Gjest TT Skrevet 3. juni 2005 #221 Skrevet 3. juni 2005 Jeg har ikke lest hele debatten. vil bare skyte inn et lite spørsmål. Hvorfor insisterer ALLE menn jeg snakker med at vi har likestilling i norge i dag. Hvorfor ender vi opp med de samme argumentene hver gang? Det er ganske nylig publisert en stor undersøkelse i bladet Science, som er foretatt i Sverige og storbritannia (hvis jeg ikke husker helt feil). Den viser tydelig at kvinner ikke blir hørt i like stor grad som menn, og at kvinner faktisk må gjøre et mye bedre intervju for å bli ansatt i en stilling enn menn tross i samme kompetanse. Det som er interessant i denne rapporten er at BÅDE kvinner og menn diskriminerer kvinner på denne måten. Dvs at menn har mer tyngde BÅDE hos kvinner og menn. De fant også at hvis en kvinne tok opp 50% av taletiden i et møte, ville BÅDE kvinner og menn etterpå estimere at hun hadde tatt opp mye mer tid enn sine 50%, mens en mann ble estimert til å ta opp mindre enn sine 50%. Kanskje vi alle må gå i oss selv?? Både kvinner og menn..
Gjest Totten Skrevet 3. juni 2005 #222 Skrevet 3. juni 2005 Gjesteri; ditt argument om at dun sønn ikke oppfordres til konkuranse i skolen er vel netopp et resultat av feminisme. Det er så absoludt ikke ønskelig med et skolesamfunn som oppfordrer med konkuranse blandt elevene, på en måte som skaper vinnere og tapere. Dette er typiske maskuline egenskaper som feminismer arbeider mot. Dette er ikke for å gjøre gutter om til jenter, men fordi alle taper på et samfunn som er konkuranseorientert allerede fra tidlig skolealder av. Samtidig har flere studier vist at gutter mottar mindre kritiske bemerkninger av lørere, mottar mer hjelp og mer oppmuntrninger. På denne måten settes det høyere forventninger til jenter, noe som preger dem ved at de vil føle seg mindre verd... Selv om din gutt ikke ses av læreren er disse resultatene en generell oversikt, det vil alltid finnes tilfeller som motsier regelen... kvinner og lønn: Diskusjonen om kvinner og lønn anngår ikke lenger lik lønn for likt arbeid slik du beskriver. Likestillingsloven sørger nå for dette. Diskusjonen om kvinners lønn omhandler "lik lønn for arbeid av lik verdi" altså skal arbeid med samme utdanning og like stort annsvarsområde ha lik lønn. Eksempel på at kvinner kommer dårligere ut her er sykepleier vs ingeniør. En ingeniør tjener mer til tross for at arbeidet har lik verdi. Kvinner taper fordi de typiske kvinneyrkene er lavere lønnet, og på denne måten gjøres hun mer avhengig av å ha en partner, som også tjener bedre generellt sett, samtidig som hennes yrke mottar lavere status fordi det er dårlig lønnet. Altså er kvinner tapere på lønns markedet. Jeg vil ogå til dere menn si at det nå også finnes manns forskere som forsker på mannens posisjon, under en annerkjennelse av at patriarkatet danner stereotyper både av menn og kvinner og legger lite ønskelige føringer også for menn. Etter min forståelse er dette et forskningsfelt som sammarbeider med den feministiske forskningen. På denne måten kan kanskje flere menn se at feminisme ikke omhandler at menn er undertykkere, og menns rolle rettes også oppmerkomhetmot. Dette feltet er desverre mindre enn kvinneforskningsfeltet, noe menn selv er annsvarlig for da en forutsetning for dette arbeidet er at det utføres av menn.
