Gå til innhold

Hvilket upopulære meninger har du?


Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Anonymus Notarius skrev (35 minutter siden):

Det tror jeg også, i alle fall blant de som finner ut at de er det som tenåringer/unge voksne. En del av en finne seg sjæl-prosess.

Da tror jeg også mange innfødte nordmenn ville mista stemmeretten :P 

Ja, ikke sant. STERKT i mot hormonblokkere hos barn og tenåringer. Hva de velger å gjøre når de er myndige får være deres sak, men synes det er slapt av foreldrene å si ja til sånt mens de er barn. Jeg trodde jeg var mye rart da jeg vokste opp, men endte nu opp med å være helt normal.

Anonymkode: 9722a...fba

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymus Notarius skrev (47 minutter siden):

Den generasjonen barn, kanskje, men ikke den generasjonen mødre, som ikke fikk velge hva de ville gjøre med livet sitt. 

Jeg har ingenting i mot at kvinner vil være hjemmeværende (så lenge de ikke krever at staten skal sponse dem), men jeg tror mange av dem som sier de vil være hjemmeværende i dag ikke skjønner hvordan det faktisk var for 70 år siden. På grunn av samskatten var det nesten ikke vits i at kvinner gikk ut i jobb selv om de ville, så alle gifte kvinner "måtte" være hjemmeværende. Og siden man ikke hadde alle husholdningsmaskinene som i dag, var det mye mer jobb. Mange hadde hverken vaskemaskin eller kjøleskap, og det var vanlig å sy/strikke klær til hele familien, dyrke grønnsaker osv. I dag er det jo et latmannsliv å være hjemmeværende.

Det er jo ikke så svar/ hvitt. Litt av grunnen til at staten opprettet husmorskoler, var også for p begrense problemene med fyll og prostitusjon. Tanken var litt at problemene med alkohol og umoral som fulgte med/ sexkjøp/ vold osv skulle bli mindre. Kvinner fikk ofte penger av mannen til mat og klær, hun lagde middag, og kunne få husmorvikar om hun ble. syk. Felleskapet kvinner imellom var godt, og barna lekte sammen, men mødrene jobbet. Likevel var utdannelse åpen for kvinner, men de fattige måtte nok leve på lønnen og nåden til sin far og senere mann. Sier ikke at alt var bedre for 70 pr siden, men deg er synd at dagens unge må ha så mye hjelp for å komme inn på boligmarkedet. En gjennomsnittslønn er ikke nok. I hvert fall ikke i Oslo/ Bergen

Anonymkode: e35b1...99e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stemmerett burde kun bli gitt til de med både norsk statsborgerskap og de som kan bestå en "eksamen" som viser at de forstår og har satt seg inn i hvordan politikken i landet fungerer.

Anonymkode: d46c6...dff

Dette er det vel ikke alle som forstår seg på uansett, ikke de med norsk statsborgerskap fra før heller. 

Anonymkode: cfa28...7dc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er jo ikke så svar/ hvitt. Litt av grunnen til at staten opprettet husmorskoler, var også for p begrense problemene med fyll og prostitusjon. Tanken var litt at problemene med alkohol og umoral som fulgte med/ sexkjøp/ vold osv skulle bli mindre. Kvinner fikk ofte penger av mannen til mat og klær, hun lagde middag, og kunne få husmorvikar om hun ble. syk. Felleskapet kvinner imellom var godt, og barna lekte sammen, men mødrene jobbet. Likevel var utdannelse åpen for kvinner, men de fattige måtte nok leve på lønnen og nåden til sin far og senere mann. Sier ikke at alt var bedre for 70 pr siden, men deg er synd at dagens unge må ha så mye hjelp for å komme inn på boligmarkedet. En gjennomsnittslønn er ikke nok. I hvert fall ikke i Oslo/ Bergen

Anonymkode: e35b1...99e

Hovedproblemet var jo at husmorlivet ikke var valgfritt - det var et sterkt sosialt og økonomisk press for at gifte kvinner skulle velge denne livsstilen. Pga. regler for felles beskatning av gifte par (samskatt) ble nesten hele lønna til den med lavest lønn spist opp av skatt dersom begge jobbet. Dermed var det nesten bare kvinner med høyere utdanning og/eller veldig høy lønn (begge deler var det få av den gangen) som fortsatte å jobbe etter at de var gift. Resten opplevde nok at valget stod mellom ekteskap/barn og jobb - man kunne ikke få begge deler.

