Gå til innhold

Overgangsstønad er jo helt absurd!

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var innenfor skjønnhet. Tror ikke de har det på høyskole eller universitet. 

Anonymkode: 44373...5f8

Jo det har de. Jeg er alenemor, har gått 2 av 3 år stedsbasert men pga jeg måtte flytte nærmere familien for å få ting til å gå opp i opp så fikk jeg ta siste semester nettbasert. Det er fortsatt en gyldig bachelorgrad.

Anonymkode: 38e00...d29

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste om ei som har fått overgangsstønad for barnet sitt i tre år nå. Tre år! På denne tiden har hun ikke fått seg en jobb, men skal begynne å søke nå som stønaden har gått ut. Altså, hva er greia. Hvorfor får man så mye penger for å være enslig forsørger? Det er jo fullstendig mulig å jobbe, i hvert fall litt, selv om man er alene?

Håhå, da jeg hadde barn, fikk vi i ti år. 

De som ville, kunne da produsere nummer 2 og få 10 nye år.

Anonymkode: bb06e...b96

• Liker 1
Skrevet

Forklar meg hvordan man gjør det da. Jeg vil også ha muligheten til en utdanning. Kan man få det for å dekke å flytte til en annen by så man kan få utdanning? Jeg er låst til en sliten sokkel i hjembyen, for jeg har ikke råd til annet. Hvis det er så enkelt, skjønner jeg ikke hvorfor man ikke får hjelp. Og når man spør hvorfor i alle dager noen har ordninger (som det virker som de misbruker), mens andre må slite ræva av seg, så skal man selv bli angrepet for å ikke gjøre noe??

Det er fordi du fremstår som en bitter person som ikke vil andre (som har søkt opp sine rettigheter) noe godt. INGEN som får OS pr.dags dato sitter bare på ræva, det er aktivitetsplikt. Så det er mye du ikke vet om denne personen du legger ut om. 

• Liker 2
Skrevet

Kjære TS, syns du får unødvendig tyn i tråden. Du er ung og har tatt noen dårlig informerte valg og nå skjønner du konsekvensene av de. Sånt er kjipt! 

Du burde snakke med barnefar om han ikke kan gå med på at du har ungen 60%, så du regnes som aleneforsørger og dermed kan få OS.

Anonymkode: ae017...5b0

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære TS, syns du får unødvendig tyn i tråden. Du er ung og har tatt noen dårlig informerte valg og nå skjønner du konsekvensene av de. Sånt er kjipt! 

Du burde snakke med barnefar om han ikke kan gå med på at du har ungen 60%, så du regnes som aleneforsørger og dermed kan få OS.

Hvorfor skal barnefar gå med på å se ungen mindre? Eller oppfordrer du Ts til å svindle nav?

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men, så er det da vel din egen feil at du ikke har utdanning eller fulltidsstilling. Mener du at andre skal lide fordi du ikke klarer å ta tak i ditt liv? Det er aktivitetsplikt på OS, det er ikke noe man bare får i årevis. Det er fordi man blir alene med barn og skal ha muligheten til å omstille seg. Slutt å bland deg inn i andres liv og ta tak i ditt eget liv. Det er kun du som kan forandre det. Lykke til! 

Anonymkode: 3b722...7a7

Her argumenterer du mot deg selv. Det er like mye alle andres ansvar å forsørge seg selv. Uavhengig av om man har barn og blir alene med det. 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan ikke faren få barnet mye mer, så kan TS ta utdanning. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal barnefar gå med på å se ungen mindre? Eller oppfordrer du Ts til å svindle nav?

Barnefar har 0 % fordi barnet ikke er på overnatting eller hjemme hos far. Faren kommer til mor for å se barnet. Langt i fra svindel 

Anonymkode: e0be6...157

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener svært lite ja. Jeg har et barn, men deler ansvar med faren. Så jeg har ikke krav på det. Jeg får redusert foreldrebetaling i barnehagen. Nå er barnet mitt lite, så jeg får heldigvis også kontantstøtte. 

Men hva med ekstra barnetrygd, småbarnstillegg etc.? Samt bostøtte fra husbanken. 

Man får ikke kontantstøtte hvis barnet går i barnehagen!  

Anonymkode: b71ae...581

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun henger jo ut seg selv når hun skryter av det på byen.. Jeg bare gjentar ting hun har sagt selv.. 

Jeg har ikke råd til mer barnehageplass. Vet du hvor dyrt det er? Jeg må jobbe, men får ikke mer enn 2-3 vakter i uka, ungen er i barnehagen de dagene og jeg får kontantstøtte for de dagene jeg ikke har jobb.

Skal bestille time hos nav. 

Dette høres rart ut.  Du kan da ikke ha en åpen deltidsplass (bruk etter behov) i barnehagen, og sende ungen dit når du tilfeldigvis får en vakt?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig glad for at overgangsstønad eksisterer. Her var jeg og barnefar unge da vi møttes, og etter 3 år ble jeg gravid på p-pillen. Vi fant da ut at det var på tide vi fikk oss utdannelse. Men at økonomisk var det nok lurt at bare en av oss studerte, og den andre jobbet. Så han studerte først, brukte 4 år på en bachelorgrad, da hadde vi rukket og få barn nummer 2 og. Så da far var ferdig, ble det kjøpt ny bil og rekkehus. Dermed ble det litt tøft økonomisk hvis jeg skulle studere. Så gikk vi fra hverandre ikke så lenge etterpå. Og takket være overgangsstønaden, fikk jeg meg en bachelorgrad, og jeg tjener i dag mye bedre enn hva jeg gjorde før, jeg har ingen problemer med å forsørge meg og barna mine. Eier rekkehus og bil. Og jeg tenker at dette er en bra investering, nå jobber jeg, bidrar, betaler skatt, har ikke krav på noen stønader. 

