Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Jeg vet ikke om du har tenkt over det, men mange av oss kvinner har ni måneders samfunnstjeneste opptil flere ganger i livet...

men men det var ikke det denne tråden skulle handle om

Så sant man får full permisjon og lønn, det hele er mer eller mindre frivillig, kan gjøres mer eller mindre planlagt og kan avsluttes etter 12-16 uker kan det vel ikke kalles siviltjeneste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så sant man får full permisjon og lønn, det hele er mer eller mindre frivillig, kan gjøres mer eller mindre planlagt og kan avsluttes etter 12-16 uker kan det vel ikke kalles siviltjeneste.

Men det å bruke ni måneder av livet på å bære fram et barn kan i høyeste grad kalles samfunnstjeneste... (som var det jeg kalte det... ikke siviltjeneste)

Men jeg er den siste til å forsvare militæret altså... kunne ha avskaffa hele kostbare skiten for meg. Desto færre hormonelle kvisete tenåringsgutter som får våpentrening, desto bedre... Men det er en annen diskusjon...

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Men det å bruke ni måneder av livet på å bære fram et barn kan i høyeste grad kalles samfunnstjeneste... (som var det jeg kalte det... ikke siviltjeneste)

Men jeg er den siste til å forsvare militæret altså... kunne ha avskaffa hele kostbare skiten for meg. Desto færre hormonelle kvisete tenåringsgutter som får våpentrening, desto bedre... Men det er en annen diskusjon...

Historekunnskaper er ikke din greie? 9 april er synomymt med påsketurer i fjellet for deg? Jo flere barbie-jenter som får litt møkk mellom fingra, jo bedre. Det har de ikke noe vondt av. 2 års verneplikt både for menn og kvinner er det vi hadde trengt.

Gjest Valhalla
Skrevet

Det er i hvert fall krise at så mange friske unge menn slipper. Jobb heller for å få mennene inn, ikke kvinner.

Uansett skulle alle hatt kurs i våpen noen ukers tid til bruk i infanteri om det ble behov for store styrker 8)

Skrevet
Jeg vet ikke om du har tenkt over det, men mange av oss kvinner har ni måneders samfunnstjeneste opptil flere ganger i livet...

Dere lever lengere så det veies opp femdobbelt. Du må finne på en litt bedre unnskylding til hvorfor dere slipper så billig unna.

Skrevet

Uansett skulle alle hatt kurs i våpen noen ukers tid til bruk i infanteri om det ble behov for store styrker   8)

Hehe, tenker du på det gamle Baathpartiet i Irak? Jada du hadde nok stått fremst i barriærene hvis amerikarne okkuperte oss.....

Jeg er ikke sånn at jeg føler noe slags slektskap eller eierforhold til moderjord. Føler vel mer at det er plass til alle på kloden og at vi må hjelpe hverandre enn at vi skal gjemme oss bak trær og skyte ned folk som kommer i nabolaget...

Skrevet

Du er liksom litt uenig med alle du Waco... :)

Og rattlesnake :roll:

start en egen tråd om forsvaret så kan jeg svare deg der.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Og rattlesnake  :roll:  

start en egen tråd om forsvaret så kan jeg svare deg der.

Det var synd. Litt underholdende å høre på de såkalte feministenes dobbeltmoral. På tide at (enkelte) såkalte feminister stiller litt krav til seg selv, så kanskje de får med seg noen menn på dette også. Eller det er kanskje ikke det dere vil?

Skrevet

Ja anna, jeg er uenig med at dere forkorter livene med graviditet sånn som du påstår ja. du glemmer at moderverdigheten utelukker jomfrudom. er liksom det å få unger en belastning, eller bare skapte du deg selv et argument for å bevise for deg selv at du har rett?

Skrevet

Jeg har da aldri påstått at man forkorter livene sine av å gå gravid?! :o

Jeg har bare påpekt at det er en tjeneste til samfunnet å skaffe flere verdensborgere... Uansett om det er selvvalgt eller ikke.

Og ja... det ER en belastning å gå gravid... Det kan være veldig fint også, på mange måter. Og det er naturligvis individuelt hvor slitsomt det er... Men det ER en del sider av en graviditet som ikke er så fornøyelige.

TRO meg!

Skrevet

Er det ikke belønning nok å bli mor da? Det som er litt rart med dere damer, er at dere ser på personlige gevinster som det å få barn som noe samfunnsøkonomisk nyttig. Er dere bare høns som legger egg for en større fabrikk liksom?

Ingen kvinner idag får unger for andre grunner enn seg selv, jeg har ingen tro at norske kvinner får seg unger pga samfunnsgevinster og samfunnslønnsomhet, men det er på sin egen egoisme og ønske om å danne seg familie og ønsket om å leve ut mor-rollen.

Skrevet
Er det ikke belønning nok å bli mor da? Det som er litt rart med dere damer' date=' er at dere ser på personlige gevinster som det å få barn som noe samfunnsøkonomisk nyttig. Er dere bare høns som legger egg for en større fabrikk liksom?[/quote']

Uansett hva kvinnen synes om å gå gravid og oppdra barn (og hennes beveggrunner for å gjøre det), så er det samfunnsøkonomisk nyttig, ja!

Gjest Mannen
Skrevet
Jeg har da aldri påstått at man forkorter livene sine av å gå gravid?! :o

Jeg har bare påpekt at det er en tjeneste til samfunnet å skaffe flere verdensborgere... Uansett om det er selvvalgt eller ikke.

Og ja... det ER en belastning å gå gravid... Det kan være veldig fint også, på mange måter. Og det er naturligvis individuelt hvor slitsomt det er... Men det ER en del sider av en graviditet som ikke er så fornøyelige.

TRO meg!

Å bli gravid er ikke noen pålagt oppgave - men 100 % frivillig.

Den dagen det ikke lenger er frivillig, men pålagt av staten så kan sammenligningen med verneplikt være mer relevant.

Verneplikt gir ingenting øknomomisk sett og det gir i beste fall svært lite karrieremessig og prestisjemessig.

Bortsett fra det man personlig måtte ha av utbytte av det, og "gleden" ved å gi ett år(eller ni mnd) av sitt liv til staten, er det ikke mye anerkjennelse man får for verneplikt.

Dere som går gravid sitter i det minste igjen med ett barn som belønning for strevet. Etter verneplikt sitter du ikke igjen med en dritt. Jo, forresten, om du er heldig får du mulighetene til å tilbringe noen uker hvert år på Finnmarksvidda på rep-øvelser...

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Tror kanskje temaet kjønn og verneplikt skulle vært viet en egen tråd.... men jeg tror nok hele tanken bak verneplikten også skulle vært oppfrisket en smule. I dag er det jo også svært mange menn som ikke gjennomfører førstegangstjeneste, men feks heller tar siviltjeneste. En slik valgmulighet ville jo også eksistert for kvinner. Personlig tror ikke jeg at jeg ville klart førstegangstjeneste fordi jeg er en veldig utrent liten pingle, så jeg ville sørget for å få siviltjeneste. Men så lenge menn er pliktige til å vie et år av sitt liv i tjeneste for samfunnet, mener jeg dette også skulle gjelder for kvinner. Om man personlig vurderer seg egnet eller uegnet for å løpe rundt i skog og mark er det jo den enkelte som i praksis vurderer - og dette gjelder jo både for menn og kvinner.

Skrevet

Men egentlig så mener jo jeg at HVERKEN menn eller kvinner skulle tvinges til å bruke en del av livet sitt til å avtjene verneplikt.

Med det trusselbildet vi har i dag, synes jeg militæret skulle være frivillig.

Gjest sexysadie
Skrevet

Ja, jeg er feminist. Kvinnene har fremdeles en lang vei å gå før vi er likestilt med mannen. Selv her i Norge.

Gjest Valhalla
Skrevet
Med det trusselbildet vi har i dag, synes jeg militæret skulle være frivillig.

Hvor fort kan ikke slikt snu? Kan ikke ha frivillig militær i et land med 4.5mill innbyggere, det er galskap.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Der må jeg si meg enig med Valhalla. Hva om 10-20 år? Ved en mobilisering da vil vi ha mangel på soldater født 1975-1990 selv om vi vil trappe opp om 10.-20 år.

Gjest sexysadie
Skrevet

All den tid førstegangstjenesten i den form vi kjenner den er i ferd med å avvikles, så blir det bare åndsvakt å trekke den inn i en diskusjon om likestilling.

Det snedige er hvordan alle fyrene tenner på alle plugger og tar ting til seg når man diskuterer feminisme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...