En gjennomsnittslønn er nok i dag også til å forsørge en familie (muligens ikke i Oslo eller Bergen sentrum) - dersom man er villig til å leve en 50-talls livsstil med veldig enkel standard på leiligheten, ikke vaskemaskin, tøybleier man koker på komfyren, sy klær selv, lage all mat fra bunnen av, dyrke egne grønnsaker, plukke bær, bake brød, aldri restaurant eller take away, få leker til barna, ingen strømmetjenester, ikke treningssenter eller andre kostbare hobbyer, ingen ferie utover å besøke familie osv. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Stemmerett burde kun bli gitt til de med både norsk statsborgerskap og de som kan bestå en "eksamen" som viser at de forstår og har satt seg inn i hvordan politikken i landet fungerer.

Anonymkode: d46c6...dff

Kunne også vært krav om å ha gjennomført førstegangstjenesten. Om du ikke er villig til å forsvare landet, hvorfor skal du da få bestemme i landet? I antikkens Athen var det krav om at man var villig til å forsvare landet for å ha stemmerett og det gir mye mening. 

Anonymkode: 1b20c...027

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kunne også vært krav om å ha gjennomført førstegangstjenesten. Om du ikke er villig til å forsvare landet, hvorfor skal du da få bestemme i landet? I antikkens Athen var det krav om at man var villig til å forsvare landet for å ha stemmerett og det gir mye mening. 

Anonymkode: 1b20c...027

Problemet der er jo da at syke folk ikke får være med, og det er det ikke alle som kan noe for. Men å lese seg opp om politikk er noe ALLE med et fungerende hode kan. Mange med fysiske plager som ikke kan være i militæret kan bidra til samfunnet på andre måter

Anonymkode: d46c6...dff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tror mange er trans fordi det er "in".

Anonymkode: 9722a...fba

De sa det samme om venstrehendte når flere begynte å kalle seg selv det. Jeg vil tro «økningen» både på venstrehendte i sin tid (eller keivhendte som de ble kalt da), og transpersoner idag skyldes at det nå er mer aksept og mindre stigma.

Anonymkode: ec6a5...75b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De sa det samme om venstrehendte når flere begynte å kalle seg selv det. Jeg vil tro «økningen» både på venstrehendte i sin tid (eller keivhendte som de ble kalt da), og transpersoner idag skyldes at det nå er mer aksept og mindre stigma.

Anonymkode: ec6a5...75b

Du får ikke noe mer igjen for å være keivhendt enn høyrehendt. Sier du derimot at du er trans, kan du i samme slengen kreve at verden skal tilpasse seg deg i alle mulige sammenhenger. Du kan bli et krenka snowflake for hver minste ting, og du vet du har woke-gjengen til å backe deg opp. Du gjør deg selv mer interessant ved å si at du er ikke-binær eller trans og du kan gjøre deg selv til et offer når som helst, hvis du ikke har argumenter til å motsi det du synes er ubehagelig. Ser det jo hele tiden. Folk tåler ingenting som har med kritikk mot dette miljøet å gjøre. Og da mener jeg konstruktiv kritikk, og konstruktive spørsmål. Ikke hets og trusler. Det hører selvsagt ikke hjemme noe sted. Men ser særlig unge mennesker si at de er både det ene og det andre, så går det noen år, og så var de ikke det  ene eller det andre likevel. Så det er ofte et rop om oppmerksomhet, enn noe annet.

Anonymkode: 9722a...fba

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være "trans" er blitt en motesak! 

Anonymkode: f48eb...525

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Å være "trans" er blitt en motesak! 

Anonymkode: f48eb...525

Presis!

Anonymkode: 9722a...fba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å være "trans" er blitt en motesak! 

