pautina Skrevet 21. oktober 2019 #121 Skrevet 21. oktober 2019 Om JV på døra kan jeg ikke forstå at det er et problem, jeg byr på kaffe og blir med i diskusjonen om teologi, de får det som regel veldig travelt med å løpe ut og kommer ikke tilbake😉 Mitt inntrykk er at de ikke liker å diskutere med noen som har lest bibelen, skriftene den er dratt ut fra og har en viss innsikt i teologi.... 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #122 Skrevet 21. oktober 2019 4 minutter siden, sofiemyr skrev: Aiai... jeg må visst begynne å følge bedre med på møtene 😮 Jeg er kvinne med tre barn (som forøvrig lever ennå) og jeg har vært døpt i 15 år og vært i menigheten i over 20 og jeg har hverken fått med meg dommedagsprofetier eller dødsfall på den tiden. Det er som det pleier - de som kan minst om noe mener alltid mest... I stedet for å følge med på møtene så kan oppsøke informasjon på egen hånd om JV, informasjon som ikke kommer fra JV, Vakttårnet eller nettsider som er drevet av JV. Du kan jo starte med å finne informasjon om de utallige dommedagene de har spådd oppigjennom årene, hvordan selskapet Vakttårnet opererer, hvordan kvinnesynet er og hvordan de stiller seg til blodoverføring hos barn. Folk som lever i en sekt er de siste til å stille kritiske spørsmål eller finne ut av ting på egen hånd. Anonymkode: 0386e...63d 7
Neket Skrevet 21. oktober 2019 #123 Skrevet 21. oktober 2019 På 24.9.2019 den 16.40, AnonymBruker skrev: Hadde samme problem, åpnet døren en gang i bare trusa. Aldri sett dem siden. Anonymkode: d590e...16a Det gjorde jeg og en gang. 15 min senere kom det to nye og ringte på.... 1
sofiemyr Skrevet 21. oktober 2019 #125 Skrevet 21. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: I stedet for å følge med på møtene så kan oppsøke informasjon på egen hånd om JV, informasjon som ikke kommer fra JV, Vakttårnet eller nettsider som er drevet av JV. Du kan jo starte med å finne informasjon om de utallige dommedagene de har spådd oppigjennom årene, hvordan selskapet Vakttårnet opererer, hvordan kvinnesynet er og hvordan de stiller seg til blodoverføring hos barn. Folk som lever i en sekt er de siste til å stille kritiske spørsmål eller finne ut av ting på egen hånd. Anonymkode: 0386e...63d Istedet for å drive med hersketeknikker og trolling på ting du i hvertfall tilsynelatende virker å ha begrenset kunnskap om kan du kanskje oppsøke forumer hvor du kan finne likesinnede? Det er kun EN gang det ble forventet at enden skulle komme og det var i 1914. At enkelte trodde det skulle skje i 1975 er ikke det samme som at det er "spådd". Det blir da i beste fall to ganger selv om det pr def er én - det klarer jeg samt de fleste å telle og blir dermed ikke "utallig". Bibelen er forøvrig svært tydelig på at ingen kjenner hverken dag eller time når det skal skje. Det er sannsynligvis flere hundre ganger flere barn som har blitt misbrukt til døde i storkirkelige samfunn enn det er barn som har blitt tilnærmelsesvis syke av å ikke få blodoverføring. De bibelske reglene gjelder forøvrig for døpte vitner - det er voksendåp i JV. Alt av videoer og litteratur som brukes i menighetene og organisasjonen med unntak av den beryktede og sagnomsuste eldsteboka ligger på jw.org så da kan du friske opp kunnskapsnivået ditt en smule og dermed være rustet til nye bragder som AnonymBruker. Når det er sagt så har jeg levd over halvparten av mitt voksne liv levd som ateist og besitter en akademisk utdannelse med tre bachelor og to master fra universitetet i Bergen. Jeg skal på ingen måte påberope meg at det gir meg grunnlag til å fremstå som hverken smartere eller mer reflektert enn deg men det burde i det minste frita meg fra fordummende kommentarer om kilder og informasjonskilder.
sofiemyr Skrevet 21. oktober 2019 #126 Skrevet 21. oktober 2019 2 timer siden, pautina skrev: Om JV på døra kan jeg ikke forstå at det er et problem, jeg byr på kaffe og blir med i diskusjonen om teologi, de får det som regel veldig travelt med å løpe ut og kommer ikke tilbake😉 Mitt inntrykk er at de ikke liker å diskutere med noen som har lest bibelen, skriftene den er dratt ut fra og har en viss innsikt i teologi.... Folk er forskjellige - i min menighet setter vi stor pris på bibelske samtaler med hvem det måtte være uavhengig av hvilket teologisk ståsted du måtte ha Det handler ikke om å vinne diskusjoner - det handler om å vinne hjerter ❤️
pautina Skrevet 21. oktober 2019 #127 Skrevet 21. oktober 2019 Akkurat nå, sofiemyr skrev: Folk er forskjellige - i min menighet setter vi stor pris på bibelske samtaler med hvem det måtte være uavhengig av hvilket teologisk ståsted du måtte ha Det handler ikke om å vinne diskusjoner - det handler om å vinne hjerter ❤️ Ikke de som var hos meg, det er klart nå er min interesse for bibelen historisk og sosial antropologisk, men hadde en kollega som var JV som faktisk syntes det var OK å diskutere det med meg helt til det handlet om barn. Skulle heller ønske du svarte på det andre spørsmålet mitt, det er vanskelig, velger du barnet ditt sin udødelige sjel (i følge troen) eller legemet her og nå hvis den problemstillingen oppstår? 2
sofiemyr Skrevet 21. oktober 2019 #128 Skrevet 21. oktober 2019 (endret) 2 timer siden, pautina skrev: Hvis en av barna dine trenger en operasjon som krever blodoverføring lever de lengre da? eller er det viktigere å redde den udødelige sjelen en legemet? Nå er det svært få operasjoner som foruten ved alvorlige skader, sykdom eller traumer som vil kunne bringe denne aktualiteten på banen i det store og det hele. Det er forøvrig interessant at denne argumentasjonen dukker opp igjen og igjen all den tid at det pr i dag ikke er ett eneste tilfelle i vårt vakre land hvor dette har vært en problemstilling. Og som jeg svarte lenger opp - det er voksendåp i JV - noe som igjen gjør hele problemstillingen desto mere diffus med andre ord - jeg er på generelt grunnlag ikke tilhenger av blodoverføring (da ikke på religiøst grunnlag) og ville forsøkt å tilstrebe annen behandling hvis mulig for mine barn men ville i siste instans latt leger være leger med den kompetansen de har. Jeg tror forøvrig ikke på en udødelig sjel Endret 21. oktober 2019 av sofiemyr
Silva Pluvialis Skrevet 21. oktober 2019 #129 Skrevet 21. oktober 2019 1 minutt siden, sofiemyr skrev: Nå er det svært få operasjoner som foruten ved alvorlige skader, sykdom eller traumer som vil kunne bringe denne aktualiteten på banen i det store og det hele. Det er forøvrig interessant at denne argumentasjonen dukker opp igjen og igjen all den tid at det pr i dag ikke er ett eneste tilfelle i vårt vakre land hvor dette har vært en problemstilling. Og som jeg svarte lenger opp - det er voksendåp i JV - noe som igjen gjør hele problemstillingen desto mere diffus Jeg så en legeserie hvor denne problemstillingen ble tatt opp. En 16 åring ble alvorlig syk og trengte blodoverføring. Foreldrene nektet, men siden han var over 16 år så lot sykehuset han bestemme selv. Selv valgte han å redde sitt eget liv, og foreldrene reagerte med å bli sinte på han for å motta blodoverføring. 1