Anonymkode: 4e43e...738

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg oppfordrer ikke til svindel, men at ts setter seg inn i hva hun har krav på og ikke. Det er jo åpenbart at hun er eneforsørger.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke at det gjaldt når faren har foreldrerett. Jeg synes det er forvirrende med alle de forskjellige begrepene. 

Vel, det er nøyaktig det samme jeg tjener, og jeg har ansvaret for et barn alene. Så jeg synes naturlig nok det er mye penger, når det er alt jeg får. Hadde jeg fått samme beløp, så hadde jeg jo hatt dobbelt så mye å leve for. Da skjønner du vel at jeg synes det er mye penger? Du tjener kanskje mye mer, så for deg er det snakk om småpenger.

Æsj, denne tråden ble bare tull. Jeg melder meg ut. Dere kan bare stenge den. 

Da får du søke om denne "absurde" stønaden du mener venninnen din som ikke gjør noe får. Du er bare 19, hjernen er ikke ferdig utviklet før man er 25. Jeg skjønner at du ikke ser selv hvordan du snakker nedlatende om din venninne, om OS og alenemødre generelt. Når alt kommer til alt, så er det ingenting som faller i hendene våre. Du er ansvarlig for ditt liv og for barnet ditt sitt liv. Det er DU som må ta tak i det og undersøke hvilke rettigheter du har. Det nytter ikke å bruke tiden sin på å klage på andres liv, ikke unne andre noe, tenke på hva andre bruker tiden/livet sitt på. Det hjelper ikke din situasjon. Unnskyldninger som at man ble gravid ung og i det hele tatt er bare tull. Du må ta tak i ditt liv. Ingen andre. Det vil alltid være folk som har mer, tjener mer, har mer flaks, får mer av foreldrene sine, er mer heldig på arbeidsmarkedet, får bedre karakterer, ser bedre ut, har finere klær, har finere hus osv. Sånn er livet. 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Brunello skrev:

kan ikke faren få barnet mye mer, så kan TS ta utdanning. 

Jeg tror ikke han er interessert i det. Han skal i militæret, og så skal han flytte for å studere.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, hvis man har redusert plass får man redusert kontantstøtte. Jeg får 3000 kr. 

Dette høres rart ut.  Du kan da ikke ha en åpen deltidsplass (bruk etter behov) i barnehagen, og sende ungen dit når du tilfeldigvis får en vakt?

Jeg har faste dager jeg får jobb på (man-ons-fre), men ikke alltid jeg får alle tre vaktene. Barnet mitt går i barnehagen fast de dagene.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Educate yourself? Det er 224.000 kr. Det er det samme jeg tjener i året. Det er ganske vanlig lønn for oss som ikke har utdanning og ikke får fulltidsstilling. 

Nei, det er bare du som tjener helt sinnsykt lite. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg visste ikke at det gjaldt når faren har foreldrerett. Jeg synes det er forvirrende med alle de forskjellige begrepene. 

Vel, det er nøyaktig det samme jeg tjener, og jeg har ansvaret for et barn alene. Så jeg synes naturlig nok det er mye penger, når det er alt jeg får. Hadde jeg fått samme beløp, så hadde jeg jo hatt dobbelt så mye å leve for. Da skjønner du vel at jeg synes det er mye penger? Du tjener kanskje mye mer, så for deg er det snakk om småpenger.

Æsj, denne tråden ble bare tull. Jeg melder meg ut. Dere kan bare stenge den. 

Du får da ikke dobbelt med penger. OS blir sterkt redusert mot inntekten din hvis du fortsetter å jobbe, eller du mottar kun OS hvis du skal studere fulltid. Nå lå du ærlig talt sette deg inn i hvordan dette henger sammen, her har du kokt sammen noe på egen hånd. Nav.no er stedet du finner informasjon. 

Skrevet

Som 100 prosent alenemor og aleneforsørger fikk jeg overgangsstønad i tre år, netto utbetalt 3500,- per mnd, i perioden hvor jeg prøvde å få ny jobb og gikk på dagpenger (ingen ville ansette en alenemor med et så lite barn) og i ett år etter at jeg til slutt fikk meg fast lavlønnsjobb selvfølgelig, men heldigvis..

De pengene gjorde at vi hadde mat på bordet, jeg og mitt barn!

Så takk gud for velferdsstaten, som forventer to inntekter sammen på 1.1 millioner per år, men som forbarmer seg over alle oss som lever på en fjerde del som enslig forsørger..

Anonymkode: 29391...84b

• Liker 3
Skrevet

Hvis barnet ditt har fått tildelt deltidsplass i barnehage, kan du få 20, 40, 60 eller 80 prosent kontantstøtte.

Anonymkode: e0be6...157

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, addict skrev:

Nei, det er bare du som tjener helt sinnsykt lite. 

Hadde jeg hatt fulltidsstilling, hadde det vært en normal lønn. Jeg jobber i butikk. Har prøvd å få økt stillingsprosent, men det går ikke. Må i så fall flytte til byen. Vurderer det om det er slik at man kan få hjelp til å studere, selv om barnet har en pappa. 

Skrevet

Å starte denne tråden er sannsynligvis det lureste du har gjort i år, om det var det som skulle til for at du skulle bli klar over at du også kan ha rett til overgangsstønad. 

Og så kan du ta tak i ditt eget liv og sette deg inn i dine egne rettigheter og muligheter, i stedet for å klage over urettferdigheten i at andre får en stønad du ikke engang har giddet å sette deg inn i betingelsene for. 

Anonymkode: f15e9...8a1

Kunne ikke sagt det bedre selv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...