Anonymkode: f48eb...525

Jeg mener i mange tilfeller at dette er et rop om "se meg". Og at det er alt for lav terskel til at de skal få lov til å begynne på hormoner og operere seg. Dette har blant andre Espen Esther bidratt til. 

Anonymkode: 6a70a...6f0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg mener i mange tilfeller at dette er et rop om "se meg". Og at det er alt for lav terskel til at de skal få lov til å begynne på hormoner og operere seg. Dette har blant andre Espen Esther bidratt til. 

Anonymkode: 6a70a...6f0

Enig. Det er absurd at det er strengere krav for å kjøpe en flaske øl enn det er til å få kjønnet sitt endret. 

Anonymkode: 1b20c...027

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er skremmende hvordan overvektige kropper skal bli positivt fremstilt og normalisert. Det er ikke normalt. Det er helsefarlig og livstruende. 

Anonymkode: 5009a...a02

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At el bil eventyret er ett blaff.

Endret av GrønnNellik68
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ned på dem som tror statens penger er deres egen lommebok, og som derfor blir provosert av at folk går på trygd, er sykemeldt osv, og som blir forbanna når de får nyss i andre ting folk har fått støtte til. De snakker om sine penger og sin skatt, som betaler for den som er feks syk. 

Så jeg ser ned på slike ignorante og egoistiske folk.

Anonymkode: d8de8...e29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ser ned på dem som tror statens penger er deres egen lommebok, og som derfor blir provosert av at folk går på trygd, er sykemeldt osv, og som blir forbanna når de får nyss i andre ting folk har fått støtte til. De snakker om sine penger og sin skatt, som betaler for den som er feks syk. 

Så jeg ser ned på slike ignorante og egoistiske folk.

Anonymkode: d8de8...e29

Blir du provosert på folk som er kronisk syke og ikke kan jobbe? Eller blir du provosert på de som snylter?

Anonymkode: 9722a...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Blir du provosert på folk som er kronisk syke og ikke kan jobbe? Eller blir du provosert på de som snylter?

Anonymkode: 9722a...fba

Kanskje jeg skrev uklart, men de som provoserer meg, er dem som syter av at deres penger og skatt går til syke, og andre som får ytelser av staten. Så nei, jeg blir ikke provosert av dem som er syke. Man leser det hele tiden her inne, at folk nesten hater at det finnes ytelser til dem som trenger det. 

Anonymkode: d8de8...e29

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje jeg skrev uklart, men de som provoserer meg, er dem som syter av at deres penger og skatt går til syke, og andre som får ytelser av staten. Så nei, jeg blir ikke provosert av dem som er syke. Man leser det hele tiden her inne, at folk nesten hater at det finnes ytelser til dem som trenger det. 

Anonymkode: d8de8...e29

Da henger jeg med! Og er enig. Ikke sikkert du skrev uklart, kan hende jeg må til Specsavers. 

Anonymkode: 9722a...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ansettes for mange med dårlige norskkunnskaper ved norske sykehjem, mens det blir hyllet som et fantastisk mangfold. Ja til mangfold, men de som arbeider med syke, gamle og demente må kunne både snakke og forstå norsk.

Ofte er jeg den eneste som snakker skikkelig norsk på min avdeling, og alle pårørende og pasienter henvender seg til meg. Skjer så mange misforståelser og farlige situasjoner pga. dårlige norskkunnskaper. Det er ikke godt nok. 

Anonymkode: 6731f...47b

  • Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ansettes for mange med dårlige norskkunnskaper ved norske sykehjem, mens det blir hyllet som et fantastisk mangfold. Ja til mangfold, men de som arbeider med syke, gamle og demente må kunne både snakke og forstå norsk.

Ofte er jeg den eneste som snakker skikkelig norsk på min avdeling, og alle pårørende og pasienter henvender seg til meg. Skjer så mange misforståelser og farlige situasjoner pga. dårlige norskkunnskaper. Det er ikke godt nok. 

Anonymkode: 6731f...47b

Enig. 

Anonymkode: 1b20c...027

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...