sofiemyr Skrevet 21. oktober 2019 #130 Skrevet 21. oktober 2019 (endret) 1 minutt siden, Gorilla skrev: Jeg så en legeserie hvor denne problemstillingen ble tatt opp. En 16 åring ble alvorlig syk og trengte blodoverføring. Foreldrene nektet, men siden han var over 16 år så lot sykehuset han bestemme selv. Selv valgte han å redde sitt eget liv, og foreldrene reagerte med å bli sinte på han for å motta blodoverføring. Det er da revnende likegyldig om foreldrene ble "sinte" eller ikke hvis det er et liv på spill? Hvis han ikke var døpt kan han pr def gjør hva han måtte ønske uten at det vil få noen konsekvenser. Ta en sjekk på hvor mange som har mistet livet pga av vaksinenekt i USA de siste ti årene og du vil bli overrasket. Endret 21. oktober 2019 av sofiemyr
Silva Pluvialis Skrevet 21. oktober 2019 #131 Skrevet 21. oktober 2019 Akkurat nå, sofiemyr skrev: Det er da revnende likegyldig om foreldrene ble "sinte" eller ikke hvis det er et liv på spill? Hvis han ikke var døpt kan han pr def gjør hva han måtte ønske uten at det vil få noen konsekvenser. Foreldrene nektet han blodoverføring, så hadde det ikke vært fordi han var 16 år og helsemyndig, så hadde han dødd. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #132 Skrevet 21. oktober 2019 På 26.9.2019 den 13.28, Rottenikken1 skrev: Dessuten har Gud skapt jorden og menneskene Nope. Slik er det ikke. Så over til noe annet. Hva vil du si når det oppdages liv på andre planeter? - Ja klart. Gud har skapt den planeten også. - Det finnes ikke liv på andre planeter. - .....ja hva sier dere til det? Anonymkode: b902d...f4c 3
sofiemyr Skrevet 21. oktober 2019 #133 Skrevet 21. oktober 2019 Akkurat nå, Gorilla skrev: Foreldrene nektet han blodoverføring, så hadde det ikke vært fordi han var 16 år og helsemyndig, så hadde han dødd. Dette er for det første ikke mulig i Norge. For det andre så er det forøvrig en nokså bastant uttalelse å si at han ville dødd uten blodoverføring Det finnes en rekke andre behandlingsmetoder - du støtter deg til at de spesifikke legene i den spesifikke situasjonen (på TV) mente at det kunne få fatal konsekvens uten nevnte behandling men logisk nok kan de ikke vite det sikkert siden det ikke ble forsøkt alternativ behandling
sofiemyr Skrevet 21. oktober 2019 #134 Skrevet 21. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nope. Slik er det ikke. Så over til noe annet. Hva vil du si når det oppdages liv på andre planeter? - Ja klart. Gud har skapt den planeten også. - Det finnes ikke liv på andre planeter. - .....ja hva sier dere til det? Anonymkode: b902d...f4c Hvis den diskusjonen blir aktuell i min levetid gleder jeg meg til å ta den - inntil da får vi klare oss med Spielberg, Star Trek og X-files. Hvis de finnes er det mer naivt å tro at de ikke har opprettet kontakt pr nå
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #135 Skrevet 21. oktober 2019 5 minutter siden, sofiemyr skrev: Hvis den diskusjonen blir aktuell i min levetid gleder jeg meg til å ta den - inntil da får vi klare oss med Spielberg, Star Trek og X-files. Hvis de finnes er det mer naivt å tro at de ikke har opprettet kontakt pr nå Hvorfor skulle de kontakte universets dummeste rase? Litt alvor. Jeg tror du skal lese deg opp på de enorme avstandene i universet. Og hvilke muligheter innenfor vitenskapelige prinsipper som finnes for å reise mellom f.eks galakser. Eller bare innenfor vår galakse. Sannsynligheten for at det finnes intelligent liv i vår galakse er ikke bare stor. Det er helt sikkert. Men hvis du er JV så er vel ikke vitenskap noe du bruker tid på. Anonymkode: b902d...f4c 1