Gjest Melk Skrevet 3. juni 2005 #223 Skrevet 3. juni 2005 Gjesteri, fint at du har det slik. Men for å diskutere er det litt enklere å forholde seg til statistikk, som forteller noe helt annet. Media: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...icle1048637.ece Det er de kvinnelige politikerne som i størst grad sørger for at det i det hele tatt er 13 kvinner blant landets 100 mest omtalte personer i mediene for tiden. Deretter følger sporten opp med fire kvinner, og til slutt kommer de to kongelige dronning Sonja og kronprinsesse Mette-Marit. Det er ingen kvinnelige kjendiser eller næringslivstopper å finne blant de 100 mest omtalte personene i mediene, viser en oversikt fra medieovervåkingsselskapet Retriever. http://www.yle.fi/gender/imartnorja.html Undersøkelsen var basert på programutbudet i løpet av en uke sent i 1997. Tilsammen 371 timer av deltakernes 'prime-time' programmer ble analysert. Hovedresultatet var at bare 32 % av samtlige deltakere i nordeuropeisk fjernsyn er kvinner. Det var bare en ubetydelig forskjell mellom selskapene. Et annet påfallende resultat var at selv om kvinners deltakelse i bestemmelsesprosesser og det offentlige liv i nevnte land er temmelig høy, ble kvinner gjennomgående fremstilt i lav-status-roller : 47 % av “vanlige borgere“ og 37 % av ofre var kvinner. Menn derimot omfattet hovedtyngden av politikere (72 %) og eksperter (80 %). Ukelønn: http://www.p4.no/txo/44833.asp Undersøkelsen viser nemlig at foreldre gir gutter mer i ukepenger enn jenter. Graviditet: http://www.likestillingsombudet.no/horings...ing2004239.html saker som gjelder forskjellsbehandling på grunn av graviditet eller fødselspermisjon er det relativt sett flere saker hvor Likestillingsombudet konkluderer med lovstrid enn i gjennomsnittet av klagesaker. Generelt i Likestillingsombudets klagesaksarbeid legger arbeidsgivere for dagen en holdning om at kjønnsdiskriminering er uakseptabelt. Når det gjelder diskriminering på grunn av graviditet eller fødselspermisjon møtes Likestillingsombudet i overraskende stor grad av arbeidsgivere som mener denne form for diskriminering er legitim. Styrer: http://www.dn.no/forsiden/article174072.ece Norske allmenne aksjeselskaper mangler 899 kvinner i styrerommene for å nå regjeringens krav om 40 prosent kvinneandel. Verst står det til med kvinneandelen i de mindre bedriftene. Oppmerksomhet på skolen: http://program.forskningsradet.no/vfo/nyhe...t/nyhet049.php3 Gutter får langt større oppmerksomhet enn jenter i skolen. Veltilpassede gutter profitterer på dette Forskning på sykdommer: http://www.likestilling.no/artikkel.html?id=484 Et trekk som gjenfinnes innen mange av utredningens deltemaer er hvordan kunnskapsgrunnlag, regelverk og praksis ofte bygger på en uuttalt mannlig norm. Medisinsk forskning utelukker ofte kvinner i datainnsamlingen, velferdsstatens ytelser tar ofte utgangspunkt i en stabil heltidsarbeider og arbeidshelsetiltak fokuserer oftere på farlige stoffer og kraftig støy enn på tunge løft og følelsesmessige belastninger i omsorgssektoren. Slik avdekker utredningen en gjennomgående mangel på kjønnsspesifikk kunnskap og kjønnsperspektiv. Se ellers: http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/dep/ned...406/dok-nn.html Vold: http://www.likestilling.no/artikkel.html?id=484 Vold og angst for vold er en alvorlig trussel mot mange kvinners helse. Menn er utsatt for vold utenfor hjemmet og oftest som enkelthendelser. Kvinner skades hjemme og overgriper er som regel kjent.
Gjest TomKrus Skrevet 3. juni 2005 #224 Skrevet 3. juni 2005 Gjesteri; ditt argument om at dun sønn ikke oppfordres til konkuranse i skolen er vel netopp et resultat av feminisme. Det er så absoludt ikke ønskelig med et skolesamfunn som oppfordrer med konkuranse blandt elevene' date=' på en måte som skaper vinnere og tapere. Dette er typiske maskuline egenskaper som feminismer arbeider mot.[/quote'] Så de ønsker å undertrykke noe som kan ha biologiske årsaker? Tror du det kan være sunt, da? Sykepleiere, som andre offentlige ansatte (deriblant ingeniører) er tapere i lønnsmarkedet. Heldigvis kan kvinner og menn som ønsker å tjene mer penger ta seg andre utdannelser og få seg jobb i det private næringsliv som betaler bedre.
Gjest Melk Skrevet 3. juni 2005 #225 Skrevet 3. juni 2005 Sykepleiere, som andre offentlige ansatte (deriblant ingeniører) er tapere i lønnsmarkedet. Heldigvis kan kvinner og menn som ønsker å tjene mer penger ta seg andre utdannelser og få seg jobb i det private næringsliv som betaler bedre. Tilogmed internt blant sykepleierer tjener menn mer og får raskere opprykk enn sine kvinnelige kolleger....
