Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er både for likestilling OG feminist jeg :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Darcy
Skrevet

Jeg kaller meg ikke feminist, det er et negativt ladet ord for meg.

Når ekstreme kvinnegrupper som Ottar løper rundt og kaller seg feminister, ønsker jeg overhodet ikke å bli sammenlignet med slike.

Jeg er for lik lønn for likt arbeid, at kvinner skal respekteres og høres på lik linje med menn.

Skrevet

Jeg regner meg så absolutt som feminist, og synes det er veldig trist at jeg må "forsvare" dette ovenfor andre mennesker jeg kjenner, som tror dagens feminister er noen lesbiske mannehatere som ikke har noe annet å finne på (joda, det finnes noen av dem også, men jeg vil si de er i absolutt mindretall).

Jeg er først og fremst feminist pga. sjønnhetstyranniet, dvs. den store sexfikseringa av samfunnet som nesten bare rammer kvinner, på den måten at deres liv, deres valg osv. i stor grad blir bestemt utifra hvordan de ser ut.

Men jeg blir sint når andre feminister rakker ned på meg når jeg gjør typiske kvinneting. Poenget med feminismen er jo ikke å gjøre alle til menn, men å skape størst mulig frihet for personlig utvikling uavhengig av kjønn.

Dette kan vi etter min mening kun oppnå med kollektiv kamp, men vi må passe på at vi ikke erstatter "idealkvinnen" med "idealfeministen", for å bruke en aldri så liten klisjee :)

Skrevet
Begynte å diskutere feminisme med en veninne i sted og oppdaga at selv om vi mente det samme så kaller jeg meg feminist mens det for henne er mer eller mindre et skjellsord.

For meg handler feminisme om likeverd. Å ikke diskriminere utifra kjønn. At kvinner og jenter skal ha samme retter og muligheter som menn og gutter. Om status til typiske kvinneyrker og lik lønn for likt arbeid. Det handler også om at kvinner skal slippe å ha funksjon som "pynt", om de ikke ønsker det.

Synes for eksempel det er viktig at det finnes kvinnelige forbilder som er kjente for at det faktisk ER noe og mener noe. Ikke bare fordi de er pene og søte og villige til å vise mye bar hud. Jeg synes for eksempel det er kjipt at kvinnelige toppledere liksom er "forpliktet" til å ta seg bra ut også. At vekta til Gro kan være et tema. Ingen ville brydd seg med noe slikt om det var en middelaldrende mann i dress.

Hva mener dere?

:Nikke::klappe:

Ja jeg er feminist! Og stolt av det. Skjønner ikke hvorfor feminist er blitt et så negativt ladet ord.

Skrevet
Blir for meg som å si at Malcolm X var opptatt av antirasisme.

Hva mener du han var opptatt av da?

Gjest Embla s
Skrevet

Selvfølgelig er jeg feminist! Noe annet ville være helt merkverdig, syns jeg!

Og om noen (kvinner) klarer å legge noe negativt i å være det, er det deres problem, ikke mitt!

:sminkedokke:

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg er ikke feminist.

Jeg er for lik lønn for likt arbeid ogsånt. Men for min del synes jeg det er bra med litt forskjell på mann og dame. Jeg kunne godt vært husmor, tatt vare på hus og barn og hatt en mann som jobbet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er feminist, og i det legger jeg at jeg er for like muligheter og rettigheter for kjønnene. Jeg synes det er trist at begrepet feminisme har blitt så negativt ladet - det er jo i utgangspunktet et særdeles positivt ord! Derfor prøver jeg egentlig å "ta tilbake" ordet feminisme, sånn at det ikke bare skal forbindes med "militante kvinnesaksforkjempere" eller hva man nå skal kalle det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er sosialist og feminist, og stolt av begge deler. Uansett hvor mye man må tåle å høre fra de som ikke er det. :-)

Gjest TomKrus
Skrevet

Jeg synes feminist er et tullete og redundant ord, og det er like dumt som å gå rundt og titulere seg som antirasist (det bør være en selvfølge), men ordet i seg selv er ikke like tullete som det er å gratulere hverandre med dagen den 8. mars (så sant noen ikke har bursdag, da).

Gjest feminist
Skrevet
Jeg synes feminist er et tullete og redundant ord' date=' og det er like dumt som å gå rundt og titulere seg som antirasist (det bør være en selvfølge), men ordet i seg selv er ikke like tullete som det er å gratulere hverandre med dagen den 8. mars (så sant noen ikke har bursdag, da).[/quote']

Jeg tror faktisk det er fordi det IKKE er en selvfølge at man er feminist at noen av oss føler at det er naturlig å kalle seg det. For min del forutsetter det en viss refleksjon over hva jeg legger i ordet, og hva jeg mener skiller en feminist fra en som ikke er det. For det ER en forskjell.

Overraskende mange menn jeg kjenner blir også usannsynlig provosert bare noen nevner ordet - fordi de føler seg så angrepet. Dette før man har forklart hva man legger i begrepet; ofte får man ikke en gang sjansen til å forklare fordi den andre parten allerede er sint og indignert. Interessant, synes jeg, og kanskje et tegn på at det ikke er tullete å definere noe som feminisme.

(og å TRO man er for likestilling og å faktisk være det, aktivt, dog ute å være militant aktivist eller nødvendigvis kalle seg feminist - det er to forskjellige ting)

Ellers enig i at det er viktig å kjempe for likestilling og bedre vilkår for kvinner internasjonalt.

Gjest TomKrus
Skrevet
For min del forutsetter det en viss refleksjon over hva jeg legger i ordet' date=' og hva jeg mener skiller en feminist fra en som ikke er det. For det ER en forskjell. [/quote']

Hadde flere reflektert mer over hva det vil si å være feminist, ville flere ment de nettopp var det. Akkurat som antirasist.

Overraskende mange mennesker, både kvinner og menn, klarer ikke å se individer for bare kjønn.

Skrevet
Jeg synes feminist er et tullete og redundant ord' date=' og det er like dumt som å gå rundt og titulere seg som antirasist (det bør være en selvfølge), men ordet i seg selv er ikke like tullete som det er å gratulere hverandre med dagen den 8. mars (så sant noen ikke har bursdag, da).[/quote']

(Nå har jeg slått opp redundant og lært et nytt ord i dag)

Jeg er jo enig med deg, men så er jeg det ikke likevel.

På den ene siden bør det naturligvis være overflødig å titulere seg selv som bådeantirasist og feminist. Men det er desverre ikke det. Det handler fremdeles om bevisstgjøring av holdninger. Og så lenge en ikke får folk som har rasistiske holdninger til å si "jeg er jo rasist" så er det viktig å poengtere at en IKKE er rasistisk.

Det ER fremdeles rasisme her i landet. Mange mennesker har fordommer mot andre på grunn av deres hudfarge og eller religion. Og de aller fleste av disse ville sagt setningen"jeg er ikke rasist men...."

Da er bruken av ord som antirasisme med på å bevisstgjøre en på at fordommer ikke er annet en refleksmeninger, som kommer fra frykten for det ukjente og generalisering.

Desverre er det jo på samme måten med feminisme. Det er jo ingen som MENER at det er OK å forskjellsbehandle jenter og gutter. Men likevel er det mindre likestilling på mange felt i dag enn da jeg var barn og tenåring (er 32)

Et eksempel er at leker i mye større grad er kjønnsdelt. Nå finnes det jente-lego (som er rosa) og guttelego (som er blå og svart og sånn)

Jeg tør også våge påstanden at 16 år gamle jenter i dag jo opplever MER press på å være sexy og avkledde enn det vi gjorde. (Som kunne gå gjennom hele pubertetsperioden gått gjemt i en bomsete ball-genser.)

Gjest TomKrus
Skrevet
Jeg er jo enig med deg, men så er jeg det ikke likevel.

På den ene siden bør det naturligvis være overflødig å titulere seg selv som bådeantirasist og feminist. Men det er desverre ikke det. Det handler fremdeles om bevisstgjøring av holdninger. Og så lenge en ikke får folk som har rasistiske holdninger til å si "jeg er jo rasist" så er det viktig å poengtere at en IKKE er rasistisk.

For meg blir fortsatt det overflødig, for de aller fleste av oss er antirasister uansett, og handlinger taler ofte mer enn ord.

Det samme gjelder likestilling på andre områder. for meg blir det slitsomt å måtte titulere seg som anti-ditt og pro-datt i forskjellige sammenhenger og fora, dels fordi jeg mener det viktigste er hva mine handlinger taler, og dels fordi det holder med å være pro-like-rettigheter-til-alle-det-være-seg-du-heter-Rolf-er-kvinne-crossdresser-nigerianer-rullestolbruker-eller-homofil.

Jeg føler slike betegnelser som antirasist og feminist ikke nødvendigvis forplikter noe, men mer fungerer som politisk korrekte hvileputer (selvfølgelig gjelder det ikke alle som kaller seg det).

Jeg tør også våge påstanden at 16 år gamle jenter i dag jo opplever MER press på å være sexy og avkledde enn det vi gjorde. (Som kunne gå gjennom hele pubertetsperioden gått gjemt i en bomsete ball-genser.)

Tenåringsgutter i dag boler seg for å bli like store som de 25-åringen som spiller 16-åringer på tv, så dette har generelt mer med verdisyn og idealer å gjøre, og ikke likestilling og kjønn.

Skrevet

Tenåringsgutter i dag boler seg for å bli like store som de 25-åringen som spiller 16-åringer på tv, så dette har generelt mer med verdisyn og idealer å gjøre, og ikke likestilling og kjønn.

Og hvor ligger motsetningen der?!

Diskriminering handler da i høyeste grad om verdisyn og idealer. Og jeg synes faktisk ikke sammenligninga med tenåringsgutter som boler seg er helt treffende.

Tenåringsgutter FLEST boler seg faktisk ikke!!! Noen gjør det nok, men det er ikke akkurat vanlig. (Har en i huset nemlig... og gjennom han og kompisene får jeg innblikk i litt forskjellig kan man si ) Men tenåringsjenter flest må forholde seg til kropp på en helt annen måte enn vi måtte for tross alt ganske få år siden. Og det er DET jeg mener er skremmende.... at kvinnefrigjøringa har gått feil vei for disse unge jentene. I stedet for at de skulle være friere enn noen, er de mer utsatte for press enn de tidligere generasjoner.

Gjest TomKrus
Skrevet

Og hvor ligger motsetningen der?!

At alt kjipt som skjer jenter ikke nødvendigvis er forårsaket av diskriminering.

Tenåringsgutter FLEST boler seg faktisk ikke!!!

Verkebyller på kroppen er et symptom på at kroppen er syk. Det er ikke bare et tegn på at byllen er syk.

(Har en i huset nemlig... og gjennom han og kompisene får jeg innblikk i litt forskjellig kan man si]

Men tenåringsjenter flest må forholde seg til kropp på en helt annen måte enn vi måtte for tross alt ganske få år siden.

Og jeg har en niese som ikke opplever dette. Det betyr så klart ikke at det ikke er et problem. Og det samme gjelder forsåvidt gutten din (som ikke nødvendigvis forteller mammaen sin alt).

kvinnefrigjøringa har gått feil vei for disse unge jentene. I stedet for at de skulle være friere enn noen, er de mer utsatte for press enn de tidligere generasjoner.

Igjen har det noe med det totale presset de fleste føler, uavhengig av kjønn. Da vi lever i et samfunn hvor ethvert individ skal realisere sitt fulle potensiale, så er det ikke rart det drypper litt på våre barn. Dette betyr dog ikke at det er likestillingen som har reversert.

Gjest feminist
Skrevet

handlinger taler ofte mer enn ord.

Dette er jeg veldig enig med deg i. Også det at mange generelt ikke ser individet for bare kjønn; og det igjen mener jeg er en grunn til at det fortsatt er behov for bevisstgjøring rundt både kjønnsakamp, likestilling og feminisme. jeg synes det er like teit at et hankjønn "bare" er mann som at en kvinne "bare" er kvinne. Derfor, også, er jeg feminist. Men enig at man ikke trenger å kalle seg det for å være det.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Hva mener du han var opptatt av da?

Han var en rasist som kjempet for de svartes rettigheter, og da helst muslimske svartes rettigheter.

Gjest Mannen
Skrevet

Synes ordet feminist klinger feil. Jeg er nok egentlig "feminist" ut fra den betydningen som legges i bergepet i dag - fordi jeg synes det er en viktig sak at kjønnene skal ha like muligheter.

Men det ligger et signal om at man kun/primært kjemper for kvinners rettigheter i feminisme-begrepet.

Som en analogi kan man se forskjellen på antirasistiske og civil rights-organisasjoner i USA, og de såkalte black-power organisasjonene.

De sistnevnte fikk gjerne et tilsnitt av omvendt rasisme.

Jeg ser et lignende trekk ved feminismen - da enkelte blir ganske militante i sin tolkning, og går over til å bli "mannshatere". Det bekreftes jo også her at en del kvinner tar avstand fra en slik militant og ensidig holdning.

Gjest Porselen
Skrevet

Jo utifra trådstarters definisjon er jeg en feminist. Men jeg er ingen panserfeminist eller en av Ottar-gjengen som mange tror når de hører ordet feminist. Ordet har kanskje fått en negativ betydning pga. ekstreme feminister.

Det finnes urettferdigheter for begge kjønn og disse urettferdighetene må bekjempes uansett hvilke kjønn det gjelder. Så sånn sett tenker jeg ikke kun på kvinners rettigheter lenger, var mere rødstrømpe i mine tidligere år etter en oppvekst i et hjem hvor far jobbet ute og de tradisjonelle rollemønstrene rådet.

Kanskje vi skal finne et annet ord for feminisme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...