Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Som Hu i Svingen har jeg også alltid lært at jeg har samme muligheter som alle andre, og jeg har personlig aldri følt at jeg har blitt diskriminert pga kjønn. Dermed har jeg aldri heller følt det store behovet for å kalle meg feminist - det har liksom vært unødvendig. Dette er selvsagt noe vi skal takke tidligere likestillingsforkjempere for.

Men jeg har også alltid brutt med det klassiske kjønnsrollemønstre - blant annet ved de interessene jeg har, karrierevalg, osv. Ikke bevisst, men derfor har jeg også måttet revurdere min tanke om hvorvidt jeg er feminist eller ikke. Feminisme er for meg noe som befinner seg mer i hva man gjør enn hva man sier eller tenker. Men samtidig forbeholder jeg meg retten å f.eks kle meg feminint når det passer meg.

Samtidig må jeg nok også si at feminisme er et dårlig ord å bruke hvis man skal se på dagens situasjon. Det er i stor grad likestilling man arbeider mot, ikke kvinnenes rettigheter.

I denne forbindelse synes jeg det er interessant at Donnie Darko trekker inn verneplikten, som jeg personlig synes er et svært viktig punkt når vi diskuterer likestilling. Hvorfor er det bare menn som kalles inn? Toppen av diskriminering må vel være at det kun er det ene kjønnet som kalles inn. Kanskje dette er et tema som også burde diskuteres?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mannen
Skrevet

Ja - det ligger jo litt i feminismens sfære, altså kampen for like rettigheter og muligheter for kvinner.

Hvorfor skal ikke kvinner få samme rett og mulighet som oss gutta til å ligge ute i 7 duker og fryse ræva av seg, strekke senga og vaske dassen til du får vondt i ryggen?

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Ja - det ligger jo litt i feminismens sfære, altså kampen for like rettigheter og muligheter for kvinner.

Hvorfor skal ikke kvinner få samme rett og mulighet som oss gutta til å ligge ute i 7 duker og fryse ræva av seg, strekke senga og vaske dassen til du får vondt i ryggen?

Tror nok du misforstod poenget. Jeg snakker ikke om kvinnenes rettigheter her, men om at hvis man krever dette fra menn, så bør man også kreve det fra kvinner.

Gjest Mannen
Skrevet

Tror nok du misforstod poenget. Jeg snakker ikke om kvinnenes rettigheter her, men om at hvis man krever dette fra menn, så bør man også kreve det fra kvinner.

Jeg tror jeg forstod poenget, og det er to sider av samme sak.

Gjest Valhalla
Skrevet

Nei man burde absolutt ikke jobbe for det. Militæret bør være for menn. Kvinner bør kun taes inn i sanitet, transport og lignende. Det er vist at kvinner i kamphandlinger gjør at menn tar større risiko og at de blir veldig påvirket av døde kvinner etc. Det gir psykiske konsekvenser som er skadelig.

Når man i tillegg gjør det slik at store deler av den mannlige befolkning slipper vil det være idiotisk å erstatte menn med kvinner. Tenk deg en arme med 50-50 fordeling av kvinner og menn, det tror jeg ville gitt et mye dårligere forsvar.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg tror jeg forstod poenget, og det er to sider av samme sak.

Er ikke helt sikker på hvor du vil med dette, men min oppfatning er i alle fall den at verneplikt kun for menn er diskriminerende overfor menn.

Gjest Mannen
Skrevet

Jeg er helt enig med deg - verneplikt er en rettighet/plikt/mulighet som bør være kjønnsuavhengig.

Derfor bør det også ligge innenfor feminismens interesseområde å kjempe for det.

Eller er det slik at feminister bare vil ha like rettigheter som menn på de områdene som gavner kvinnen?

I så fall bør de presisere det når de forklarer hva feminisme er - det er en kamp for at kvinnen skal få like rettigheter og muligheter som menn(men bare innenfor de områdene vi anser som fordelaktige for kvinnen).

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Jeg er helt enig med deg - verneplikt er en rettighet/plikt/mulighet som bør være kjønnsuavhengig.

Derfor bør det også ligge innenfor feminismens interesseområde å kjempe for det.

Eller er det slik at feminister bare vil ha like rettigheter som menn på de områdene som gavner kvinnen?

I så fall bør de presisere det når de forklarer hva feminisme er - det er en kamp for at kvinnen skal få like rettigheter og muligheter som menn(men bare innenfor de områdene vi anser som fordelaktige for kvinnen).

Her er jeg helt enig med deg. Så langt synes jeg det har vært en tendens til at feminismen kun har kjempet for de fordelaktige sidene, mens de mer ubehagelige sidene (sånn som verneplikt) ikke har vært et tema. Jeg mener at slik situasjonen er i dag i de fleste vestlige land, så bør verneplikt være en av de mest sentrale aspektene i likestillingsdebatten, ettersom verneplikt og militærvesenet er den delen av samfunnet der vi har kommet aller kortest når det gjelder likestilling.

Gjest Valhalla
Skrevet

ettersom verneplikt og militærvesenet er den delen av samfunnet der vi har kommet aller kortest når det gjelder likestilling.

Men er det ønskelig at det skal bli likestilling på det området? Jeg synes det er galskap, det er en arena der menn hører hjemme og ikke kvinner.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Men er det ønskelig at det skal bli likestilling på det området? Jeg synes det er galskap, det er en arena der menn hører hjemme og ikke kvinner.

Jeg fatter ikke hvorfor du har så stor motstand mot muslimer.

Skrevet

hvis man tror på norrøn og sånn så ligger det jo i kortene at man er en smule skeptisk til fremmede religioner, det er på en måte naturlig liksom.

de fleste vokser det av seg med tiden så det er ikke så farlig egentlig =)

Gjest Valhalla
Skrevet

Går an å være realistisk. Men det er greit det, kjør kvotering 50-50 i militæret. Blir sikkert en fin kamp det den dagen landet blir angrepet.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Går an å være realistisk. Men det er greit det' date=' kjør kvotering 50-50 i militæret. Blir sikkert en fin kamp det den dagen landet blir angrepet.[/quote']

Klart menn er fysisk sterkere, men det er mange grener i forsvaret som ikke trenger mye styrke. Forsvaret blir stadig mer motorisert og teknologisert. Det ideelle hadde vært å trappe opp forsvaret med verneplikt både for kvinner og menn.

Gjest Valhalla
Skrevet

Som jeg skrev i innlegget over kan kvinner passe i sanitet, transport osv. Men når det kommer til kamp mener jeg det er en dårlig ide.

Skrevet

Etter min mening er kvinnekampen unødvendig i dag. Det er ikke mer å strebe etter.

Gjest Sukkerert
Skrevet
Etter min mening er kvinnekampen unødvendig i dag. Det er ikke mer å strebe etter.

Norge ligger på toppen når det gjelder likestilling i verden. Fortsatt diskrimineres kvinner i de fleste land. De blir drept, lemlestet og voldtatt. Mener du at vi skal overse det?

Gjest Valhalla
Skrevet

Norge ligger på toppen når det gjelder likestilling i verden. Fortsatt diskrimineres kvinner i de fleste land. De blir drept, lemlestet og voldtatt. Mener du at vi skal overse det?

Det som er interesant er at feminizter gjerne hyller disse samfunnene med sterk undertrykking. Det er den vestlige heteroseksuelle mannen som er den store stygge ulven i deres verden.

Skrevet
Si hva dere vil.. Så lenge kvinner er frabedt verneplikten så forbeholder jeg meg retten til å sitte med øllen i handa og si at kvinner skulle hatt løpestreng mellom senga og kjøkkenet.

Jeg vet ikke om du har tenkt over det, men mange av oss kvinner har ni måneders samfunnstjeneste opptil flere ganger i livet...

men men det var ikke det denne tråden skulle handle om

Gjest ikke innlogget Jamila
Skrevet

Det som er interesant er at feminizter gjerne hyller disse samfunnene med sterk undertrykking. Det er den vestlige heteroseksuelle mannen som er den store stygge ulven i deres verden.

Hva mener du med dette?

Ja, jeg er helt klart feminist. Dette har forsterket seg etter at jeg flyttet til Midtøsten, og opplever en hverdag der det er STOR og markant forskjell på menn og kvinner, i forhold til selvstendighet, frihet, lønn, respekt og roller.

Mens jeg fremdeles bodde i Norge var jeg ikke-uttalt feminist, mye fordi feminisme i Norge er et så negativt ladet ord. Også fordi at feminisme innad i Norge ikke er det samme som feminisme i verdenssammenheng.

Jamila

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...