Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Daniella_
Skrevet
Jeg kaller meg ikke feminist, det er et negativt ladet ord for meg.

Når ekstreme kvinnegrupper som Ottar løper rundt og kaller seg feminister, ønsker jeg overhodet ikke å bli sammenlignet med slike.

Jeg er for lik lønn for likt arbeid, at kvinner skal respekteres og høres på lik linje med menn.

:Nikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er feminist.

...og det er ingen motsetning i det å være feminist og det å kjempe for mannens rettigheter samtidig! Jeg synes menn blir dårlig behandlet i mange sammenhenger, og da særlig med tanke på foreldrerett etc.

Jeg ser heller ikke noe problem i å være hjemme med barn som kvinne og feminist. Så lenge man er hjemme med barnet fordi det er et selvstendig valg, og ikke fordi noen tvinger en til det fordi en er kvinne, så er det helt opp til hver enkelt å avgjøre.

Jeg blir alltid matt når noen angriper meg og sier: "Men mener du det ikke skal være forskjell mellom kjønnene, da?" For det kan det godt være. Jeg skulle bare ønske man kunne tenke individ, og ikke kjønn. For hvert individ, mann eller kvinne, feminist eller ikke-feminist, skal ha like rettigheter.

Skrevet

Men er feminismen et gode?

Er ikke dette spørsmål man bør stille seg? Når kvinner først forutsetter at de er offere og bare de, - men ikke mennesker generelt, - er ikke det en type ansvarsfraskrivelse vi bør holde oss unna?

Kvinner forbruker menn, - der ligger nok noe av problemstillingen og årsaken til at feminismen aldri vil vinne gehør hos folk flest, men bare hos sære kanskje tjukke jenter som mener at det er bladene og menn og ikke deres egen feil at de er litt "runde" og blir mobbet av andre jenter.

Skrevet

For lese et par bøker om det, så får jeg se. Er sånn halveis.

Gjest Mannen
Skrevet

Skulle gjerne også hørt flere erklærte feminister kommentere Crazee's innlegg.

Jevnt over har jeg forståelse og støtte for den sak de fleste feminister kjemper - altså kvinners rett til like muligheter og betingelser som menn.

Men når det kommer så skjevt ut som i Sverige - av høyt profilerte og tilsynelatende oppegående kvinner - kan man begynne å lure...

Skrevet

Vil ikke sette meg i noen bås borsett fra at jeg er transe. Soleklar er jeg på likestilling mellom jenter og gutter. Det er bare så få som støtter oss transer som vil bli likestilt med dere jenter som er føst inn i jenterollen.

Skrevet

Jeg kaller meg feminist fordi jeg ser at kvinner ikke har de samme muligheter som menn i vårt samfunn. Og det selv om vi kaller oss likestilte...

Når det gjelder Crazees innlegg (som det er ønske om kommentarer til), kan jeg jo bare si at selv om jeg kaller meg selv feminist er jeg ikke enig med alle feminister, og ikke aksjonsformene deres heller (så forøvrig ikke programmet, så må bare forholde meg til det C skriver).

Som feminist er det ikke mennene (verken som gruppe eller enkeltpersoner) jeg vil til livs, men hvordan systemene fungerer som gjør at kvinner og menn ikke har like muligheter i samfunnet. Siste eksempel er jo det nye systemet for pensjonsordning, der menn vil komme bedre ut enn kvinner (er andre grupper som kommer dårlig ut og, men det er vel en annen diskusjon...).

Når det så må det også sies at menn på enkelte områder er diskriminert i forhold til kvinner, f.eks i forhold til barn (permisjon, fordelingssaker o.l). Men det blir jo ikke feminisme å kjempe for det, men en kamp for likestilling.

Gjest Mannen
Skrevet

Når det så må det også sies at menn på enkelte områder er diskriminert i forhold til kvinner, f.eks i forhold til barn (permisjon, fordelingssaker o.l). Men det blir jo ikke feminisme å kjempe for det, men en kamp for likestilling.

Det er egentlig den oppfatning jeg også sitter igjen med.

Derfor overrasker det meg at enkelte menn kaller seg feminister. Tror mange sitter med den misoppfatning at feminisme er en kamp for generell likestilling.

Menn har en egen kamp å kjempe for likestilling på andre områder - og ideelt sett bør ikke kvinner og menns kamp for likestilling på ulike områder medføre konflikt - men man er avhengige av det motsatte kjønns velvilje/samarbeid.

Gjest Valhalla
Skrevet

Tokfeminismen i Sverige ja, der har det blitt helt sjukt.

Skrevet
Jeg kaller meg feminist fordi jeg ser at kvinner ikke har de samme muligheter som menn i vårt samfunn. Og det selv om vi kaller oss likestilte...

Men samtidig må me ikkje gløyma at menn ikkje har dei same mulighetane som kvinner vårt samfunn, heller...

Eg har fleire gongar opp gjennom tida mi her på KG peika på nokre døme/artiklar som viser dette, men desse innlegga/problemstilingane har gjerne blitt oversett, bagatellisert, latterleggjort(!), eller diskusjonen har for dreid over på kvinner i arbeidslivet og korleis dei har det der.

Greit nok, mange slike ting kan virka trivielle, men det gjeld for begge kjønn. Og om det er mange trivielle ting for éin mann, så kan det utgjera store problem. For kvinner er det litt annaleis - det er akseptert i samfunnet at kvinner går inn i roller og får mulighetar som var tradisjonelt for mannen.

Kvinner får fleire og fleire mulighetar. Og mannen? Eg har ikkje inntrykk av at framgangen for mannen går like fort når det gjeld lover og reglar, og definitivt ikkje kva som er akseptert, sjølv om det er tillete. Mange menn klagar faktisk over at kva som er akseptert at mannen kan og bør gjera vert snevra inn - kan det vera at separate kjønnsroller er så sterkt forankra i samfunnet at menn og kvinner ikkje kan gjera det same, slik at når kvinner får fleire mulighetar så får menn færre? På enkelte felt får i alle fall mannen færre valg.

Korleis påverka feministane mannsrolla? Eg leste ei bok for ei god stund sidan (hugsar ikkje tittel, nemnde ho på KG etter eg hadde lest ho) med fleire døme på korleis menn vart usynleggjort i media til fordel for kvinner, uansett. "Statistikk" utan basis i det verklege livet vart presentert som fakta for å framstilla kvinnene som offer (og derved å oppnå fordelar.) Forskjellar i arbeidslivet? Joda, det eksisterer - men det er ikkje alltid til fordel for mannen. Og ulikt for mannen så vert det teke fatt i diskriminering mot kvinner.

Skrevet

Oppvokst i et 70-tallshjem har jeg fått inn med morsmelken at jeg er likestilt med enhver mann. Likestilling og dertil hørende problemområder var noe jeg ikke opplevde før jeg lærte historie på skolen, leste bøker selv, og besøkte venner da jeg ble litt eldre. På dette tidspunktet var jeg gammel nok til å oppfatte at det i mange hjem var en annerledes rangordning enn i mitt eget hjem, men jeg festet meg ikke egentlig ved det da. Hos oss har mamma og pappa utført nøyaktig de samme oppgavene, og kjønnsrollemønsteret har vært fraværende (ekte 68'ere, hehe).

Jeg har alltid lært at jeg har like muligheter som alle andre, og det tror jeg fortsatt at jeg har. Hadde det ikke vært for kvinnebevegelsen ville hverdagen nok sett annerledes ut for de fleste av oss. At jeg har disse mulighetene kan jeg (vi) som kvinne selvsagt takke tidligere feminister for, men jeg vil aldri kalle meg feminist. Grunnen er at mannen ikke lenger har noe overtak på kvinnen, noe som må være til stede for at vi skal ha behov for feminisme. Der i mot er jeg for å kjempe for likeverd - mellom mann og kvinne, fattig og rik, og hvit og svart - og så videre... (ja da - bla bla bla :tunge1: )

Som nevnt over ser jeg jo at kjønnsrollene gjerne går i arv fortsatt - og dette er den største trusselen mot kvinners likestilling i dag. Mener jeg. Poenget er ikke hvor mange kvinner som er i ledende stillinger, men alle de jentene som lar mannen kjøre bilen, klippe plenen, skifte dekk osv. mens de selv støvsuger eller klager over hvor lite husarbeid mannen gjør. Hvis du virkelig vil endre ting, så er det mest nærliggende å starte med seg selv. :wink:

Gjest Valhalla
Skrevet

Ja la oss utrydde rollene til det eneste som skiller oss er kroppen. Herregud. Hvilken kvinne vil egentlig ha en feminisert pinglete mann uansett, teori og praksis, ikke alltid det samme.

Skrevet
Ja la oss utrydde rollene til det eneste som skiller oss er kroppen. Herregud. Hvilken kvinne vil egentlig ha en feminisert pinglete mann uansett' date=' teori og praksis, ikke alltid det samme.[/quote']

Kan du presisere? er litt tungnem serru...

Skrevet

Si hva dere vil.. Så lenge kvinner er frabedt verneplikten så forbeholder jeg meg retten til å sitte med øllen i handa og si at kvinner skulle hatt løpestreng mellom senga og kjøkkenet.

Skrevet
Si hva dere vil.. Så lenge kvinner er frabedt verneplikten så forbeholder jeg meg retten til å sitte med øllen i handa og si at kvinner skulle hatt løpestreng mellom senga og kjøkkenet.

Sier en som ikke tok nseg bryet med å avtjene nevnte plikt :tunge1: HENT ØLEN DIN SJÆL! :wink:

Skrevet

Sier en som ikke tok nseg bryet med å avtjene nevnte plikt :tunge1: HENT ØLEN DIN SJÆL! :wink:

No vil æ færa til mexicoooo! nå må du smøre på brødskiva(hente øllen) din sjæl!

Skrevet

skaff deg teppebanker donnie, du trenger ikke bruke den hvis du henger den høyt innen rekkevidde på gangen f eks, da er et lite blikk mot veggen nok til at det blir husfred og rolige tilstander igjen.

Skrevet

Kvinner får fleire og fleire mulighetar. Og mannen? .

Riktig de betrakningene dine Crazy,. Men man debatterer jo mot et umulig problem her.

Selv om man ble født til jordkloden og fikk et utdelt et liv ved fødselen så er man jo like mye offer som alle andre som fikk liv ved fødselen og sliter et liv gjennom med dødsangsten pustende i nakken til å spre frykt og avsky?

så lenge kvinner ikke forstår at alle på jorda er like mye offere for hverandre så vil jeg aldri heie på feministene selv om de forsåvidt har en del lure ting.

Gir man mennesker makt ser man hvordan de egentlig er, kanskje kvinner har nok makt mellom bena og menn må bruke huet på en slik måte kvinner faktisk ikke trenger? (f eks bygge bro)

Kanskje det er menn som har gjort kvinner hjelpesløse ved å miste sin egen kontroll.

Det blir som en flokk uten leder, denne feminismen kan gå alle veier, - og så lenge ekstremfeminismen blir tydeligere vil nok flere snu seg vekk fra denne ansvarsfraskrivelse feminisme er, - at alt er bare menns feil.

Skrevet
skaff deg teppebanker donnie, du trenger ikke bruke den hvis du henger den høyt innen rekkevidde på gangen f eks, da er et lite blikk mot veggen nok til at det blir husfred og rolige tilstander igjen.

håhå! Smart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...