Gå til innhold

Plages av jehovas vitne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Sirkelen
14 minutter siden, sofiemyr skrev:

Det kommer an på hva du leter etter ❤️ Hvis du leter etter hull vil du finne hull - hvis du leter etter svar så finner du svar :) Vi har det bedre enn noensinne i vår del av verden men har aldri vært mere utilfredse ironisk nok. For å sitere Benjamin Franklin "Tilfredshet gjør fattige mennesker rike; utilfredshet gjør rike mennesker fattige"
 

Slik snakker fremmedgjorte mennesker, tapte sjeler. Vi i Norge er tilfredse og har det altfor bra. Jeg har det helt ypperlig selv. Det finnes tusen positive ting å drive med og engasjere seg i. Om du ikke finner «meningen med livet» i dette så har du fullstendig misforstått hva livet dreier seg om. Ingen skylder deg noen lykke, mening eller salighet. Den må du skape selv. Og aldri har mulighetene vært bedre enn nå. Om jeg døde neste uke ville jeg likevel være dypt takknemmelig for å ha levd i dette flotte landet de årene jeg fikk på Jorda.

 

Finn noe bedre å bruke livet ditt på enn denne blindveien. Det venter ingenting etter døden, og hver time tilbrakt med religiøse fantasier er en time du ihvertfall aldri får tilbake. Dette er blodig alvor. 

 

Det er synd å si det, men dine innlegg bekrefter bare mine aller verste fordommer mot religiøse mennesker. 

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Sirkelen skrev:

Fordi jeg synes ingen bør leve i uvitenhet. Slik ingen bør leve i fattigdom eller uhygieniske og dårlige levekår, eller mangle god utdannelse. For meg er dette humanisme i praksis. 
 

Selvfølgelig er det lettest å gi blaffen. Men dette skader faktisk samfunnet. Jehovas Vitner, som du tilhører, skader familier og barn. Det er mange som har meldt seg ut av denne sekten og mistet kontakten med hele sin familie. Og det å nekte folk blodoverføring? Det er jo helt sykt. Dette er ondskap, uansett hva folk måtte si.

 

Det er ikke en god ting å lalle seg inn i egne fantasiforestillinger om verden. Alle verdens religioner og fanatiske politiske ideologier handler om dette. All verdens sjarlataner, heksedoktorer, guruer, profeter og «healere» driver på med å få folk til å tro på slikt. Det er jobben deres. Onde og forvirrede er de alle som en. 

Og da gjør du i praksis du det samme som du kritiserer JV for - bare fra motsatt ståsted - som du selvsagt skal få mene er riktig - og at det er humanisme i praksis hvis du vil - men likefullt er det forkynnelse ;) Hvis du en dag står på døra mi med en brosjyre for HEF så skal du få en kopp kaffe :) 

Din lille stigmatisering av utmelding og helsespørsmål kan vi godt diskutere i en annen tråd. Jeg kjenner flere som ikke har kontakt med sin familie som aldri har åpnet en bibel enn jeg vet om eks JV som ikke har kontakt med familien sin (jeg kjenner slike og vel og merke) men de som IKKE tilhører eller har tilhørt et religiøst samfunn er ikke så lette å putte i bås er de vel?

Det er estimert over 2.3 milliarder mennesker som praktiserer en form for kristendom og nesten 2 milliarder muslimer så du kommer til å få en tung jobb foran deg med å overbevise alle om at de tror på tannfeen  😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sirkelen skrev:

Slik snakker fremmedgjorte mennesker, tapte sjeler. Vi i Norge er tilfredse og har det altfor bra. Jeg har det helt ypperlig selv. Det finnes tusen positive ting å drive med og engasjere seg i. Om du ikke finner «meningen med livet» i dette så har du fullstendig misforstått hva livet dreier seg om. Ingen skylder deg noen lykke, mening eller salighet. Den må du skape selv. Og aldri har mulighetene vært bedre enn nå. Om jeg døde neste uke ville jeg likevel være dypt takknemmelig for å ha levd i dette flotte landet de årene jeg fikk på Jorda.

 

Finn noe bedre å bruke livet ditt på enn denne blindveien. Det venter ingenting etter døden, og hver time tilbrakt med religiøse fantasier er en time du ihvertfall aldri får tilbake. Dette er blodig alvor. 

 

Det er synd å si det, men dine innlegg bekrefter bare mine aller verste fordommer mot religiøse mennesker. 

Flott at du har det bra - sett pris på det :) La andre som også har det bra være tilfredse på sin måte ;) 

For å si som Ringo - peace & love ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, sofiemyr skrev:

Og da gjør du i praksis du det samme som du kritiserer JV for - bare fra motsatt ståsted - som du selvsagt skal få mene er riktig - og at det er humanisme i praksis hvis du vil - men likefullt er det forkynnelse ;) Hvis du en dag står på døra mi med en brosjyre for HEF så skal du få en kopp kaffe :) 

Din lille stigmatisering av utmelding og helsespørsmål kan vi godt diskutere i en annen tråd. Jeg kjenner flere som ikke har kontakt med sin familie som aldri har åpnet en bibel enn jeg vet om eks JV som ikke har kontakt med familien sin (jeg kjenner slike og vel og merke) men de som IKKE tilhører eller har tilhørt et religiøst samfunn er ikke så lette å putte i bås er de vel?

Det er estimert over 2.3 milliarder mennesker som praktiserer en form for kristendom og nesten 2 milliarder muslimer så du kommer til å få en tung jobb foran deg med å overbevise alle om at de tror på tannfeen  😮 

De tror faktisk på tannféen for voksne, uansett hvor mange de er. Antall tilhengere betyr ingenting når det gjelder sannhetsgehalten i en påstand.

 

Uansett er jeg ikke en slik liberal relativist som du sikkert har møtt masse av gjennom livet. Jeg later ikke som jeg tolererer sannhet og samfunnsskadelige oppfatninger. Jeg forstår dere religiøse synes folk som meg er ubehagelige, men det er helt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
4 minutter siden, sofiemyr skrev:

Flott at du har det bra - sett pris på det :) La andre som også har det bra være tilfredse på sin måte ;) 

For å si som Ringo - peace & love ❤️ 

Du bør seriøst vurdere hva jeg skriver. Religion er en løgn, og jeg håper du våknet opp fra den en dag. Da vil du angre hva du har brukt energi på.

Dette er ikke stedet for banale hippie-slagord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sirkelen skrev:

De tror faktisk på tannféen for voksne, uansett hvor mange de er. Antall tilhengere betyr ingenting når det gjelder sannhetsgehalten i en påstand.

 

Uansett er jeg ikke en slik liberal relativist som du sikkert har møtt masse av gjennom livet. Jeg later ikke som jeg tolererer sannhet og samfunnsskadelige oppfatninger. Jeg forstår dere religiøse synes folk som meg er ubehagelige, men det er helt greit. 

Synes ikke du er ubehagelig jeg men det er fristende å nevne Jesu lignelse om det å se flisen i din brors øye men ikke bjelken i ditt eget :)  Har vært ateist dobbelt så lenge som jeg har vært kristen så jeg har brukt energi på begge sider ;) Igjen  - peace & love ❤️ 

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirkelen

Jehovas Vitner er et godt eksempel på en rek

Akkurat nå, sofiemyr skrev:

Synes ikke du er ubehagelig jeg men det er fristende å nevne Jesu lignelse om det å se flisen i din brors øye men ikke bjelken i ditt eget :)  Igjen  - peace & love ❤️ 

Du har lest for mye religiøse skriverier og hørt for mye på rockelåter. Det er på tide med litt virkelighetsnærhet nå. 
 

Hvilken bjelke mener du jeg har i øyet mitt da? Du slipper ikke unna med slike billige ikke-argumenter.

 

Religion hadde vært like usant om jeg hadde vært et pill råttent menneske, noe jeg slettes ikke er. Religiøse bryr seg ikke om hva som er sant, det ser jeg gang på gang. Dere bruker ikke argumenter, bare følelser, slagord og feel-good-fraser. Pepret med noen bibelvers da.

 

Våkn opp fra din villfarelse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sofiemyr skrev:

Stol på meg - jeg er kritisk og grunnen til at jeg endte hos Jehovas Viser er nettopp fordi det du kaller moderate kristne trossamfunn generelt tar veldig lett på å hoppe over en rekke ting i Bibelen som jeg personlig ikke klarer unnlate. Det betyr ikke at jeg svelger alt rått. La meg nå forsiktig minne deg på at en sekt har menneskelige ledere som lar seg tilbede. Jeg er fullstendig klar over at det er omdiskutert men ingen i det som kalles det styrende råd tillater det - det er Bibelen som styrer (Jehova) og hvis det ikke kan forankres i Bibelen så er det heller ikke "sannhet" i et teokratisk perspektiv.

Og ja verden ER full av løgn, uærlighet og manipulerende mennesker fordi som Bibelen sier ytterst klart og tydelig - denne verdens hersker er ikke Gud - det er Djevelen ;) Grei tanke å ta med seg neste gang du føler at alt går rett til...... 😄 

Igjen - ha en super dag - forhåpentligvis uten JV eller andre ting som lukter grønnsåpe :) (hjernevask) :) 

Det trenger nødvendigvis ikke være ledere som lar seg tilbede, det kan like så godt være økonomiske grunner som f.eks et selskap som styrer. Penger fra innsamlinger og kollekt havner til sist opp hos dette selskapet og når vi snakker om JV så er det selvfølgelig selskapet Vaktårnet og de gamle herrene i Warwick som tar ut utbytte.

JV er organisert som et gigantisk pyramidespill og hadde det ikke vært for at de begrunner det med religion så hadde det vært forbudt. Når vi ser på historien bak JV, Pinsemenigheten, Mormonerne og de andre sidegrenene som oppstod rundt den samme tiden i USA så er det helt tydelig at det er penger som ligger bak.

Det er egentlig en ganske genial måte å tjene penger på, ta utgangspunkt i en allerede etablert religion for så å forandre litt på tekstene og budskapet, sørg for å rekruttere mange medlemmer og vips så har man en egen religion og pengene fra kollekten kan strømme inn. Spiller man i tillegg på dommedag i ny og ned for å skremme medlemmene så er de litt ivrigere med å prøve å rekruttere nye medlemmer og sjansen for noen skulle frafalle er mindre.

Russland har forbydd JV og det synes jeg er litt drøyt men den oppsøkende virksomheten der de kommer på døra til private hjem burde blitt forbudt, mange opplever det som plagsomt og det finnes nervøse og svake mennesker som blir redde og føler seg truet til å bli medlem.  

Anonymkode: 0386e...63d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sirkelen skrev:

Jehovas Vitner er et godt eksempel på en rek

Du har lest for mye religiøse skriverier og hørt for mye på rockelåter. Det er på tide med litt virkelighetsnærhet nå. 
 

Hvilken bjelke mener du jeg har i øyet mitt da? Du slipper ikke unna med slike billige ikke-argumenter.

 

Religion hadde vært like usant om jeg hadde vært et pill råttent menneske, noe jeg slettes ikke er. Religiøse bryr seg ikke om hva som er sant, det ser jeg gang på gang. Dere bruker ikke argumenter, bare følelser, slagord og feel-good-fraser. Pepret med noen bibelvers da.

 

Våkn opp fra din villfarelse.

 

 

Tråden handler om hvordan man skal unngå å bli forkynt til ;) Jeg bare poengterer at du er minst like ivrig i å forkynne din "tro" samtidig som du prøver å gjøre min verdiløs. Og det har du all rett og mulighet til å gjøre :)

PS! Du må gjerne latterliggjøre Bibelen og religion men hvis du kødder med the Beatles er du på tynn is 🎶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
8 minutter siden, sofiemyr skrev:

Tråden handler om hvordan man skal unngå å bli forkynt til ;) Jeg bare poengterer at du er minst like ivrig i å forkynne din "tro" samtidig som du prøver å gjøre min verdiløs. Og det har du all rett og mulighet til å gjøre :)

PS! Du må gjerne latterliggjøre Bibelen og religion men hvis du kødder med the Beatles er du på tynn is 🎶

Jeg går ikke fra dør til dør og prakker på folk mitt livssyn. Noe slikt er fullstendig respektløst og uhøflig. Jeg hadde forventet å å få døra slengt i trynet. Og tilogmed kjeppjaget om jeg gjorde dette i et religiøst nabolag. Du forsøker her å rettferdiggjøre en forkastelig form for forkynnelse.

Dessuten er ikke religiøs overtro og avvisningen av den likeverdige livssyn. Ditt livssyn er ubegrunnet og ikke i samsvar med kjente vitenskapelige fakta om verden. Jeg stoler på etablerte fagfelt, samtidig som jeg vet alle teorier er tentative, og vil måtte endres eller forkastes i tidens gang. Dette gjør meg til et opplyst menneske, i motsetning til deg.

Ditt livssyn er usant. Det å bruke tid på å prakke på folk dette er umoralsk og mye verre enn dersom jeg hadde gjort det samme.

Beatles er koselig å høre på, men har ingen intellektuell tyngde. Prøv å plukk opp en fagbok neste gang du er i biblioteket. Boken jeg tipset om lenger oppe i tråden kunne vært interessant for deg å lese.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Russland har forbydd JV og det synes jeg er litt drøyt men den oppsøkende virksomheten der de kommer på døra til private hjem burde blitt forbudt, mange opplever det som plagsomt og det finnes nervøse og svake mennesker som blir redde og føler seg truet til å bli medlem.  

Anonymkode: 0386e...63d

Du kan ikke "trues" til å bli medlem. Det er strenge krav og faktisk nærmest en opptaksprøve som krever ganske så mye bibelsk kunnskap før du i det hele tatt kan bli udøpt forkynner. Enda strengere krav for å bli døpt. Hvis du i utgangspunktet er nervøs å svak så er ikke det noe utmerket springbrett for å si det forsiktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger nødvendigvis ikke være ledere som lar seg tilbede, det kan like så godt være økonomiske grunner som f.eks et selskap som styrer. Penger fra innsamlinger og kollekt havner til sist opp hos dette selskapet og når vi snakker om JV så er det selvfølgelig selskapet Vaktårnet og de gamle herrene i Warwick som tar ut utbytte.

JV er organisert som et gigantisk pyramidespill og hadde det ikke vært for at de begrunner det med religion så hadde det vært forbudt. Når vi ser på historien bak JV, Pinsemenigheten, Mormonerne og de andre sidegrenene som oppstod rundt den samme tiden i USA så er det helt tydelig at det er penger som ligger bak.

Det er egentlig en ganske genial måte å tjene penger på, ta utgangspunkt i en allerede etablert religion for så å forandre litt på tekstene og budskapet, sørg for å rekruttere mange medlemmer og vips så har man en egen religion og pengene fra kollekten kan strømme inn. Spiller man i tillegg på dommedag i ny og ned for å skremme medlemmene så er de litt ivrigere med å prøve å rekruttere nye medlemmer og sjansen for noen skulle frafalle er mindre.

Russland har forbydd JV og det synes jeg er litt drøyt men den oppsøkende virksomheten der de kommer på døra til private hjem burde blitt forbudt, mange opplever det som plagsomt og det finnes nervøse og svake mennesker som blir redde og føler seg truet til å bli medlem.  

Anonymkode: 0386e...63d

Du gir en interessant beskrivelse av det økonomiske livet inne i JV, dette måtte jeg lese meg opp på for å kunne kommentere. Generelt handler religion også om penger i mange tilfeller.

Russiske myndigheter gjorde klokt i å forby Jehovas Vitner. Man må bare sette hardt mot hardt. «Toleransen» her i Vesten oppmuntrer bare slike sekter til å gro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
3 minutter siden, sofiemyr skrev:

Du kan ikke "trues" til å bli medlem. Det er strenge krav og faktisk nærmest en opptaksprøve som krever ganske så mye bibelsk kunnskap før du i det hele tatt kan bli udøpt forkynner. Enda strengere krav for å bli døpt. Hvis du i utgangspunktet er nervøs å svak så er ikke det noe utmerket springbrett for å si det forsiktig...

Uansett ritualer er dette moralsk forkastelig og bør forbys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sirkelen skrev:

Beatles er koselig å høre på, men har ingen intellektuell tyngde. Prøv å plukk opp en fagbok neste gang du er i biblioteket. Boken jeg tipset om lenger oppe i tråden kunne vært interessant for deg å lese.

 

 

Religion eller ikke - vi er etter all sannsynlighet fullstendig ukombatible du og jeg og det skal jeg klare å leve fint med :) Jeg nærmes kjenner jeg tørker ut både innvendig og utvendig av tanken - men ønsker deg fortsatt en flott dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirkelen skrev:

Uansett ritualer er dette moralsk forkastelig og bør forbys. 

Hele det samfunnet du så beleilig bor i er tuftet på den boken du kaller det moralsk forkastelig å studere - deg om det :) Som jeg har skrevet til deg før - mine sko passer ikke deg og dine passer ikke meg - la oss være enige om å være uenige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, sofiemyr skrev:

Religion eller ikke - vi er etter all sannsynlighet fullstendig ukombatible du og jeg og det skal jeg klare å leve fint med :) Jeg nærmes kjenner jeg tørker ut både innvendig og utvendig av tanken - men ønsker deg fortsatt en flott dag :) 

Du bør virkelig prøve å lære litt om verden rundt deg. Alt dreier seg ikke om fantasier, enten det er flower-power eller Jesu mirakler. At vi er inkompatible er utvilsomt sant, her slo du spikeren på hodet. 
 

Jeg liker både fantasi og virkelighet, bare ikke å sause dem sammen slik religiøse gjør. Det er sunnere med et Ringenes Herre-maraton i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

43 minutter siden, Sirkelen skrev:

Du bør virkelig prøve å lære litt om verden rundt deg. Alt dreier seg ikke om fantasier, enten det er flower-power eller Jesu mirakler. At vi er inkompatible er utvilsomt sant, her slo du spikeren på hodet. 
 

Jeg liker både fantasi og virkelighet, bare ikke å sause dem sammen slik religiøse gjør. Det er sunnere med et Ringenes Herre-maraton i ny og ne.

Takk for at du fikk meg til å smile på en mandag:

Sitat

Tolkien once described The Lord of the Rings to his friend, the English Jesuit Father Robert Murray, as "a fundamentally religious and Catholic work, unconsciously so at first, but consciously in the revision."[1] Many theological themes underlie the narrative, including the battle of good versus evil, the triumph of humility over pride, and the activity of grace, as seen with Frodo's pity toward Gollum. In addition the epic includes the themes of death and immortality, mercy and pity, resurrection, salvation, repentance, self-sacrifice, free will, justice, fellowship, authority and healing. Tolkien mentions the Lord's Prayer, especially the line "And lead us not into temptation but deliver us from evil" in connection with Frodo's struggles against the power of the One Ring.[2] Tolkien has also said "Of course God is in The Lord of the Rings. The period was pre-Christian, but it was a monotheistic world" and when questioned who was the One God of Middle-earth, Tolkien replied "The one, of course! The book is about the world that God created – the actual world of this planet."[3]


Deretter er inspirasjonskilden en mengde forskjellige mytologiske universer - bl.a. norønn. Men for all del la oss ikke sause sammen ting 😄 

Forøvrig meget fornøyd med at extended versions av alle seks filmene nå er på iTunes :) 

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 time siden, sofiemyr skrev:

Takk for at du fikk meg til å smile på en mandag:


Deretter er inspirasjonskilden en mengde forskjellige mytologiske universer - bl.a. norønn. Men for all del la oss ikke sause sammen ting 😄 

Forøvrig meget fornøyd med at extended versions av alle seks filmene nå er på iTunes :) 

Da verdsetter vi i alle fall Tolkien begge to. Greit med berøringspunkter også mellom to så adskilte universer som våres. 
 

Tolkien har virkelig gjort en kjempeinnsats for å revitalisere gamle legender og kulturarv, det er mye som har vært i ferd med å gå i glemmeboka som han tok frem igjen. En virkelig magisk verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
2 timer siden, sofiemyr skrev:

Hele det samfunnet du så beleilig bor i er tuftet på den boken du kaller det moralsk forkastelig å studere - deg om det :) Som jeg har skrevet til deg før - mine sko passer ikke deg og dine passer ikke meg - la oss være enige om å være uenige :)

Det er ingenting moralsk forkastelig ved å studere Bibelen, det hadde vært meningsløst å påstå. I tillegg til Homer og Shakespeare er vel Bibelen det som har preget Europas kulturarv mest. Jeg er glad i mange av de bibelske historiene og ordtakene, det er mye visdom her. I tillegg er bibelkunnskap helt nødvendig for å forstå mye av eldre kunsthistorie, som er en av mine store interesser.

Men at det norske samfunnet er tuftet på Bibelen blir igjen en typisk spekulativ påstand, som jeg er uenig i.

Jeg tror uansett ikke vår samtale leder noen fruktbar vei. Jeg kan ikke drive opplæring i fag som astronomi, fysikk, biologi, historie, arkeologi og psykologi, som hadde vært nødvendige for at du forstod hvordan mennesket ble til og hvorfor mennesker naturlig danner religiøse idéer å tro på. Dette har jeg ikke tid til. Og uansett må en dannelsesreise i retning sann forståelse av verden være noe du frivillig gjennomfører selv. Du virker nok litt for hjernevasket til at dette er realistisk.

Ønsker deg forøvrig en god uke fremover, og en fin høst 😊🍁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
På 24.9.2019 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Jeg har jehovas vitne på døren ca 1 gang i uken, noen ganger 2. Det er forskjellige folk hver gang og i begynnelsen åpnet jeg hver gang de ringte på. Jeg forteller de gang på gang at jeg ikke er interessert i å høre på det, beklager og lukker døren. Noen ganger går de da, andre ganger fortsetter de bare å ringe på. De er rundt på alle nabohusene også, men det er svært få som åpner. Det er så utrolig irriterende! De er her hver uke og noen ganger veldig sent på kvelden. 

Jeg jobber mye natt og sover derfor noen timer tidlig på kvelden, og gjentatte ganger har de vekket meg. De ringer gjerne på 2-3 ganger og venter lenge før de går. For all del, de vet jo ikke at jeg jobber natt og derfor sover når de ringer på, selv om jeg nesten alltid sier det når jeg først åpner. 

Er det flere som plages? Hva kan jeg gjøre for at de skal slutte? Kan man melde fra en plass om at man ikke ønsker besøk av de? Jeg er så lei nå. Tror ikke jeg overdriver når jeg sier de har vært her 7 ganger allerede denne måneden. Det er spesielt ille visst jeg ikke åpner, da virker det som om de kommer tilbake senere på dagen eller dagen etter for å prøve igjen. 

Anonymkode: 52751...60d

TS, du må bare skjelle dem ut. Vær skikkelig sint. Ellers blir du ikke kvitt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...