagen åpen?» Dermed er en naturlig tolkning, og også det NAV har sagt til meg, at jeg skal regne ut timer fra den faktiske plassen barnet mitt har fått: 60 %. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om mannen din hadde forlatt deg da? Hva om du plutselig fant ut av at mannen din hadde et forhold på si, og han heller valgte den nye damen, flyttet langt bort så du ble helt alene. Da tar du et valg om å bli alenemor altså? Da håper jeg ikke du tar enda et valg om å få stønader fra NAV, for det gjør jo at det blir urettferdig for andre som ikke får navpenger.

Anonymkode: e495d...339

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting overrasker meg lengre her inne. For en tråd! TS snakker først negativt om de som får OS, før hun plutselig finner ut av at hun selv har rett på det. Kvinner som er i et forhold er sure for kun alenemødre får penger og ikke dem. Her inne unner vi hverandre ingenting. Er det ikke bedre med 3 års overgangsstønad slik at en forelder kan få seg utdannelse og fast jobb, enn at et barn skal vokse opp i en lavlønnet familie?

For det er nettopp det vi skal tenke på, det er uskyldige barn som lever i disse familiene som dere ønsker skal ha minst mulig penger, slite mest mulig og være i lavlønnet arbeid for de ikke utdannet seg før de fikk barn. Dere ønsker at mor til barnet skal ha det vanskeligst mulig. Dere ønsker at et barn skal vokse opp med at en mor lever på 10.000 kr i mnd fra lånekassen. Barnet vil sannsynlig ikke få klær etter behov, dra i bursdager osv. Skjerp dere, og tenkt dere om! 

Anonymkode: e495d...339

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja de har også valg, men enkelte av oss har faktisk blitt forlatt når vi var midt i utdanningsløpet, skal vi da bare droppe utdanningen for å dermed gi barna et fattig liv, mener du at det er bedre? Du snakker om valg som om du skulle kjenne til alle landets alenemødre, og det gjør du heldigvis ikke.

Anonymkode: 38e00...d29

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå siterer jeg meg selv, men her er et utklipp fra NAV Foreldrepenger på Facebook: 

590BD8F1-9674-4A8A-A1A0-B2DF5F1D3A40.thumb.png.792afa56f39a215a8442a77b20782cae.png

Det står «Har du fulltids eller deltidsplass? Hvis deltid hvor mange timer i uken?» 

Det står ikke «Hvor mange timer er barnehagen åpen?» Dermed er en naturlig tolkning, og også det NAV har sagt til meg, at jeg skal regne ut timer fra den faktiske plassen barnet mitt har fått: 60 %. 

Latterlig at man nå skal hjelpe deg å kjenne til dine rettigheter slik at du også skal få stønader når du i utgangspunktet kritiserte de som får stønadene..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du har jo selv valgt å studere nå..? Hvorfor studerte du ikke FØR du fikk barna..? Du kritiserer jo alenemødrene for akkurat samme valgene du tar :fnise: 

Jeg er også mye alene med 3 barn (mannen min er på jobb 14 dager i strekk), allikevel kan jeg ikke sammenlignes med en alenemor! Tro meg, jeg har prøvd begge deler, og du aner virkelig ikke hva du snakker om 😉 

😆😆

Anonymkode: 3b722...7a7

AnonymBruker
Skrevet

Du aner ikke hva du snakker om! Du er helt ute her! Det er totalt annerledes å bli alene med et barn og må forsørge det alene. Det er ingen som ønsker å være alene med barn. Dere er to, med to inntekter! Når du er ferdig med studiene har dere to fulle inntekter! Skjerp deg! Virkelig. At et går an å være så korttenkt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men det startet jo med at du klager over hvor mye du må jobbe, studier og barn og hvor urettferdig det er at alenemødre får os i en overgangsperiode fordi du sitter i den situasjonen du gjør.

Du kan ikke sammenligne det å være alenemor med din situasjon. Det å gå fra to inntekter til én inntekt, og plutselig være helt alene om ansvar er en stor overgang. Det høres ut som du har store vanskeligheter med å sette deg inn i hvordan andre har det.

Anonymkode: bb52c...6bc

• Liker 5
Skrevet (endret)
På 30.12.2019 den 11.39, AnonymBruker skrev:

Det var innenfor skjønnhet. Tror ikke de har det på høyskole eller universitet. 

Kan være fagskole eller vgs. Det finnes f.eks.  vgs.-nettstudier i hudpleie. Det er direkte yrkesrettet. 

Endret av ashera
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja de har også valg, men enkelte av oss har faktisk blitt forlatt når vi var midt i utdanningsløpet, skal vi da bare droppe utdanningen for å dermed gi barna et fattig liv, mener du at det er bedre? Du snakker om valg som om du skulle kjenne til alle landets alenemødre, og det gjør du heldigvis ikke.

Jada jada, jeg sier ikke at alle har valgt absolutt alt selv, og jeg har sagt flere ganger at jeg skjønner at det ikke er like lett for alle. Men mange har tatt valg, både å få barna, forhold/brudd og andre deler av livssituasjonen sin. Det er ikke som at vi i forhold ikke får ting kastet på oss som vanskeliggjør hverdagen, eller har allverdens valg, kun fordi man har en partner. Økonomisk har man det selvfølgelig enklere. Alt dette har jeg sagt.

Det jeg ser ingen av dere ønsker å forholde dere til er spørsmålet mitt om hvorfor ikke overgangsstønaden kan betales helt eller delvis tilbake når man er i en med stabil livssituasjon mtp studier eller jobb, slik vi andre må gjøre med studielån. Burde også være mulig for aleneforeldre å ta studielån og evt få litt overgangsstønad som lån ved siden av dersom behov. Ikke bare få pengene. Og ikke minst jobbe litt ved siden av. Ingen grunn til at mange av oss andre jobber 100% ++ og aleneforeldre ikke har aktivitetskrav på høyere enn 50% - har ikke noe større behov for fritid enn andre foreldre, er nok mange som gladelig skulle jobbet subsidiert deltid og hatt mer tid til seg selv og barna. Burde evt være slik at man som aleneforelder måtte jobbe fullt og heller få noe stønad dersom det likevel ikke strekker helt til i en periode.

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada jada, jeg sier ikke at alle har valgt absolutt alt selv, og jeg har sagt flere ganger at jeg skjønner at det ikke er like lett for alle. Men mange har tatt valg, både å få barna, forhold/brudd og andre deler av livssituasjonen sin. Det er ikke som at vi i forhold ikke får ting kastet på oss som vanskeliggjør hverdagen, eller har allverdens valg, kun fordi man har en partner. Økonomisk har man det selvfølgelig enklere. Alt dette har jeg sagt.

Det jeg ser ingen av dere ønsker å forholde dere til er spørsmålet mitt om hvorfor ikke overgangsstønaden kan betales helt eller delvis tilbake når man er i en med stabil livssituasjon mtp studier eller jobb, slik vi andre må gjøre med studielån. Burde også være mulig for aleneforeldre å ta studielån og evt få litt overgangsstønad som lån ved siden av dersom behov. Ikke bare få pengene. Og ikke minst jobbe litt ved siden av. Ingen grunn til at mange av oss andre jobber 100% ++ og aleneforeldre ikke har aktivitetskrav på høyere enn 50% - har ikke noe større behov for fritid enn andre foreldre, er nok mange som gladelig skulle jobbet subsidiert deltid og hatt mer tid til seg selv og barna. Burde evt være slik at man som aleneforelder måtte jobbe fullt og heller få noe stønad dersom det likevel ikke strekker helt til i en periode.

Så du sammenligner os og studielån? Skal folk da også betale tilbake f.eks dagpenger også? Du får bli alenemor selv da vet du hvis du tror det er så stas. Om du så skulle bli det, så regner jeg med at du da kommer til å velge bort os. Du kommer til å slite i langt større grad enn du gjør nå da med én inntekt. Å jobbe så mye som du gjør nå ved siden av studier kunne du bare glemme da man ikke har kapasitet til det som alenemor.

Anonymkode: bb52c...6bc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du tenker at aleneforeldre skal sitte i bunnløs gjeld? Er du morsomt? Du virker som en person som har stooore vanskeligheter med å forstå hva det vil si å være alene med barn. OS er en stønad man får i en overgangsperiode, akkurat som dagpenger, arbeidsavklaringspenger, redusert foreldrebetaling i bhg, osv osv. Skal alle betale tilbake pengene da eller? Føler du deg bedre om en aleneforsørger som kun har en inntekt og skal forsørge ett eller flere barn på det, skal betale tilbake penger på en stønad? Nå må du virkelig ta deg sammen. Tenk å være så bitter? Så kan du sitte der på din høye hest med to inntekter og to som om ansvaret, mens en aleneforsørger som har slitt seg igjennom et studie med aleneansvar for barnet skal sitte i bunnløs gjeld etterpå? Går det virkelig an å tenke slik du tenker. Anbefaler deg å ta en pause fra Internett. Virkelig.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 19 år da jeg ble alenemor, fikk engangsutbetaling før barnet ble født og overgangsstønad etterpå i 3år. Den var på 15.000kr mnd utbetalt da, hadde dobbel barnetrygd og 1800kr i bidrag. Når leilighet, strøm, bhg og billån var betalt hadde jeg ikke all verdens å rutte med...

jeg fikk meg jobb etter to år, deltidsjobb med uforutsigbar arbeidsdager og lønn. Dette meldte jeg inn hos nav, så jeg fikk gjerne litt ekstra om jeg fikk mye jobb en mnd. 

Anonymkode: 8ac1d...95f

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Latterlig at man nå skal hjelpe deg å kjenne til dine rettigheter slik at du også skal få stønader når du i utgangspunktet kritiserte de som får stønadene..

Jeg tror dere som mener jeg generelt kritiserer stønader må øve litt på leserforståelse.

Jeg var kritisk til en stønad, fordi jeg ikke forstod det fulle bildet. Jeg visste ikke at det var et aktivitetskrav, mye fordi hun det gjelder skryter av å «ikke gjøre noenting i tre år». Står her at de kan være registrert jobbsøker da, og det har hun sikkert vært. Så da trenger hun ikke være i aktivitet uansett. Men jeg var i hovedsak kritisk fordi vi to har en helt lik situasjon, bare at jeg jobber og hun fester, og jeg har en barnefar som ser barnet en time i uka og hennes barn ikke har en far. Jeg skjønte derfor ikke hvorfor hun kunne få en sånn stønad, men ikke jeg. Det var for meg helt absurd. Så viste det seg at jeg likevel hadde krav på det samme, og da er det jo ikke like absurd, for da er jo den forskjellsbehandlingen jeg snakker om ikke-eksisterende.

Å være kritisk til noen som sier de bare slapper av og får penger, er noe helt annet enn å være kritisk til stønader generelt. 

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dere som mener jeg generelt kritiserer stønader må øve litt på leserforståelse.

Jeg var kritisk til en stønad, fordi jeg ikke forstod det fulle bildet. Jeg visste ikke at det var et aktivitetskrav, mye fordi hun det gjelder skryter av å «ikke gjøre noenting i tre år». Står her at de kan være registrert jobbsøker da, og det har hun sikkert vært. Så da trenger hun ikke være i aktivitet uansett. Men jeg var i hovedsak kritisk fordi vi to har en helt lik situasjon, bare at jeg jobber og hun fester, og jeg har en barnefar som ser barnet en time i uka og hennes barn ikke har en far. Jeg skjønte derfor ikke hvorfor hun kunne få en sånn stønad, men ikke jeg. Det var for meg helt absurd. Så viste det seg at jeg likevel hadde krav på det samme, og da er det jo ikke like absurd, for da er jo den forskjellsbehandlingen jeg snakker om ikke-eksisterende.

Å være kritisk til noen som sier de bare slapper av og får penger, er noe helt annet enn å være kritisk til stønader generelt. 

Er det noen som skal øve på leseforståelse her, så er vel strengt det deg. Når du tror folk bare får kastet penger etter seg, så sier det mye om hvor lite du vet. Ikke har du brukt tid på å sette deg inn hva du selv har krav på, for du tenker at man bare skal få kasta alt i hendene. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...