BareEnBruker Skrevet 21. oktober 2019 #136 Skrevet 21. oktober 2019 25 minutter siden, sofiemyr said: Når det er sagt så har jeg levd over halvparten av mitt voksne liv levd som ateist og besitter en akademisk utdannelse med tre bachelor og to master fra universitetet i Bergen. Jeg skal på ingen måte påberope meg at det gir meg grunnlag til å fremstå som hverken smartere eller mer reflektert enn deg men det burde i det minste frita meg fra fordummende kommentarer om kilder og informasjonskilder. Hvorfor skulle du nevnt bachelor- og mastergradene dine, hvis det ikke var for å framstå smart. Noe konstruktivt: Kjære TS, jeg kjenner meg igjen i nattevakts-problematikken. Jeg tror ikke du har annet valg enn å koble fra ringeklokka. Det tror jeg er en god ide. Stillhet, her jobbes det netter - burde også være et greit skilt å ha på døra. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #137 Skrevet 21. oktober 2019 1780, 1798, 1799, 1829, 1840, 1844, 1846, 1873, 1874, 1878, 1880, 1881, 1897, 1899, 1906, 1910, 1914, 1915, 1917, 1918, 1920, 1921, 1925, 1932, 1935, 1941, 1951, 1975, 1980, 1986, 2000 og 2033 får vi bare vente på. Det er ingen tvil om at JV er en dommedagssekt, det å skremme mennesker med dommedag er en veldig effektiv måte å samle inn penger til Vakttårnet på. Dette er noe som sektmedlemmene ikke tør eller har kapasitet til å finne ut av på egen hånd, de få som klarer og bryte ut vil se hvor hjernevasket og manipulert de har vært. Anonymkode: 0386e...63d 4
BareEnBruker Skrevet 21. oktober 2019 #138 Skrevet 21. oktober 2019 23 minutter siden, sofiemyr said: Nå er det svært få operasjoner som foruten ved alvorlige skader, sykdom eller traumer som vil kunne bringe denne aktualiteten på banen i det store og det hele. Jeg tipper at transfusjon grunnet høy glasgow blatchford score er ukentlig et spm på vakt i din region. Akutte ikke-traumatiske blødninger er uforutsigbare på en helt annen måte enn kroniske blødninger hos yngre og friske personer. Det som har pågått over tid, kan man fikse over tid. Det som er kommet raskt og nødvendiggjør innleggelse, er ubehagelig. Systemet har ikke ressurser til akutt skopi av alle med mistanke semi-akutt GI blødning, og folk i mellomkategori vil det være veldig fordelaktig å holde flytende til man har flere team på vakt, og pasienten er fastende for å unngå komplikasjoner som aspirasjon. Det siste man trenger, når man må håndtere ting på volley i et system hvor ressurser presses til det ytterste, og pasienter kun er en utgift, er å skulle ta en akutt diskusjon med JV. Det er bare negativt å få igjen for det. Det eneste bra man kan si, er at det er barnelegene som får mest problemer med sånt, akutt indremedisin tar seg heldigvis av de som er over 18, dvs myndige, slik funksjonsinndelingen villkårlig er blitt. Takk til JV for å være prøvekaniner for resten av verden ift hvor lavt man kan gå før man må sette igang med transfusjoner. 2
BareEnBruker Skrevet 21. oktober 2019 #139 Skrevet 21. oktober 2019 On 9/28/2019 at 12:53 AM, AnonymBruker said: ateister har ingen moral, det fører til vold, drap, fyll, horeri og annen ondskap Anonymkode: 4afcc...1ac OK. Men hvorfor er det da mer vold, drap og annen ondskap i de samfunnene hvor religion og religiøs moral er mer utbredt, og ateisme omtrent ikke-eksisterende? Kanskje moral bare er tull? Kanskje handlingene våre avgjøres av noe annet? Sosial kontakt, f.eks? 3
Påkrevd Skrevet 21. oktober 2019 #140 Skrevet 21. oktober 2019 39 minutter siden, sofiemyr skrev: Folk er forskjellige - i min menighet setter vi stor pris på bibelske samtaler med hvem det måtte være uavhengig av hvilket teologisk ståsted du måtte ha Det handler ikke om å vinne diskusjoner - det handler om å vinne hjerter ❤️ Aldri vært borti noen som ikke bryr seg om å vinne diskusjoner, som samtidig prøver så hardt å vinne diskusjoner. Gjør heller noe godt for verden, istedenfor å «vinne flere hjerter» for å bidra til å gjøre det bedre for dere selv (eller verre, alt ettersom). 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå