:-) anna Skrevet 30. mai 2005 Forfatter #121 Skrevet 30. mai 2005 Men med de krigstypene vi har i dag og om tjue år så spiller det vel strengt tatt liten rolle hvor mange fotsoldater vi har... Det er jo en ganske gammeldags krigføringsmetode... Tror desverre ikke at ola nordmann redder verden med rødfis i skauen. Neida, nå skal jeg slutte å fyre og svare ordentelig: Militæret må legges om og moderniseres. Det er for gammaldags, for ekstrem-autoritært og dermed for lite attraktivt. Der må slutte å skrike til folk og "bryte de ned for å bygge de opp" og heller bli moderne og attraktive slik at en klarer å få tak i de interesserte folka. Det finens massevis av folk her i landet som betaler medlemskort i helsestudio for å få stålkondis. Så man MÅ ikke stå opp klokka seks om morgenen for å vasse 30 km i løssnø for at det skal skje. Dermed kan de seriøse få seg en skikkelig utdannelse og en skikkelig jobb innenfor forsvaret om de ønsker det. Og vi slipper å se soldater som morer seg med å drepe bikkjer eller pisse fra vaktbua i avisene.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 30. mai 2005 #122 Skrevet 30. mai 2005 De soldatene som skjøt hunder i Kosovo er betalte profesjonelle soldater. Btw, selv om VG har en sensasjonsartikkel om noen som har det litt "moro", trenger det ikke å være sånn blant alle som avtjener verneplikten. Jeg har aldri sett noe som ligner en gang, da jeg var i militæret.
Gjest neinei Skrevet 30. mai 2005 #123 Skrevet 30. mai 2005 Militæret må legges om og moderniseres. Det er for gammaldags, for ekstrem-autoritært og dermed for lite attraktivt. Der må slutte å skrike til folk og "bryte de ned for å bygge de opp" og heller bli moderne og attraktive slik at en klarer å få tak i de interesserte folka. Tror du hjernemyldring og konsensus er det beste i en militær strid? I krig kreves det klare og enkle kommandolinjer. Man skal minimalisere risikoen for kommunikasjonssvikt. Da kan vi ikke sitte i råd, utvalg og arbeidsutvalg som skal løse kreative og innovative utfordringer. Ellers foregår ikke krig på tredemøller, og vassing i snø i 30 kilometer har ikke noe med kondis å gjøre. Det har å gjøre med innsatsvilje, stayerevne og det faktum at en kjenner til sitt egets lands geografi. Tror du vitnameserne vant krigen fordi de løp på tredemøller og var interessert i trening?
Gjest Valhalla Skrevet 30. mai 2005 #124 Skrevet 30. mai 2005 Det snedige er hvordan alle fyrene tenner på alle plugger og tar ting til seg når man diskuterer feminisme. Det er fordi det ofte handler om angrep på menn. Det overdrives også ofte til de grader og det kreves særrettigheter bare fordi man ikke er født med penis. Positiv diskriminering er ett av de latterligste utrykk som eksisterer, folk som står for kvotering og lignende tiltak må bekjempes.
Gjest Valhalla Skrevet 30. mai 2005 #125 Skrevet 30. mai 2005 Tror du vitnameserne vant krigen fordi de løp på tredemøller og var interessert i trening?
Gjest sexysadie Skrevet 30. mai 2005 #126 Skrevet 30. mai 2005 Det er fordi det ofte handler om angrep på menn. Det overdrives også ofte til de grader og det kreves særrettigheter bare fordi man ikke er født med penis.. Vel, menn har krevd særrettigheter og privilegier i kraft av sitt kjønn i flere tusen år, så sånn sett så er det ikke synd på dem. Positiv diskriminering er ett av de latterligste utrykk som eksisterer, folk som står for kvotering og lignende tiltak må bekjempes. Det skal vel gjelde fyrer som søker seg til barnehave og førskolejobber med også da? De har det med å få jobb selv om de har ræva karakterer fra lærerskolen.
