Gå til innhold

Overgangsstønad er jo helt absurd!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har ikke du søkt om overgangsstønad når du er alene med ett barn? Far har jo langt i fra 50%samvær med barnet. 

Anonymkode: e0be6...157

Hæ, har jeg også krav på det? De sa at det var hvis man var alene om foreldreansvaret, og far har jo ansvar selv om han ikke har samvær. 

Anonymkode: 44373...5f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så gode mattekunnskaper. Ser nå at det er 18.000. Jeg bare så på nav sine sider at det var litt over 8000 i måneden. Betaler man 10.000 kr i skatt da?

Nei, langt i fra. 

Skrevet
4 minutter siden, theTitanic skrev:

Jammen mye missunnelse her...  Egentlig menes det at det DERE ikke får, burde ingen annen få heller. Den som er dårligere stilt eller har gjort dårlige valg, blitt syk eller annet kan takke seg selv og bruke hver dag til å tenke på hvor teite de er og at de fortjener noe. Så kan de bygge seg en gapahuk i skogen eller noe.. 🙄

Helt utrolig å lese. Fatter ikke tankegangen. Kun fordi man ikke klarer å ta tak i eget liv, så skal ingen andre ha noe heller. 

Anonymkode: 3b722...7a7

• Liker 6
Skrevet

Hæ, har jeg også krav på det? De sa at det var hvis man var alene om foreldreansvaret, og far har jo ansvar selv om han ikke har samvær. 

Foreldreansvar er ikke det samme som hovedomsorg. Dere har delt ansvar, men du er alene om omsorgen.

• Liker 10
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I hvilken fulltidsjobb tjener man 224 000?

Anonymkode: 8c396...9d5

Det er ikke en fulltidsjobb, for det får jeg ikke. Kjempevanskelig å finne det som 19-åring.. Alle jobber som er aktuelle trenger bare helg eller kveldsarbeid.. Jobber i butikk nå, men får bare enkelte dagvakter. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Foreldreansvar og samvær er to vidt forskjellige ting.
Egentlig ganske skremmende hvor lite folk vet!

Og, du som kritiserer denne ordningen så fælt og kaller venninna di en lat snylter, skal du virkelig "synke ned på hennes nivå" og søke om samme "absurde" stønad??

Anonymkode: 2e5ec...bda

• Liker 16
Skrevet

Helt utrolig å lese. Fatter ikke tankegangen. Kun fordi man ikke klarer å ta tak i eget liv, så skal ingen andre ha noe heller. 

Jeg synes dere er slemme. Jeg sier ikke at andre ikke skal ha noe. Jeg bare sier at det er ganske sykt at ei jente kan sitte på ræva hjemme med ungen sin i tre år, uten å «ta tak i livet sitt», mens jeg må jobbe og slite. Jeg synes det er kjipt at hun kan feste og kose seg på byen ofte, fordi hun har besteforeldre som passer barnet og masse penger fra staten. Mens jeg sitter alene og såvidt klarer å få ting til å gå rundt. Det er skikkelig urettferdig, og jeg skjønner ikke hvorfor det er sånn.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må få orden i begrepene dine. Foreldreansvar har ingenting å si her. Det som har noe å si er daglig omsorg og mengde samvær. Her er dt bare å søke. Og da tenker jeg du ikke synes det er så absurd mer, når du også får? Prinsipper lenge leve....

Anonymkode: fcf4d...7b2

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er 600 kroner. Det har mye å si. I hvert fall for oss som tjener lite penger.

Ja, men der ser du! Du får OS, og har muligheten til å ta en master. Jeg må spinke og spare og har såvidt råd til å overleve. Det er kjempeurettferdig at du fikk overgangsstønad, ja.

Feil! Hvis du leser det jeg skriver så skrev jeg: jeg ble alene 100% med min datter da hun var 2 måneder. Jeg fullførte utdanningen min på OS og fikk meg fast jobb. OS dekker kun bachelorgrad eller nødvendig omskolering, ikke master. Her må du lese deg opp hvis du tror det er så enkelt. Når jeg startet å jobbe tok jeg master på deltid i tillegg til å ha aleneomsorg for barnet mitt. Det handler om å prioritere og sette seg mål. Det Jan du også klare. Jeg fikk også barn da jeg vet ung. Det er ingen unnskyldning. 

• Liker 4
Skrevet

Og, du som kritiserer denne ordningen så fælt og kaller venninna di en lat snylter, skal du virkelig "synke ned på hennes nivå" og søke om samme "absurde" stønad??

Jeg har aldri sagt hun er på et lavt nivå. Jeg sa det var sykt at man kunne få like mye penger gratis som jeg jobber for! Og det er det jo. Jeg sa det var urettferdig, når vi i prinsippet stiller helt likt, men hun får masse penger fordi fyren hun var sammen med ville ha null omsorg, mens min ser barnet en time i uka.. 

Skrevet

Reglene var enda verre før. Da jeg hadde overgangsstønad så var det ingen aktivitetsplikt. Kunne sitte 3 år på ræva og om man fikk nytt barn så fikk en nye 3 år.

Jeg gikk tilbake i jobb etter permisjonen. Fikk ikke 100% før siste året med overgangsstønad så den hjalp på når jeg jobbet deltid. I tillegg kunne en ha ny samboer i ett helt år før en mistet stønaden, i dag mister man den på dagen. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dere er slemme. Jeg sier ikke at andre ikke skal ha noe. Jeg bare sier at det er ganske sykt at ei jente kan sitte på ræva hjemme med ungen sin i tre år, uten å «ta tak i livet sitt», mens jeg må jobbe og slite. Jeg synes det er kjipt at hun kan feste og kose seg på byen ofte, fordi hun har besteforeldre som passer barnet og masse penger fra staten. Mens jeg sitter alene og såvidt klarer å få ting til å gå rundt. Det er skikkelig urettferdig, og jeg skjønner ikke hvorfor det er sånn.

Hun kan ikke sitte på ræva i 3 år. Slutt å si det. 

• Liker 12
Skrevet

Hva vet vel du om det? Hvorfor gidder du å bry deg? Jeg skal love deg at livet blir mye enklere og bedre om du fokuserer på deg selg og ditt liv. Det er bare slitsomt å være så misunnelig og bitter på andre. Nav har oversikt over aktiviteten hennes. Det er ikke så enkelt som du tror. Fokuser på eget liv. Er det noen som er slemme her er det hvordan du beskriver denne personen. 

• Liker 8
Skrevet

Feil! Hvis du leser det jeg skriver så skrev jeg: jeg ble alene 100% med min datter da hun var 2 måneder. Jeg fullførte utdanningen min på OS og fikk meg fast jobb. OS dekker kun bachelorgrad eller nødvendig omskolering, ikke master. Her må du lese deg opp hvis du tror det er så enkelt. Når jeg startet å jobbe tok jeg master på deltid i tillegg til å ha aleneomsorg for barnet mitt. Det handler om å prioritere og sette seg mål. Det Jan du også klare. Jeg fikk også barn da jeg vet ung. Det er ingen unnskyldning. 

Forklar meg hvordan man gjør det da. Jeg vil også ha muligheten til en utdanning. Kan man få det for å dekke å flytte til en annen by så man kan få utdanning? Jeg er låst til en sliten sokkel i hjembyen, for jeg har ikke råd til annet. Hvis det er så enkelt, skjønner jeg ikke hvorfor man ikke får hjelp. Og når man spør hvorfor i alle dager noen har ordninger (som det virker som de misbruker), mens andre må slite ræva av seg, så skal man selv bli angrepet for å ikke gjøre noe??

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer denne!

• Liker 4
Skrevet

Jeg har aldri sagt hun er på et lavt nivå. Jeg sa det var sykt at man kunne få like mye penger gratis som jeg jobber for! Og det er det jo. Jeg sa det var urettferdig, når vi i prinsippet stiller helt likt, men hun får masse penger fordi fyren hun var sammen med ville ha null omsorg, mens min ser barnet en time i uka.. 

Dere har samme rettigheter. 

• Liker 7
Skrevet

Det er det samme som "null omsorg" i nav sine øyne. Så dere stiller likt. Så du kan også "få "masse" penger fordi fyren du fikk barn med vil ha null omsorg".

• Liker 9
Skrevet

Hun kan ikke sitte på ræva i 3 år. Slutt å si det. 

Det vet jo ikke du? Jeg kjenner henne. Hun bor i samme by som meg, og hun har skrytt over at hun ikke trenger å gjøre noe før ungen er tre.. 

Skrevet

Forklar meg hvordan man gjør det da. Jeg vil også ha muligheten til en utdanning. Kan man få det for å dekke å flytte til en annen by så man kan få utdanning? Jeg er låst til en sliten sokkel i hjembyen, for jeg har ikke råd til annet. Hvis det er så enkelt, skjønner jeg ikke hvorfor man ikke får hjelp. Og når man spør hvorfor i alle dager noen har ordninger (som det virker som de misbruker), mens andre må slite ræva av seg, så skal man selv bli angrepet for å ikke gjøre noe??

Du må bestille time på nav. Du må finne ut av det selv og ta tak i eget liv. OS har aktivitetsplikt, så venninnen din misbruker ikke stønaden. Blås i venninnen din, hun fortjener bedre enn å bli hengt ut på denne måten, bestill deg time på nav, søk bhg plass og konsentrer deg om ditt eget liv. 

• Liker 10
Skrevet

Det er mye stigmatisering og nedlatende ord ang enkeltgrupper i Norge, dette gjelder også enslige forsørgere, det blir en tilleggsbelastning de ikke skal ha, jeg ber derfor moderater hger inne overvåke slike inlegg, det bør dere gjøre med alle inlegg som stigmatiserer enkeltgrupper.

Det handler om psykisk helse og forebyggende arbeid, også til en sunnere tankegang som gavner framtid og god psykisk helse.

Anonymkode: 46932...2a2

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...