Gjest Melk Skrevet 3. juni 2005 #201 Skrevet 3. juni 2005 Gjesteri: Jeg vet ikke om du har hørt om jenter og gutter som idag blir oppdratt ulikt mht hvor mye man skal hjelpe til hjemme? Om du har hørt om debatten mht kvinner i styrerommene? Om du fikk med deg undersøkelsen om kvinner i media har om dagen? Om diskriminering pga graviditet? Om menn som begynner på høyere lønn i en jobb enn kvinner som alt jobber der har? Om jenter som har tatt utdannelse med stor overvekt av menn, er best i klassen og likevel er den eneste som ikke har jobb etter eksamen/svenneprøve? Om at kvinner som blir drept som regel drepes av sin kjæreste/ekstemann/samboer/ex-kjæreste? At det forskes mye mer på typiske mannesykdommer enn kvinnesykdommer? At gutter får mer oppmerksomhet enn jenter i skolen, også om de ikke gjør noe galt? Ta en titt på www.likestilling.no og www.likestillingsombudet.no så lærer du nok mer om hvordan det er i dag.
Gjest Sukkerert Skrevet 3. juni 2005 #202 Skrevet 3. juni 2005 Helt enig med alle som har kommet med hverdagshistoriene fra gamle dager; visst var det slitsomt i de dager. Men det jeg ikke får helt grep på er da; på hvilken måte helt konkret, legger dagens patriarkalske strukturer begrensninger på livet ditt ? Er det steder du ikke får innpass, hvor du synes du skulle hatt det? Er det forventninger som legges på deg fordi du er kvinne, i såfall hvem belemrer deg med disse begrensningene? Hvor er dette glasstaket feministene snakker om`? Hvor er nettverkene ? (I Sverige er de etter femisnistenes sigende både pedofile og satanistiske, men ingen finner dem) Er det undertrykkingen i det offentlige rom eller i den private sfære du lider mest under? At vi lever i et patriarkalsk samfunn har blant annet den effekten at jeg er redd for å gå hjem om kvelden alene. Tenk om det var motsatt, at menn var redde for kvinner? Kulturen vår og språket vårt er preget av at det alltid har vært menn som har styrt. Vi snakker om mennesker, ikke kvinnesker, brannmenn og man gjør ikke ditt eller datt. Når det kommer til yrkesvalg, er yrker som kvinner typisk utdanner seg til og har interesse for, ofte mye lavere betalt enn mannsyrker.
Gjest Valhalla Skrevet 3. juni 2005 #203 Skrevet 3. juni 2005 Kulturen vår og språket vårt er preget av at det alltid har vært menn som har styrt. Vi snakker om mennesker, ikke kvinnesker, brannmenn og man gjør ikke ditt eller datt. Takk for nok et eksempel på tokfeminisme, endring av språk.
Gjest Sukkerert Skrevet 3. juni 2005 #204 Skrevet 3. juni 2005 Takk for nok et eksempel på tokfeminisme, endring av språk. Du mener vi skal kalle kvinnelige brannslokkere for brannmenn? Jeg kan forresten ikke se at jeg har foreslått endring av språk. Det var en iaktagelse av hvordan kulturen vår er preget av at verden alltid har vært styrt av menn.
Gjest TomKrus Skrevet 3. juni 2005 #205 Skrevet 3. juni 2005 At vi lever i et patriarkalsk samfunn har blant annet den effekten at jeg er redd for å gå hjem om kvelden alene. Tenk om det var motsatt, at menn var redde for kvinner? Ærlig talt. Dette har da ingenting med styringsformen å gjøre, men en iboende sunn frykt og overlevelsesinstinkt. Et patriarkalsk samfunn fostrer ikke opp kriminelle og voldtektsforbrytere. Dette dreier seg om biologi, og frykten for noen sterkere som kan skade deg. Selv er jeg redd for å møte en elefant i en bakgate. Men betyr det at jeg lever i et elefantalsk samfunn?
Gjest TomKrus Skrevet 3. juni 2005 #206 Skrevet 3. juni 2005 Du mener vi skal kalle kvinnelige brannslokkere for brannmenn? Til etterretning så heter det brannkonstabel (som det heter politikonstabel og sykepleier).
Gjest Sukkerert Skrevet 3. juni 2005 #207 Skrevet 3. juni 2005 Nei, det betyr ikke at du lever i et elefantalsk samfunn, men at du er dårlig på eksempler. Jeg er ikke redd for kvinner som er større og sterkere enn meg. Er forøvrig til dels enig med deg. At menn til alle tider har forgrepet seg på kvinner, kan være en effekt av at mennene alltid har hatt makt, men det kan også være biologisk betinget.
Gjest Sukkerert Skrevet 3. juni 2005 #208 Skrevet 3. juni 2005 Til etterretning så heter det brannkonstabel (som det heter politikonstabel og sykepleier). Ja, det gjør det. Men det er sjelden 'brannkonstabel' blir brukt i dagligspråket. Flere yrket har skiftet navn, som respons på det Valhalla så saklig kaller 'tokfeminismen'.
Gjest TomKrus Skrevet 3. juni 2005 #209 Skrevet 3. juni 2005 Jeg er ikke redd for kvinner som er større og sterkere enn meg. Er forøvrig til dels enig med deg. At menn til alle tider har forgrepet seg på kvinner, kan være en effekt av at mennene alltid har hatt makt, men det kan også være biologisk betinget. Så klart er du ikke redd kvinner på samme måte, fordi de ikke vil voldta deg. På samme måte som jeg ikke er tilsvarende redd for menn fordi de ikke vil voldta meg. Men jeg vil være redd en elefant, på samme måte som du vil være redd for en potensiell voldtektsmann, fordi jeg ikke kan snakke den til fornuft. I beste fall kan du se på en voldtektsforbryter som et resultat av et patriarkalsk samfunn ved at han ser på seg selv som en fiasko, og hans eneste måte å demonstrere sin makt på er ved å fornedre ett annet individ ved å voldta det.
Gjest TomKrus Skrevet 3. juni 2005 #210 Skrevet 3. juni 2005 Ja, det gjør det. Men det er sjelden 'brannkonstabel' blir brukt i dagligspråket. Ikke så veldig rart da det fortsatt er vanligst med menn der. Tross alt krever et slikt yrke mer typiske "maskuline ferdigheter" man ikke kan lese seg til (det er tross alt de tøffeste og sterkeste gutta som jobber der), enn hva tilfellet er for politiyrker og yrker innen helse og omsorg.
Gjest Sukkerert Skrevet 3. juni 2005 #211 Skrevet 3. juni 2005 Så klart er du ikke redd kvinner på samme måte, fordi de ikke vil voldta deg. På samme måte som jeg ikke er tilsvarende redd for menn fordi de ikke vil voldta meg. Men jeg vil være redd en elefant, på samme måte som du vil være redd for en potensiell voldtektsmann, fordi jeg ikke kan snakke den til fornuft. En kvinne kan lemleste meg eller drepe meg. Grunnen til at jeg ikke er redd kvinner er at stordelen av den volden kvinner utsettes for, er menn skyld i.
Gjest TomKrus Skrevet 3. juni 2005 #212 Skrevet 3. juni 2005 En kvinne kan lemleste meg eller drepe meg. Grunnen til at jeg ikke er redd kvinner er at stordelen av den volden kvinner utsettes for, er menn skyld i. Største delen av volden individer utsettes for er forårsaket av menn. Oftest er det andre menn som får erfare volden på sin kropp. Kanskje menn er de største taperne i et patriarkalsk samfunn..?
Gjest Sukkerert Skrevet 3. juni 2005 #213 Skrevet 3. juni 2005 Største delen av volden individer utsettes for er forårsaket av menn. Oftest er det andre menn som får erfare volden på sin kropp. Kanskje menn er de største taperne i et patriarkalsk samfunn..? Er menn de største taperne i et patriarkalsk samfunn fordi det utøves mest vold mot menn og denne volden kommer fra andre menn? For en stund siden hevdet du at redselen kvinner har for å bli slått ned av menn kommer av en biologisk redsel for dem som er større og sterkere enn en med eksempelet elefant. Men når menn blir slått ned av menn er det altså resultat av at de er taperne i et patriarkalsk samfunn? Argumentene dine henger ikke på greip.
Gjest Melk Skrevet 3. juni 2005 #214 Skrevet 3. juni 2005 Takk for nok et eksempel på tokfeminisme, endring av språk. Du synes mao at en kvinne bør innha tittelen pressetalsmann? Hvorfor denne redselen for at hun skal kalles det hun er; pressetalskvinne?
Gjest TomKrus Skrevet 3. juni 2005 #215 Skrevet 3. juni 2005 Argumentene dine henger ikke på greip. Jeg argumenterer innen domenet du satt opp utfra ditt første innlegg. Å stille retoriske spørsmål er et pedagogisk hjelpemiddel for å få andre til å tenke nøyere gjennom sine egne utsagn.
Gjest Sukkerert Skrevet 3. juni 2005 #216 Skrevet 3. juni 2005 Jeg argumenterer innen domenet du satt opp utfra ditt første innlegg. Å stille retoriske spørsmål er et pedagogisk hjelpemiddel for å få andre til å tenke nøyere gjennom sine egne utsagn. Å motsi seg selv er et heller dårlig retorisk virkemiddel for å få folk til å tenke gjennom sine egne utsagn. Du hevder at redselen for menn kommer av en biologisk redsel for dem som er sterkere enn en selv. De fleste kvinner er større enn meg. Jeg er ikke redd de som er større enn meg. Jeg er redd menn. Fordi det er de som utøver mesteparten av volden mot kvinner.
Gjest Valhalla Skrevet 3. juni 2005 #217 Skrevet 3. juni 2005 Jeg er ikke redd for kvinner som er større og sterkere enn meg. Er forøvrig til dels enig med deg. At menn til alle tider har forgrepet seg på kvinner' date=' kan være en effekt av at mennene alltid har hatt makt, men det kan også være biologisk betinget.[/quote'] Vel vel. Er det ikke menn som er mest utsatt for vold? Har ikke jeg som ung mann større sjanse for å bli banket opp? Kanskje vold mot menn er vel så viktig å forebygge.
Gjest TomKrus Skrevet 3. juni 2005 #219 Skrevet 3. juni 2005 Du hevder at redselen for menn kommer av en biologisk redsel for dem som er sterkere enn en selv. Og som kan skade deg. Uansett; nå bare gjentar vi oss selv her. Poenget er at din frykt for å gå ute alene ikke er et resultat av et patriarkalsk samfunn (som jo dreier seg om en farsfigur som leder og forsørger og ikke som menn som forgriper seg og voldtar). Eller den kan være det, men i så fall er den irrasjonell.
Gjest Gjesteri Skrevet 3. juni 2005 #220 Skrevet 3. juni 2005 Gjesteri: Jeg vet ikke om du har hørt om jenter og gutter som idag blir oppdratt ulikt mht hvor mye man skal hjelpe til hjemme? Om du har hørt om debatten mht kvinner i styrerommene? Om du fikk med deg undersøkelsen om kvinner i media har om dagen? Om diskriminering pga graviditet? Om menn som begynner på høyere lønn i en jobb enn kvinner som alt jobber der har? Om jenter som har tatt utdannelse med stor overvekt av menn, er best i klassen og likevel er den eneste som ikke har jobb etter eksamen/svenneprøve? Om at kvinner som blir drept som regel drepes av sin kjæreste/ekstemann/samboer/ex-kjæreste? At det forskes mye mer på typiske mannesykdommer enn kvinnesykdommer? At gutter får mer oppmerksomhet enn jenter i skolen, også om de ikke gjør noe galt? Ta en titt på www.likestilling.no og www.likestillingsombudet.no så lærer du nok mer om hvordan det er i dag. Først, beklager trippelinnlegget (så godt var det nå engang ikke) over samt at jeg ikke skjønner hvordan man kan sitere utdrag at innlegget over for å kommentere, du vet menn og teknologi går ofte dårlig sammen. Vel nok, jeg oppdrar etter beste evne en jente og en gutt, de har begge sin pliktstjeneste oppslått på kjøleskapsdøra, hun er eldre enn ham og har følgelig noe mer omfattende oppgaver, men dette er aldersrelatert ikke kjønnsbestemt. Hun får til gjengjeld mye mer lommepenger enn ham, men det bryr han seg overhodet ikke om, fotball, sykling, fisking og hyttebygging koster lite penger. Jeg har et par kompiser som oppdrar barn, de gjør det tilnærmelsesvis på samme måte, ingen av de favoriserer guttene sine. Jeg kjenner ingen som gjør det, gutter kan muligens yte mer 'motstand' mot plikter, men det er spm. om noen litt faste grenser. Jeg sitter i tyret i bedriften jeg er ansatt i (et lite A/S, makten er hos eier, ikke i styret). Bedriften er følgelig ikke pålagt 40% kvinnelig represenatsjon, men eier har vært innstilt på å følge dette likevel, og jeg er fullt ut innstilt på å fravike min plass. Problemet er at vi ikke finner noen som vil sitte der, ikke rart, det representerer ingen status eller makt. Styreformann har henvendt seg til et utenlandsk søsterselskap og hentet et kvinnelig styremedlem derfra, hun kommer ikke til å delta på styremøtene, men antagelig på generalforsamling som her er en ren papirøvelse. Kvinner og media: media er etterhvert blitt slik at nær sagt alle som har lyst å ytre seg får plass. Særlig nettnyheter, men også eternyheter, kravet til hyppige oppdateringer og fornyelse gjør at det til slutt bare blir en flom av informasjon, alle som innkaller til pressekonferanse får dekning, alle som inviterer en journalist får besøk, det er massevis av kvinner som portrettintervjues, ofte har de ikke særlig interessante meddelelser (syns nå jeg da). Hvilke kvinner skulle du gjerne sett sterkere profilert i media? Hvordan er din ideeele mediahverdag? Diskriminering pga graviditet kjenner jeg lite til, gravide har sterkt oppsigelsesvern. Vi gjennomgikk for noen tid siden en omfattende omstillingsprosess i min bedrift, den eneste som ble fredet var hun i svangerskapspermisjon. Kvinner og lønn: Lønnsfastsettelse har mange variable, på mitt arbeidssted er det fire ansatte med en tilnærmelsesvis sammenligbar arbeidsbeskrivelse, tre kvinner og en mann. Mannen har dårligst betalt. Hvorfor? Fordi han er den minst offensive, minst servicemindede, dårligst motivert til å påta seg ekstra arbeidsoppgaver. Han vet det, og han sutrer ikke. Dine antagelser om at kvinner får dårligere lønn enn menn selvom de bidrar mer, impliserer samtidig at bedrifts/kapitaleier er en irrasjonell idiot. Hvorfor skulle han betale mer for noe som gir ham mindre utbytte? Kvinner som ikke får jobb: Arbeidsløsheten er størst blant menn. De har de aller farligste yrkene og er høyest representert på ulykkesstatistikk. Kvinner blir drept av menn/kjærester: Det er flest menn som blir drept. Kvinner og menn lider under et system som ikke fanger opp menn som ikke kan fungere i samfunnet. Blir det mindre vold og drap i matriarkatet? Kanskje. Når dreper menn(og kvinner) sine nærmeste, mao. hvilken tilstand befinner de seg i når de griper til slike handlinger? Det forskes mer på kvinnesykdommer enn mannesykdommer, begrepet mannesykdom er ikke i bruk. Kvinner lever lenger enn menn, menn dør oftere i ulykker enn kvinner og fler menn enn kvinner tar selvmord. Ordningen med brystundersøkelser for kvinner er godt utbygd, det finnes ingen organisert ordning for å undersøke menn for prostata- eller pungkreft. Tenk om vi hadde fokus på menns selvmord som var like stort som kvinners spisevegring. Gutter/jenter på skolen: Skolen er fullstendig kvinnedominert (det er dog ikke kvinnenes feil) den er gjennomsyret av 'kvinneverdier' og guttene taper mer og mer. Min unge håpefulle sønn er en kvikk fyr, han er som gutter ofte er, han vil konkurrere, han vil sammenligne og vinne, han vil være helt, ridder og seierherre. Isteden tilbys han prosjektoppgaver, ansvar for egen læring, kommunikasjon og samarbeid. Aldri noe annet, aldri en fight. Jeg ser at han slokner mer og mer. Det ser ikke læreren. Han blir ikke sett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå