Gå til innhold

Skyttens skriblerier


Skytte

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hurra for KG på mobilen igjen!!! :hoppendeglad: Og hurra for at du har født verdens fineste sønn!! :rodmer::babygutt: Gleder meg også til å høre mer! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Hurrrrrraaaaa!!!! Jeg har endelig fått KG på mobilen igjen!!!!

Og jeg har født verdens fineste sønn!!!!!

Nå skal det bli oppdateringer og runde innom damene ja:)

Dvs, ikke akkurat nuh men imorgen:) Ble bare så overlykkelig da jeg endelig var tilbake her<3

Sees snart!!

Hurra!

Deilig å høre fra Skyttesnuppa igjen! Satt kronisk på fjasbok rundt den tiden du fødte og sjekket om noen hadde sprettet ut, og det hadde han! :jepp:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuusen takk for besøkene søte dere <3

Jeg har virkelig ikke rukket å prioritete KG de siste par ukene... Men jeg tenker på dere altså! Er bare det at dagene flyr så innmari fort og jeg fatter ikke hva jeg gjør alle timene!De bare forsvinner!

Lillen er superflink og sover masse så det er ikke det. Men det er klart, når han sover blir storebror prioritert. Vi har veldig fokus på det at han ikke skal havne i bakleksa. Og når begge barna sover prøver vi å få unna husarbeid og tv og slike saker:)

Vi har hatt besøk omtr hver dag siden han ble født. Det har bare vært familiene våre så det er greit. Ikke noe stress og de har fått fint lite servering :)

Det som er så forbaska synd er været. er bikkjekaldt her så vi har ikke kommet oss ut med vognene enda... Det gjør meg litt sprø for jeg er ikke skapt til å sitte inne dag etter dag... Men vi har vært på luftetur på kjøpesenteret og igår var vi hos min mormor og mine foreldre en tur. Så det går seg til :)

Nå skal jeg bare forte meg å skrive ned fødselshistorien før lillen våkner igjen:)

Mandag 24.01.2012:

Etter en natt med lite søvn våknet snupp i 7 tiden og vi sto opp sammen. Snupp fikk se tv og spise frokost mens jeg ordnet meg og mannen ble vekket. Formen min var ymse og jeg var litt kvalm, ingen matlyst.

Kjørte til mam og pap med snupp før vi dro på sykehuset i nabobyen for overtidskontroll.

Trivelige damer også der :) Det ble tatt BT, sjekket urinen, sjekket ødemene mine, ctg reg og UL. UL målingene viste at jeg hadde for mye fostervann.

Dette var faktisk noe jeg og min jmstuderende svigerinne snakket om kvelden før, ellers hadde jeg aldri hørt om en slik problemstilling.

JM og gyn på sykehuset sa at jeg da ikke fikk føde ved fødestuen i min by. De måtte konferere med sykehuset i Bodø om jeg måtte dit eller om jeg kunne føde der hos dem på vanlig fødeavdeling.

(det har kommet flere nye rettningslinjer og er et sabla styr med hvem som får føde hvor nå for tiden... Tenk om verdens rikeste land hadde et fødetilbud å skryte av! Hadde tatt seg ut..)

Any way, etter et par timers venting sa JM at de hadde bestemt at jeg kunne føde der hos dem. Så ble vi sendt hjem. Jeg hadde da to cm åpning da hun hadde undersøkt meg. På tur i bilen gikk slimproppen..! FOR en følelse..!! Å plutselig kjenne at man har en diger slimklump nedi der, hehehe :) Beklager detaljene men jeg må le litt også :)

Gikk på avd og spurte om de ville ha meg der eller om vi fortsatt bare skulle dra hjem. Jeg skulle bare dra hjem.

Det hører med til historien at vi bor 7 mil unna dette sykehuset og veien dit er nok mer beryktet enn berømt. Spør Tutta:)

Men vi hentet snupp hos mam og pap, de bor underveis mellom sykehuset og oss, og kom hjem halv fire. Slik at mannen rakk jobben kl fire.

Ettermiddagen gikk med til lek og stell og mat ilag med snupp. Brodern var også hos oss.

Etter kveldsdusjen til snupp pakket vi en veske til han også i tilfelle babyen skulle komme for da måtte vi jo kjøre rett til sykehuset og "hive" han av hos mam og pap.

Jeg kjente litt tak/murringer/kynnere men det hadde jeg jo gjort før så jeg orket ikke juble av den grunn. Satte meg ned og oppdaterte dagboken min (papirutg)

Så mellom kl åtte og halv ti begynte jeg å lure på om det kom til å skje noe.

Og det gjorde det! Fort som fy!!

21.45 mld venninne at jeg kanskje måtte få mannen til å komme hjem.. Men han var jo uansett ferdig kl 22 så jeg orket ikke mase skrev jeg.

22.00 sendte mld til mannen at han ikke måtte somle på veien hjem. Han spurte om han kunne fylle diesel, ok.

22.15 ny mld til mannen;Kom hjem NÅ! Samtidig mld jeg med svigerinnen min og prøvde å laste ned en rieteller app :)for å ta tiden og se om vondtene var regelmessige. Det var de!

Ringte venninne E som kom og skulle passe snupp.

Jeg bestemte meg for at vi ikke kunne kjøre rett på fødeavd pga intensiveringen av vondtene. Jeg måtte innom fødestua her først og ringte dem. JM der var enig.

22.45 ankom fødestua og ble undersøkt; 4 cm åpning og tiltakende rier. JM rekvirerte ambulanse og følgejm. Jeg jamret og ba om at de ikke måtte sende meg sju mil fastspent på ei båre på glatte svingete veier fulle av kjettingspor...

Litt over 23.00 ambulansepersonalet og følgejm er klare til å ta meg med. Jeg og jm blir enige om en siste sjekk før vi drar, jm syns dette går fort. Jeg har nå 6 cm åpning.

Verdens beste jm tar en sjefsavgjørelse og sender ambulansen i retur, ringer fødeavd og gir beskjed om at de beholder meg her. Faren for transportfødsel er MYE større enn det faktum at jeg er over grensen mtp fostervannsmengde.

Begge jm er enige og jeg er verdens letteste høygravide vanntrukne fødekvinne på nesten 95 kilo :) Ikke for å snakke om mannen!

Jm gjorde klart badekaret mens mannen fikk hentet bagen og gitt beskjed til E om at hun nok måtte være barnevakt den natten :)

23.30 lå i badekaret og var i kjempehumør! Riene kom ca 4-5 på ti minutter med fine pauser mellom. Mannen holdt meg i hånden og strøk meg over magen med en varm klut <3

00.00 riene kom tettere og var vondere. Jeg ville opp av karet og sto og holdt meg rundt halsen på mannen noen rier mens jm tørket meg. Deretter fikk jeg en skjorte over meg og gikk litt rundt med prekestolen. Ble undersøkt og hadde gode 7 cm åpning.

Det kom en med.stud og en anestesispl, begge menn. Men der og da kunne jeg ikke brydd meg mindre egentlig. Litt flaut men jeg skal nå aldri se noen av dem igjen så.

Etter midnatt har jeg ingen gode minner på hva som skjedde når. Mannen var fantastisk og kom med vann, støttende ord, hender, masserte og ja. Han oppførte seg helt perfekt <3

Mellom to rier så jeg plutselig på han og sa; "Du må gå på do hvis du må på do! Du må ikke stå her og holde deg for jeg overlever uten deg mens du er på do!"

Da ble det litt fliring :)

Lillen satt fortsatt godt oppe i bekkenet og mellom pusting og jamring hørte jeg ordet helikopter fra jm og ble livredd for at babyen ikke ville komme ned skikkelig slik at de ble nødt til å sende meg i helikopter... Siden det er fødestue må de ta slike beslutninger veldig tidlig i tilfelle noe kan gå galt. Det var aldri noen fare eller indikasjoner på at han ikke skulle komme. Det var bare snakk om han kom til å komme langt nok ned, tidsnok ifht rettningslinjene liksom..!

Denne damen kom seg på do for å prøve å tømme blæren, men det gikk ikke...

Jeg gikk rundt i tull inne på rommet og sto og nesten hoppet på en og en fot for å riste han nedover, hehe:) Inni mellom måtte jeg ha litt lystgass for å ta toppen av riene som ble stadig sterkere.

De prøvde å katetrisere meg, uten hell.

På 8 cm åpning gikk vannet som en foss!! Det var såpass at jeg faktisk lo :) For det kjentes ut som myyye mer enn at par liter :) Og med det faktum at med.stud satt tre meter fra mitt aller helligste mens vannet kom fykende så måtte jeg jo bare le! Lurer veldig på hvordan det så ut :)

Men så følte jeg veldig for å presse... Ble undersøkt, hadde 9 cm og en kant som sto igjen. Fikk ikke presse enda...Å du hildrande du så jævlig å prøve å motstå pressetrangen!!

Følgejm som var igjen og med på fødselen fikk ordnet meg på siden i sengen med føtter og armer hit og dit og da klokken nærmet seg 02.00 fikk jeg endelig lov til å presse! Haleluuuja!! Fem pressrier og vidunderet var ute <3

Han hadde bæsjet litt i fostervannet og fått i seg deler av det så de måtte ta han og suge ut fostervann før pappaen fikk holde han og jeg tilslutt endelig fikk han på brystkassen <3

Smertene var borte og alt var bare ren lykke! JM skrudde opp lystgassen slik at jeg skulle få kose meg med den mens hun broderte litt, men jeg hadde ikke tid til lystgass for da var jeg allerede i gang med å sende mld til mamma og co :) Det var ikke såå vondt å sy heller! Var bare bittelitt revnet helt ytterst. No fuzz :)

Er helt forelsket i fødselen min! Det var en drømmefødsel for meg <3 Akkurat slik jeg ville ha det! Fire timer bang, bang! HAdde aldri drømt om at det kunne gå så fort!

Og er eeeevig takknemlig for at jm som var på vakt på fødestua hadde 30 års erfaring og var stødig og trygg og ikke sendte meg avgårde.

Hadde vi kjørt selv kunne jeg muligens ha født i forsetet med snupp i baksetet..!!

Evt hadde hun sendt meg i ambulansen kunne jeg ha født i den i veikanten et sted..

Kampen for å bevare fødestua her har ligget mitt hjerte nær i lang tid og den ble ikke svakere av denne opplevelsen... Skulle bare så inderlig ønske at de høye herrer med sine røde økonomiske tall kunne fått prøvd seg på tette rier, fastspent i en ambulanse... Jess, you know:)

Etter to dager i barsel var jeg rastløs og ville hjem så da ble det hjem :) Godt å være litt ilag med snupp før han dro til faren.

Og samtidig var det godt å være meg, mannen og lillen alene den første helgen hjemme <3

Og mannen står det bare stor respekt av for han tok sine pappadager med en gang jeg hadde født slik at han kunne være hjemme sammen med snupp mens jeg var på sykehuset.

Han kunne tross alt valgt å vente med å starte de pappadagene sine til jeg kom hjem. Men som den fantastiske bonuspappaen han er så ordnet han opp og snøftet da jeg nevnte dette for han. Selvfølgelig skulle han ta seg av guttungen! Dummeste han hadde hørt at noe annet skulle bli løsningen <3 ElSK <3

Han koser mye med lillen men tror han syns det er litt skummelt dette med stell og bading og skifting for han har ikke meldt seg frivillig der enda :P Jeg orker ikke presse han heller, vi tar det litt etter litt. Han er så fantastisk på alle mulige måter så det er ikke noe stress <3

Puh! Der har jeg jammen meg fått servert fødselshistorien endelig :)

Satser på å få tatt en runde også de nærmeste dagene..!

Goood helg <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her gikk det fort i svingene! Og kjekt å unngå de ekstra svingene på den beryktede veien ja... ;) men hørtes ut som en flott fødsel og noen fine første dager etterpå. Lignet veldig min opplevelse! Her føltes det også som en stor lettelse da vannet gikk - deilig rett og slett!

Og Helt enig i at det er viktig å ta vare på storebror :Nikke:

Ønsker dere gode dager videre :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt fantastisk lesning! Og så godt at du fikk en drømmefødsel, med tanke på tung fødsel sist! Håper min andre fødsel også blir noe sånt. Hadde vært godt å tenke tilbake på fødselen med litt mer positive tanker! :jepp:

Også må jeg jo si: At jeg hadde ikke fått med meg at du bodde i nærområdet! :jepp: Jeg bor jo i Bodø, så fødte selv der. Og er enig med deg, at det er så synd at så mange fødestuer legges ned både her og der, slik at så mange må flys med helikopter/kjøres i ambulanse til Bodø.

Håper dagene er gode :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Hurra for en drømmefødsel! Og det var utrolig herlig lesing også!

Det med å stå i mot den fordømrade pressetrangen er grusomt. :jepp: De trodde ikke på meg at jeg måtte presse, men joda, jeg måtte og jeg presset av ren reaksjon, for pressetrangen ble for sterk til at kroppen min greide det.

Synes mannen din virkelig er en flott bonuspappa for snupp! :strix:

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en herlig fødselshistorie :hjerte:

Håper virkelig jeg får en fødsel som ligner på denne :Nikke:

Kos deg og nyt dagene med lillen, snupp og den herlige mannen din :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin fødsel du fikk :)

Koser deg vel glugg ihjel nå kan jeg tenke meg :rodmer:

Syns det er trist at det legges ned fødestuer og sykehus på mindre plasser og samtidig planlegger et gigantisk sykehus i Oslo som allerede har flere sykehus :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg manglet også en kant på 10 cm, før jeg fikk lov å presse. Og FY FAEN! Så skjønner deg godt for å si det sånn :fnise: Enig med de over her; Fin familie du har <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tuuuusen takk for alle besøkene <3 Setter stor pris på det i en noe neglisjert dagbok.....

Og takk for bildeskryt:) Veldig fornøyd selv:) Mine fine tre bukkene Bruse!

Det går bra men veldig i ett her. Myyye travlere å få nr to kontra nr en! Så nyyyt deres førstefødte!

A har begynt å plages litt med luftsmerter om kveldene så kl blir fort ett og to før han sovner:( Han som sov i timesvis de første to ukene... Vel vel. Det er ikke helt krise og mange har det verre så det er kun en opplysning for jeg vil ikke klage. Vi overlever!

Så våkner han ca fem seks, spiser en time, så våkner S og skal gjøres klar til bhagen. De store gutta er ute av huset til halv ni og da har jeg prøvd å snike meg til å sove mer. Får stort sett en liten time på øyet før A våkner igjen.

Så må vi jo nesten stelle oss og jeg prøver å få i meg frokost før kl tolv om dagene..! Hadde glemt hvor lang tid alt tar med baby i hus:) Hadde også glemt hvor flink jeg er til å gjøre ting med bare en arm!

Men de siste dagene har været vært bra så jeg har trillet som en helt!! Deilig!! Jeg får nesten kick av å bli svett for alt jeg tenker da er at kiloene renner av:)

Skal veie meg imorgen og tror jeg er på utgangsvekten min da. Dvs adjøss til atten kilo på tre uker!

Sååå er det å komme ned ti kilo til.. Til min såkalte trivselsvekt... Helst femten men jeg vet mine begrensninger for å si det sånn!! Men trenger litt å gå på til ammingen er over. Jeg har i allefall nok å ta av! Er feks 17 kilo siden jeg og mannen ble sammen...! Men da var jeg nesten for tynn for hva jeg likte selv. Puppene var bare vrengte baklommer!:)

Må bare klare å komme meg av sjokoladekjøret.... Dette er uke to med sjokoladeforbud midt i uka.... Så jeg lever for at det skal bli helg!!:)

Tja, sånn går vel egentlig dagene:) Tre gutter med vidt forskjellige behov som heldigvis ser fornøyde og lykkeluge ut hver kveld når de legger seg:)

Lagde karnevalsklær til S ikveld; rockeklær! Med huller og bøter og skinnlapper og kjetting lagd av binderser bl.a! Var en stk meget fornøyd gutt<3

Det er ingen penger eller titler i verden som kan måle seg med et ansikt som stråler av ren hjertens glede og takknemlighet etterfulgt av en spontan klem og lovnader om at man er verdens beste mamma<3

Har prøvd karve og fenikkelte til lillemann ikveld. Han har nå sovet på meg i en time så jeg skal prøve å legge han nå... Krysser alt som krysses kan her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig med magevondt :( M hadde også en runde med det i den alderen, så jeg tenker at det kan være en del av tarmens modningsprosess. Håper det går over etterhvert for han :kose:

Kjenner igjen det med sen frokost på mor... Og jeg har bare ett barn! :fnise:

Så flink du et til å trille deg svett! Jeg har fortsatt igjen 1,5kg til utgangsvekt, men vil helst ned ytterligere 2 kg. Tenker det kommer seg nå når har passert 6 uker og kan få trent litt ordentlig... + at det ikke lenger er barselbesøk hver dag som gir kakeinntak ;)

Ha en god tirsdag vennen! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, føler med deg med tanke på magevondt. Håper det ikke varer så lenge! :klemmer: Hvis det fortsetter å forværre seg, så ville jeg tatt en tur til manuellterapeut. :) Det hjalp oss i alle fall, selv om det ikke kurerte det. Hadde magevondt i flere timer hver kveld uansett, men det var ikke sånn total krampegråt lenger. Holdt å gå fram og tilbake på stuegulvet, så gråt han ikke. Før manuellterapeuten, så gråt han mye mer, og høyere!

Deilig å ha kommet ned til startvekt! Her er vist de siste tre kg svært seige å få bort. :sjenert: Veier 71 nå. Før svangerskapet veide jeg 68.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...