Gjest Valhalla Skrevet 30. mai 2005 #127 Skrevet 30. mai 2005 Vel, menn har krevd særrettigheter og privilegier i kraft av sitt kjønn i flere tusen år, så sånn sett så er det ikke synd på dem. Så derfor skal dere ta igjen liksom. Man burde kanskje heller holde på menns rettigheter hvis man skal forsøke å skifte til et vaginasamfunn. Det skal vel gjelde fyrer som søker seg til barnehave og førskolejobber med også da? De har det med å få jobb selv om de har ræva karakterer fra lærerskolen. Det er like ille. Kvotering er et onde enten det gjelder menn, kvinner, negere, homoer eller annet. Den best egnede til jobb, utdanning etc.
Gjest sexysadie Skrevet 30. mai 2005 #128 Skrevet 30. mai 2005 I termen feminisme ligger en innsikt de samfunnsmessige forhold som legger premisser for våre liv som kvinner og menn. Og en vilje til å politisere denne innsikten for få gjennomført endringer. Feminismen definerer samfunnet som patriarkalsk (Patriarkat = Mannssamfunn) der menn som gruppe legger føringer for kvinner som gruppe. Seksuellt, politisk og ikke minst økonomisk. Det er menn som definerer hva som er viktig og uviktig. Maktperspektivet gir oss muligheten til å se sammenhenger i kvinners erfaringer i lys av samfunnet; å se mønstre for hvordan makt og kjønn henger sammen. Min form for feminisme skiler seg fra de som ser på feminisme som ett individualistisk prosjekt. Samfunnsmessige begrensninger påvirker alle, og en feministisk forklaring krever at vi ser den på samfunnsnivå. Likestilling er den del av feminismen som er den herskende samfunnsoppfatning. Den går imot formell diskriminering på grunnlag av kjønn, uavhengig om det rammer menn eller kvinner. Ideologien tar overhodet ikke hensyn til at det er kvinnen som går gravid og føder barn og at samfunnet krever at de tar seg av dem, eller at kvinner ikke konkurrerer om jobber på de samme premisser som menn. Personlig er jeg dypt uenig i denne form for kvinnekamp. Når menn og kvinner ikke har like vilkår i utgangspunktet oppnår vi lite med formell likestilling. Ett eks her blir kjønnskvotering av kvinner. Menn blir aldrig diskriminert fordi de er menn; deres kompetanse tas på alvor og de får plass og får vise hva de kan. I motsetning til kvinner som må jobbe enda hardere for å bevise sin kompetanse. Kjønn er ikke biologisk bestemt; kjønnsroller blir ofte forklart med gener og arv og man glemmer den sosialiseringsprossensen barna går igjennom, dette er gjennomtenkt indoktrinering for å bevare dette samfunnet med passive, gode kvinner som tar lite plass og krever lite. ikke sette seg selv i første rekke, til ikke å stille krav på vegne av seg selv. Noe jeg vil forandre. forandring er mulig, idag tar vi retten til selvbestemt abort og stemmerett for gitt, men dette har ikke vært mulig om noen ikke hadde organisert seg og kjempet for oss som kom etter. Loven om selvbestemt abort er sterk i Norge mens det i USA er krefter som vil hindre kvinner i og selv bestemme over ders kropp og liv. Her er patriarkatets mørkemenn i full vigør. Kvinners reproduktive rettigheter handler om at det er kvinnene som bestemmer over sin kropp og sin seksualitet. I noen deler av verden er det ikke sådan. Det gjelder kvinners liv og deres rett til å velge. Reproduktive rettigheter gjelder også de gravides situasjon. Lite er tilrettelagt for gravide i arbeidslivet, slik at det er ikke alltid kvinnen klarer å stå i jobben sin så lenge hun ønsker det.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 30. mai 2005 #129 Skrevet 30. mai 2005 Menn blir aldri diskriminert fordi de er menn? Yeah, right. Naivt.
Gjest Valhalla Skrevet 30. mai 2005 #130 Skrevet 30. mai 2005 IFeminismen definerer samfunnet som patriarkalsk (Patriarkat = Mannssamfunn) der menn som gruppe legger føringer for kvinner som gruppe. Seksuellt, politisk og ikke minst økonomisk. Det er menn som definerer hva som er viktig og uviktig. Maktperspektivet gir oss muligheten til å se sammenhenger i kvinners erfaringer i lys av samfunnet; å se mønstre for hvordan makt og kjønn henger sammen. .......... Kjønn er ikke biologisk bestemt; kjønnsroller blir ofte forklart med gener og arv og man glemmer den sosialiseringsprossensen barna går igjennom, dette er gjennomtenkt indoktrinering for å bevare dette samfunnet med passive, gode kvinner som tar lite plass og krever lite. ikke sette seg selv i første rekke, til ikke å stille krav på vegne av seg selv. Noe jeg vil forandre. Dette er deler av tokfeminismen, jeg avskyr tokfeminisme. Loven om selvbestemt abort er sterk i Norge mens det i USA er krefter som vil hindre kvinner i og selv bestemme over ders kropp og liv. Her er patriarkatets mørkemenn i full vigør. Abort er faktisk strengt i Norge i forhold til Usa. I enkelte stater kan man ta abort opp til 24 uke. Det er klart at abortmotstanden der er større,både fordi de har en sterkere moralsk gruppering som verdsetter livet og fordi reglene er som de er. Kvinners reproduktive rettigheter handler om at det er kvinnene som bestemmer over sin kropp og sin seksualitet. I noen deler av verden er det ikke sådan. Det gjelder kvinners liv og deres rett til å velge. Nei det gjør ikke bare det. Det handler om rett til livet. Det nye livets rett til liv står over kvinnens rett til å bestemme over egen kropp som man så fint kaller det. Fosterdrap i et rikt land som Norge burde være unødvendig og nesten ikke eksisterende.
Gjest sexysadie Skrevet 30. mai 2005 #131 Skrevet 30. mai 2005 Menn blir aldri diskriminert fordi de er menn? Yeah, right. Naivt. Argumenter for din påstand, takk.
Gjest ahah Skrevet 30. mai 2005 #132 Skrevet 30. mai 2005 Vel, menn har krevd særrettigheter og privilegier i kraft av sitt kjønn i flere tusen år, så sånn sett så er det ikke synd på dem. Muslimer slaktet kristne for 1000 år siden. Det er ikke synd på muslimer som dør i dag. Opererer du med arvesynd?
Gjest sexysadie Skrevet 30. mai 2005 #133 Skrevet 30. mai 2005 Dette er deler av tokfeminismen, jeg avskyr tokfeminisme. . Heldigvis er det ikke opp til deg å definere. ,både fordi de har en sterkere moralsk gruppering som verdsetter livet og fordi reglene er som de er.. Det er så moralskt å nekte kvinnen å ta en abort, uansett grunn.... Fosterdrap i et rikt land som Norge burde være unødvendig og nesten ikke eksisterende. nå er det flere grunner til at det skjer, ofte er det en fyr bak kvinnen som er pådriver for fosterdrapet. Da er vi igjen inne på kjønn og makt og vi har behov for det du kaller tokfeminisme.
Gjest sexysadie Skrevet 30. mai 2005 #134 Skrevet 30. mai 2005 Muslimer slaktet kristne for 1000 år siden. Det er ikke synd på muslimer som dør i dag. Opererer du med arvesynd? Få nå med deg det jeg skriver da for svarte.