:-) anna Skrevet 3. juni 2005 Forfatter #226 Skrevet 3. juni 2005 Enig med TT. Og dette her med at kvinner er så synlige i media er bare tull. Jeg jobber som journalist og vi har fått beskjed fra ledelsen om å være spesielt på jakt etter kvinnelige eksperter/kilder/intervjuobjekter. Altså å velge en kvinnelig midtøstenekspert fremfor en mannlig om de sitter med samme kunnskapen om det de skal intervjues om. Rett og slett fordi undersøkelser viser at det er overveldende flest mannlige ansikter i aviser og fjernsyn og flest mannlige stemmer i radio. Og sjefene våre ønsker mer mangfold (altså ikke for kvinners del, men for produktets del) En kan også legge merke til at kvinner i media ikke blir stilt samme spørsmålene som menn. I et portrettintervju av en kvinnelig toppleder (i politikk, det private næringsliv) vil en større del av intervjuet handle om kontrasten mellom ledende stilling og det å ha familie. Om kjærlighetsliv og til en viss grad om utseende. Og ikke minst om at vedkommende er kvinne i jobben. For så vidt interessant det... men hvorfor blir ikke mannlige toppledere stilt de samme spørsmålene? Jeg blir også litt fascinert av at det er mennene i denne diskusjonen som hevder mest hardnakket at det ikke lengre er behov for feminisme. Synes dere ikke det er litt tankevekkende at søsterparten av kvinnene i denne diskusjonen ikke opplever verden på samme måte?
Gjest TomKrus Skrevet 3. juni 2005 #228 Skrevet 3. juni 2005 Tilogmed internt blant sykepleierer tjener menn mer og får raskere opprykk enn sine kvinnelige kolleger.... Noe som ikke sier noe som helst om verdivalg eller årsak til valg av yrke. Fullt mulig menn som velger sykepleieryrket er mer bevisst sitt valg enn kvinner generelt som velger det. Tross alt blir jo "alle" jenter sykepleiere, og representerer dermed mer eller mindre snittet av kvinner. Veldig få menn velger dette yrket, og representerer dermed nødvendigvis ikke snittet. Så isolert sett sier dette ingenting. Det kan fint også tolkes dithen at menn er mer konkurranseorienterte og flinke klatrere, men det blir en tilsvarende tolkning uten noen statistisk grunnlag. Men uansett, så er slike sammenligninger mye mer interessante for å tallfeste en diskriminering enn å sammenligne epler i staten og appelsiner i det private næringsliv.
Hu i Svingen Skrevet 3. juni 2005 #229 Skrevet 3. juni 2005 Men det jeg ikke får helt grep på er da; på hvilken måte helt konkret' date=' legger dagens patriarkalske strukturer begrensninger på livet ditt ? Er det steder du ikke får innpass, hvor du synes du skulle hatt det? Er det forventninger som legges på deg fordi du er kvinne, i såfall hvem belemrer deg med disse begrensningene? [/quote'] Nei, jeg føler ikke at det å være kvinne legger noen begrensninger på livet mitt, og jeg kaller meg heller ikke feminist. På den annen side ser jeg jo at det å være kvinne legger begrensninger på andres liv, så å være obs på dette problemet og ikke bagatellisere det synes jeg er viktig. Likestilling er ikke en konkurranse mellom menn og kvinner om hvem som har det verst Det handler om at alle skal ha de samme mulighetene i samfunnet uavhengig av kjønn. I hvilken grad man oppfatter eventuelle kjønnsmessige skjevheter avhenger dessuten i stor grad av den enkeltes referanserammer.
Gjest TomKrus Skrevet 3. juni 2005 #230 Skrevet 3. juni 2005 En kan også legge merke til at kvinner i media ikke blir stilt samme spørsmålene som menn. I et portrettintervju av en kvinnelig toppleder (i politikk, det private næringsliv) vil en større del av intervjuet handle om kontrasten mellom ledende stilling og det å ha familie. Om kjærlighetsliv og til en viss grad om utseende. Og ikke minst om at vedkommende er kvinne i jobben. For så vidt interessant det... men hvorfor blir ikke mannlige toppledere stilt de samme spørsmålene? Fordi mannlige toppledere blir forskjellsbehandlet..? Forskjellsbehandling gjelder begge. Ikke bare den ene. Og blir ikke mannlige toppledere spurt om familie- og hytteliv? Synes stadig vekk jeg ser reportasjer om mannlige mediatryner på hytta. Jeg blir også litt fascinert av at det er mennene i denne diskusjonen som hevder mest hardnakket at det ikke lengre er behov for feminisme. Personlig forventer jeg like mye av kvinner som menn i en diskusjon(og i livet for øvrig). Dessverre har menigpersonen der ute, det var seg kvinne eller mann, lett for å ta det meste for god fisk, og jeg har ingen problemer med å være kritisk til kvinner også. For meg virker det ofte som om kvinner forventer å bli behandlet på en annen måte enn menn. Også i diskusjoner om likestilling og feminisme. Ironisk.
:-) anna Skrevet 3. juni 2005 Forfatter #231 Skrevet 3. juni 2005 Og blir ikke mannlige toppledere spurt om familie- og hytteliv? Synes stadig vekk jeg ser reportasjer om mannlige mediatryner på hytta. se uthevet tekst over... Personlig forventer jeg like mye av kvinner som menn i en diskusjon(og i livet for øvrig). Dessverre har menigpersonen der ute, det var seg kvinne eller mann, lett for å ta det meste for god fisk, og jeg har ingen problemer med å være kritisk til kvinner også. For meg virker det ofte som om kvinner forventer å bli behandlet på en annen måte enn menn. Også i diskusjoner om likestilling og feminisme. Ironisk. Nei, det synes jeg ikke er ironisk. Jeg forventer ikke at en mann skal vite hvordan det er å være kvinne. Jeg forventer heller ikke at en kvinne skal vite hvordan det er å være mann. Og jeg tror faktisk at kvinner i større grad opplever manglende likestilling på kroppen enn menn. Så på den måten forventer jeg faktisk at kvinner skal lyttes til på en annen måte i diskusjoner om likestilling og feminisme. Du svarte for øvrig ikke på spørsmålet mitt... "Synes dere ikke det er litt tankevekkende at søsterparten av kvinnene i denne diskusjonen ikke opplever verden på samme måte?"
Gjest Totten Skrevet 3. juni 2005 #232 Skrevet 3. juni 2005 Sykepleiere, som andre offentlige ansatte (deriblant ingeniører) er tapere i lønnsmarkedet. Heldigvis kan kvinner og menn som ønsker å tjene mer penger ta seg andre utdannelser og få seg jobb i det private næringsliv som betaler bedre. Jo men det blir likevel feil at kvinners yrker generellt er dårligere løønnet og at hun må utdanne seg til et såkalt "maskulint" yrke for å tjene bedre. Lavere lønn til kvinne yrker, som også menn jobber i, viser en nedprioritering av "kvinnelige" verdier, som videre skaper et dårligere syn på kvinner... Alle har lik mulighet til utdannelse, men et argument om at kvinner skal måtte utdanne seg til manneyrker for å få høyere lønn blir for meg et kvinneundertrykkende syn... poenget er jo at kvinner skal ha lik verdi som menn, ikke BLI menn...
Gjest Valhalla Skrevet 3. juni 2005 #233 Skrevet 3. juni 2005 Gjesteri; ditt argument om at dun sønn ikke oppfordres til konkuranse i skolen er vel netopp et resultat av feminisme. Det er så absoludt ikke ønskelig med et skolesamfunn som oppfordrer med konkuranse blandt elevene' date=' på en måte som skaper vinnere og tapere. [/quote'] Det er vel en meningsytring ikke et faktum. Den skolen skaper middelmådighet og undersøkelser viser jo klart at de smarteste blir ignorert. Det er en skade som feminisering og til dels sosialisme har hatt skylden for. Konkurranse er viktig for utvikling, å hindre dette er svært skadelig.
Gjest Valhalla Skrevet 3. juni 2005 #234 Skrevet 3. juni 2005 Enig med TT. Og dette her med at kvinner er så synlige i media er bare tull. Jeg jobber som journalist og vi har fått beskjed fra ledelsen om å være spesielt på jakt etter kvinnelige eksperter/kilder/intervjuobjekter. Det var interesant informasjon som jeg vil ha nytte av i fremtidige diskusjoner, takk.
Gjest TomKrus Skrevet 3. juni 2005 #235 Skrevet 3. juni 2005 Du svarte for øvrig ikke på spørsmålet mitt... "Synes dere ikke det er litt tankevekkende at søsterparten av kvinnene i denne diskusjonen ikke opplever verden på samme måte?" Nei, for min erfaring fra internettdiskusjoner er at folk er fryktelig navlebeskuende, og er primært interessert i å diskutere noe som omgår dem og hvordan de ser virkeligheten. Min erfaring er at det er få som egentlig er interessert i å finne sannheten. Det de ofte er ute etter er å få bekreftet sin sannhet. Selv er du jo fryktelig flink til å dele debattantene inn i to leire: menn og kvinner. Ikke rart det ikke er likestilling der ute, da både menn og kvinner ikke kan se lengre enn kjønn.
Gjest TomKrus Skrevet 3. juni 2005 #236 Skrevet 3. juni 2005 Jo men det blir likevel feil at kvinners yrker generellt er dårligere løønnet og at hun må utdanne seg til et såkalt "maskulint" yrke for å tjene bedre. Lavere lønn til kvinne yrker, som også menn jobber i, viser en nedprioritering av "kvinnelige" verdier, som videre skaper et dårligere syn på kvinner... Alle har lik mulighet til utdannelse, men et argument om at kvinner skal måtte utdanne seg til manneyrker for å få høyere lønn blir for meg et kvinneundertrykkende syn... poenget er jo at kvinner skal ha lik verdi som menn, ikke BLI menn... Kvinneyrker og mannsyrker. Tror du det noensinne blir noe likestilling når selv du bruker slike betegnelser og tenker slikt? Starter alle med seg selv, og ikke overlater alt til "samfunnet", så får vi løst våre problemer.
Gjest Gjesteri Skrevet 3. juni 2005 #237 Skrevet 3. juni 2005 Enig med TT. Og dette her med at kvinner er så synlige i media er bare tull. Jeg jobber som journalist og vi har fått beskjed fra ledelsen om å være spesielt på jakt etter kvinnelige eksperter/kilder/intervjuobjekter. Altså å velge en kvinnelig midtøstenekspert fremfor en mannlig om de sitter med samme kunnskapen om det de skal intervjues om. Rett og slett fordi undersøkelser viser at det er overveldende flest mannlige ansikter i aviser og fjernsyn og flest mannlige stemmer i radio. Og sjefene våre ønsker mer mangfold (altså ikke for kvinners del, men for produktets del) En kan også legge merke til at kvinner i media ikke blir stilt samme spørsmålene som menn. I et portrettintervju av en kvinnelig toppleder (i politikk, det private næringsliv) vil en større del av intervjuet handle om kontrasten mellom ledende stilling og det å ha familie. Om kjærlighetsliv og til en viss grad om utseende. Og ikke minst om at vedkommende er kvinne i jobben. For så vidt interessant det... men hvorfor blir ikke mannlige toppledere stilt de samme spørsmålene? Jeg blir også litt fascinert av at det er mennene i denne diskusjonen som hevder mest hardnakket at det ikke lengre er behov for feminisme. Synes dere ikke det er litt tankevekkende at søsterparten av kvinnene i denne diskusjonen ikke opplever verden på samme måte? Siden du er journalisten, så er det jo ditt ansvar å finne de kvinnelige røstene, hvorfor diskriminerer du kvinnene når ledelsen ber deg om å ikke gjøre det? Litt flåsete, så finnes det altså to forskere/eksperter på NUPI som mere enn gjerne uttaler seg om utviklingen i Midt-Østen, den ene kvinne den andre mann, og hvor alle(eller majoriteten) journalistene kommer halsende inn til mannen for å høre hans syn på saken, mens kvinnen sitter og ser i veggen, ingen(eller minoriteten) besøker henne? Stille samme type spm. til kvinne /mann som portrettintervjues: Hva gjør du? Du er journalisten. jeg driter iallefall langt i Erna Solbergs familiesituasjon, hvem er det som etterspør disse intimitetstyrannispørsmålene? Det foresvever meg at det faktisk er kvinner som vil ha dette 'hjemme hos - hvordan takler du familien - er du lykkelig - svadaen' som politikere og maktpersoner skal måtte svare på. det er jo slik Dagbladet Magasinet har definert seg som innrettet mot kvinner. Søsterskapet og oppleve at du som kvinne blir diskriminert: Jeg blir kritisk når en bare kan definere seg som diskriminert i kraft av å tilhøre en vedtatt diskriminert gruppe. Type, jeg er diskriminert, samma hva du sier, samma om jeg kan eksemplifisere, det er nemlig vedtatt og da er det sånn. Og da er jeg fritatt, jeg er et offer og er undertrykt. For å kompensere for uretten er jeg derfor berettighet til noen rettigheter og i allefall er det synd på meg.
:-) anna Skrevet 3. juni 2005 Forfatter #238 Skrevet 3. juni 2005 (...)Min erfaring er at det er få som egentlig er interessert i å finne sannheten. Det de ofte er ute etter er å få bekreftet sin sannhet. Det er jeg helt enig med deg i. Men det gjelder kanskje både deg og meg også det da? Og sannheten er jo subjektiv. Jeg kan jo ikke la være å si det jeg mener og opplever som sannhet fordi noen har en annen oppfatning. Eller føle meg forpliktet til å endre min mening fordi noen sier at det er annerledes. Men jeg kan lytte og vurdere. Selv er du jo fryktelig flink til å dele debattantene inn i to leire: menn og kvinner. Ikke rart det ikke er likestilling der ute, da både menn og kvinner ikke kan se lengre enn kjønn. Det var da trist å høre at det var slik du oppfatter meg. Jeg oppfatter deg som en reflektert KG-bruker, med interessante meninger, og evne til å se og skjønne andre synspunkter enn sine egne. Det er derfor jeg gidder å bruke tid på å svare skikkelig på dine innlegg i motsetning til enkelte andre her på KG. Og akkurat i denne diskusjonen mener jeg kjønn kan være relevant. Fordi det handler om undertrykking av kvinner. Og jeg vil forbeholde meg retten til å ha mer kompetanse på å være kvinne enn de fleste menn jeg kjenner. Det giør meg ikke til noe orakel eller en fasit. Men det er lettere å legge merke til noe som rammer deg selv. Det er helt sikkert andre temaer der menn har en lignende rolle.
:-) anna Skrevet 3. juni 2005 Forfatter #239 Skrevet 3. juni 2005 (...)Min erfaring er at det er få som egentlig er interessert i å finne sannheten. Det de ofte er ute etter er å få bekreftet sin sannhet. Det er jeg helt enig med deg i. Men det gjelder kanskje både deg og meg også det da? Og sannheten er jo subjektiv. Jeg kan jo ikke la være å si det jeg mener og opplever som sannhet fordi noen har en annen oppfatning. Eller føle meg forpliktet til å endre min mening fordi noen sier at det er annerledes. Men jeg kan lytte og vurdere. Selv er du jo fryktelig flink til å dele debattantene inn i to leire: menn og kvinner. Ikke rart det ikke er likestilling der ute, da både menn og kvinner ikke kan se lengre enn kjønn. Det var da trist å høre at det var slik du oppfatter meg. Jeg oppfatter deg som en reflektert KG-bruker, med interessante meninger, og evne til å se og skjønne andre synspunkter enn sine egne. Det er derfor jeg gidder å bruke tid på å svare skikkelig på dine innlegg i motsetning til enkelte andre her på KG. Og akkurat i denne diskusjonen mener jeg kjønn kan være relevant. Fordi det handler om undertrykking av kvinner. Og jeg vil forbeholde meg retten til å ha mer kompetanse på å være kvinne enn de fleste menn jeg kjenner. Det giør meg ikke til noe orakel eller en fasit. Men det er lettere å legge merke til noe som rammer deg selv. Det er helt sikkert andre temaer der menn har en lignende rolle.
Gjest Totten Skrevet 3. juni 2005 #240 Skrevet 3. juni 2005 Kvinneyrker og mannsyrker. Tror du det noensinne blir noe likestilling når selv du bruker slike betegnelser og tenker slikt? Starter alle med seg selv, og ikke overlater alt til "samfunnet", så får vi løst våre problemer. Trodde jeg gjorde det klart med å benytte meg av anførselstegnene at jeg ikke tenker på yrkene på denne måten, men det er ikke å se bort i fra at visse yrker rangeres som kvinne og manns yrker. Vil også bemerke at jeg betegner kvinnelig og mannlig i anførselstegn i inleggene mine, nettopp fordi dette ikke er mine meninger, men en generalisering av samfunnets oppfattning. Men desverre har det vist seg at det ikke nytter å bare gå inn i seg selv, så lenge det er de samfunnsmessige strukturene som former forskjelene i stor grad. Dersom jeg ikke anser "manns"yrker og "kvinne"yrker som dette, vil desverre ikke lønnsforholdene innen disse forsvinne og fordelingen av kjønn yrkene seg i mellom vil forbli de samme... Disse forskjellene internaliseres fra starten av, og det er da vanskelig å forandre dem i hvert menneske generelt. Det er nødvendig med forandringer i samfunsstrukturene for å få bukt med prolemene, slik at de samme holdningene ikke internaliseres lenger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå