Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Dere diskriminerte menn:

Jeg går ut fra at dere har klaget til likestillingsombudet?

Ja, det har jeg gjort faktisk. Om kjønnsdiskriminering i saker som blir klagd inn til likestillingsombudet.

For meg er det helt fjernt å påstå at menn er diskriminert fordi det er få mannlige barnepassere. :roll:

I akkurat denne enkeltsaken jo. Du hadde ikke seriøst trodd at jeg hadde fått jobb som barnepasser om jeg hadde lagt inn en annonse i avisen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har jeg gjort faktisk. Om kjønnsdiskriminering i saker som blir klagd inn til likestillingsombudet.

Hva fikk du til svar?

(Har du forøvrig full oversikt over sakene deres, deres svar til klagere og klagemengden, siden du kunne klage på dette?)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

De henviste meg til forbrukerrådet, fordi det var et eksempel med reklame. De forbød en dame å bli framstilt som dum og deilig, men det var greit med en mann. Tror det var tele2 eller telia-reklame. Jeg gikk ikke videre med det etter det, siden det hadde fått så mye reaksjoner allikevel.

Skrevet
De henviste meg til forbrukerrådet, fordi det var et eksempel med reklame. De forbød en dame å bli framstilt som dum og deilig, men det var greit med en mann. Tror det var tele2 eller telia-reklame. Jeg gikk ikke videre med det etter det, siden det hadde fått så mye reaksjoner allikevel.

Ja, det stemmer at det er Forbrukerrådets bord. Men jeg skjønner ikke hva det har med det du skrev å gjøre:

Om kjønnsdiskriminering i saker som blir klagd inn til likestillingsombudet

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Spissformulering om at like saker som blir klagd inn til likestillingsombudet blir ulikt behandlet avhengig om det dreier seg om hankjønn eller hunkjønn. Noe den reklamen viste.

Gjest sexysadie
Skrevet

Tokfeminisme eller galskapfeminisme er drevet av hat mot menn. Jeg har vist to ting som utgjør tokfeminisme i ditt innlegg. Andre eksempler kan sees i dokumentaren om tokfeminismen som jeg har linket til i en tråd på aktuelle saker.

Snedig at man skal bli beskyldt for å være mannshater bare fordi man er feminist og har en virkelighetsoppfatning som tilsier at vi lever i et samfunnn som er dypt patriarkalsk.

Ellers, hvis retten til fri abort er tokfeminisme så er vi nok en stor andel av Norges kvinner tokfeminismer.

Det er så moralskt å nekte kvinnen å ta en abort, uansett grunn....

Det er umoralsk å ta liv fordi det ikke passer ens egen situasjon. Det er egoistisk, stygt, og helt jævli kynisk.

Det er bare spesielle situasjoner som kan unnskylde slikt f.eks. voldtekt eller fare for kvinnens liv.

Så det er bare menn som skal ha lov til å si at det ikke passer med barn nå?

Si meg, hvilken verden lever du egentlig i?

En mann som er pådriver for det er moralsk forkastelig.

Kjønn og makt teorien er noe jeg ikke vil være med, se din helt Eva Lundgren i dokumentaren jeg linket til på aktuelle saker. Tokfeminister er pakk.

Du vil ikke være med på kjønn og makt-teorien...

Den er grei, men fortell meg da hvilken feminisme du liker, siden du haterdet du kaller tokfeminisme så meget.

Gjest sexysadie
Skrevet

Eg for min del har tidlegare vist til diskriminering og nedverdigande behandling av menn, kun fordi dei er menn. Merkeleg nok har dette aldri vore interessant å diskutere; enten har innlegget blitt oversett, tråden lagt død, eller fort dreid over til å handla om korleis kvinner blir diskriminert i arbeidslivet. Alltid arbeidslivetl..

Nå diskuterer vi feminisme og ikke diskriminering av menn, føl deg fri til å lage en ny tråd om det.

Gjest Valhalla
Skrevet

Så det er bare menn som skal ha lov til å si at det ikke passer med barn nå?

Si meg, hvilken verden lever du egentlig i?

Det er nok av kvinner som har samme mening som meg, du setter tydeligvis alt i et mann/kvinne forhold.

Jeg har et syn om at et foster er et liv og at å avbryte det er å ta liv. Da blir dette en viktig sak skjønner du vel. At man selv skal få velge å få barn blir derfor et særdeles svakt argument i forhold til det å ta liv.

Du vil ikke være med på kjønn og makt-teorien...

Den er grei, men fortell meg da hvilken feminisme du liker, siden du haterdet du kaller tokfeminisme så meget.

Den feminismen som ikke operer med et offer syn, men heller fokuserer på like muligheter. Særbehandling og kvotering er jeg imot, sammen med mange kvinner særlig på høyresiden. Jeg liker ikke ordet feminisme i det hele tatt, likestilling er bedre. Og jeg reagerer særlig på genus forskning og tokfeminismen når den sier at mann og kvinne bare er tillærte roller for å holde kvinner nede. Kvinner og menn er forskjellig.

Gjest Mannen
Skrevet

For meg er det helt fjernt å påstå at menn er diskriminert fordi det er få mannlige barnepassere. :roll:

Men der det ikke nettopp det som er kvinners argument i i mange likestillingssaker - at kvinner er underrepresentert i styrerom, sjefsstillinger og innenfor enkelte yrkesgrupper?`

Regner med at denne typen argumentasjon også er helt fjern da?

Gjest Totten
Skrevet

Den feminismen som ikke operer med et offer syn, men heller fokuserer på like muligheter. Særbehandling og kvotering er jeg imot, sammen med mange kvinner særlig på høyresiden. Jeg liker ikke ordet feminisme i det hele tatt, likestilling er bedre. Og jeg reagerer særlig på genus forskning og tokfeminismen når den sier at mann og kvinne bare er tillærte roller for å holde kvinner nede. Kvinner og menn er forskjellig.

Hmmm.... litt utenom tråden her, men kunne du svart meg på hva genus forskning er? Har eksamen i feministisk teori i morgen, og leser en svensk bok fra pensum og fikk ikke helt med meg hva det betydde.. Det er selve ordet genus jeg er på jakt etter betydningen av.

Skrevet

Men der det ikke nettopp det som er kvinners argument i i mange likestillingssaker - at kvinner er underrepresentert i styrerom, sjefsstillinger og innenfor enkelte yrkesgrupper?`

Regner med at denne typen argumentasjon også er helt fjern da?

Man må se på årsaken til at det er få. Det er DER diskrimineringen ligger.

Jeg ser det som et gode om det ble ufattelig mange flere menn som jobbet med barn og helse generelt. Men så lenge de som faktisk gjør det får lettere jobb og opprykk i sine jobber enn kvinner i mannsyrker gjør, nettopp fordi de er ettertraktet fordi de er få, så roper jeg ikke ut om diskriminering.

Gjest Valhalla
Skrevet

Hmmm.... litt utenom tråden her, men kunne du svart meg på hva genus forskning er? Har eksamen i feministisk teori i morgen, og leser en svensk bok fra pensum og fikk ikke helt med meg hva det betydde.. Det er selve ordet genus jeg er på jakt etter betydningen av.

Nå husker jeg ikke helt, men det har noe å gjøre med at ordet kjønn gir assosiasjoner de ikke liker og de bruker derfor ordet genus i stedet. Søk på svenske uni sider og steder for genusforskning for en utfyllende forklaring.

Gjest Still Crazee
Skrevet
Nå diskuterer vi feminisme og ikke diskriminering av menn' date=' føl deg fri til å lage en ny tråd om det.[/quote']

Beklagar, men det var ein høgst relevant kommentar til ditt svar til Rattleshake, der du ignorerte problemstillinga han kom med fullstendig.

Dessutan, diskriminering av menn kan faktisk vera éi side ved feminismen, noko eg har kome med døme på tidlegare, og det vil sikkert koma fleire døme seinare. Og feminisme er meir enn berre likestilling på arbeidsplassen.

Gjest Valhalla
Skrevet

Ok fant en forklaring, det handler om sosialt kjønn i motsetning til biologisk. :roll:

http://home.student.uu.se/malu5554/ordlista.htm

Genus används traditionellt som en referens till socialt kön (i motsats till biologiskt). Det innebär med andra ord att man ser till de normer och föreställningar kring kön som finns. Exempelvis tillhör det kvinnans biologiska kön att hon har livmoder, ett biologiskt fakta som stämmer in på de allra flesta kvinnor, medan kvinnans genus kan innebära att hon ska vara mjuk och omtänksam (vilket följer en traditionell och kulturell kvinnoroll). Genus kan även användas som ett ord för att särskilja kultur från biologi.

Historiskt sett dök begreppet upp 1972 då Gayle Rubin använde det i sin text The traffic in Women. På Nätverkstans ordlista kan man läsa att "Rubin placerade ordet genus i en kontext av det numera etablerade begreppsparet: kön - genus för att ersätta patriarkatsbegreppet som hon menade var en mansdominerad form av könssystem. Man ville understryka det sociala könets - genus - föränderlighet i olika historiska samhällen på grund av arbetsdelningen och maktförhållandets krav." Källa: Nätverkstans ordlista.

Skrevet

Åjsann denne tråden hadde vakse på seg...

Ville bare seie :klappe: til SexySadie. Er enig i ALT du har sagt frå side ni og utover!!!!!! :ler:

Kjempebra innlegg!! I det første innlegget ditt satte du ord på alt eg prøvde å seie men ikkje fann orda til.

Dessuten...

Eg har hatt dagpappa til sønnen min. Hadde ikkje problem med å stole på hverken han eller dei mannlege tilsette i barnehagen.

Gjest Værschego
Skrevet
Åjsann denne tråden hadde vakse på seg...

Ville bare seie :klappe: til SexySadie. Er enig i ALT du har sagt frå side ni og utover!!!!!! :ler:

Å si seg enig i følgende:

Feminismen definerer samfunnet som patriarkalsk (Patriarkat = Mannssamfunn) der menn som gruppe legger føringer for kvinner som gruppe. Seksuellt' date=' politisk og ikke minst økonomisk. Det er menn som definerer hva som er viktig og uviktig.[/quote']

er som å si seg enig i at det er muslimene som gruppe som står bak terrorismen, og at det er Islam (altså muslimene som en gruppe) som er feilen. Men mulig dere mener det også.

Gjest Totten
Skrevet
Ok fant en forklaring, det handler om sosialt kjønn i motsetning til biologisk.  :roll:  

http://home.student.uu.se/malu5554/ordlista.htm

Genus används traditionellt som en referens till socialt kön (i motsats till biologiskt). Det innebär med andra ord att man ser till de normer och föreställningar kring kön som finns. Exempelvis tillhör det kvinnans biologiska kön att hon har livmoder, ett biologiskt fakta som stämmer in på de allra flesta kvinnor, medan kvinnans genus kan innebära att hon ska vara mjuk och omtänksam (vilket följer en traditionell och kulturell kvinnoroll). Genus kan även användas som ett ord för att särskilja kultur från biologi.  

Historiskt sett dök begreppet upp 1972 då Gayle Rubin använde det i sin text The traffic in Women. På Nätverkstans ordlista kan man läsa att "Rubin placerade ordet genus i en kontext av det numera etablerade begreppsparet: kön - genus för att ersätta patriarkatsbegreppet som hon menade var en mansdominerad form av könssystem. Man ville understryka det sociala könets - genus - föränderlighet i olika historiska samhällen på grund av arbetsdelningen och maktförhållandets krav." Källa: Nätverkstans ordlista.

TAKKER SÅ MEGET!!!!!! Nå er jeg klar til eksamen i morgen :)

Gjest Mark 2
Skrevet

Jeg er feminist ja. Og mann.

Feminismen feiler ved å fokusere for mye på kvinners fordeler :sjarmor:

Jeg tenker selvfølgelig på oppnådde fordeler - for kvinner - i mannssamfunnet fra 50-tallet. I stedet burde man se hva feminismen har gjort med dette samfunnet; åpnet det opp i en langvarig prosess som har forandret våre holdninger og innført en liberal tankegang basert på facts, ikke statiske hvileskjær basert på tradisjon.

Er det en tilfeldighet at den gravende journalismen slo igjennom idét kvinner kom med på 60- og 70-tallet?

Neppe. Det handlet om å ville VITE og FORTELLE, ikke etterleve en fristende refleks om å tilpasse, adaptere - uskadeliggjøre - informasjonen.

Ufarliggjøre den, slik menn gjorde for ikke å støte andre menn i mannenettverkene. Og for ikke å bli utstøtt selv - en uunngåelig konsekvens av å bryte rekkene.

Kvinner var allerede rebeller iom. opprøret mot husmorrollen, og tok denne revolusjonære holdningen med seg inn i yrkeslivet, der de har stått for en markant endring i hvordan man forholder seg til yrkesetikk.

Dagens media er et eksempel på dette, og moderne journalistikk har endret samfunnet vårt ved å åpne det opp for herr og fru Hvermannsen - noe som uten tvil har styrket demokratiet.

Yrkesetikken har også et personlig preg - er det en tilfeldighet at whistleblowers ofte er kvinner? Å stå opp mot sine egne, det vitner om både styrke og moral, samt en no-bullshit-holdning et moderne næringsliv er avhengig av. Og et moderne samfunn som baserer seg på facts og etterrettelighet.

Legger man så merke til mottakelsen en slik whistleblowing får i samfunnet utenfor er det en markant forskjell fra tidligere tider. Hvis en kvinne hadde stått frem med påstander om juks i en bedrift på 30-40-50-tallet, ville samfunnet ikke akseptert påstanden, men avskrevet henne som 'skrulle'. Kvinner som menn. Hadde en mann stått frem med samme ville han nok kommet noe lenger, men bare unntaksvis oppnådd målet om eksponering.

Med en presse som gravde 'hit, men ikke lenger' grunnet hensyn til andres personlige følelser (og egen karriere) OG et samfunnsliv der gutteklubben Grei vasket opp sakene sine selv, ville slike saker i beste fall slå igjennom om alle kort lå fiks ferdig på bordet slik at ingen kunne overse dem.

Og whistleblowing ble dermed en risky affære med liten gevinst for den som tok ansvaret for å stå frem.

Det er interessant at det er kvinners inntreden på begge fronter som gjør et slikt fenomen mulig. I mine øyne, da.

Videre kan man se på miljøet internt i bedriftene, spesielt introduksjonen av en flat lederstruktur der Sjefen klipper skjegget, børster støvet av lorgnetten og tar turen ut blant de ansatte - ergo DELTAR i bedriftens daglige dont. Slik vet de mer om hva som foregår, og kan bedre lede bedriften. Og de ansatte trives bedre, all forskning viser dette.

I bedrifter med vertikal lederstruktur - oh, de finnes - er bildet helt annerledes; enhver leder blir demonisert og motarbeidet ELLER utsatt for avansert up-sucking - makta rår, og dette inviterer til konspirasjon og ufred. Dette er kontra til hva en bedrift trenger iom. at informasjonsstrømmen mellom ansatte og ledelse ikke får utvikle seg naturlig, men gjerne må gå gjennom de nevnte suckups, som selvfølgelig forvrenger/forverrer fakta eller tar æren, alt ettersom det behager. Til tenners gnissel fra almuen, som får enda en grunn til å gjøre jobben dårligere.

Kvinners inntreden i arbeidslivet har langsomt forandret denne arkaiske bedriftsstrukturen fra vertikal til horisontal, ettersom hun har trådt ut av den tradisjonelle rollen som tjener (sekretær) og inn som ekspert på et viktig område: kommunikasjon. Og omsorg. Personalansvar har vært kvinners vei inn i ledelsen, og i en setting der bedriften ikke lenger eies av gamle familier, men mange aksjonærer, har kravene til moderne drift dreid i favør av kvinners lederstil.

Kommunikasjon og omsorg - det er det mulig å sammenfatte i et ord: fleksibilitet.

Og der har du feminismen i et nøtteskall slik jeg ser det:

Facts & Flexibility.

Dere får ikke bedre kompliment enn det fra meg, altså :sjarmor:

Gjest sexysadie
Skrevet

Feminisme og likestilling er ikke helt det samme, du må da gjerne være for likestilling og likestillingspolitikk, men hvordan kan folk bli likestilt når de ikke har hatt samme muligheter fra første stund?

Og en sådan retorikk som den du kommer med her; om at kvinner og menn er forskjellige har vært argumentet for å holde kvinnene nede i årtusener. Og feminismen ble svaret på det.

Å si seg enig i følgende:

Nå må du skille begrepene Islam og islamisme, lille Værschegod. Deretter kan du begynne å debattere med oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...