Gå til innhold

Plages av jehovas vitne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

47 minutter siden, sofiemyr said:

Folk er forskjellige - i min menighet setter vi stor pris på bibelske samtaler med hvem det måtte være uavhengig av hvilket teologisk ståsted du måtte ha :) Det handler ikke om å vinne diskusjoner - det handler om å vinne hjerter ❤️ 

Psykologisk forskning viser at diskusjon har en tendens til å sementere egne forestillinger, ikke å ta inn over seg andres forestillinger.

Jeg regner med at det er forskjell på en samtale hvor begge samtalepartnere er usikker på svaret, enn når samtalepartnerene begge har et synspunkt på hva svaret er.

For Jehovas Vitner som sekt, så vil det da være fordelaktig å sende folk rundt for å diskutere, fordi det gjør sektmedlemmene sterkere inkorporert i sekten, og gjør det mindre sannsynlig at de forlater den.

Hva du sier er revnende likegyldig. Det er tydelig at du er intelligent, og det har vært tydelig helt siden du poppet opp her for over ti år sida, og like tydelig at du famler hver gang man diskuterer spm som er vanskelige for religiøse, men ikke vanskelige for ateister, fatalister, nihilister, determinister osv som det ondes "problem." (Det er ikke noe problem, det er bare slik at Gud slik han refereres til i sin selvmotsigende form, slik han har blitt beskrevet av de som har hatt makt til å beskrive, mest sannsynlig er et fantasivesen). Det du sier, skyldes nok at du har fått en posisjon, at du er en viktigper som har funnet selvrealisering i form av barn og menighetsposisjon, og det gir ingen mening å diskutere med deg, for når man kommer til det punktet hvor du ikke har svar, så vil du aldri innrømme hvorfor du da velger et ståsted som det ikke fins noen sannsynlighetsovervekt for, eller som gir flere dillemmaer enn det løser. Det eneste man oppnår, er å gjøre deg flinkere til å være forberedt på hvordan du kan sno deg. Derfor bør du nok ignoreres på no-platform-metoden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor sender de ut pensjonister som ringer på døra midt på dagen. På ukedager. 

Er det for å: 

- Plage eldre og uføre?

- Plage og skremme barn?

- Plage og vekke folk som har vært på nattevakt?

- Plage og ødelegge dagen for folk på trygd?

- Plage folk med psykiske utviklingshemminger? 

Andre årsaker? 

Anonymkode: b902d...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2019 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Jeg har jehovas vitne på døren ca 1 gang i uken, noen ganger 2. Det er forskjellige folk hver gang og i begynnelsen åpnet jeg hver gang de ringte på. Jeg forteller de gang på gang at jeg ikke er interessert i å høre på det, beklager og lukker døren. Noen ganger går de da, andre ganger fortsetter de bare å ringe på. De er rundt på alle nabohusene også, men det er svært få som åpner. Det er så utrolig irriterende! De er her hver uke og noen ganger veldig sent på kvelden. 

Jeg jobber mye natt og sover derfor noen timer tidlig på kvelden, og gjentatte ganger har de vekket meg. De ringer gjerne på 2-3 ganger og venter lenge før de går. For all del, de vet jo ikke at jeg jobber natt og derfor sover når de ringer på, selv om jeg nesten alltid sier det når jeg først åpner. 

Er det flere som plages? Hva kan jeg gjøre for at de skal slutte? Kan man melde fra en plass om at man ikke ønsker besøk av de? Jeg er så lei nå. Tror ikke jeg overdriver når jeg sier de har vært her 7 ganger allerede denne måneden. Det er spesielt ille visst jeg ikke åpner, da virker det som om de kommer tilbake senere på dagen eller dagen etter for å prøve igjen. 

Anonymkode: 52751...60d

Ring politiet? Eller si at du vil gjøre livet deres surere enn satan selv om de fortsetter å banke på.

Anonymkode: 151e1...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RosaMystica-O-P-N

Som jeg skrev et annet sted så er jeg Ortodoks kristen selv, men maken til hets tror jeg faktisk ikke at jeg har lest selv på KG på en lang, lang stund. 

Ateisme er tross alt enda dummere enn JW så jeg tror jeg hadde ligget vesentlig lavere i terrenget enn det dere gjør. 

"Um, verden og alt annet er bare blitt til ved tilfeldighet, um..." - slike ressonomenter er tilbakestående og bærer i beste fall preg av latskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring politiet? Eller si at du vil gjøre livet deres surere enn satan selv om de fortsetter å banke på.

Anonymkode: 151e1...4a1

Å misbruke Politiets ressurser på tullball er tåpelig, det skal være en kurant sak å få Jehovas vitner til å aldri ringe på døren igjen, i så fall aldri de samme to ganger.

Skjelle dem ut med bestemt og litt sint røst (lov å være litt høyrøstet og krass), avslutte det hele med å si at du er rolig og behersket nå, men om de ringer på og vil spre det faenskapet av et budskap til deg en gang til, ja da blir du forbannet. Be dem formidle den helvetes menigheten sin at du vil ha deg frabedt å se dem på døren, og den beskjeden forventer du at de sprer til andre i menigheten så de ikke feilaktig ringer på og skaper en ubehagelig situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RosaMystica-O-P-N
8 timer siden, sofiemyr skrev:

Hvis den diskusjonen blir aktuell i min levetid gleder jeg meg til å ta den - inntil da får vi klare oss med Spielberg, Star Trek og X-files. Hvis de finnes er det mer naivt å tro at de ikke har opprettet kontakt pr nå

Ikke kast bort tiden din på slike lavpanner. Livet på jorden er for kort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, RosaMystica-O-P-N skrev:

"Um, verden og alt annet er bare blitt til ved tilfeldighet, um..." - slike ressonomenter er tilbakestående og bærer i beste fall preg av latskap. 

Big bang, vitenskapen vil i større og større grad forklare vår eksistens.

Når det er sagt, så er bibelen skrevet av mennesker og for mennesker, få ting har kontrollert mennesker mer enn religion, religion er maktutøvelse og fordømmelse i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RosaMystica-O-P-N
7 minutter siden, Made4u skrev:

Big bang, vitenskapen vil i større og større grad forklare vår eksistens.

Når det er sagt, så er bibelen skrevet av mennesker og for mennesker, få ting har kontrollert mennesker mer enn religion, religion er maktutøvelse og fordømmelse i praksis.

Hvorfor oppsto big bang da? Tullebukk, du havner i uendelig tilbakeføring om du nekter å erkjenne Gud som alle tings opphav. Det du beskriver er hvordan verden er blitt til ikke hvorfor. 

Det du skriver om bibelen er tull og tøys. Ja, den er skrevet av mennesker under ledelse av Den Hellige Ånd for mennesker ja. Den er skrevet for menneskets frelsesskyld. Denne maktutøvelsen du snakker om vitner om stor grad av kunnskapsløshet fra din side. 

Bibelen ble skrevet i 73 ulike og unike verk/ bøker. De har forskjellige forfattere, er fra ulike tider og er sjangermessig forskjellige. Disse bøkene ble vedtatt samlet til en kanon av den kristne kirke ved synoden i Hippo i 393. 

Du kan mene hva du vil og tro hva du vil, men vær så snill å les igjennom det du selv skriver før du poster. Dette er jo ren kunnskapsløshet på trykk.

Bibelen vitner om menneskers møte med Gud den allmektige.

Endret av RosaMystica-O-P-N
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RosaMystica-O-P-N
1 minutt siden, Made4u skrev:

@RosaMystica-O-P-N

Du vet at religioner (samtlige) med tiden er i ferd med å dø ut, vitenskapen  tar over, kunnskap trumfer tro...

Komisk. Hvor stor prosentandel av verden er ateister idag da?? (Jeg vet svaret så spørsmålet er høyst retorisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RosaMystica-O-P-N

Det trenger ikke ha noen dypere grunn, at verden er til, hvor har du det fra?

Det er bare menneskelig tankegang som etterlyser noen grunn, ikke dermed sagt at det har det - verden er eksisterende, slik er det bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RosaMystica-O-P-N
4 minutter siden, Made4u skrev:

@RosaMystica-O-P-N

Det trenger ikke ha noen dypere grunn, at verden er til, hvor har du det fra?

Det er bare menneskelig tankegang som etterlyser noen grunn, ikke dermed sagt at det har det - verden er eksisterende, slik er det bare...

Dette er det fraværet av interesse og nysgjerrighet som jeg nevnte jf latskapsanklagen tidligere i tråden. 

Opplever du ofte at ting bare dukker opp ut av ingenting? Er det logisk eller empirisk holdbart? 

Jeg personlig har enda til gode å se trampoliner og sykler dukke opp ut av ingenting. Nei, når man er et oppegående menneske så etterspør man hvor feks en trampoline kommer ifra. Da tenker vi at her må noen stå for design og utførelse osv. 

Hvis vi tenker så konkret om noe så simpelt som en trampoline og en sykkel hvor mye mer burde vi da ikke søke koherente forklaringsmodeller for hele vår væren? 

 

Endret av RosaMystica-O-P-N
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, RosaMystica-O-P-N skrev:

Komisk. Hvor stor prosentandel av verden er ateister idag da?? (Jeg vet svaret så spørsmålet er høyst retorisk)

Flere og flere, religionene viskes sakte men sikkert ut. I dag følges ikke verdens farligste bok (bibelen) som har skapt så mye ondhet, religionene gir etter og må akseptere homofile (også la de gifte seg), kvinnelige prester etc...

Færre og færre går i kirken, regioner viskes sakte men sikkert ut og kunnskap og humane verdier er det som preger samfunn mer og mer - og ikke religiøse bøker fylt med ondskap og som er ment for å kontrollere.

Se deg om i verden, færre trekker mot religiøse hus (enda vi blir flere og flere mennesker blir kirker tommere og tommere)... For de fleste benyttes bare kirker ved spesielle anledninger, kristne ritualer som konfirmasjon og dåp utføres i dag vell så mye av tradisjonelle grunner som religiøst (jeg er selv konfirmert og gjorde det av tradisjon og forventninger heller enn fordi jeg tror, for jeg tror ikke)...

Det er du som lukker øynene og fornekter at religion er på hell i den vestlige og opplyste verden, vitenskapen tar over for religionene som må dø mer ut så verden kan bli et bedre sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest RosaMystica-O-P-N
7 minutter siden, Made4u skrev:

Flere og flere, religionene viskes sakte men sikkert ut. I dag følges ikke verdens farligste bok (bibelen) som har skapt så mye ondhet, religionene gir etter og må akseptere homofile (også la de gifte seg), kvinnelige prester etc...

Færre og færre går i kirken, regioner viskes sakte men sikkert ut og kunnskap og humane verdier er det som preger samfunn mer og mer - og ikke religiøse bøker fylt med ondskap og som er ment for å kontrollere.

Se deg om i verden, færre trekker mot religiøse hus (enda vi blir flere og flere mennesker blir kirker tommere og tommere)... For de fleste benyttes bare kirker ved spesielle anledninger, kristne ritualer som konfirmasjon og dåp utføres i dag vell så mye av tradisjonelle grunner som religiøst (jeg er selv konfirmert og gjorde det av tradisjon og forventninger heller enn fordi jeg tror, for jeg tror ikke)...

Det er du som lukker øynene og fornekter at religion er på hell i den vestlige og opplyste verden, vitenskapen tar over for religionene som må dø mer ut så verden kan bli et bedre sted.

Lev videre i bobla de kjære venn. Det å tro at alt intelligent liv er blitt til ved en tilfeldighet er utilfredsstillende rent intellektuelt sett for meg, men mulig det holder for andre mennesker.  Samfunn kommer og går, men de evige spørsmålene har fulgt menneskene siden tidenes morgen. Selv i antikken filosoferte de intellektuelle og undret seg. 

Det er jo nettopp denne evnen til undring som skiller oss fra dyrene.

Dessuten så opphøyer du dagens "vitenskap" til en guddommelig status eller i det minste ideologi som du ønsker å tjene til en status som minner mye om tradisjonell religion.

Men som nevnt har du rett til å velge et liv i mørket om du vil. Ønsker deg en god uke videre.

Endret av RosaMystica-O-P-N
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, sofiemyr skrev:

Hvis den diskusjonen blir aktuell i min levetid gleder jeg meg til å ta den - inntil da får vi klare oss med Spielberg, Star Trek og X-files. Hvis de finnes er det mer naivt å tro at de ikke har opprettet kontakt pr nå

 

7 timer siden, RosaMystica-O-P-N skrev:

Ikke kast bort tiden din på slike lavpanner. Livet på jorden er for kort. 

 

Fantastisk. Bedre svar kunne jeg ikke håpet på. Kristenfolket viser sitt sanne jeg. Nedlatende og fordomsfulle. Benekter vitenskap og raljerer med alle som tror noe annet enn dem. Nestekjærlighet og forståelse er bare noe som lever på papiret. 

Jeg skal printe dette ut, ramme det inn og henge det opp på utedassen på hytta. Under teksten: Kristenfolket, Norge 2019. 

Og når vitenskapen beviser liv på andre planeter så skal jeg nok en gang spørre dere, hvordan forklarer dere dette? 

Anonymkode: b902d...f4c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Fantastisk. Bedre svar kunne jeg ikke håpet på. Kristenfolket viser sitt sanne jeg. Nedlatende og fordomsfulle. Benekter vitenskap og raljerer med alle som tror noe annet enn dem. Nestekjærlighet og forståelse er bare noe som lever på papiret. 

Jeg skal printe dette ut, ramme det inn og henge det opp på utedassen på hytta. Under teksten: Kristenfolket, Norge 2019. 

Og når vitenskapen beviser liv på andre planeter så skal jeg nok en gang spørre dere, hvordan forklarer dere dette? 

Anonymkode: b902d...f4c

Du leser og forstår ting slik du vil :) Jeg er helhjertet sci-fi fan og har vel lest og sett det som er verdt å se men ramler litt av når jeg ser ancient aliens på History channel og kaster ballen rett tilbake til deg og spør hvorfor det skal tillegges større kredibilitet enn en av verdens eldste skrifter? Uansett, hvis vi opplever vår egen independence day live i min levetid skal jeg sette meg på fremste rad med popcorn og la bibelen ligge hjemme - så kan du gjerne få sitte på utedassen din på hytta og beundre innrammingen din ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, BareEnBruker skrev:

Psykologisk forskning viser at diskusjon har en tendens til å sementere egne forestillinger, ikke å ta inn over seg andres forestillinger.

Jeg regner med at det er forskjell på en samtale hvor begge samtalepartnere er usikker på svaret, enn når samtalepartnerene begge har et synspunkt på hva svaret er.

For Jehovas Vitner som sekt, så vil det da være fordelaktig å sende folk rundt for å diskutere, fordi det gjør sektmedlemmene sterkere inkorporert i sekten, og gjør det mindre sannsynlig at de forlater den.

Hva du sier er revnende likegyldig. Det er tydelig at du er intelligent, og det har vært tydelig helt siden du poppet opp her for over ti år sida, og like tydelig at du famler hver gang man diskuterer spm som er vanskelige for religiøse, men ikke vanskelige for ateister, fatalister, nihilister, determinister osv som det ondes "problem." (Det er ikke noe problem, det er bare slik at Gud slik han refereres til i sin selvmotsigende form, slik han har blitt beskrevet av de som har hatt makt til å beskrive, mest sannsynlig er et fantasivesen). Det du sier, skyldes nok at du har fått en posisjon, at du er en viktigper som har funnet selvrealisering i form av barn og menighetsposisjon, og det gir ingen mening å diskutere med deg, for når man kommer til det punktet hvor du ikke har svar, så vil du aldri innrømme hvorfor du da velger et ståsted som det ikke fins noen sannsynlighetsovervekt for, eller som gir flere dillemmaer enn det løser. Det eneste man oppnår, er å gjøre deg flinkere til å være forberedt på hvordan du kan sno deg. Derfor bør du nok ignoreres på no-platform-metoden.

Jeg opplever at ateister har en veldig ferdig oppfatning av hva som foregår inne i et menneske som har en tro. Jeg stiller både andre og meg selv kritiske spørsmål stadig vekk jeg. Det ondes problem er ikke et problem - det er i beste fall en utfordring - en utfordring som selvsagt hadde vært enklere å møte med en skaper blottet for kjærlighet. Jesus sa det ganske greit i bergprekenen - "Lykkelig er de som er klar over sitt åndelige behov"- Nei, da insinuerer ikke jeg at du er ulykkelig fordi at du ikke har et åndelig behov, men vi er forskjellige - og hvis du har et åndelig behov og du dekker det behovet så gjør det deg til et mer komplett menneske. Subjektivt selvsagt, men mitt behov blir ikke endret eller styrt av hvilke diskusjoner jeg har og med hvem jeg har de med. Mitt behov styres av personlig studie av Bibelen - ikke "indoktrinert litteratur". Jeg liker å utforske historiske elementer rundt Bibelen og jeg liker Bibelens tilnærming av hvordan vi bør behandle hverandre som mennesker - en lære som er ganske på tvers av det egosentriske samfunnet vi har i deg hvor "jeg" er det absolutt viktigste uansett konsekvens. Tråden handler om at TS føler seg plaget av JV og når du leser enkelte av svarene så virker det mer som stigmatisering og feilinformasjon er mere viktig enn rasjonenelle svar fra noen som faktisk ER vitne og vet hvordan det fungerer (ihvertfall skal fungere). Men, det er vel der underholdningsverdien i forumer som dette ligger :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, sofiemyr skrev:

Du leser og forstår ting slik du vil :) Jeg er helhjertet sci-fi fan og har vel lest og sett det som er verdt å se men ramler litt av når jeg ser ancient aliens på History channel og kaster ballen rett tilbake til deg og spør hvorfor det skal tillegges større kredibilitet enn en av verdens eldste skrifter? Uansett, hvis vi opplever vår egen independence day live i min levetid skal jeg sette meg på fremste rad med popcorn og la bibelen ligge hjemme - så kan du gjerne få sitte på utedassen din på hytta og beundre innrammingen din ;)

Hvis du bruker history channel som vitenskapelig kilde så skjønner jeg godt at du ikke stoler på vitenskap. 

Start heller her: 

https://exoplanets.nasa.gov/

 

OMG. History channel???

Hvilken kanal ser du på for å holde deg oppdatert på samfunn? MAX? 

Anonymkode: b902d...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, sofiemyr skrev:

når jeg ser ancient aliens på History channel 

Btw: har de funnet Hitler? 

Anonymkode: b902d...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...