Gjest Valhalla Skrevet 30. mai 2005 #135 Skrevet 30. mai 2005 Heldigvis er det ikke opp til deg å definere. Tokfeminisme eller galskapfeminisme er drevet av hat mot menn. Jeg har vist to ting som utgjør tokfeminisme i ditt innlegg. Andre eksempler kan sees i dokumentaren om tokfeminismen som jeg har linket til i en tråd på aktuelle saker. Det er så moralskt å nekte kvinnen å ta en abort, uansett grunn.... Det er umoralsk å ta liv fordi det ikke passer ens egen situasjon. Det er egoistisk, stygt, og helt jævli kynisk. Det er bare spesielle situasjoner som kan unnskylde slikt f.eks. voldtekt eller fare for kvinnens liv. nå er det flere grunner til at det skjer, ofte er det en fyr bak kvinnen som er pådriver for fosterdrapet. Da er vi igjen inne på kjønn og makt og vi har behov for det du kaller tokfeminisme. En mann som er pådriver for det er moralsk forkastelig. Kjønn og makt teorien er noe jeg ikke vil være med, se din helt Eva Lundgren i dokumentaren jeg linket til på aktuelle saker. Tokfeminister er pakk.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 30. mai 2005 #136 Skrevet 30. mai 2005 Argumenter for din påstand, takk. Jøss, det må jeg si. Blir man virkelig så subjektiv av å være feminist? - Omsorgsrett til barn? Moren må jo være hardbarka narkoman og prostituert for at fedre skal få omsorgen for barna. Selv da er det ikke sikkert. - Hvor mange har ansatt en mannlig barnepasser? (eller mer populært det kjønnsnøytrale navnet dagmamma). - Hvis man hadde to barnehageassistenter, en mann den andre kvinne. Du kjente de ikke i det hele tatt. Hvem ville du stolt mest på kunne sine saker? Jeg har også sett eksempler på mannlige barnehagestyrere som regelrett blir frosset ut av de andre kvinnelige førskolelærerne og barnehageasistene. - Voldsaker. Hvem blir dømt/ikke dømt om man utfører vold mot partneren eller andre? - Får ikke ordentlig lønn under verneplikten, slik som kvinner får, for det som her blir kalt for samfunnstjeneste. ...var det jeg kom på i farta.
Gjest sexysadie Skrevet 30. mai 2005 #137 Skrevet 30. mai 2005 Jøss, det må jeg si. Blir man virkelig så subjektiv av å være feminist? Nei, man våger å kreve et skikkelig svar når menn kommer med teite kommentarer bare for å ha noe å si.. - Omsorgsrett til barn? Moren må jo være hardbarka narkoman og prostituert for at fedre skal få omsorgen for barna. Selv da er det ikke sikkert. Barna har det best hos det mennesket som det fikk mest omsorg ifra før samlivsbruddet, og hvis du ikke har satt din kunnskap om dagliglivets organisering totalt til sides pga din indignasjon på ditt kjønns vegne så husker du at det er som oftest kvinnen. Mor er og forblir den viktigste personen i barnas liv. Hvorfor skal mannen få daglig omsorg hvis han ellers har vært fraværende? - Hvor mange har ansatt en mannlig barnepasser? (eller mer populært det kjønnsnøytrale navnet dagmamma). Hvor mange mannelige dagmammaer finnes det på arbeidsmarkedet, tror jeg vi heller spør oss om. Det er ikke for ingenting vi snakker om at Norge har det mest kjønnssegrerte arbeidsliv i Europa. - Hvis man hadde to barnehageassistenter, en mann den andre kvinne. Du kjente de ikke i det hele tatt. Hvem ville du stolt mest på kunne sine saker? Jeg har også sett eksempler på mannlige barnehagestyrere som regelrett blir frosset ut av de andre kvinnelige førskolelærerne og barnehageasistene. Jeg kjenner til mannelige barnehaveassistenter og barnehvastyrere som fikk jobben sin fordi de ble kvotert inn, og en kvinne med bedre skussmål forble arbeidsledig. Det er ikke noe problem for meg det, vi trenger kjønnskvoteringen, den fungerer som et spark bak. Det kan ellers være en berikelse for arbeidsmiljøene på tradisjonelle kvinne og mannsarenaer innen arbeidslivet at det skjer. - Voldsaker. Hvem blir dømt/ikke dømt om man utfører vold mot partneren eller andre? Kanksje 1 av 10 voldtekter blir anmeldt, den anmeldte blir iallfall ikke dømt. - Får ikke ordentlig lønn under verneplikten, slik som kvinner får, for det som her blir kalt for samfunnstjeneste. ...var det jeg kom på i farta. Ikke syt og klag om det, de bor og eter gratis i et år.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 30. mai 2005 #138 Skrevet 30. mai 2005 Nei, man våger å kreve et skikkelig svar når menn kommer med teite kommentarer bare for å ha noe å si.. Interessant kjønnsdiskriminerende uttalelse. Barna har det best hos det mennesket som det fikk mest omsorg ifra før samlivsbruddet, og hvis du ikke har satt din kunnskap om dagliglivets organisering totalt til sides pga din indignasjon på ditt kjønns vegne så husker du at det er som oftest kvinnen. Mor er og forblir den viktigste personen i barnas liv. Hvorfor skal mannen få daglig omsorg hvis han ellers har vært fraværende? Din holdning sier alt, ikke rart at det er kjønnsdiskriminering på dette ormrådet. Det er heller ikke noe svar på hvorfor kvinner får foreldreretten også i de tilfeller faren er den beste omsorgspersonen. Hvor mange mannelige dagmammaer finnes det på arbeidsmarkedet, tror jeg vi heller spør oss om. Det er ikke for ingenting vi snakker om at Norge har det mest kjønnssegrerte arbeidsliv i Europa. Hva kommer først, høna eller egget? Forøvrig foretrekker jeg det mer kjønnsnøytrale ordet barnepasser. Jeg kjenner til mannelige barnehaveassistenter og barnehvastyrere som fikk jobben sin fordi de ble kvotert inn, og en kvinne med bedre skussmål forble arbeidsledig. Det er ikke noe problem for meg det, vi trenger kjønnskvoteringen, den fungerer som et spark bak. Det kan ellers være en berikelse for arbeidsmiljøene på tradisjonelle kvinne og mannsarenaer innen arbeidslivet at det skjer. Men hvem hadde du stolt på ved første øyekast? Kanksje 1 av 10 voldtekter blir anmeldt, den anmeldte blir iallfall ikke dømt. Eeeh...ja? Men du spurte om hvor menn ble diskriminert og jeg svarte på det. At kvinner blir diskriminert på et annen område, har ingen ting med saken å gjøre uansett. Det er jeg klar over at de blir, og det ropes det jo høyt om ellers også. Dessuten mener du ikke seriøst at man kan dømme folk dersom man ikke har tilstrekkelig bevis? Ikke syt og klag om det, de bor og eter gratis i et år. Bor sammen med 6-12 personer i et rom og får dårlig middag som man omtrent spyr av. Klart det er det samme som å tjene f. eks 250 000 og kan bruke pengene litt mer fritt. Men nei, jeg skal ikke klage jeg. Jeg skal bare holde kjeft fordi jeg er mann.
Crazee Skrevet 30. mai 2005 #139 Skrevet 30. mai 2005 Nei, man våger å kreve et skikkelig svar når menn kommer med teite kommentarer bare for å ha noe å si.. Eg for min del har tidlegare vist til diskriminering og nedverdigande behandling av menn, kun fordi dei er menn. Merkeleg nok har dette aldri vore interessant å diskutere; enten har innlegget blitt oversett, tråden lagt død, eller fort dreid over til å handla om korleis kvinner blir diskriminert i arbeidslivet. Alltid arbeidslivetl. Barna har det best hos det mennesket som det fikk mest omsorg ifra før samlivsbruddet, og hvis du ikke har satt din kunnskap om dagliglivets organisering totalt til sides pga din indignasjon på ditt kjønns vegne så husker du at det er som oftest kvinnen. Mor er og forblir den viktigste personen i barnas liv. Hvorfor skal mannen få daglig omsorg hvis han ellers har vært fraværende? Ein slektning av meg - mann - fekk endeleg omsorgsrett for borna sine, etter mange år i rettssystemet. Borna hadde det slett ikkje godt hjå mora, noko som var tydeleg for alle; dei endra personlegdom, vart stille, redde, trøytte, og likevel, det var hjå mor si dei måtte vera. Mot sine eigne ønske. Far deira var heller ikkje fråverande i livet deira - dei såg like mykje til han som mora. Ikke syt og klag om det, de bor og eter gratis i et år. Jo takk. Og betaler for det med hardt arbeid, avgrensa handlefridom og så vidare.
Gjest Melk Skrevet 30. mai 2005 #140 Skrevet 30. mai 2005 Dere diskriminerte menn: Jeg går ut fra at dere har klaget til likestillingsombudet? For meg er det helt fjernt å påstå at menn er diskriminert fordi det er få mannlige barnepassere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå